REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Grupa ECDP

Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

Grupa ECDP jest jedną z wiodących firm konsultingowych w Polsce obecną na rynku od 12 lat. Obecnie zrzesza kilkanaście spółek w kraju oraz 18 oddziałów na świecie świadczących usługi doradztwa prawnego, podatkowego oraz inwestycyjnego dla biznesu. Nasza oferta jest kierowana zarówno do dużych przedsiębiorstw, jak i firm rodzinnych działających we wszystkich branżach.

Wspomagamy klientów m.in. w zakresie podatków pośrednich i bezpośrednich, cen transferowych, akcyzy, jak również międzynarodowego planowania podatkowego. Świadczymy usługi audytorskie, kadrowe a także outsourcing księgowo-płacowy. Szkolimy z zakresu prawa podatkowego i finansów, prawa pracy oraz zamówień publicznych. Oferujemy kompleksowe doradztwo prawne związane z działalnością gospodarczą klientów. Pomagamy polskim przedsiębiorcom w ekspansji i prowadzeniu biznesu na zagranicznych rynkach zapewniając pełną obsługę w języku polskim.

Kontakt:

Grupa ECDP
Spektrum Tower, piętro XII
ul. Twarda 18
00-105 Warszawa
tel.: +48 22 202 69 50
fax: +48 22 202 69 53

https://ecdpgroup.com/
contact@ecdpgroup.com

Usługi realizowane na podstawie umów cash poolingowych rodzą liczne wątpliwości na gruncie podatku VAT.
Pewne niejasności w zakresie opodatkowania VAT mogą budzić sytuacje, w których podatnicy przekazują nieodpłatnie swoje materiały o charakterze reklamowym (informacyjnym) takie jak katalogi, ulotki lub broszury. Wątpliwości dotyczą tego, czy takie przekazywanie powinno być opodatkowane, zwłaszcza gdy wartość pojedynczego materiału przekracza 10 zł.

REKLAMA

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie wprowadzają szczególnych wytycznych dotyczących dokumentowania wydatków związanych z nabywaniem usług niematerialnych. Jednakże, w świetle stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe i sądy administracyjne, dokumentowanie dla celów podatkowych kosztów nabycia usług o charakterze niematerialnym za pomocą faktur oraz umów zawartych ze świadczeniodawcą, okazuje się być niewystarczające.
Jeśli polski podatnik VAT dokonuje dostawy towarów, które są wysyłane z Polski na terytorium innego państwa UE na rzecz podmiotu, który nie rozlicza z tego tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wówczas co do zasady dochodzi do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

REKLAMA

Wstępne dane określające ilość zużytej energii elektrycznej nabywanej przez odbiorców (nabywców końcowych) często różnią się od faktycznego zużycia energii elektrycznej przez te podmioty. W takich przypadkach, podmioty dostarczające energię elektryczną zobowiązane są do wystawienia faktur korygujących zwiększających lub zmniejszających ilość sprzedawanej energii elektrycznej, wynikającej z faktury pierwotnej. Weryfikacja faktycznego zużycia energii elektrycznej często zajmuje kilka miesięcy, dlatego też faktury korygujące wystawiane są już po upływie okresu rozliczeniowego za dany miesiąc. Podatnicy często mają wówczas wątpliwości jak należy w podatku akcyzowym rozliczyć faktury korygujące zwiększające lub zmniejszające ilość sprzedanej energii elektrycznej.
Sfinansowanie przez pracodawcę szczepień ochronnych nie zawsze generuje obowiązek rozpoznania po stronie pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zauważyć należy, że pracodawcy kierowani różnymi motywami niejednokrotnie podejmują decyzję o przeprowadzeniu szczepień ochronnych u swoich pracowników oraz o pokryciu kosztów tych świadczeń. To właśnie okoliczności towarzyszące takiej decyzji, charakter wykonywanej pracy oraz warunki pracy decydują o uznaniu świadczenia zdrowotnego za przychód ze stosunku pracy.
Podatnika wydzierżawiający budynki gospodarcze pobierał od dzierżawców opłaty obejmujące czynsz oraz m. in. podatek od nieruchomości od przekazywanych budynków. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4 sierpnia 2015 r., potwierdził, że kwota podatku od nieruchomości powinna wchodzić w skład podstawy opodatkowania VAT usługi dzierżawy.
O tym, czy dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w całości (jako remont), czy poprzez odpisy amortyzacyjne (jako ulepszenie) decyduje przede wszystkim zakres rzeczowy wykonanych prac.
Udzielona darowizna rzeczowa zasadniczo nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT) – z wyjątkami wskazanymi w ustawie.
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, inne przedmioty; o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (środki trwałe - art. 16a ust. 1 ustawy o CIT).
W przypadku powstania obowiązku pobrania podatku u źródła od należności o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz braku poboru podatku z wynagrodzenia należnego kontrahentowi (przedsiębiorstwu żeglugi powietrznej – co do zasady nie ma bowiem możliwości dokonania takiego potrącenia, bowiem przewoźnik nie sprzeda nam biletu jeśli nie zostanie uiszczona pełna jego cena) uregulowanie podatku u źródła obciąża płatnika (Spółkę) jako podmiot dokonujący wypłaty należności objętych art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Realizując umowę agencyjną z kontrahentem zagranicznym należy mieć na uwadze ryzyko podatkowe związane z możliwością rozpoznania po stronie polskiego przedsiębiorcy zakładu zagranicznego. W takiej sytuacji istnieje konieczność opodatkowania części dochodów przedsiębiorstwa poza granicami kraju - z uwzględnieniem zagranicznych regulacji prawno podatkowych obowiązujących w tym zakresie.
Zyskującą popularność formą sprzedaży towarów jest prowadzenie sklepów internetowych. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku nabycia towaru ze sklepu tego typu, zastosowanie znajdzie sprzedaż wysyłkowa. Dostarczenie towarów nabywcy w takiej sytuacji odbywa się najczęściej za pomocą kuriera. W wielu przypadkach zapłata za zamówiony towar następuje przed jego dostarczeniem.
Zarząd spółki jest organem, który prowadzi sprawy spółki we wszystkich obszarach niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji innych organów spółki oraz reprezentuje spółkę. W związku z powyższym, konieczne jest ponoszenie przez spółkę określonych wydatków na funkcjonowanie zarządu. Wydatki te są co do zasady zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Jednakże, co to oznacza w praktyce dla możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na noclegi członków zarządu, niebędących jednocześnie udziałowcami spółki?
Jedną z najbardziej powszechnych form służącą szybkiemu pozyskaniu kapitału jest pożyczka. Wiele podmiotów (podatników VAT) decyduje się zaciągnąć pożyczkę od banku, instytucji finansowej lub innego podmiotu „pozabankowego” w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (np. innej spółki w ramach jednej grupy kapitałowej). Pożyczki najczęściej wiążą się z odsetkami wpłacanymi przez podmioty zaciągające pożyczki (dalej jako pożyczkobiorcy) na rzecz podmiotów udzielających pożyczek (dalej jako pożyczkodawcy). W niniejszym artykule zostanie rozważona sytuacja, w której pożyczki zaciągane są od pożyczkodawców nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski (podmioty zagraniczne).
Jednym z warunków zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) jest posiadanie przez podatnika stosownych dokumentów potwierdzających wywóz towarów do na nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Niejednokrotnie zdarza się, że kontrahent po wpłaceniu zaliczki na poczet dostawy konkretnego towaru zmienia swoją dyspozycję i wyraża wolę nabycia innego rodzaju produktu (w ramach pierwotnie wpłaconej kwoty). W tym momencie, pojawia się wątpliwość jak rozliczyć na gruncie podatku udokumentowaną wcześniej fakturą zaliczkę.
Od 1 lipca 2015 r. weszły w życie znowelizowane przepisy w zakresie ulgi za złe długi. Zmiany dotyczą przede wszystkim wprowadzenia opcji skorzystania z ww. ulgi przez wierzyciela, jeżeli dłużnik jest podmiotem powiązanym z wierzycielem, a także na wyłączeniu obowiązku korekty odliczonego podatku naliczonego przez dłużnika, jeśli jest on w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Zmiany te zostały wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z kodeksem spółek handlowych, wkłady na pokrycie kapitału zakładowego spółki mogą być wnoszone przez wspólników lub akcjonariuszy w formie pieniężnej lub niepieniężnej – czyli tzw. aportu. Przedmiotem aportu mogą być natomiast wyłącznie rzeczy i prawa zbywalne, w tym wierzytelności. Warto zatem zastanowić się, jakie skutki w podatku VAT powoduje wniesienie takiego wkładu w postaci wierzytelności pod stronie wnoszącego aport wspólnika/akcjonariusza.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 29 maja 2015 r. interpretację prawa podatkowego, która dotyczyła podatnika będącego psychologiem, superwizorem i specjalistą terapii uzależnień. Organ zadecydował w swoim rozstrzygnięciu, że podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, które przysługuje ze względu na niski obrót (nieprzekraczający 20.000 rocznie).

REKLAMA