REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 54
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)
z dnia 27 czerwca 2024 r.
w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki
Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) przewodniczący - Mikołaj Sokołowski;
2) członkowie:
a) Renata Bizek-Tatara,
b) Marzena Górecka,
c) Jarosław Kłaczkow,
d) Cezary Kościelniak,
e) Wioletta Kowalska,
f) Michał Krzykawski,
g) Iwona Kurz,
h) Mirosław Lenart,
i) Adam Ostolski,
j) Anna Siewierska-Chmaj.
2. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.
§ 3.
1) preselekcja wniosków złożonych w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, zwanego dalej „programem”, oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej „ministrem”, list wniosków:
a) rekomendowanych do oceny merytorycznej,
b) nierekomendowanych do oceny merytorycznej
- wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
2) wskazywanie kandydatów na ekspertów uczestniczących w procesie oceny wniosków złożonych w ramach programu;
3) kierowanie wniosków do zaopiniowania w zakresie digitalizacji przez dodatkowego eksperta;
4) analiza opinii sporządzonych przez ekspertów w ramach oceny merytorycznej wniosków złożonych w ramach programu;
5) przedstawianie ministrowi list wniosków zawierających:
a) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję wysokości środków finansowych do przyznania,
b) propozycję niezakwalifikowania do udziału w programie wraz ze szczegółowym uzasadnieniem,
c) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję przyznania środków finansowych w kwocie niższej niż wnioskowana wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
6) opiniowanie umotywowanych zastrzeżeń złożonych w ramach programu przez wnioskodawców;
7) ocena raportów rocznych i raportów końcowych z wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację projektów w ramach programu i programów pod nazwami „Pomniki polskiej myśli filozoficznej, teologicznej i społecznej XX i XXI wieku” oraz „Szlakami Polski Niepodległej”;
8) opiniowanie wniosków o zmiany w umowach o realizację projektów realizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7;
9) sporządzanie, na podstawie raportów końcowych z wykorzystania przyznanych środków finansowych, opinii o projektach zrealizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7, i ich wynikach oraz przedstawianie tych opinii ministrowi;
10) identyfikowanie potrzeb polskiej humanistyki oraz przedstawianie ministrowi propozycji w zakresie modyfikacji założeń programu;
11) wykonywanie innych zadań dotyczących rozwoju nauk humanistycznych zleconych przez ministra.
§ 4.
1) zwołuje posiedzenia Rady, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;
2) przydziela zadania członkom Rady;
3) zaprasza na posiedzenia Rady osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego.
§ 5.
2. Posiedzenia Rady mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających:
1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. Zawiadomienie o terminie, formie oraz miejscu posiedzenia Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
5. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
6. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu.
§ 6.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.
4. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.
§ 7.
2. Przewodniczący oraz członkowie Rady podlegają wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu spraw, w przypadku gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność, w szczególności jeżeli:
1) uczestniczyli w opracowywaniu ocenianego wniosku;
2) sprawa dotyczy zatrudniających ich podmiotów;
3) sprawa dotyczy podmiotów, w których są zatrudnione osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia albo w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik sprawy może mieć wpływ na ich prawa lub obowiązki.
3. Przewodniczący oraz członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem Rady składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1) bezstronnego działania w interesie publicznym;
2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
Minister Nauki: D. Wieczorek
1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 124 i 227.
- Data ogłoszenia: 2024-06-28
- Data wejścia w życie: 2024-06-29
- Data obowiązywania: 2024-08-13
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA