Samorządowy Serwis Prawny
Dołącz do grona ekspertów
Celowość skierowania bezrobotnego na szkolenie, jak również wysokość jego kosztów finansowanych z Funduszu Pracy, musi być oceniana nie tylko przez pryzmat indywidualnego interesu bezrobotnego, ale także interesu społecznego, wyrażającego się w potrzebach innych bezrobotnych zarejestrowanych w danym urzędzie pracy i możliwościach finansowych tego urzędu.
Czy wykonawca, który może się wyłącznie konsultować z podmiotem posiadającym wiedzę i doświadczenie, spełnia warunek posiadania wiedzy i doświadczenia do wykonania zamówienia?
REKLAMA
Dotacja dla klubu sportowego
27.04.2015
Klub sportowy może otrzymać dotację z jednostki samorządu terytorialnego, na terenie której funkcjonuje. Dotacja ta musi być jednak przeznaczona na realizację celu publicznego.
Jak interpretować ważny interes podatnika stanowiący przesłankę umorzenia zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Podkreślenia wymaga fakt, iż jest to pojęcie bardzo szerokie.
REKLAMA
Jakie konsekwencje dla wykonawcy rodzą nieprecyzyjne zapisy SIWZ? Czy niejasne wymogi mogą prowadzić do odrzucenia oferty czy też wykluczenia wykonawcy z postępowania.”
Rada powiatu może odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, nie tylko wtedy gdy podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, ale również w przypadku gdy podstawą tego rozwiązania są inne zdarzenia niezwiązane z wykonywaniem tego mandatu.
Czy częste przebywanie funkcjonariusza Policji na zwolnieniu lekarskim może stanowić podstawę do zwolnienia ze służby? Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, iż na podstawie wyżej cytowanego przepisu, komendant policji ma prawo zwolnić funkcjonariusza, który notorycznie przebywa na zwolnieniach lekarskich.
Czy przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w swojej ofercie, zawsze będzie skutkowało jego wykluczeniem?
Wykonawca na własne ryzyko przedkłada nieprawdziwe informacje zamawiającemu. W przypadku ustalenia przez zamawiającego, iż informacje te są faktycznie nieprawdziwe, wykonawca nie może tego już w żaden sposób konwalidować.
Czy wpłata wpisu od skargi administracyjnej na rachunek bankowy inny niż sądu, w przypisanym terminie, skutkuje odrzuceniem skargi? Ostatecznie w/w problem rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie.
Czy starostwo powiatowe w formie decyzji administracyjnej może przyznać od właściciela pojazdu na rzecz właściciela parkingu, na którym ten samochód jest przechowywany, wynagrodzenie?
Czy dopuszczalna jest odmowa zastosowania przepisów w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia, które Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne, ale jednocześnie odroczył utratę mocy obowiązującej tych przepisów?
W jaki sposób niepubliczne przedszkole może domagać się od gminy uzupełnienia zaniżonej dotacji? Ostatecznie kwestię tą rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.
Kiedy organ wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania? Czy w postanowieniu możliwe jest formułowanie wniosków, mających związek z samym wnioskiem strony?
Zakres podmiotów, które muszą udzielić informacji publicznej prasie, jest szerszy niż w przypadku innych instytucji. Prasa może domagać się udzielenia informacji publicznej nie tylko od podmiotów, które są wprost wymienione w ustawie o dostępie do informacji publicznej, ale również na podstawie przepisów ustawy Prawo prasowe.
Rażące naruszenie prawa
23.01.2015
Kiedy mamy do czynienia z rażącym naruszeniem prawa? W jednym z najnowszych wyroków pojęcie to precyzuje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.
Kwestią zasadniczą dla zastosowania sankcji w postaci cofnięcia zezwolenia jest ustalenie dowodowe – czy nastąpiła sprzedaż osobie będącej w stanie nietrzeźwości. Dowody w takich sprawach winny być przeprowadzane szczególnie wnikliwie i szeroko począwszy od dowodów z zeznań świadków, aż do nagrań z monitoringu lub zeznań funkcjonariuszy policji.
Czy należy wskazać w protokole pokontrolnym sposób mierzenia pnia drzewa, jako podstawy nałożenia kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia?
Przejście pojazdu na własność gminy w trybie art. 50a ustawy - Prawo o ruchu drogowym jest możliwe, z tym jednak zastrzeżeniem, że do orzekania o przejęciu pojazdu na własność gminy nie jest uprawniona rada gminy. Sprawa komplikuje się w momencie, gdy właściciel pojazdu, który przeszedł na własność gminy, jest zdania, iż pojazd ten jest nadal jego własnością.
Czy utrata zaufania dla osoby pełniącej funkcję dyrektora szkoły, stanowi przypadek szczególnie uzasadniony będący podstawą jego odwołania?