REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Igor Bąkowski

Radca prawny

Od ponad 10 lat specjalizuje się w obsłudze podmiotów działających na rynku nieruchomości przy obsłudze procesów inwestycyjnych i deweloperskich, negocjowaniu umów najmu nieruchomości, obsłudze wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, reprywatyzacji nieruchomości, doradztwie z zakresu prawa spółek, prawa gospodarczego, prawa konkurencji i prawa reklamy.     Prowadził szereg szkoleń z zakresu prawa nieruchomości, prawa spółek, prawa farmaceutycznego, prawa handlowego i prawa konkurencji.   Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także na Erasmus University w Rotterdamie oraz Cambridge University.   Był wieloletnim redaktorem Przeglądu Prawniczego Uniwersytetu Warszawskiego (w tym redaktorem naczelnym).   Założyciel i prawnik zarządzający kancelarii Bąkowski Kancelaria Radcowska.   Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji.   Posługuje się językiem angielskim, hiszpańskim i francuskim.   Kontakt: e-mail: igor.bakowski@bakowski.net.pl tel.: +48 600 202 205 www: Bąkowski Kancelaria Radcowska www.bakowski.net.pl

 

W przypadku gdy planujemy wykonywać roboty budowlane na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, niezbędne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.
Docieplenie budynków, czyli termomodernizacja może polegać na docieplaniu ścian zewnętrznych i stropów, wymianie okien lub modernizacji systemów grzewczych. Charakter i zakres termomodernizacji, a także przewidywane koszty i bonusy związane ze zmniejszeniem zużycia energii określone są w audycie energetycznym.

REKLAMA

Prawo budowlane reguluje właściwości rzeczowe i instancyjne organów nadzoru budowlanego. Ustawodawca, w zamkniętym katalogu wymienia zadania i kompetencje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a także relacje zachodzące między tymi organami.
Jeżeli dysponujemy lokalem mieszkalnym i planujemy w nim założyć biuro, gabinet lekarski czy inną działalność gospodarczą, warto pamiętać, że w wielu przypadkach wymaga to dokonania odpowiednich zgłoszeń, ustaleń i zgód. W wielu przypadkach nie obędzie się bez architekta i przeprowadzenia odpowiednich modyfikacji w lokalu.

REKLAMA

Jeżeli spółdzielnia planuje podwyżkę czynszów, musi nas o tym powiadomić z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. W przypadku opłat niezależnych od spółdzielni wyprzedzenie wynosi 14 dni. Przysługuje nam prawo zaskarżenia podwyżki do sądu. Spółdzielnia nie może też arbitralnie ustalić wyższych stawek czynszu od lokali użytkowych. Tymczasem bardzo często spółdzielnie ustalają nawet trzykrotnie wyższe opłaty za lokale użytkowe niż za lokale mieszkalne.
Wśród członków wspólnot czy też spółdzielni mieszkaniowych, często występuje problem zawłaszczenia przez właścicieli lokali części wspólnej. Nie zawsze tego rodzaju działania wywołują konflikt wśród mieszkańców, jednak gdy zaczynają naruszać nie tylko zasady dobrego wychowania ale i przepisy związane z użytkowaniem części wspólnej, pojawia się poważny problem.
Jedną z wielu zalet własnościowego prawa do lokalu w porównaniu z prawem lokatorskim jest możliwość założenia dla niego księgi wieczystej. Nie jest to trudne a znacznie ułatwia obrót lokalem i przyspiesza procedury związane z wzięciem kredytu zabezpieczonego hipoteką na własnościowym prawie do lokalu.
Pytanie o zasadność przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu we własność spotyka się w praktyce z różnymi odpowiedziami. Jedni uważają że na pewno warto się „uwłaszczyć”, inni uważają, że „uwłaszczenie” niewiele zmienia. Warto przyjrzeć się bliżej zaletom i ewentualnym wadom takiego „uwłaszczenia”.
Spółdzielnie mieszkaniowe mogą budować budynki w celu sprzedaży znajdujących się w nich lokali na rzecz członków spółdzielni lub na rzecz osób spoza grona członków spółdzielni.
Znowelizowana na 2010 rok Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych ułatwia dochodzenie przekształcenia lokalu w prawo własności, między innymi w pełni zwalniając spółdzielcę z obowiązku ponoszenia kosztów sądowych.
Wspólnota mieszkaniowa może zostać podzielona lub połączona z inną wspólnotą. Wymaga to zgody właścicieli lokali jako czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu i nie jest łatwe do przeprowadzenia.
Po PRL „odziedziczyliśmy” wiele spółdzielni molochów, które mają wiele budynków i mnóstwo członków. Aby sprawniej i efektywniej podejmować decyzje dotyczące danego budynku lub budynków, lepiej wykorzystywać dochody z wynajmowania lokali użytkowych w naszym budynku czy mniej płacić za zarządzanie, można doprowadzić do tego aby nasz budynek został wydzielony ze spółdzielni.
Powództwo o uchylenie uchwały wytacza się przeciwko wspólnocie reprezentowanej przez zarząd lub zarządcę do sądu rejonowego lub okręgowego w terminie sześciu tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów.
Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota mieszkaniowa odpowiada bez ograniczeń, natomiast właściciele poszczególnych lokali są odpowiedzialni tylko w częściach odpowiadających ich udziałom w nieruchomości.
Co zrobić jeżeli nie zgadzamy się z uchwałą podjętą przez walne zgromadzenie spółdzielni? Jeżeli doszło do naruszenia prawa, może okazać się że uchwała jest nieważna od chwili jej podjęcia.
Pomimo, iż podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przedmiot działalności spółdzielni może być o wiele szerszy i coraz bardziej dostosowuje się do potrzeb gospodarki rynkowej.
Wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu ma miejsce z chwilą ustania członkowstwa oraz w innych przypadkach przewidzianych w ustawie.
Jeżeli chcemy wiedzieć co dzieje się w naszej spółdzielni, kto wybierany jest do jej organów, jak wydatkowane są pieniądze i na kiedy zaplanowane będą remonty warto brać udział w walnych zgromadzeniach. Jeżeli chcemy włączyć się w prace spółdzielni bardziej intensywnie, warto zainteresować się udziałem w pracach zarządu czy rady nadzorczej spółdzielni.
Gdy znajdziemy inwestycję w trakcie realizacji i chcemy w niej kupić mieszkanie, warto dobrze przeanalizować umowę z deweloperem. Musimy też pamiętać, że aby najlepiej się zabezpieczyć warto zawrzeć umowę w formie aktu notarialnego i dokonać wpisu roszczeń do księgi wieczystej dla zabudowywanej nieruchomości.
Podstawowym zadaniem zarządu jest (co wydaje się oczywiste) zarządzanie nieruchomością wspólną oraz kosztami eksploatacyjnymi związanymi z poszczególnymi lokalami, w zakresie w jakim nie mogą tego robić poszczególni właściciele lokali. Są jednak sytuacje, gdzie zarząd będzie działał na podstawie dodatkowego pełnomocnictwa udzielonego przez właścicieli lokali.

REKLAMA