REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kancelaria Prawna Skarbiec

Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec

Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.

Doradzamy zarówno w wyborze formy prowadzenia działalności gospodarczej jak i w bieżącej obsłudze każdego rodzaju spółki prawa handlowego w Polsce i za granicą – również w zakresie prowadzenia ksiąg handlowych i rozliczeń transakcji.

Przeprowadzamy kompleksowe audyty prawne, podatkowe i finansowe. Doradzamy przy procesach przejęć, fuzji czy transakcji M&A.

Przedsiębiorcom wykonującym działalność we własnym imieniu oferujemy kompleksowe doradztwo prawne i podatkowe w bieżącej działalności i wsparcie w procesie przekształcenia działalności w wybrany rodzaj spółki.

Reprezentujemy naszych klientów w toku kontroli i postępowań podatkowych, w sporach cywilnych i gospodarczych oraz w sprawach sądowych przed sądami wszystkich instancji. Chronimy ich interesy w zakresie:

- Odpowiedzialności członków zarządów spółek kapitałowych,

- Ekspozycji na ryzyko prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

- Respektowania i wykonywania praw wspólników spółek,

- Nadzoru nad stosowaniem i egzekwowaniu prawa przez urzędników administracji państwowej w tym organów ścigania i Krajowej Administracji Skarbowej,

- Weryfikacji poprawności i rzetelności dokumentacji księgowej,

- Przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy,

- Zabezpieczania interesów i majątków firm i osób prywatnych.

Strona internetowa: http://www.kancelaria-skarbiec.pl/

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie potwierdził, że dla zachowania terminu do przedłużenia zwrotu różnicy podatku VAT konieczne jest doręczenie podatnikowi postanowienia przedłużającego przed upływem tego terminu.
Wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej zasada „in dubio pro tributario” nie jest jedynie martwym przepisem, ale zasadą, która ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa podatników. Zgodnie z treścią tej zasady, jeśli w trakcie wykładni przepisów podatkowych pojawią się wątpliwości trudne do jednoznacznej interpretacji, należy odczytywać je na korzyść podatnika.

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że art. 90 dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które przewidują, iż podatnik nie może dokonać omawianej korekty, jeżeli dłużnik nie jest już podatnikiem VAT. TSUE podkreślił, że skoro dłużnik utracił status podatnika VAT, to tym bardziej przemawia to za możliwością dokonania korekty.
Problemy z rozliczaniem usług budowlanych powodują wiele sporów pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami. Wątpliwości dotyczą przede wszystkim momentu wykonania usług budowlanych, który wpływa na obowiązek podatkowy. TSUE uznał, że co do zasady usługa budowlana powinna być uznana za wykonaną w momencie podpisania protokołu odbioru prac.

