REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 5
ZARZĄDZENIE NR
5
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 24 lutego 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego
Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad1), zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Harmonogramy składają się w szczególności z:
1) "Planu" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Plan", obejmujących wykaz zaplanowanych do przeprowadzenia Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk prowadzących i akceptujących Oceny BRD oraz nazwisk Audytorów BRD przewidywanych do przeprowadzenia Audytów BRD, sporządzanego przed każdym rokiem kalendarzowym;
2) "Wykonania" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Wykonanie", obejmujących wykaz przeprowadzonych Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk akceptujących Oceny BRD i nazwisk Audytorów BRD, którzy przeprowadzili Audyty BRD, sporządzany po każdym roku kalendarzowym.";
2) w § 8 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) wyznaczają osobę z kierowanego przez siebie Oddziału GDDKiA prowadzącą i akceptującą Ocenę BRD przeprowadzaną w ich Oddziale, o której mowa w § 10,";
3) § 10 otrzymuje brzmienie:
"§ 10. 1. Ocenę BRD przeprowadza Wykonawca dokumentacji.
2. Audytor BRD lub osoba spełniająca wymagania określone w art. 24n ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy o drogach publicznych, z Oddziału GDDKiA, dla którego przeprowadzana jest Ocena BRD, wskazana w zatwierdzonym Harmonogramie, akceptuje Ocenę BRD.";
4) po § 16 dodaje się § 16a w brzmieniu:
"§ 16a. Oddział, dla którego wykonywany jest Audyt BRD refunduje poniesione koszty delegowania Audytorów BRD Oddziałowi, w którym zatrudnieni są Audytorzy przeprowadzający Audyt BRD.".
§ 2.
§ 3.
|
1) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 maja 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 25 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 13 lipca 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 września 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządzeniem Nr 39 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 października 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Załącznik do zarządzenia Nr 5
Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
z dnia 24 lutego 2021 r.
TEKST UJEDNOLICONY
ZARZĄDZENIE NR 13
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 marca 2019 r.
w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego
Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa warunki przeprowadzania:
1) oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwanej dalej "Oceną BRD";
2) audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "Audytem BRD".
§ 2. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się dla dróg krajowych, zwanych dalej "drogami", które:
1) stanowią element transeuropejskiej sieci drogowej;
2) w całości lub w części są finansowane lub mogą być zaproponowane do finansowania ze środków Unii Europejskiej, a także zagranicznych, lub międzynarodowych instytucji finansowych;
3) realizowane są w ramach przebudowy i rozbudowy oraz działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przypadku ich znacznego stopnia złożoności. O potrzebie wykonania Audytu BRD decyduje Dyrektor właściwego Oddziału GDDKiA.
§ 3. 1. Ocena BRD jest strategiczną analizą wpływu wariantów planowanej drogi na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w sieci dróg publicznych znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanej drogi.
2. Ocenę BRD przeprowadza się w szczególności w celu:
1) porównania między sobą wariantów planowanej drogi;
2) wskazania wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3. Ocenę BRD przeprowadza się na etapie:
1) Studium Korytarzowego (SK) lub
2) Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) lub
3) pierwszego etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R I)
- przed wszczęciem postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
§ 4. 1. Audyt BRD jest niezależną, szczegółową i techniczną oceną cech planowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
2. Audyt BRD przeprowadza się, w szczególności, w celu wyeliminowania rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3. Audyt BRD przeprowadza się:
1) w ramach opracowywania, wykonanego na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi (etap I);
2) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót na etapie:
a) Koncepcji Programowej (etap IIa),
b) Projektu Budowlanego (etap Ilb);
3) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub przebudowy drogi (etap III);
4) przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania (etap IV).
§ 5. Nie dopuszcza się zastępowania Oceny BRD porównującej warianty planowanej drogi Audytami BRD dla każdego z tych wariantów.
§ 6. 1. Audyty BRD przeprowadzają osoby posiadające certyfikat audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24n ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068, z późn. zm.), zwane dalej "Audytorami BRD".
2. Przed przystąpieniem do przeprowadzania każdego Audytu BRD, Audytorzy BRD podpisują oświadczenia stwierdzające, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1. Wzór oświadczenia, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. W przypadku powzięcia przez Audytora BRD, po podpisaniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, informacji o tym, że zachodzą wobec niego przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, ma on obowiązek bezzwłocznego odstąpienia od przeprowadzania Audytu BRD oraz powiadomienia o tym fakcie na piśmie Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, występuje do Stanowiska do spraw Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zwanego dalej "Stanowiskiem do spraw Audytu BRD", celem wyznaczenia zastępstwa.
