Grzegorz Mikos
Dołącz do grona ekspertów
Jeżeli zamierzasz rozkręcić biznes w zakresie pośrednictwa finansowego,
musisz, jak każdy inny świeżo upieczony przedsiębiorca, przebrnąć przez
formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej. Wbrew
obiegowej opinii nie nastręcza to większych trudności. Niniejszy artykuł, pomyślany jako przewodnik dla osób rozpoczynających
działalność, pomoże przejść przez wszystkie etapy rejestracji.
W przypadku zakładania biura pośrednictwa finansowego, sporządzanie
biznesplanu ma szczególne znaczenie. Przystępując do analizy
przedsięwzięcia masz świadomość, że już niebawem będziesz pomagał w
sporządzaniu biznesplanów swoim klientom. Osobiste zaangażowanie emocjonalne i finansowe nie sprzyja chłodnym
kalkulacjom, przy których pożądane jest spojrzenie z odpowiednim
dystansem. Ekspert radzi jak dobrze przygotować biznesplan biura pośrednictwa finansowego.
REKLAMA
Niezależnie od tego, w jakiej branży chcesz prowadzić działalność,
niezwykle istotne jest posiadanie kontaktów biznesowych. W pośrednictwie
finansowym nabierają one szczególnego znaczenia. U początkujących przedsiębiorców odbywanie spotkań biznesowych,
zmierzających do nawiązania kontaktów, może się wiązać z silnymi
emocjami. Ekspert podpowiada w jaki sposób można nawiązać współpracę z podmiotami w branży pośrednictwa finansowego.
Osoby poszukujące pomysłu na biznes, którego rozkręcenie nie niesie za
sobą konieczności dokonania wysokich inwestycji na początkowym etapie i
ponoszenia znacznych kosztów miesięcznych, powinny w pierwszej
kolejności rozważyć wszelkie formy pośrednictwa handlowego. Ekspert
omawia branżę pośrednictwa finansowego.
REKLAMA
Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?
16.05.2011
W obrocie gospodarczym bardzo często zawierane są umowy dotyczące sprzedaży drewna. Wynika to z łatwości i powszechności pozyskiwania tego surowca, jak również z ogromnej ilości jego zastosowań. Drewno jest potrzebne m.in. w budownictwie, przemyśle meblarskim, rzemiośle i w sztuce. W domach i mieszkaniach coraz częściej pojawiają się kominki i kozy, co sprzyja popularności drewna kominkowego. Ekspert wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę sprzedaży drewna.
Firmy działające w branży remontowo – budowlanej są szczególnie narażone na utratę płynności finansowej spowodowaną niewywiązaniem się ze zobowiązania, czy też, mówiąc prościej, niezapłaceniem za usługę przez inwestora. Warto w związku z tym znać różne możliwości zabezpieczenia się przed taką sytuacją. Ekspert przybliża wprowadzoną do kodeksu cywilnego 16 kwietnia 2010 r. instytucję, jaką jest gwarancja zapłaty za roboty budowlane.
Jeżeli decydujesz się na rozpoczęcie własnej działalności w branży remontowo-budowlanej, czeka Cię nie tylko założenie firmy, ale również, w krótszej lub dłuższej perspektywie, zatrudnienie pracowników. Jakich formalności będziesz musiał dopełnić? Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę? Ekspert, krok po kroku, podpowiada co zrobić.
Kontrahenci firm remontowo – budowlanych często chcą zabezpieczyć swoje interesy forsując zamieszczenie w umowie klauzuli przewidującej karę umowną za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Coraz większa konkurencja na rynku usług wymusza elastyczne podejście również w kwestii treści umów. Warto w związku z tym przyjrzeć się przepisom, które kwestie kary umownej regulują. Bez względu na to, czy jesteśmy skłonni na takie ustępstwa, decyzje warto podejmować w pełni świadomie.
Poradnik dla firm remontowo – budowlanych: jak mobilizować kontrahentów do płacenia w terminie?
02.05.2011
Dość często, zwłaszcza w branży remontowo – budowlanej, zdarza się, że kontrahenci nie płacą w terminie za wykonaną usługę. To z kolei utrudnia rozliczenie się z pracownikami, uregulowanie składki na ubezpieczenie społeczne itd. W niniejszym artykule ekspert opisuje metody, które pozwalają zmobilizować dłużnika do zapłaty w terminie jeszcze na etapie sporządzania umowy.
Większość osób rozpoczynających działalność gospodarczą nie dysponuje pomieszczeniem, w którym firma może być prowadzona. Wiąże się to z koniecznością zawarcia umowy najmu. W praktyce wybór lokalizacji i zawarcie umowy o odpowiedniej treści est najważniejszą decyzją dla każdego nowego przedsiębiorcy.
Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.
Firma remontowo - budowlana i dobry biznesplan to podstawa. Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy remontowo – budowlanej lub zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach
finansowych, które udzielają pożyczek i kredytów przedsiębiorcom, nie tylko początkującym.
W dzisiejszych czasach większość osób wchodzących na rynek pracy, bądź też powracających po dłuższym okresie braku aktywności zawodowej, nie ma szans na etat. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla wielu osób jest samodzielne zorganizowanie sobie miejsca pracy, poprzez założenie działalności gospodarczej.
Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania
koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy
budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku
wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap
przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej
strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie
faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć
firmę remontowo – budowlaną.
Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.
Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.
Osoby prowadzące firmy remontowo-budowlane najczęściej zawierają umowy o dzieło. Jest to umowa na podstawie której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W niniejszym cyklu nie będę jednak omawiał wszystkich przepisów dotyczących tejże umowy, ale skoncentruję się na tych, których stosowanie może okazać się najbardziej przydatne w momentach krytycznych, kiedy dochodzi do sporu z zamawiającym.
Jeśli prowadzisz firmę remontowo - budowlaną, to z pewnością wielokrotnie zawierałeś umowy o dzieło, zlecenia czy też umowę o roboty budowlane. Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców, również w branży budowlanej, ma mgliste pojęcie na ich temat. To, jak umowy zostają nazwane z reguły nie ma znaczenia, jeżeli wszystko jest w porządku i kontrahenci wywiązują się z przyjętych na siebie obowiązków. Problemy pojawiają się jednak wówczas, kiedy któraś ze stron takiej umowy jest niezadowolona z rezultatów pracy drugiej strony, nie chce zapłacić lub jeżeli z innych przyczyn kontrahenci nie mogą się porozumieć.
Jedną z umów zawieranych w branży remontowo – budowlanej jest umowa o roboty budowlane. Małe ekipy, jak też samodzielnie działający fachowcy, częściej zawierają umowę o dzieło oraz umowę zlecenia. Zdarza się jednak, że małe firmy są podwykonawcami dla firm większych. Do podwykonawców również mają zastosowanie przepisy regulujące umowę o roboty budowlane. Ekspert
wyjaśnia zawiłe regulacje krok po kroku.
Kodeks pracy dopuszcza zawieranie z pracownikami umów na czas określony.
Żaden z przepisów kodeksu nie wskazuje maksymalnej długości takiej
umowy. Ponadto z art. 33 wynika możliwość zastrzeżenia w umowie na czas
określony dłuższy niż sześć miesięcy 2-tygodniowego okresu
wypowiedzenia.