Mariański Group
Dołącz do grona ekspertów
W sprawie prowadzonej przez Mariański Group - Kancelarię Prawno-Podatkową, organ podatkowy (w grudniu 2020 r.) zgodził się z podatnikiem, że art. 199a Ordynacji podatkowej może znaleźć zastosowanie wyłącznie w przypadku stwierdzenia występowania w obrocie czynności pozornej. W żadnym przypadku nie dotyczy to sytuacji, gdy dokonano czynności wyłącznie w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, ale czynności tej nie można przypisać cech pozorności.
Organy podatkowe coraz intensywniej kontrolują działania optymalizacyjne podatników podjęte jeszcze przed 15 lipca 2016 r., czyli przed wejściem w życie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Co w szczególności interesuje kontrolujących?
REKLAMA
Od 2021 roku szykują się zmiany odnośnie właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie zajmował się podatnikami, którzy osiągnęli roczne przychody w kwocie wyższej niż 50 mln euro. Podatnikami, którzy osiągnęli roczne przychody od 3 mln euro do 50 mln euro, zajmie się 19 innych wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Zaś lubelski Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie miał wyłączność w zakresie poboru tzw. podatku u źródła od osób prawnych.
Wszczęcie przez organy podatkowe postępowania karnego skarbowego wyłącznie po to, aby zawiesić bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego stanowi nadużycie kompetencji tych organów. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z lipca 2020 r.
REKLAMA
Obowiązek sporządzania i publikowania (podania do wiadomości publicznej) informacji o realizowanej strategii podatkowej zawarty jest w nowym projekcie nowelizacji ustawy o CIT, nad którym trwają obecnie prace legislacyjne w Sejmie. Obowiązek ten ma wejść w życie od początku 2021 roku i objąć największych podatników.
Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.
Czy po złożeniu korekty deklaracji po kontroli podatkowej lub celno-skarbowej nie grożą nam inne sankcje prawne? Niestety, nie. Warto wiedzieć, jakie są związki między prawem karnym a korektą deklaracji podatkowej.
30 lipca 2020 r. sąd zanegował dotychczasowe praktyki administracji skarbowej w kontekście wszczynania postępowań karnych skarbowych na krótko przed upływem terminu przedawnienia.
1 lipca 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o VAT regulujące zasady rozliczeń związanych z przemieszczeniem towarów w ramach procedury call-off stock. Regulacje te stanowią implementację dyrektywy 2018/1910 .
1 lipca 2020 r. wdrożono ułatwienia w przekazywaniu zgłoszeń dotyczących przelewów na rachunki kontrahentów, nieujawnione na białej liście VAT. Zmiany te mają złagodzić nazbyt rygorystyczne wymagania, które dotąd stawiano przed podatnikami.
Pojawiające się dość często w mediach stanowisko o konieczności wpłacania mandatów na mikrorachunek jest nieprawidłowe. Mandaty, choć są przykładem niepodatkowych należności budżetowych, nie muszą być płacone z wykorzystaniem mikrorachunku. Dotyczy to zarówno mandatów „wlepianych” przez Policję, jak i mandatów karnych skarbowych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe.
Organy podatkowe zmieniają stanowisko odnośnie dokumentowania kosztów podatkowych paragonami fiskalnymi w niektórych sytuacjach. W wydanej we wrześniu 2019 r. precedensowej interpretacji podatkowej dopuszczono taką możliwość nawet jeżeli podatnik nie posiada faktury VAT. Trudno na razie ocenić, czy jest to początek trwałej linii interpretacyjnej.
Sądy administracyjne prezentują pogląd, że o upływie terminu do zwrotu VAT decyduje data doręczenia postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu tego podatku a nie moment wydania aktu administracyjnego. Przykładem tej korzystnej dla podatników linii orzeczniczej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 18 czerwca 2019 r. Taka interpretacja przepisów daje podatnikom większą pewność prawa, bowiem przerzuca na organy podatkowe odpowiedzialność za skutki przekroczenia ustawowych terminów.
Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r. - konieczny firmowy rachunek rozliczeniowy
18.10.2019
Z początkiem listopada br. w życie wchodzą przepisy dotyczące obligatoryjnego split paymentu. Nowelizacja ta wiąże się z jedną nieoczekiwaną zmianą – koniecznością posiadania rachunku firmowego. Co warte odnotowania, obowiązek ten może dotyczyć również sporej części mikroprzedsiębiorców, w tym podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, choćby tych nabywających paliwo.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmawia podatnikom wydawania indywidualnych interpretacji przepisów dotyczących raportowania schematów podatkowych (MDR). Zdaniem ekspertów jest to praktyka bezprawna. Podatnicy powinni skarżyć otrzymane postanowienia o odmowie wydania interpretacji do sądów administracyjnych.
Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku
23.09.2019
Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma m.in. na celu modyfikację zasad raportowania schematów podatkowych (MDR). Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.
Podatnik VAT nie musi posiadać dokumentacji, potwierdzającej wykonanie usług niematerialnych, aby zgodnie z prawem odliczyć VAT od tych usług – wystarczy faktura. To teza precedensowego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 18 lipca 2019 r. (sygn. akt I SA/Gl 448/19). WSA uznał, że ustawa o VAT nie przewiduje takiego obowiązku, zatem organy podatkowe nie mogą żądać od podatników VAT materialnych dowodów potwierdzających wykonanie poszczególnych usług niematerialnych.
Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Należyta staranność w podatku u źródła
14.08.2019
O ile prawodawca wymaga od osób, dla których tworzy normy, dochowania należytej staranności, o tyle sam często tej staranności nie dochowuje. Ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Nie inaczej jest w przypadku przepisów, dotyczących podatku u źródła.
Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka
22.07.2019
Co to jest compliance? Jak wpływa na relacje między administracją skarbową a przedsiębiorcami? I wreszcie, jak skutecznie dzięki compliance przygotować się do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?