REKLAMA

Pod koniec czerwca br. Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt zmian w prawie podatkowym. Zmiany dotyczą struktury magazynu konsygnacyjnego (magazyn call-off stock), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) oraz regulacji w zakresie transakcji łańcuchowych. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.
Ubiegły rok wprowadził istotne dla przedsiębiorców zmiany w podatkach dochodowych. Objęły one m.in. przepisy o tzw. cienkiej kapitalizacji, czyli możliwości zaliczenia kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych. Wprowadzony został także przepis określający limit kosztów podatkowych dla niektórych usług niematerialnych.
Klauzula nadużycie prawa w ustawie o VAT to instytucja, która od dłuższego czasu budzi wiele kontrowersji i żywych dyskusji. Brak jest bowiem jasnej i precyzyjnej regulacji, która stwierdzałaby, jaki jest dokładny zakres tej regulacji. W związku z czym niezwykle trudno odróżnić ją od legalnego planowania podatkowego albo w drugą stronę – od oszustwa podatkowego.
Sprzedaż gruntu niezabudowanego, innego niż budowlany, co do zasady podlega zwolnieniu z VAT. A zatem, jeżeli nie ma planu zagospodarowania przestrzennego oraz przeznaczenia go w decyzji o warunkach zabudowy lub nieprzeznaczenia terenów pod zabudowę, zastosować należy zwolnienie z VAT. Zwolnienie to jest obligatoryjne, a nabywca takiego gruntu musi zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nieruchomości.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że wystarczający jest sam faktyczny wywóz towarów. TSUE wskazał, że z punktu widzenia Dyrektywy VAT istotne jest fizyczne wywiezienie towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Jest to jedyny warunek zwolnienia, który może być potwierdzony w dowolny sposób.
Jeżeli sprzedaż wirtualnej waluty odbędzie się za pośrednictwem zakładu podatkowego np. zorganizowanej filii/biura zlokalizowanego za granicą, to środki z tytułu tej sprzedaży będą opodatkowane w kraju, w którym to biuro/filia ma swoją siedzibę. A jak jest w przypadku sprzedaży dokonywanej przez nierezydenta?
Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?
Banki, jako profesjonalne podmioty na rynku usług finansowych, zobligowane są w stosunkach ze swoimi klientami, zwłaszcza konsumentami będącymi osobami fizycznymi, do zachowania szczególnej dbałości o przestrzeganie regulujących ich działalność przepisów. Choć w umowach pożyczek czy kredytów kredytobiorcy oświadczają, że znany jest im skutek w postaci możliwości wypowiedzenia umowy przez bank w przypadku wystąpienia opóźnienia w spłacie, to jednak samo opóźnienie nie stanowi wystarczającej przesłanki do skutecznego dokonania wypowiedzenia.
Uchwała zgromadzenia wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji dopiero rozpoczyna cały proces likwidacji. Nawet jeśli na jego końcu sąd dokona wykreślenia spółki z KRS, a postanowienie w tej sprawie się uprawomocni, spełnione muszą zostać jeszcze obowiązki zgłoszenia likwidacji i wezwanie wierzycieli.
Sama okoliczność, że w nazwie danej usługi występuje sformułowanie „zarządzanie” czy „administrowanie” nie może przesądzać o tym, że ta usługa mieści się w katalogu usług niematerialnych, podlegających limitowaniu w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
To na organie podatkowym spoczywa obowiązek dochowania wszelkiej staranności w zawiadomieniu obywatela o toczącym się postępowaniu, zaś brak takiego działania nie może obciążać nikogo poza organem.
Komisja Europejska zgodziła się na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) w niektórych branżach. Dlatego jeszcze przed wejściem w życie (1 września 2019 r.) obowiązkowych rozliczeń z wykorzystaniem rachunku VAT należy się odpowiednio przygotować. Warto też mieć na uwadze, że walka o zwolnienie środków z rachunku VAT nie zawsze będzie łatwa.
Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało zmiany w kodeksie karnym skarbowym. Wprowadzenie ich w życie oznaczałoby m.in. podwyższenie najniższych kar grzywny (z 10 do 20 stawek dziennych), wprowadzenie wyższych sankcji, rozszerzenie katalogu przypadków, kiedy możliwe jest orzeczenie zakazu prowadzenia określonej działalności, wydłużenie okresów przedawnienia karalności, a także wprowadzenie nowych przestępstw.
Zgromadzenie wspólników spółki kapitałowej może udzielić pełnomocnictwa rodzajowego, a zatem do reprezentowania spółki w zakresie określonej kategorii umów lub sporach z członkiem zarządu. Co oznacza, że zgromadzenie wspólników nie musi powoływać pełnomocnika osobno dla każdej z czynności.
Ministerstwo Finansów, w celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe (APA), zamierza zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Istostną zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i dostosowany do specyfiki transakcji.
Biała lista podatników VAT, która zacznie funkcjonować od 1 września 2019 r., pozwoli podatnikowi na szerszą weryfikację swoich kontrahentów. Informacje w nowym wykazie będzie można wyszukiwać według numeru NIP lub fragmentu nazwy (nazwiska) podmiotu. Lista będzie aktualizowana na bieżąco.

REKLAMA