REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 20

ZARZĄDZENIE NR 20
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

z dnia 22 lipca 2021 r.

w sprawie wprowadzenia Procedury przeglądów gwarancyjnych i procesu realizacji gwarancji jakości lub odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady w zakresie inwestycji drogowych

Tekst pierwotny

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad1), zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Ilekroć w zarządzeniu lub w załącznikach do niego jest mowa o:

1) przeglądach gwarancyjnych, przeglądach lub komisyjnym przeglądzie gwarancyjnym - należy przez to rozumieć przegląd wykonywany z tytułu gwarancji jakości lub rękojmi za wady;

2) wadzie, wadzie istotnej, wadzie nieistotnej - należy przez to rozumieć wady zgodnie z treścią warunków kontraktu lub zawartą umową;

3) wadzie bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno wadę istotną, jak i wadę nieistotną.

2. W przypadku, gdy warunki kontraktu lub umowa nie definiują pojęcia wady istotnej i wady nieistotnej oraz w innych przypadkach przez:

1) pojęcie wady istotnej - należy rozumieć wadę powodującą, bezpośrednio lub pośrednio, niezdatność wyniku realizacji umowy do określonego w umowie użytku ze względu na brak cech umożliwiających jego bezpieczną eksploatację lub ograniczenie możliwości bezpiecznej eksploatacji całości lub jakiejkolwiek części;

2) przez pojęcie wady nieistotnej - należy rozumieć wadę inną niż wada istotna, każdą pozostałą wadę poza wadą istotną.

§ 2.

1. Dyrektorzy Oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej „GDDKiA”, na podstawie wniosku o powołanie Komisji Przeglądów Gwarancyjnych, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia, powołują stałe Komisje Przeglądów Gwarancyjnych, zwane dalej „Komisje”.

2. W skład Komisji wchodzi Przewodniczący Komisji i Zastępca Przewodniczącego Komisji oraz przedstawiciele w zależności od charakteru zadania:

1) właściwych terytorialnie Rejonów;

2) Zespołu Kierownika Projektu;

3) komórki właściwej do spraw środowiska;

4) komórki właściwej do spraw inwestycji;

5) komórki właściwej do spraw dróg i sieci drogowej;

6) komórki właściwej do spraw mostów;

9) komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego i zarządzania ruchem;

10) komórki właściwej do spraw technologii - Laboratorium Drogowe;

11) komórki właściwej do spraw gwarancji.

3. Przewodniczącym Komisji jest:

1) do czasu wystawienia świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - Kierownik Projektu lub inna osoba przez niego wskazana;

2) po wystawieniu świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - Kierownik Rejonu lub inna osoba przez niego wskazana.

4. Zastępcą Przewodniczącego Komisji jest:

1) do czasu wystawienia świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - Kierownik Rejonu lub inna osoba przez niego wskazana;

2) po wystawieniu świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - Kierownik Projektu lub inna osoba przez niego wskazana.

5. Sekretarzem Komisji jest przedstawiciel komórki właściwej do spraw gwarancji. W przypadku nieobecności przedstawiciela komórki właściwej do spraw gwarancji, Przewodniczący Komisji wyznacza, na czas tej nieobecności, ze składu Komisji, osobę pełniącą obowiązki Sekretarza.

6. W pracach Komisji uczestniczą członkowie, właściwi z uwagi na charakter danego zadania, wskazani przez Przewodniczącego Komisji oraz Sekretarz Komisji.

7. W przypadku nieobecności któregokolwiek z przedstawicieli właściwej komórki ze składu Komisji, kierujący właściwą komórką wyznacza, spośród pracowników danej komórki, osobę zastępującą.

8. Dopuszcza się zastępstwa w składzie Komisji z innych przyczyn niż nieobecność, przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.

9. Terminy spotkań i miejsca prac Komisji ustala Przewodniczący Komisji w uzgodnieniu z Sekretarzem Komisji.

§ 3.

1. Zadaniem Komisji jest:

1) dokonanie weryfikacji stanu technicznego obiektów budowlanych i innych robót wykonanych w trakcie robót budowlanych, w szczególności w zakresie:

a) warunków użytkowych,

b) estetyki,

c) warunków bezpiecznej eksploatacji;

2) weryfikacja zgodności obiektów budowlanych z zawartymi umowami;

3) w przypadku stwierdzenia wad obiektów budowlanych i innych robót wykonanych w trakcie robót budowlanych - wystąpienie z roszczeniami z tytułu zobowiązań gwarancyjnych lub rękojmi za wady, wynikających z zawartych umów.

2. Wady istotne oraz wady nieistotne stwierdzone podczas przeglądów gwarancyjnych są ewidencjonowane w formularzu zestawienia wad stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia.

3. Usunięcie wad istotnych oraz wad nieistotnych stwierdzonych podczas komisyjnych przeglądów gwarancyjnych jest potwierdzane w protokole odbioru prac z usuwania wady istotnej/wady nieistotnej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 4.

1. Komisje realizują swoje zadania na obszarze działalności Oddziału GDDKiA, zgodnie z regulaminem organizacyjnym Oddziału GDDKiA, procedurą przeprowadzania komisyjnego przeglądu gwarancyjnego stanowiącą załącznik nr 4 do zarządzenia oraz Regulaminem Pracy Komisji stanowiącym załącznik nr 5 do zarządzenia.

2. W zakresie zadań realizowanych przez Oddziały GDDKiA na terenie innych Oddziałów, przeglądy:

1) w okresie do wystawienia świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - prowadzone są przez Oddział GDDKiA odpowiedzialny za realizację zadania przy udziale przedstawicieli Oddziału, na terenie którego realizowane było zadanie;

2) po wystawieniu świadectwa wykonania lub innego równoważnego dokumentu - prowadzone są przez Oddział GDDKiA, na obszarze którego jest zlokalizowana inwestycja.

§ 5.

Osoby wchodzące w skład Komisji uprawnione są w szczególności do:

1) wstępu na teren, na którym zlokalizowane są obiekty budowlane, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz dostępu do każdego elementu tych obiektów;

2) żądania okazania dokumentów, informacji, udostępnienia danych mających związek z przedmiotem przeglądu gwarancyjnego;

3) formułowania uwag i wniosków za pośrednictwem Przewodniczącego Komisji;

4) zgłaszania Przewodniczącemu Komisji konieczności wykonania badań kontrolnych.

§ 6.

1. Komisja ze swoich prac sporządza protokół, niezwłocznie lecz nie później niż w terminie 21 dni roboczych, po zakończeniu weryfikacji stanu technicznego obiektów lub robót budowlanych, o których mowa w § 3 ust. 1, i przedkłada go do zatwierdzenia przez Dyrektora Oddziału GDDKiA. Wzór protokołu z prac Komisji określa załącznik nr 6 do Zarządzenia.

2. W terminie 14 dni po zatwierdzeniu protokołu jest on przekazywany Wykonawcy.

3. W przypadku prowadzenia komisyjnych przeglądów gwarancyjnych odrębnych dla każdej grupy robót (drogowa, mostowa, ochrona środowiska, instalacje itp.), protokół może zostać sporządzony odrębnie dla każdego zakresu.

§ 7.

1. Wady istotne oraz wady nieistotne nieujawnione w trakcie przeglądów gwarancyjnych są zgłaszane w protokole zgłoszenia wady, zwanym dalej „PZW”, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.

2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, nadaje się wadzie istotnej oraz wadzie nieistotnej niepowtarzalny numer.

3. Zgłaszający wadę istotną oraz wadę nieistotną przekazuje drogą e-mailową skan PZW, w zależności od tego, która komórka zgłasza wadę, odpowiednio właściwemu Kierownikowi Projektu lub właściwemu Kierownikowi Rejonu odpowiedzialnemu za dany obiekt lub robotę budowlaną, o których mowa w § 3 ust. 1.

4. Wady istotne oraz wady nieistotne zgłaszane w PZW są ewidencjonowane w zestawieniu wad, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.

5. Skan PZW jest przekazywany Wykonawcy i komórce właściwej do spraw gwarancji drogą e-mailową, dodatkowo Wykonawcy dostarczany jest oryginał PZW pocztą tradycyjną.

6. Dopuszcza się, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740), sporządzenie PZW w formie elektronicznej.

7. Usunięcie wad zgłoszonych w PZW jest potwierdzane w protokole odbioru prac z usuwania wady istotnej/wady nieistotnej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 8.

1. W przypadku pisemnego wniosku gwaranta o wydłużenie, żądanego w PZW, terminu usunięcia wady, osoby, upoważnione do zgłaszania wad istotnych oraz wad nieistotnych w ramach gwarancji jakości lub rękojmi za wady, mogą dokonać zmiany tych terminów, uwzględniając technologię usuwania wady, zasady wiedzy technicznej i warunki klimatyczne.

2. Prolongata terminu usunięcia wady jest wykazywana w PZW dotyczącym przedmiotowej wady.

3. PZW, o którym mowa w ust. 2, oznacza się tym samym numerem ewidencyjnym co pierwotny PZW, uzupełniony kolejną literą alfabetu.

§ 9.

Komisja prowadzi prace z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, w tym w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333, 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny oraz postanowień warunków kontraktu lub umowy dla danej inwestycji.

§ 10.

Komisja kończy swoją pracę po dokonaniu odbioru pogwarancyjnego danego zadania inwestycyjnego obejmującego obiekt lub roboty budowlane, o których mowa w § 3 ust. 1.

§ 11.

Komisje powołuje się nie później niż na dwa tygodnie przed planowaną datą wydania świadectwa przejęcia lub innego równoważnego dokumentu

§ 12.

W przypadku Oddziałów GDDKiA, które przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia posiadały wprowadzone wewnętrzne zarządzenie Dyrektora Oddziału GDDKiA dotyczące przeglądów gwarancyjnych:

1) do zadań, dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia powołano odpowiednie komisje - stosuje się uregulowania dotychczas obowiązujące w Oddziale GDDKiA;

2) do zadań, dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia nie powołano odpowiedniej komisji - stosuje się niniejsze zarządzenie.

