Izabela Motowilczuk
Dołącz do grona ekspertów
W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.
W szkole jest tylko jeden telewizor w gabinecie dyrektora. Główna księgowa zapomniała zapłacić abonament za ten odbiornik za 2023 r. Zaległość obejmuje trzy kwartały. Dyrektor stwierdził, że z telewizora nie korzysta, ponieważ wiadomości ogląda w Internecie (na telefonie lub laptopie). Czy w takim razie szkoła może w ogóle zrezygnować z wnoszenia tej zaległej opłaty i abonamentu za okresy kolejne?
REKLAMA
W 2023 r. zaszły dwie istotne zmiany w przepisach dotyczących ustalania odpisów na ZFŚS dla nauczycieli i innych pracowników jednostek sektora finansów publicznych. W związku z tym pracownicy księgowości jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, w których ZFŚS należy tworzyć obligatoryjnie, mają wiele wątpliwości. Problem dotyczy sposobu obliczenia planowanej wielkość odpisów na ZFŚS na 2024 r., którą trzeba podać w projektach planów finansowych wydatków tych jednostek na 2024 r., włączanych do budżetu państwa lub budżetów JST.
Jakimi dowodami księgowymi ujmować odpisy na ZFŚS. W jednostce wielkość odpisu na ZFŚS należnego na dany rok była ujmowana w księgach rachunkowych na podstawie kartki podpisanej przez główną księgową. Na tej kartce była zapisana liczba pracowników, kwota odpisu na jednego pracownika i kwota odpisu wyliczona na tej podstawie na dany rok - z podziałem na 75% (przekazywane do maja) i 25% (przekazywane do września). Poza tym była zamieszczona dekretacja (wskazano konta syntetycznych). Ksero tej kartki podpinano poza tym pod przelewy odpisów.
REKLAMA
Wzór przyrzeczenia zachowania tajemnicy skarbowej.
W artykule przedstawiono wycenę bilansową środków trwałych w budowie na przykładach.
PROBLEM CZYTELNIKA Czy z ZFŚS można sfinansować zakup ekspresu do kawy do pokoju socjalnego? Kierownik jednostki budżetowej (szkoła) chce dokonać takiego zakupu. Z jakich środków to sfinansować - bieżących jednostki czy z ZFŚS? Czy taki zakup może zostać uznany za niegospodarny?
Podstawową nieprawidłowością w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki stosownej uchwały.
Do najczęstszych naruszeń w zakresie udostępniania nieruchomości na cele statutowe dochodzi w jednostkach samorządu terytorialnego, w których stan władania nieruchomościami przez jednostki organizacyjne, zarówno te posiadające osobowość prawną, jak i w nią niewyposażone, nie jest uregulowany w sposób formalny. Jednostki te nie mają ustalonych tytułów prawnych do nieruchomości zajmowanych na ich siedziby czy inne miejsca prowadzenia działalności.
Burmistrz miasta podpisał trzy polisy ubezpieczenia mienia gminnego z trzema różnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi (ubezpieczone zostały budynki: urzędu miasta, ośrodka pomocy społecznej oraz szkół). Czy takie polisy wymagają kontrasygnaty skarbnika miasta?
Większość nieprawidłowości stwierdzanych przez kontrolujących w zakresie przyznawania ulg w spłacie należności, polegających na odroczeniu terminu ich płatności bądź rozłożeniu ich płatności na raty, pokrywa się z nieprawidłowościami stwierdzanymi w przypadku umarzania należności.
Plan dochodów budżetowych powinien być ewidencjonowany na koncie pozabilansowym 991 „Planowane dochody budżetu” w planie kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pkt 2, poz. 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). W praktyce nieprawidłowości dotyczące prowadzenia tej ewidencji są stwierdzane rzadko i towarzyszą innym nieprawidłowościom w prowadzeniu ksiąg rachunkowych organu.
Nieprawidłowa ewidencja składek na PFRON
17.06.2016
Nieprawidłowość: W jednostce budżetowej składki na PFRON były ewidencjonowane na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”.
Sporządzanie sprawozdań Rb-28/Rb-28S, Rb-50/Wydatki oraz Rb-Z na podstawie danych niepochodzących wprost z ksiąg rachunkowych dotyczy przede wszystkim danych na temat zobowiązań jednostek, w tym zobowiązań wymagalnych.
Koszty podróży służbowych pracowników jednostek sektora finansów publicznych obciążają pracodawców publicznych. W jednostkach samorządu terytorialnego mogą być ponadto finansowane wydatki związane z kosztami podróży służbowych członków organów stanowiących tych jednostek.
Zaniechanie przeprowadzenia oraz zaniechanie udokumentowania faktu przeprowadzenia inwentaryzacji
11.12.2015
Inwentaryzację środków pieniężnych przechowywanych w kasach jednostek należy przeprowadzać corocznie, według stanu na ostatni dzień roku obrotowego metodą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 uor). Rozliczenie jej wyników trzeba ująć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, za który była przeprowadzana (art. 27 uor). Udokumentowanie faktu przeprowadzenia i rozliczenia wyników inwentaryzacji powinno odbywać się na zasadach określonych w dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości, w jej części nieobowiązkowej – instrukcji inwentaryzacyjnej.
Nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych przechowywanych w kasach kontrole stwierdzają w jednostkach organizacyjnych, w których na koniec roku obrotowego może znajdować się gotówka i inne walory (np. w samorządowych zakładach budżetowych, u osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów – takich jak np.: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, instytucje kultury itp.).
Storno w księgowości służy do wprowadzania błędnych zapisów dokonanych w księgach rachunkowych. Polega ono na wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych zapisów korygujących błędne zapisy na podstawie korygującego dowodu księgowego.
Niezachowanie zasady memoriału
19.11.2015
Zasada memoriału, określona w art. 6 ust. 1 uor, mówi, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Oznacza to, że przy ewidencji przychodów i kosztów przyjmuje się, że są one osiągane (ponoszone) w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie wykonania operacji pieniężnej (wpływu lub wypływu środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego jednostki).
Do burmistrza miasta wpłynął wniosek od spółki cywilnej zawiązanej przez osoby fizyczne o oddanie jej w trwały zarząd nieruchomości obejmującej kontenerowiec (z pomieszczeniami biurowymi) i parking. Czy spółce takiej jako podmiotowi nieposiadającemu osobowości prawnej można oddać nieruchomość gminną w trwały zarząd?