4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, sprawdzane jest pod względem formalnym przez Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany.
5. W przypadku powzięcia informacji o możliwości naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, sprawdza wiarygodność złożonego przez Audytora BRD oświadczenia.
6. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, występuje do Stanowiska do spraw Audytu BRD celem wyznaczenia zastępstwa.
§ 7. 1. Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się w każdym roku kalendarzowym zgodnie z harmonogramami przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zwanymi dalej "Harmonogramami".
2. Harmonogramy składają się w szczególności z:
1) "Planu" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Plan", obejmujących wykaz zaplanowanych do przeprowadzenia Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk prowadzących i akceptujących Oceny BRD oraz nazwisk Audytorów BRD przewidywanych do przeprowadzenia Audytów BRD, sporządzanego przed każdym rokiem kalendarzowym;
2) "Wykonania" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Wykonanie", obejmujących wykaz przeprowadzonych Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk akceptujących Oceny BRD i nazwisk Audytorów BRD, którzy przeprowadzili Audyty BRD, sporządzany po każdym roku kalendarzowym.
3. Wzór Harmonogramu Ocen BRD i wzór Harmonogramu Audytów BRD, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 8. 1. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD projekt części Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD na rok następny, w zakresie swojego Oddziału, w którym:
1) wskazują przewidywane terminy przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD;
2) wyznaczają pracowników, o których mowa w § 11 ust. 4;
3) wyznaczają osobę z kierowanego przez siebie Oddziału GDDKiA prowadzącą i akceptującą Ocenę BRD przeprowadzaną w ich Oddziale, o której mowa w § 10,
4) wskazują Audytorów BRD, w przypadku zlecenia Audytu BRD, Audytorom BRD niebędącym pracownikami GDDKiA. W tym przypadku Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA w piśmie przesyłającym projekty Harmonogramów podają uzasadnienie zlecenia Audytów BRD.
2. Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 20 grudnia każdego roku kalendarzowego, opracowuje Plany Harmonogramów na następny rok kalendarzowy i przedkłada go do akceptacji Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.
3. Plany Harmonogramów, po uzyskaniu akceptacji, o której mowa w ust. 2, przekazywane są, przez Stanowisko do spraw Audytu BRD, Dyrektorom Oddziałów GDDKiA oraz kierownikom właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, których pracownicy zostali wyznaczeni do udziału w pracach określonych Harmonogramem.
4. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA oraz kierownicy właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, obowiązani są do zapewnienia realizacji Ocen BRD i Audytów BRD zgodnie z Harmonogramami, w szczególności do oddelegowania pracowników do wykonywania prac. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału przez pracownika w przeprowadzaniu Audytu BRD, należy o tym fakcie poinformować Stanowisko do spraw Audytu BRD, w celu zapewnia w tym przypadku zastępstwa.
5. Harmonogram Audytów BRD może być aktualizowany, nie częściej niż co kwartał danego roku. Informacja o aktualizacji Harmonogramu zamieszczana jest dysku sieciowym, do którego dostęp mają Audytorzy BRD i kierujący komórkami do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem.
6. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 10 lutego każdego roku przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zgodnie z Harmonogramami, za rok poprzedni.
7. Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 5 marca każdego roku sporządza dla Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD w GDDKiA za rok poprzedni.
§ 9. 1. Dyrektor Oddziału GDDKiA wyznacza Koordynatora do spraw Audytu BRD w swoim Oddziale, zwanego dalej "Koordynatorem BRD".
2. Do zadań Koordynatora BRD należy:
1) opracowywanie projektów i aktualizacja Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;
2) opracowywanie sprawozdania z wykonania Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;
3) koordynacja spraw związanych z Ocenami BRD i Audytami BRD, o których mowa w załączniku nr 7 do zarządzenia;
4) gromadzenie Ocen BRD, Wyników Ocen BRD, Wyników Audytów BRD i pozostałych dokumentów, o których mowa w § 15 ust. 5 pkt 2 i ust. 7, i przekazywanie kopii do Stanowiska do spraw BRD;
5) współpraca ze Stanowskiemu do spraw Audytu BRD.
§ 10. 1. Ocenę BRD przeprowadza Wykonawca dokumentacji.
2. Audytor BRD lub osoba spełniająca wymagania określone w art. 24n ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy o drogach publicznych, z Oddziału GDDKiA, dla którego przeprowadzana jest Ocena BRD, wskazana w zatwierdzonym Harmonogramie, akceptuje Ocenę BRD.
§ 11. 1. Audyt BRD przeprowadza zespół składający się z co najmniej dwóch Audytorów BRD, będących pracownikami GDDKiA, niezatrudnionych w Oddziale GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Zaleca się, żeby Audyt BRD na etapie IIb i III przeprowadzał zespół składający się z trzech Audytorów BRD.
2. W uzasadnionych przypadkach Audyt BRD, mogą przeprowadzić Audytorzy BRD niebędący pracownikami GDDKiA, spełniający warunki określone w § 6. W tym przypadku Dyrektor Oddziału GDDKiA, występuje z wnioskiem do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, o wyrażenie zgody na zlecenie Audytu BRD, Audytorom BRD spoza GDDKiA. Wniosek Dyrektora Oddziału GDDKiA zawiera:
1) uzasadnienie zlecenia audytu BRD Audytorom BRD spoza GDDKiA;
2) kryteria wyboru Audytorów BRD.
3. Zaleca się, żeby Audyt BRD na etapie Ilb i III dla zadań realizowanych w systemie "Projektuj i Buduj" przeprowadzał zespół Audytorów BRD w możliwie niezmienionym składzie.
4. Zespół Audytorów BRD, przeprowadzający Audytu BRD w danym Oddziale GDDKiA, wspomagany jest przez pracownika tego Oddziału (pracownik wydziału prowadzącego inwestycję lub Kierownik Projektu).
5. Do obowiązków pracownika wspomagającego Audytorów BRD, o którym mowa w ust. 4, należy w szczególności:
1) informowanie Zespołu Audytorów, z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem, o realnym terminie udostępnienia materiałów do audytu BRD;
2) udostępnianie dokumentacji projektowej o zawartości i stopniu szczegółowości wynikającym z "Podręcznika Audytu BRD", o którym mowa w § 12 ust. 2 oraz pozostałych dokumentów, w szczególności Wyników Audytów BRD z poprzednich etapów, wraz z uzasadnieniem zarządcy drogi nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD;
3) współpraca z Koordynatorem do spraw Audytu BRD w Oddziale GDDKiA;
4) w razie potrzeby zapewnienie Audytorom BRD środków transportu (dojazd w celu przeprowadzenia wizji lokalnej);
5) przedstawienie Audytorom BRD, przeprowadzającym Audyt BRD, informacji na temat uwarunkowań formalnych, prawnych, technicznych i innych dotyczących projektowanej, przebudowywanej, budowanej lub użytkowanej drogi.
§ 12. 1. Wykonawca, opracowujący na zlecenie GDDKiA dokumentację, przeprowadza Ocenę BRD na podstawie "Podręcznika Oceny BRD", stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. Audytorzy BRD przeprowadzają Audyt BRD na podstawie "Podręcznika Audytu BRD", stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 13. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, realizują działania umożliwiające Audytorom BRD, jak najwcześniejsze przeprowadzanie Audytów BRD, w celu jak najwcześniejszego wyeliminowania z projektów drogowych jak największej liczby rozwiązań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego (dotyczy etapów audytów BRD I, IIa, Ilb i III).
§ 14. 1. Z przeprowadzonej Oceny BRD sporządzane są Wyniki Oceny BRD.
2. W Wynikach Oceny BRD zawarte są w szczególności:
1) ustalenia, wnioski i zalecenia;
2) porównanie wariantów drogi, wskazanie wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego i wariantu najkorzystniejszego pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) Wyniki Oceny BRD wykorzystywane są do wyboru najkorzystniejszego wariantu drogi, przy czym warianty wskazane jako niedopuszczalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego nie są brane pod uwagę do dalszych analiz;
4) Wyniki Oceny BRD przekazywane są wraz z dokumentacją Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana;
5) Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana, uwzględnia Wyniki Oceny BRD na kolejnych etapach projektowania, budowy albo przebudowy drogi;
6) Kopię Oceny BRD i Wyników Oceny BRD przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD.
§ 15. 1. Z przeprowadzonego Audytu BRD sporządzany jest Wynik Audytu BRD.
2. Wynik Audytu BRD składa się ze sprawozdania zawierającego analizę ogólnych i szczegółowych rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zaleceń dla zarządcy drogi.
3. Podpisy Audytorów BRD, złożone pod Wynikiem Audytu BRD, stanowią jednocześnie potwierdzenie, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w § 6 ust. 1.
4. Wynik Audytu BRD przekazywany jest Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony.
5. Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony:
1) uwzględnia Wynik Audytu BRD w procesie przygotowania budowy, przebudowy i użytkowania drogi;
2) sporządza sprawozdanie z realizacji zaleceń audytorów BRD. Wzór sprawozdania określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
6. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Oddziału GDDKiA może nie uwzględnić Wyniku Audytu BRD.
7. W przypadku nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD, Dyrektor Oddziału GDDKiA, jest obowiązany do opracowania uzasadnienia zarządcy drogi stanowiącego załącznik do Wyniku Audytu BRD wraz z oceną wpływu nieuwzględnionych zaleceń Wyniku Audytu BRD na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wzór uzasadnienia określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
8. W opracowaniu uzasadnienia, o którym mowa w ust. 7, nie mogą uczestniczyć Audytorzy BRD, którzy brali udział w przeprowadzaniu Audytu BRD.
9. Procedurę przeprowadzania Audytów BRD w Oddziałach GDDKiA, określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
10. Wynik Audytu BRD oraz uzasadnienie zarządcy drogi do Wyniku Audytu BRD załącza się do odpowiednich wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa.
11. Kopię Wyniku Audytu, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, oraz uzasadnienie, o którym mowa w ust. 7, przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD.
§ 16. 1. W sprawach Ocen BRD i Audytów BRD, wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Oceny BRD i Audyty w 2019 r. przeprowadza się zgodnie z harmonogramem ustalonym zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
3. W przypadku zlecenia dokumentacji przed wejściem w życie niniejszego Zarządzenia, do opracowania Oceny stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 16a. Oddział, dla którego wykonywany jest Audyt BRD refunduje poniesione koszty delegowania Audytorów BRD Oddziałowi, w którym zatrudnieni są Audytorzy BRD przeprowadzający Audyt BRD.
§ 17. Traci moc zarządzenie Nr 29 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11 czerwca 2014 r. w sprawie procedury oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmienione zarządzeniem Nr 38 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 22 maja 2015 r.
§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załączniki do zarządzenia Nr 13
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 27 marca 2019 r.
Załącznik 1
WZÓR OŚWIADCZENIA AUDYTORA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
Załącznik 2
WZÓR HARMONOGRAMU PRZEPROWADZANIA OCEN I AUDYTÓW BRD
Załącznik 3
PODRĘCZNIK OCENY BRD
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik 4
PODRĘCZNIK AUDYTU BRD
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik 5
WZÓR SPRAWOZDANIA Z REALIZACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD
Załącznik 6
WZÓR UZASADNIENIA ZARZĄDCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ ZAWARTYCH W WYNIKU AUDYTU BRD
Załącznik 7
PROCEDURA PRZEPROWADZANIA AUDYTU BRD W ODDZIAŁACH GDDKIA
1. WPROWADZENIE
Niniejsza procedura ma na celu ustalenie zasad współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD.
Stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD są:
1) Dyrektor Oddziału;
2) Kierownicy Projektów lub Komórki do spraw: Dokumentacji, Dróg i Sieci Drogowej, Mostów, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem;
3) Koordynator BRD w Oddziale GDDKiA wyznaczony przez Dyrektora Oddziału do współpracy ze Stanowiskiem do Spraw Audytu BRD w centrali GDDKiA (BRD);
4) Firma Wykonawcza i/lub Biuro Projektowe;
5) Zespół Audytorów BRD;
6) Stanowisko do Spraw Audytu BRD.