§ 13.

Przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się również w przypadku umów dodatkowych zawartych w ramach realizacji zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na obszarze działalności danych Oddziałów GDDKiA, które posiadają aktualne zobowiązanie gwarancyjne lub rękojmię.

§ 14.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

infoRgrafika

 

 

 Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 maja 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 25 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 13 lipca 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 września 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządzeniem Nr 39 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 października 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Załącznik 1. [WNIOSEK O POWOŁANIE KOMISJI PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH]

Załączniki do Zarządzenia Nr 20
Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z dnia 22 lipca 2021 r.

Załącznik Nr 1

WNIOSEK O POWOŁANIE KOMISJI PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH

Załącznik 2. [DOKUMENT ODNIESIENIA / PROTOKÓŁ ZGŁOSZENIA WADY]

Załącznik nr 2

DOKUMENT ODNIESIENIA / PROTOKÓŁ ZGŁOSZENIA WADY

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 3. [PROTOKÓŁ ODBIORU PRAC Z USUWANIA WADY ISTOTNEJ / WADY NIEISTOTNEJ]

Załącznik nr 3

PROTOKÓŁ ODBIORU PRAC Z USUWANIA WADY ISTOTNEJ / WADY NIEISTOTNEJ

Załącznik 4. [Procedura przeprowadzania komisyjnego przeglądu gwarancyjnego]

Załącznik nr 4

Procedura przeprowadzania komisyjnego przeglądu gwarancyjnego

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 5. [Regulamin Pracy Komisji]

Załącznik nr 5

Regulamin Pracy Komisji

1. Pracą Komisji kieruje jej Przewodniczący.

2. Komisja rozpoczyna i kończy prace zgodnie z ustalonym harmonogramem.

3. Celem prac Komisji jest dokonanie oceny robót wykonanych w ramach zadania, dokonanie czynności komisyjnego przeglądu gwarancyjnego w okresie gwarancji jakości / w okresie rękojmi za wady zadania oraz dokonanie czynności odbioru po zakończeniu okresu gwarancji jakości / rękojmi za wady zgodnie z postanowieniami umowy, a także weryfikacja usunięcia wad istotnych oraz wad nieistotnych.

4. Komisja pracuje w obecności prawidłowo umocowanych przedstawicieli Wykonawców. Nieobecność przedstawicieli gwaranta nie wstrzymuje prac Komisji.

5. Komisja dokonuje oceny wizualnej zrealizowanych robót oraz ocenia wykonanie zadań i wniosków określonych w protokołach z poprzednich przeglądów lub odbiorów.

6. Członkowie Komisji zobowiązani są do udokumentowania fotograficznego stwierdzonych wad istotnych oraz wad nieistotnych (data na fotografii).

7. Komisja ma prawo zasięgnąć opinii innych pracowników Oddziału GDDKiA, gdy jakość wykonanych prac budzi jej uzasadnione wątpliwości.

8. Członkowie Komisji sporządzają kartę przeglądu gwarancyjnego w oparciu o wizję lokalną i materiały oraz dokumenty przedstawione przez uczestników przeglądu i Wykonawcę.

9. Sekretarz Komisji gromadzi informacje o wadach istotnych oraz wadach nieistotnych stwierdzonych podczas wizji lokalnej przeprowadzonej przez Komisję.

10. W dniu posiedzenia Komisja przeprowadza analizę stwierdzonych wad istotnych oraz wad nieistotnych, określając ich skutki dla eksploatacji przedmiotowego zakresu objętego przeglądem, przyczyny ich powstania a także precyzuje strony odpowiedzialne za usunięcie wad istotnych oraz wad nieistotnych wraz z podaniem terminu ich usunięcia. W razie potrzeby Przewodniczący Komisji może zadecydować o ponownej wizji lokalnej z udziałem wszystkich uczestników przeglądu.

11. Komórka właściwa do spraw gwarancji sporządza protokół w co najmniej 2 egzemplarzach (1 dla Zamawiającego i 1 dla Wykonawcy). Kopia protokołu zostanie przekazana przedstawicielowi Inżyniera Kontraktu (jeśli Inżynier Kontraktu nadal świadczy swe usługi).

12. Bezpośredni nadzór nad pracą Komisji sprawuje Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA ds. Inwestycji lub Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA ds. Zarządzania Drogami i Mostami, w zależności od zakresu inwestycji.

13. Komisja bierze również udział w pracach Komisji Odbioru Robót (zgodnie z Warunkami Kontraktu), przed wystawieniem świadectwa przejęcia lub innego równoważnego dokumentu.

Załącznik 6. [PROTOKÓŁ]

Załącznik Nr 6

PROTOKÓŁ

Załącznik 7. [PROTOKÓŁ ZGŁOSZENIA WADY ISTOTNEJ / WADY NIEISTOTNEJ PZW]

Załącznik nr 7

PROTOKÓŁ ZGŁOSZENIA WADY ISTOTNEJ / WADY NIEISTOTNEJ PZW

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA