Dziennik Gazeta Prawna
Dołącz do grona ekspertów
Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce.
Pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o przyczynie nieobecności w pracy niezwłocznie, najpóźniej w drugim dniu nieobecności w pracy. Jak rozliczać spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy? Czy pracodawca może obniżyć z tego tytułu wynagrodzenie?
REKLAMA
Wbrew zaleceniom Trybunału Konstytucyjnego kolejni sędziowie nie zgadzają się na stosowanie artykułu o nieujawnionych źródłach dochodów. Mimo że wciąż on obowiązuje - formalnie do początku 2016 roku. Sędziowie uznają, że prawo dzieli w ten sposób obywateli na dwie kategorie, a państwo ma obowiązek równego ich traktowania.
Możliwość odpłatnego umieszczania dłużników i korzystania z bazy Krajowego Rejestru Długów, w świetle tak zawartej umowy, należy potraktować jako usługę. Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować taki wydatek? W jaki sposób ująć go w ewidencji księgowej?
REKLAMA
Czy długotrwałe i częste przebywanie pracownika na zwolnieniach lekarskich może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę? Należy mieć na uwadze, że takie nieobecności pracownika dezorganizują pracę w zakładzie pracy.
Organy podatkowe będą mogły od 2016 roku plombować maszyny i samochody od razu przy doręczaniu decyzji o zabezpieczeniu ewentualnych zaległości podatkowych. Liczą na efekt zaskoczenia. Organy będą też mogły szybciej występować o zajęcie środków na koncie podatnika lub wnioskować do sądu o zabezpieczenie hipoteczne.
Niższy VAT od mediów przy najmie
29.05.2015
W wyroku z 16 kwietnia 2015 r. (w sprawie C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że dostawę energii elektrycznej, cieplnej, wody i wywóz nieczystości można – po spełnieniu określonych warunków – opodatkować odrębnie od najmu mieszkania lub lokalu. W praktyce ma to znaczenie tylko dla dostaw wody i wywozu nieczystości, bo do nich stosuje się obniżoną 8-proc. stawkę VAT. Jeśli jednak umowa między wynajmującym a najemcą będzie przewidywała kompleksowe rozliczenie za media i najem, wówczas i te świadczenia będą opodatkowane stawką 23 proc.
Jeśli przedsiębiorca nie złoży kilku deklaracji podatkowych, a urząd skarbowy stwierdzi, że pod wskazanym adresem nie ma śladów jego działalności, może wykreślić go z rejestru. Bez wydawania decyzji i informowania o tym.
Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?
Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?
Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.
Karta jest przyznawana bezpłatnie, natomiast wydanie duplikatu karty podlega opłacie w wysokości 9,21 zł. Wpływy z opłaty za wydanie duplikatu karty stanowią dochód budżetu państwa.
Śmierć pracownika - obowiązki pracodawcy
21.05.2015
Śmierć pracownika wiąże się z powstaniem licznych obowiązków po stronie pracodawcy. Wygaśnięcie stosunku pracy rodzi konieczność rozliczenia się z należności przysługujących pracownikowi do dnia śmierci. W określonych przypadkach pracodawca wypłaca także odprawę pośmiertną. Kto otrzyma należne świadczenia? O jakie dokumenty i inne formalności musi zadbać pracodawca?
Ustalenie miejsca pracy budowlańca
21.05.2015
Ustalenie miejsca pracy budowlańca ma duże znaczenie z punktu widzenia rozliczeń z tytułu podróży służbowej. Jak w umowie o pracę z pracownikiem budowlanym należy określić miejsce wykonywania pracy, gdy pracownik świadczy pracę w różnych miejscach? Czy każdy wyjazd traktuje się jak podróż służbową?
Zasiłki z ubezpieczenia społecznego należne pracownikom jednostki w przypadku płatników, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych (według stanu na 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego), podlegają ustaleniu oraz wypłacie przez płatnika składek. Jaki powinien być sposób ujęcia w ewidencji księgowej operacji z tym związanych?
Prawie wszystkie kraje Unii Europejskie stosują ulgi prorodzinne, głównie ulgę na dzieci, a czasami także wspólne rozliczenie z małżonkiem. Jednak jedno z najciekawszych rozwiązań, które łączy obie te ulgi, funkcjonuje we Francji. Dochód jest tam bowiem dzielony nie przez 2, ale przez liczbę uwzględniającą również dzieci będące na utrzymaniu rodziców.
Podatnicy, którzy sprzedają np. mieszkanie przed upływem pięciu lat od momentu jego nabycia, powinni co do zasady zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: PIT) od tej transakcji. Jednak dochód ze zbycia nieruchomości w określonych przypadkach może korzystać ze zwolnienia. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT dzieje się tak, jeżeli dochód ten zostanie w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie, wydatkowany na własne cele mieszkaniowe podatnika. Cały problem polega na tym, co mieści się pod pojęciem „własne cele mieszkaniowe”. Ustawa o PIT nie precyzuje tego pojęcia. Dodatkowo sprawę komplikują rozbieżne orzecznictwo i podatkowe interpretacje. Potrzebna jest jednolita wykładnia.
Wprowadzenie klauzuli in dubio pro tributario będzie niedużym, ale istotnym krokiem w pozbywaniu się resztek kultury prawnej, gdzie człowiek jest nie tyle podmiotem, ile – zwłaszcza w zderzeniu z administracją państwa – przedmiotem stosunków prawnych. Tak twierdzi profesor Bogumił Brzeziński.
Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie w innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat. Nie może także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w jej prowadzeniu.
Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata.