REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 70

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)

z dnia 8 sierpnia 2024 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zatwierdza się statut Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w Warszawie, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia, przyjęty uchwałą rady naukowej Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego nr 17/2024 z dnia 20 czerwca 2024 r.

§ 2.

Traci moc zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 października 2014 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego (Dz. Urz. MNiSW poz. 60, z 2016 r. poz. 65 i 70 oraz Dz. Urz. MEiN z 2021 r. poz. 107).

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Nauki: D. Wieczorek


1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).

Załącznik 1. [STATUT OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI – PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO]

Załącznik do zarządzenia Ministra Nauki
z dnia 8 sierpnia 2024 r. (Dz. Urz. Min. Nauk. poz. 70)

STATUT OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534), zwanej dalej „ustawą”, oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;

2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2013 r. w sprawie nadania Ośrodkowi Przetwarzania Informacji statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1452);

3) zarządzenia nr 12 Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń z dnia 13 grudnia 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Ośrodek Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń Nr 4, poz. 13);

4) niniejszego statutu.

§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

2. Instytut używa nazwy „Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy”.

3. Instytut może używać skróconej nazwy: „OPI - Państwowy Instytut Badawczy” lub „OPI PIB”.

4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwany dalej „ministrem”.

Rozdział II

Przedmiot i zakres działania

§ 3. 1. Przedmiotem działania Instytutu jest:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz wdrażanie ich wyników;

2) świadczenie usług w zakresie:

a) systemów informacyjnych, ich projektowania, eksploatacji i doskonalenia,

b) pozyskiwania i opracowywania informacji zbiorczej, przekrojowej i syntetycznej dotyczącej badań naukowych i prac rozwojowych, transferu technologii, innowacyjności oraz edukacji, w tym dla celów statystycznych.

2. Instytut prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie:

1) nauk inżynieryjno-technicznych, w szczególności w zakresie inżynierii oprogramowania, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oraz współpracy człowieka z technologią;

2) nauk społecznych, w szczególności w zakresie innowacyjności, naukometrii i socjologii nauki.

3. Do zadań Instytutu należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, oraz przystosowanie ich wyników do publikacji lub wdrożenia;

2) wspomaganie procesu finansowania badań naukowych i prac rozwojowych przez ministra oraz podmioty działające na rzecz systemu szkolnictwa wyższego i nauki, w szczególności w zakresie cyfryzacji procesu wnioskowania o środki finansowe na szkolnictwo wyższe i naukę w ramach konkursów ogłaszanych przez ministra i te podmioty;

3) tworzenie i utrzymanie unikatowych systemów informatycznych;

4) transfer technologii i wiedzy z sektora nauki do sektora gospodarki;

5) prowadzenie działalności wydawniczej;

6) popularyzacja wiedzy o wynikach badań naukowych i prac rozwojowych oraz wspieranie ich komercjalizacji;

7) opracowywanie analiz, opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

8) wspieranie procesów wdrażania funduszy Unii Europejskiej oraz programów lub inicjatyw dotyczących środków finansowych na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych, przyznawanych ze źródeł krajowych i zagranicznych, w tym na podstawie zawartych umów międzynarodowych;

9) prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z działalnością Instytutu, innych niż bazy danych, o których mowa w § 4 pkt 2.

§ 4. Do zadań Instytutu, o których mowa w art. 22 pkt 2 ustawy, należy:

1) projektowanie, wdrażanie, eksploatacja i doskonalenie systemów informatycznych służących planowaniu i rozwojowi polityki naukowej i innowacyjnej państwa;

2) utrzymywanie baz danych dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego, w tym gromadzenie, przetwarzanie i opracowywanie danych o:

a) projektach badawczych, osiągnięciach naukowych i artystycznych,

b) zasobach kadrowych sektora szkolnictwa wyższego i nauki,

c) zasobach materialnych i niematerialnych sektora szkolnictwa wyższego i nauki;

3) opracowanie i administrowanie Jednolitym Systemem Antyplagiatowym współpracującym z ogólnopolskim repozytorium pisemnych prac dyplomowych.

§ 5. 1. Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:

1) wydawania książek (PKD 58.11.Z);

2) wydawania wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych) (PKD 58.12.Z);

3) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);

4) wydawania gazet (PKD 58.13.Z);

5) pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z);

6) sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);

7) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);

8) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);

9) działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych (PKD 58.21.Z);

10) działalności wydawniczej w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 58.29.Z);

11) działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);

12) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);

13) działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z);

14) przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalności (PKD 63.11.Z);

15) działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z);

16) działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);

17) badania rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z);

18) stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z);

19) pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z);

20) pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);

21) działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);

22) działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);

23) zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (PKD 68.32.Z);

24) działalności pomocniczej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);

25) kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 84.11.Z);

26) działalności archiwów (PKD 91.01.B);

27) pozostałej pozaszkolnej formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 85.59.B);

28) działalności bibliotek (PKD 91.01.A).

2. Działalność, o której mowa w ust. 1, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w § 3 i 4.

Rozdział III

Organy Instytutu i tryb ich pracy

§ 6. Organami Instytutu są:

1) dyrektor;

2) rada naukowa.

§ 7. 1. Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej.

3. Dyrektor może wydawać zarządzenia, regulaminy i inne akty wewnętrzne dotyczące działalności Instytutu.

4. Podział zadań między dyrektorem i zastępcami dyrektora oraz kolejność zastępstw przy wykonywaniu zadań dyrektora w czasie jego nieobecności określa regulamin organizacyjny Instytutu.