2. PROJEKT HARMONOGRAMU OCEN I AUDYTÓW BRD W ODDZIALE
Koordynator BRD po uzgodnieniu z właściwymi Komórkami prowadzącymi inwestycję; Kierownikami Projektów opracowuje harmonogram zadań, dla których przewiduje się przeprowadzenie Ocen BRD i Audytów BRD na dany rok kalendarzowy w Oddziale. Koordynator przedstawia harmonogram do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA. Roczny harmonogram należy następnie aktualizować co kwartał w roku kalendarzowym, w którym przeprowadza się Oceny BRD i Audyty BRD. Harmonogram, jak i jego aktualizację należy przesłać do Stanowska do Spraw Audyt BRD. Aktualizacji można dokonać także poprzez aktualizację harmonogramu zamieszczonego na dysku sieciowym. Stanowisko do Spraw Audytu BRD po otrzymaniu harmonogramów z każdego Oddziału GDDKiA przydziela Audytorów BRD dla zadań ujętych w harmonogramie. Roczny Harmonogram Ocen BRD i Audytów BRD zostaje przedstawiony przez Stanowisko do Spraw Audytu BRD Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad do akceptacji.
Schemat powstawania rocznego harmonogramu Ocen BRD i Audytów BRD
Analogicznie, Koordynator BRD opracowuje, przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA informacje na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni. Następnie informację na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni zostaje przesłana przez Dyrektora Oddziału do Stanowska do Spraw Audytu BRD.
3. WYNIK AUDYTU BRD
Dyrektor Oddziału realizuje ujęte w harmonogramie, zaakceptowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Audyty BRD. Kierownik Projektu lub właściwa Komórka Oddziału GDDKiA prowadząca inwestycję zgłasza pisemnie gotowość do przeprowadzenia Audytu BRD z prośbą o rozpoczęcie czynności audytorskich. Powyższe pismo podpisuje Dyrektor Oddziału, dla którego jest przeprowadzany Audyt BRD. Pismo jest kierowane do Dyrektora Oddziału lub Dyrektora Komórki organizacyjnej GDDKiA, z których zostali przydzieleni Audytorzy BRD do przeprowadzenia Audytu BRD oraz do Audytorów BRD. O wszczęciu procedury audytu BRD należy poinformować również Koordynatora BRD, z którym wcześniej należy ustalić numer audytu BRD, wskazać pozycję zadania z zatwierdzonego Harmonogramu, audytorów BRD i osoby obsługujące Zespół itp. Przygotowane pismo powołujące Zespół Audytorów BRD przez właściwą Komórkę podpisane przez Dyrektora Oddziału zlecającego uruchomienie procedury audytu BRD dla danego zadania powinno być przekazane (oryginał) również do Koordynatora BRD.
Zespół Audytorów BRD realizuje Audyt BRD. Wynik Audytu BRD zostaje przekazany przez Zespół Audytorów BRD właściwej Komórce lub Kierownikowi Projektu. Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Wynik Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.
Zespół Audytorów BRD umieszcza również Wynik Audytu BRD w formie edytowalnej (doc lub docx) jak i pdf na dysku sieciowym.
4. SPRAWOZDANIE Z REALZIACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD I UZASADNIENIE ZARZADCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD
Osobą decydującą o wprowadzeniu lub nie do projektu zaleceń wynikających z Audytu BRD jest Dyrektor Oddziału. W celu formalnego przedstawienia Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy Drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu, w zależności od etapu przygotowania lub realizacji inwestycji, opracowuje sprawozdanie z realizacji zaleceń i Uzasadnienie Zarządcy drogi. Właściwa komórka prowadząca inwestycję daje rekomendację w jakim trybie i w jakim czasie wprowadzone będą zmiany. W celu opracowania ww. dokumentów właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu może zwołać Radę Projektu.
Treść ww. wymienionych dokumentów podlega akceptacji zgodnie z tabelą odpowiedzialności przedstawioną poniżej.
Tabela odpowiedzialności za poszczególne etapy procesu Audytu BRD
Etap Audytu BRD | Komórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za przygotowanie i przekazanie materiałów do Audytów BRD i zlecenie Audytu BRD zespołowi Audytorów | Komórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za opracowanie Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD | Akceptacja Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD przed przedłożeniem do podpisania Dyrektorowi Oddziału | Wprowadzenie zmian w projekcie zgodnie z zaleceniami w Wyniku Audytu BRD |
I i II a | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt | Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt |
II b i III | Kierownik Projektu | Kierownik Projektu | ||
IV | Kierownik Projektu | Kierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds. Mostów | Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji | Kierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds. Mostów |
Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.
Koordynator BRD przekazuje Wynik Audytu BRD, Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości do Stanowska do Spraw Audytu BRD.
- Data ogłoszenia: 2021-02-24
- Data wejścia w życie: 2021-02-24
- Data obowiązywania: 2021-02-24
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA