REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Adrian Chruszcz

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego z ponad 8-letnim doświadczeniem zawodowym, zdobytym m.in.: w biurach projektowych, w spółkach związanych z inwestycjami budowlanymi oraz inwestycjami OZE, redakcjach prawniczych etc.

Problematyka kredytów frankowych jest cały czas aktualna. To właśnie na kanwie wielu sporów frankowych wypracowały się korzystne linie orzecznicze na szczeblu zarówno krajowym oraz europejskim. W dzisiejszej publikacji skupimy się na dwóch stanowiskach, które mają istotny wpływ na wybrane kwestie związane z przedawnieniem roszczeń frankowych.
Nadmiar regulacji jest nie niczym dobrym. W przedmiotowej publikacji skupimy się na wyjaśnieniu – czym jest superfluum ustawowe oraz wskażemy, dlaczego inflacja prawna niekorzystnie wpływa na cały system prawny.

REKLAMA

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zdarzają się sytuacje, w których Towarzystwa Ubezpieczeniowe dokonują niewłaściwej wykładni swoich postanowień umownych. Takie działania bezpośrednio godzą w interesy osób ubezpieczonych i jako takie stanowią zachowanie, które stoi w opozycji do obowiązujących przepisów prawa. Kwestia ta stała się na tyle istotna, że głos w sporze zabrał Sąd Najwyższy, który w wyroku z dnia 6 lutego 2015 r. sygn. akt: II CSK 295/14, jednoznacznie przesądził o braku legalności takich działań, które są podejmowane przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe.
Definicja budowli została zanegowana przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 lipca 2023 r. sygn. akt: SK 14/21. Należy wyjaśnić – Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że definicja budowli, która funkcjonuje w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70) – dalej „ustawa” jest niezgodna z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. 

REKLAMA

W procesach inwestycyjnych w obszarze inwestycji budowlanych, zdarzają się sytuacje, w których inwestorzy chcą, aby dana inwestycja nie była realizowana w uproszczonej procedurze administracyjnej. Obejmuje to takie sytuacje, w których inwestor chce posiadać kompletną dokumentację projektową, mieć jeszcze większą pewność odnośnie rzetelnego, fachowego i legalnego wykonania określonego zamierzenia inwestycyjnego, mimo iż procedury przewidują dla takiej inwestycji procedurę uproszczoną – tzn. na zgłoszenie do organu.
Odwieczny problem z przedmiotami, które nie mogą zostać wniesione na pokład samolotu. Często zdarza się, że przyszli pasażerowi zmuszeni są do pozostawienia na lotnisku przedmiotów, których nie mogą zabrać ze sobą na pokład samolotu.
Kwestie bezpieczeństwa są motorem napędowym dla uproszczenia procedur budowlanych związanych z budową przydomowych schronów. Tematyka bezpieczeństwa odgrywa w ostatnich latach zdecydowanie coraz większą rolę w przestrzeni publicznej. Nie dziwi zatem krok ustawodawcy w kierunku uproszczenia budowy przydomowych schronów, które w ogólnym zamyśle powinny być bardziej popularne w naszym kraju np. na wzór krajów Europy północnej i zachodniej. 
Nowa, przydatna regulacja prawna, o której sporo osób zapomina. Ważna regulacja wynikająca z prawa energetycznego, która obowiązuje od dnia 21 grudnia 2022 r.
Rowery, hulajnogi, wózki dziecięce oraz inne tego typu przedmioty coraz częściej pojawiają się w przestrzeniach wspólnych mieszkańców. Mowa tu m.in. o klatach schodowych, które powoli zamieniają się w miejsca do parkowania tego rodzaju sprzętów. Niestety takie działanie może zdecydowanie negatywnie wpływać na kwestie bezpieczeństwa – szczególnie, gdy chodzi o sprawne przeprowadzenie akcji ewakuacyjnej w związku z wystąpieniem np. pożaru w budynku wielorodzinnym. Dodatkowo nie wpływa to korzystnie na estetykę części wspólnych oraz bezpieczeństwo tych przedmiotów. Nie dziwi zatem podejście ustawodawcy, który zdecydował się wprost uregulować tę kwestię w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Służebność przesyłu – pogląd do tej pory dominujący. Wręcz zasadą do tej pory było, że służebność przesyłu w zakresie zasiedzenia i wymaganej liczby lat liczona była zgodnie z regułą, że do okresu posiadania niezbędnego do zasiedzenia służebności przesyłu, czyli na podstawie regulacji, która została wprowadzona do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny z dniem 3 sierpnia 2008 r., dolicza się okres posiadania służebności gruntowej o treści analogicznej jak służebność przesyłu. 

REKLAMA