Adam Kuchta
Dołącz do grona ekspertów
Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.
Kiedy zaksięgować koszty z duplikatu faktury
10.05.2007
W marcu 2007 r. otrzymaliśmy duplikat faktury VAT z czerwca 2006 r. (oryginał wysłany pocztą nie dotarł do nas). VAT odliczyłam w marcu 2007 r. Kiedy należy w pkpir zaksięgować kwotę netto w koszty uzyskania przychodu? Faktura dotyczy zakupu materiałów i usług.
REKLAMA
Nasza firma kupiła serwer wraz z UPS i Switchcom. Wszystko figuruje na jednej fakturze na kwotę 5 tys. zł netto. Czy powinniśmy ująć to jako jeden środek trwały? Czy wprowadzić do ewidencji jako komputer na koncie 491 i amortyzować stawką 30 proc.?
Udzielane innym firmom pożyczki ewidencjonuje się w księgach rachunkowych w wartości nominalnej jako inwestycje na kontach zespołu 2.