REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Huczko

Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przez 10 lat (1994-2004) współpracował z jedną z warszawskich kancelarii prawniczych jako prawnik specjalizujący się w sprawach z zakresu prawa podatkowego, prawa handlowego, prawa pracy.

Pracował również w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Od 2005 roku związany z INFOR PL SA. Utworzył i prowadził serwisy podatkowe portalu biznes.wieszjak.pl, które obecnie wchodzą w skład portalu infor.pl. Współtworzył portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Aktualnie redaktor portalu infor.pl.

Autor kilkuset artykułów i porad z zakresu podatków i prawa gospodarczego opublikowanych w Monitorze Księgowego, Biuletynie VAT, Biuletynie Podatków Dochodowych i na portalu infor.pl.

Współautor książki „Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017”.

Odznaczony medalem „VIRTUS EST PERFECTA RATIO” im. Księcia Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego – Ministra Skarbu.

Wszędzie tam, gdzie gotówka przechodzi z rąk do rąk warto zadbać o sporządzenie odpowiedniego pokwitowania przekazania i odbioru tych pieniędzy (banknotów i monet). To z reguły jest bardzo prosty dokument ale powinien zawierać kilka koniecznych elementów. Prezentujemy przykładowy wzór pokwitowania odbioru gotowki. Dlaczego warto posiadać prawidłowo sporządzone pokwitowanie odbioru (przekazania) gotówki i kiedy może się przydać? A co jeżeli wierzyciel odmawia pokwitowania?
Od 25 czerwca 2024 r. w Sejmie RP jest procedowany poselski projekt mający na celu wprowadzenie od 2025 roku nowych zasad ustalania wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne. Projekt ten pierwotnie przewidywał wprowadzenie trzech ryczałtowych kwot w wysokości 300 zł, 525 zł i 700 zł miesięcznie, zależnie od przychodu, wynagrodzenia, uposażenia lub świadczeń w roku kalendarzowym. Natomiast we wniesionej 18 lipca 2024 r. autopoprawce do tego projektu zrezygnowano z kwotowych stawek. W zamian zaproponowano trzy stawki składki zdrowotnej: 4%, 7% i 9,4% w zależności od dochodów - obliczane od przeciętnego wynagrodzenia. Zmiany mają dotyczyć wszystkich osób płacących składkę zdrowotną także pracowników i przedsiębiorców. Projekt przygotowała grupa posłów Polska2050-Trzecia Droga.

REKLAMA

Od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. można składać wnioski o wypłatę bonu energetycznego w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Wnioski te można składać zarówno w zwykłej formie papierowej ale także online przez dostępny formularz internetowy, przez platformę ePUAP oraz przy użyciu aplikacji mObywatel.
Ustawa o bonie energetycznym określa, że wypłatę pieniędzy w II połowie 2024 roku otrzymają nie tylko ci, których dochody mieszczą się w ustawowych limitach (tzw. kryterium dochodowe). Te osoby otrzymają pełne kwoty bonu zapisane w ustawie. Natomiast osoby, których dochody niewiele przekraczają limity kryterium dochodowego również otrzymają bon energetyczny – ale w kwocie odpowiednio zmniejszonej. Dlatego też można (i warto) w takiej sytuacji złożyć wniosek o bon energetyczny. Wyjaśniamy na przykładach jak będą obliczane te „niestandardowe” kwoty bonów energetycznych.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną (jak niemal co roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 2,7%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2025 roku możemy liczyć się z istotnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2024 roku.
Minister Klimatu i Środowiska przygotował oficjalny wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego, który można składać od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. Wzór ten został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Publikujemy poniżej ten wzór oraz plik druku (.docx) do wydruku.
Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, od 2025 roku przedsiębiorcy będą mieli obowiązek integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi. Minister Finansów chce zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw.
Jakie koszty uzyskania przychodu (tzw. koszty podatkowe) mogą odliczać pracownicy od swojego przychodu w 2024 roku? Jakie są koszty zwykłe, a jakie podwyższone? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie daje prawa (co do zasady) pracownikom odliczać uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.
Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy od VAT, która ma wejść w życie w 2025 roku. Zmiany dotyczą m.in. stawek obniżonych i mechanizmu odwrotnego obciążenia. Nastąpi też zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz zastępczego raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych.
To będzie istotna dla wielu osób zmiana kodeksu pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce dodać do kodeksu pracy nowy przepis, zgodnie z którym do stażu pracy będzie się liczyły m.in. okresy wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia i prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i wpłynąć do Sejmu w III kwartale 2024 r. 
Od maja 2024 r. toczą się w rządzie prace legislacyjne nad projektem nowej ustawy o dostępie cudzoziemców do rynku pracy. Projekt przygotował Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowa ustawa ma od 2025 roku kompleksowo uregulować zasady dostępu cudzoziemców do rynku pracy w Polsce, wydawania zezwoleń i innych kwestii w tym zakresie. W ostatnich dniach krytyczne uwagi do tego projektu złożyły min. resorty rozwoju i technologii oraz rolnictwa i rozwoju wsi.
Minister Zdrowia zmieni od 1 września 2024 r. przepisy rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie. W tym celu wydał 4 lipca 2024 r. rozporządzenie nowelizujące. Jakie zmiany wynikają z tego rozporządzenia?
Remont starego dachu polegający m.in. na wykonaniu nowego pokrycia dachowego, dociepleniu dachu wełną mineralną, zastosowanie membrany paroprzepuszczalnej, wymianie starych okien dachowych na nowe, założeniu nowych rynien, doszczelnieniu i ociepleniu kominów wentylacyjnych - uprawnia właścicieli domu do skorzystania z ulgi podatkowej w podatku dochodowym w PIT na termomodernizację. Potwierdza to regularnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych.
W dniu 13 sierpnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 1 stycznia 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. A więc będzie to opcja nie dla wszystkich przedsiębiorców, a tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w raczej niewielkich rozmiarach.
W dniu 27 lipca 2024 r. Telewizja Polska poinformowała, że Przemysław Babiarz, który komentował otwarcie XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskie w Paryżu, został zawieszony w obowiązkach służbowych i nie będzie komentował zmagań podczas tych Igrzysk. 30 lipca 2024 r. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek poprosił dyrektora generalnego TVP S.A. w likwidacji o wyjaśnienia w związku z tym zawieszeniem. Ponad 100 osób, w tym pracownicy TVP i znani sportowcy, podpisało się pod listem otwartym do władz TVP o przywrócenie do pracy dziennikarza. Czy usłyszymy jeszcze Przemysława Babiarza komentującego wydarzenia sportowe na tych Igrzyskach?
Zasady rozliczania pracowniczych kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wszystkich pracowników bez względu na ich wiek. Dlatego również pracujący seniorzy, którzy już osiągnęli wiek emerytalny – mimo zwolnienia podatkowego – mają takie same koszty jak inni pracownicy.
Od 95 zł do 135 zł zasiłku rodzinnego przysługuje na dziecko w 2024 r. Komu przysługuje ten zasiłek? Jakie kryterium dochodowe należy spełnić aby go otrzymać? 
Rzecznik Praw Obywatelskich zajął się sprawą zakazu wprowadzania psów na plaże w gminie Ustronie Morskie, który uchwaliła ta gmina. Najpierw Rzecznik bezskutecznie interweniował u wójta, a potem zaskarżył uchwałę gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. WSA wyrokiem z 4 kwietnia 2024 r. stwierdził nieważność tego zakazu. Ale jednocześnie Sąd wskazał, że nieważność generalnego zakazu wprowadzania psów na plażę nie oznacza dowolności postępowania osób, wprowadzających psy na plaże. Cały czas bowiem obowiązują w tej gminie przepisy regulaminu utrzymania czystości i porządku, które zobowiązują właścicieli lub opiekunów do wyprowadzania psów na smyczy na terenach użytku publicznego (a psów ras uznawanych za na smyczy i w kagańcu przez osobę pełnoletnią). Przepisy te nakładają też na właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych obowiązek usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych. To jedna z wielu podobnych spraw. Co jakiś czas samorządy gminne postanawiają zakazać wstępu psom a to do parku, na plażę, czy nawet na cmentarz.
Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA