Tax Care
Dołącz do grona ekspertówSkonto za korzystanie ze split payment
18.07.2018
Mechanizm podzielonej płatności (split payment) jest rozwiązaniem, z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać, ale nie muszą. Każdy jednak, kto zacznie używać rachunku VAT, będzie mógł obniżyć wartość podatku należnego fiskusowi. Rzecz w tym jednak, że takie skonto pozwala zachować w kieszeni jedynie kilkanaście złotych dopiero w sytuacji, gdy miesięczny VAT należny wyniesie kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.
REKLAMA
Pod koniec kwietnia weszła w życie Konstytucja Biznesu wprowadzająca szereg nowych rozwiązań prawnych dla przedsiębiorców, w tym instytucję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Przedstawiciel mikro-, małych i średnich firm na linii firma-urzędnik rozpocznie swoją pracę na jesieni tego roku. Będzie on m.in. przyjmował wnioski od przedsiębiorców, wyjaśnienia od urzędów i organów, a także opiniował projekty ustaw.
W Polsce funkcjonuje około 71,5 tys. biur rachunkowych, z których mniej więcej połowa jest aktywna, oferując swoje usługi 2 milionom przedsiębiorców. Wśród nich prawie 1,650 tys. rozlicza VAT. Postępująca cyfryzacja księgowości, w tym wprowadzenie obowiązku posiadania elektronicznej ewidencji VAT, czyli tzw. JPK_VAT i planowane przez rząd dalsze zwiększanie liczby rozwiązań cyfrowych, ma niewątpliwie wpływ na biura rachunkowe.
REKLAMA
Biura rachunkowe pomogły przy JPK_VAT
13.03.2018
Prawie 95% firm, jak wynika z podsumowania Ministerstwa Finansów, złożyło w terminie pierwsze w historii obowiązkowe sprawozdanie JPK_VAT za styczeń 2018. Urzędnicy już za to dziękowali przedsiębiorcom. Jednak nie byłoby to możliwe bez pracy i zaangażowania tysięcy polskich księgowych pracujących w biurach rachunkowych.
W dniu 26 lutego br. mija ostateczny termin przesłania do fiskusa przez czynnych podatników VAT informacji o styczniowej ewidencji VAT w formie JPK_VAT. Mikroprzedsiębiorcy obok podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego, mogą uwierzytelnić przesyłany plik trzecim sposobem – podając tzw. dane autoryzujące.
Szacuje się, że obowiązek comiesięcznego przekazywania rejestrów VAT w formacie tzw. jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) - począwszy od stycznia 2018 r. - będzie dotyczył około 1,6 mln mikrofirm. Dane będzie można przesyłać wyłącznie w postaci elektronicznej. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza więc mikrofirmy do cyfryzacji swoich rozliczeń.
Administracja skarbowa udostępni przedsiębiorcy więcej informacji o jego kontrahentach (w tym o niezłożeniu lub złożeniu deklaracji podatkowej oraz zaleganiu lub niezaleganiu z podatkami). Te zmiany wynikają z nowelizacji Ordynacji podatkowej, która czeka już na podpis prezydenta. W Ordynacji podatkowej pojawi się też nowa definicja tego, co może być dowodem podczas kontroli podatkowej
50 uproszczeń dla biznesu od 2018 r.
23.11.2017
W 2018 roku wprowadzona zostanie kolejna, duża paczka nowelizacji przepisów pod nazwą „50 uproszczeń dla biznesu”. Nowe uproszenia dotyczą przepisów w prawie podatkowym i gospodarczym. O ile projekt podyktowany jest faktycznymi problemami firm, przedsiębiorców może niepokoić ilość zmian wdrażanych obecnie w prawie, które rewolucjonizują prowadzenie biznesu.
System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.
Rok 2018 r. będzie ostatnim dla kas fiskalnych (kas rejestrujących) z rolką papierową. Potem resort finansów zakaże ich sprzedaży, a docelowo za kilka lat przedsiębiorcy będą mogli nabyć wyłącznie e-kasy (kasy rejestrujące online), dzięki którym MF będzie kontrolował obroty ponad miliona firm zdalnie.
Sukcesja to przejście praw i obowiązków na następcę prawnego, co w praktyce oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania firmy, mimo zmiany pokoleniowej. Przeprowadzenie wynikającej stąd zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest dla założyciela firmy poważnym wyzwaniem, do czego warto przygotować się odpowiednio wcześnie. Na sukcesję najlepiej spojrzeć jak na proces nieunikniony oraz konieczny. Jeżeli jest dobrze zaplanowany i przygotowany, pozwoli na umocnienie przedsiębiorstwa.
Właściciel prywatnego mieszkania, który che je udostępniać pod kilkudniowy najem poprzez portal społecznościowy, powinien w tym celu zarejestrować się jako przedsiębiorca. Innymi słowy, jako działalność gospodarczą można rozumieć dzielenie się własną nieruchomością w ramach współpracy np. z portalem airbnb.com. Jako formę opodatkowania takiej działalności można wybrać kartę podatkową.
Mikroprzedsiębiorcy z branży budowlanej mogą liczyć na zwroty z tytułu VAT nawet półtora miesiąca wcześniej niż pozostali podatnicy, o ile prześlą fiskusowi plik JPK_VAT. Jednak jedyny możliwy sposób wysyłki tych plików nakłada na właściciela firmy obowiązek opatrywania ich podpisem elektronicznym. Mikrofirmy będą zobowiązane wysyłać JPK_VAT dopiero od 1 stycznia 2018 r. - na razie jest to dla nich dobrowolne.
Wspólne przejazdy (car-pooling) a podatki
19.09.2017
Rośnie popularność car-poolingu, czyli wspólnych przejazdów prywatnymi samochodami osób nawet nie znających się wzajemnie, kojarzonych przez serwisy internetowe (np. BlaBlaCar). Kierowca, będący osobą prywatną, który aby zaoszczędzić na paliwie szuka przez internet chętnych do wspólnej jazdy, nie musi zawiadamiać o tym fiskusa, ani tym bardziej nie ma obowiązku rejestrować w tym celu własnej firmy.
Wyższa składka ZUS przedsiębiorców w 2018 r.
19.09.2017
W 2018 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 2 100 zł, co spowoduje że, składka ZUS dla przedsiębiorców ze stażem krótszym niż 2 lata wzrośnie do prawie 500 zł miesięcznie.
Osoby, które wynajmują własny dom, mieszkanie, czy nawet domek na drzewie, korzystając przy tym z zagranicznego portalu internetowego jako pośrednika, muszą pamiętać o rozliczeniu tzw. importu usług, a co za tym idzie, składaniu deklaracji VAT-9M.
Nazwa usług, które świadczy przedsiębiorca, a także sam rodzaj wykonywanej przez niego działalności może przesądzić o opodatkowaniu jego firmy. Z wątpliwościami co do klasyfikacji PKD, KŚT czy PKWiU można się zwrócić do urzędu statystycznego w Łodzi, składając odpłatny wiosek o tzw. opinię interpretacyjną.
Wynajem krótkoterminowy własnych mieszkań za pośrednictwem portali społecznościowych (online) może zostać uznany przez organy podatkowe za działalność gospodarczą. Fiskus bowiem raz dopuszcza stawkę 8,5-proc. typową dla najmu prywatnego, innym razem okazuje się, że trzeba w tym celu zakładać działalność gospodarczą.
W ciągu pół roku przybyło kilkaset indywidualnych interpretacji podatkowych związanych z odwrotnym obciążeniem. W większości są to interpretacje dotyczące wątpliwości przedsiębiorców z branży budowlanej. Jak podkreśla fiskus, w przypadku każdego przedsiębiorcy należy indywidualnie ustalać status podwykonawcy i analizować zaklasyfikowanie świadczonych usług budowlanych do PKWiU.