Sylwia Czub-Kiełczewska
Dołącz do grona ekspertówRODO: obowiązek informacyjny (wzór)
21.03.2018
Co do zasady obowiązek informacyjny można wypełnić bezpośrednio w formularzu pozyskiwania danych, w szczególności przy treści zgody na przetwarzanie danych. Najłatwiej oraz najwygodniej wypełnić go bezpośrednio w regulaminie świadczenia usług.
Outsourcing usług według RODO 2018
10.10.2017
Każde przekazanie danych osobowych innemu podmiotowi musi być uzasadnione prawnie, w przeciwnym wypadku dojdzie do udostępnienia osobie nieupoważnionej, co może skutkować niebotyczną karą. Jest to także ogromne ryzyko biznesowe i wizerunkowe, dla podmiotu, który dokonał takiego udostępnienia.
REKLAMA
Kto chociaż raz zetknął się z zagadnieniem pozyskiwania zgody wie, że temat jest tylko pozornie łatwy. W praktyce ten proces budzi wiele wątpliwości zaczynając od formy pozyskania, na treści zgody kończąc.
Zakres danych zbieranych od uczestnika konkursu powinien być adekwatny i uzasadniony do celu przetwarzania. Co do zasady organizator konkursu nie powinien od razu prosić uczestników o wszystkie dane, niezbędne nie tylko do realizacji konkursu, ale także do wydania nagród.
REKLAMA
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO)[1] kładzie duży nacisk na prawa osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim wymaga rozszerzenia obowiązku informacyjnego, w taki sposób, aby było od razu wiadomo jak długo będą przetwarzane dane, komu przekazywane i jakie prawa przysługują podmiotowi danych. Obowiązek informacyjny omówiłam w tym artykule[2], więc teraz skupię się na samym obowiązku i sposobie pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał.
Jest to dość częsta praktyka, że zapisując się na newsletter lub biorąc udział w konkursie, pojawia się pod formularzem zgłoszeniowym jedynie wymóg zaakceptowania regulaminu usługi, natomiast w samym regulaminie jest informacja, że „jego zaakceptowanie jest równoważne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych”. Czy rzeczywiście tak jest i czy taka praktyka jest zgodna z przepisami o ochronie danych osobowych?
Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszać zbiory danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Czy zakończenie działalności przez przedsiębiorcę, oznacza konieczność wykreślenia zgłoszonych wcześniej zbiorów z rejestru GIODO? Czy przedsiębiorca ma jakieś konkretne obowiązki wobec organu ochrony danych, jeżeli zamyka działalność?
Są czasami sytuacje, że czara goryczy się przelewa i obywatel postanawia wziąć sprawy w swoje ręce w związku z naruszeniem prywatności jego danych, niewłaściwym ich zabezpieczeniem, za szerokim zakresem przetwarzania, wykorzystywaniem w celach marketingowych pomimo braku zgody, itd. Jeżeli naprawdę chce coś zmienić, zamiast narzekać, powinien złożyć skargę do Generalnego Inspektora.
Zdarza się, że firma musi zmienić adres głównej siedziby (w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, często będzie to adres zamieszkania). Zmianę adresu często trzeba zgłosić w różnych urzędach. A jak to wygląda z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych omówię dla trzech przypadków: tymczasowa zmiana adresu głównej siedziby, stała zmiana adres głównej siedziby, zmiana adresu filii/oddziału.
Ośrodki Pomocy Społecznej działają na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej, które określają zakres ich obowiązków oraz uprawnień, w szczególności dotyczy to wypłacania świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych oraz programu 500+. Czy OPS powinien od tych osób pozyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych? Z praktyki wiem, że niektóre ośrodki tak robią (np. podczas składania wniosków o świadczenie, czy przeprowadzania wywiadu środowiskowego). Czy takie działanie jest konieczne? Czy istnieje obowiązek pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych?
Na początku kwietnia weszły w życie zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych w związku ze zmianami wynikającymi z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (zwanej też ustawą 500+).
Najczęściej zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych omawia się w kontekście firm oraz podmiotów publicznych, pomijając przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z tym wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że mają takie same obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych, jak zatrudniające wielu pracowników podmioty.
Obowiązki podmiotów obsługujących program 500+ wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych
26.02.2016
Już niebawem ma zostać uruchomione wypłacanie świadczeń, a cały czas pojawia się sporo pytań o to, jak ma być realizowane wypłacanie świadczeń w ramach tzw. programu 500+ w kontekście obowiązków wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych. Na początku należy podkreślić, że administratorem danych przetwarzanych w związku z realizacją obowiązków wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowania dzieci jest instytucja, która przetwarza te dane, w szczególności będą to gminy i ośrodki pomocy społecznej.
GIODO: ustawa 500 plus próbuje zmodyfikować podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych
11.02.2016
We wtorek 9 lutego GIODO skierował pismo do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu, w którym zasygnalizował zaniepokojenie próbą wprowadzenia istotnych zmian w ustawie o ochronie danych osobowych poprzez, tzw. ustawę 500+. O co chodzi?
Zarząd powierzony a dane osobowe
09.02.2016
Wspólnoty mieszkaniowe w celu realizacji zadań związanych z zarządzaniem części wspólnej nieruchomości mogą zdecydować się na wyłonienie zarządu wśród swoich członków lub powierzenie zarządu innemu podmiotowi. Zdarza się też, że zarząd wspólnoty decyduje się na podjęcie współpracy z licencjonowanym administratorem (zarządcą) nieruchomości. Niezależnie od wybranego rozwiązania, nie ulega wątpliwości, że wspólnota mieszkaniowa przetwarza dane osobowe, w szczególności dane członków wspólnoty, kontrahentów, korespondentów, dłużników.