5. Dyrektor może:

1) powołać sekretarza naukowego;

2) powołać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze dyrektora w łącznej liczbie nieprzekraczającej 5;

3) ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i okres ich umocowania.

6. Zadania i tryb pracy sekretarza naukowego i organów, o których mowa w ust. 5 pkt 2, określają regulaminy ich pracy.

§ 8. 1. Rada naukowa liczy 16 członków.

2. W skład rady naukowej wchodzi:

1) 8 pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu;

2) 8 osób niebędących pracownikami Instytutu.

3. Liczba członków rady naukowej, o których mowa w ust. 2 pkt 1, będących:

1) pracownikami naukowymi posiadającymi stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora, zatrudnionymi w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej wynosi 1;

2) pracownikami naukowymi nieposiadającymi stopnia naukowego doktora habilitowanego albo tytułu profesora wynosi 4;

3) pracownikami badawczo-technicznymi wynosi 3.

4. Posiedzenia rady naukowej odbywają się stacjonarnie albo w trybie zdalnym. W przypadku posiedzenia odbywającego się w trybie zdalnym członkowie rady naukowej:

1) uczestniczą w nim za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość w czasie rzeczywistym;

2) biorą udział w głosowaniu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania w sprawach, dla których jest ona wymagana.

5. Posiedzenia rady naukowej zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na polecenie ministra, na wniosek dyrektora albo co najmniej 1/3 liczby członków rady naukowej.

6. Porządek obrad posiedzenia i jego termin ustala przewodniczący w porozumieniu z dyrektorem.

7. Zawiadomienie o terminie, formie, miejscu i proponowanym porządku obrad posiedzenia rady naukowej oraz materiały dotyczące spraw podlegających rozpatrzeniu członkowie rady naukowej otrzymują co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.

8. Każdy członek rady naukowej ma prawo zgłaszać sprawy do umieszczenia w porządku obrad posiedzenia rady naukowej. W przypadku nieujęcia zgłoszonej sprawy w porządku obrad posiedzenia rady naukowej, przewodniczący przedstawia na tym posiedzeniu uzasadnienie swojej decyzji.

9. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 7.

10. Rada naukowa podejmuje uchwały o charakterze stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym w zakresie działalności statutowej Instytutu oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej, w szczególności w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy.

11. Uchwały rady naukowej zapadają zwykłą większością głosów członków uprawnionych do głosowania w danej sprawie. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

12. Rada naukowa może podejmować uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie rozstrzygnięcia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu rady naukowej. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym sprawa jest rozpatrywana na najbliższym posiedzeniu rady naukowej.

13. Szczegółowe zasady działania rady naukowej określa regulamin jej pracy.

Rozdział IV

Zatrudnianie pracowników naukowych Instytutu

§ 9. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.

2. Ogłoszenie o konkursie podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu, na stronie podmiotowej ministra w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy dla naukowców.

3. Ogłoszenie o konkursie zawiera:

1) nazwę stanowiska, na które konkurs jest ogłaszany;

2) wymagania stawiane kandydatowi na pracownika naukowego;

3) wykaz wymaganych dokumentów, które kandydat na pracownika naukowego jest zobowiązany złożyć;

4) termin złożenia dokumentów, o których mowa w pkt 3;

5) informację o sposobie przeprowadzenia postępowania konkursowego;

6) termin rozstrzygnięcia konkursu.

§ 10. Kandydatów na pracowników naukowych w Instytucie ocenia się z uwzględnieniem następujących kryteriów:

1) predyspozycje do pracy naukowej;

2) wiedza i doświadczenie zawodowe wymagane na stanowisku, którego dotyczy konkurs.

§ 11. 1. Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora, w skład której wchodzą co najmniej 2 osoby posiadające stopień naukowy albo tytuł profesora oraz przedstawiciel działu zarządzania kapitałem ludzkim. W skład komisji konkursowej mogą wchodzić dyrektor lub jego zastępca.

2. Ocenę kwalifikacji kandydata na pracownika naukowego przeprowadza się podczas rozmowy kwalifikacyjnej i w oparciu o dokumenty złożone przez tego kandydata, pod kątem spełniania wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie.

3. Kwalifikacje kandydata na pracownika naukowego wyłonionego po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 2, podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową. W przypadku negatywnej opinii rady naukowej konkurs pozostaje nierozstrzygnięty. Na nieobsadzone stanowisko ogłasza się nowy konkurs.

Rozdział V

Tryb wyboru komisji dyscyplinarnej I instancji

§ 12. 1. Dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji wyborczej.

2. Osoby zasiadające w komisji wyborczej nie mogą kandydować do komisji dyscyplinarnej.

3. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i badawczo-technicznym Instytutu.

4. Pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu zgłaszają przewodniczącemu komisji wyborczej, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej.

5. Komisja wyborcza, co najmniej na 7 dni przed terminem wyborów, informuje o terminie wyborów i ogłasza listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej.

6. Głosowanie na członków komisji dyscyplinarnej jest tajne.

7. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku gdy liczba kandydatów, którzy otrzymali jednakową, największą liczbę głosów, jest większa niż liczba dostępnych miejsc w komisji dyscyplinarnej, przewodniczący komisji wyborczej zarządza dodatkowe głosowanie spośród tych kandydatów. Przepis ust. 5 stosuje się.

8. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi.

9. Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-08-09
  • Data wejścia w życie: 2024-08-10
  • Data obowiązywania: 2024-08-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA