REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 1

ZARZĄDZENIE NR 1
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 30 grudnia 2022 r.

w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa:

1) sposób postępowania w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwanym dalej „Ministerstwem”, w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Rozwoju i Technologii, zwanemu dalej „Ministrem”, lub przez niego nadzorowanych, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;

2) tryb postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;

3) zasady przeprowadzania analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;

4) sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów;

5) sposób wykonywania w Ministerstwie zadań:

a) w zakresie realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,

b) związanych ze zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych;

6) sposób prowadzenia w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;

7) koordynację działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji;

8) sposób postępowania w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego Ministerstwa;

2) Departamencie - należy przez to rozumieć Departament Kontroli i Audytu;

3) Dyrektorze Departamentu - należy przez to rozumieć Dyrektora Departamentu Kontroli i Audytu;

4) konflikcie interesów - należy przez to rozumieć konflikt pomiędzy interesem publicznym a interesem prywatnym osoby zatrudnionej w Ministerstwie, wpływający negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie zadań lub obowiązków służbowych;

5) korupcji - należy przez to rozumieć korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. 2022 r. poz. 1900);

6) nadużyciu finansowym - należy przez to rozumieć każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.2));

7) osobach zatrudnionych w Ministerstwie - należy przez to rozumieć pracowników Ministerstwa oraz osoby wykonujące zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;

8) zachowaniu o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;

9) zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć nieprawidłowość mogącą powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji.

Rozdział 2

Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji

§ 3.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która:

1) stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub

2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub

3) otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji

- niezwłocznie przekazuje Dyrektorowi Departamentu informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu.

2.Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której, w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest zobowiązana:

1) stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;

2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej, w której wykonuje zadania oraz Dyrektorowi Departamentu;

3) w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji.

3.W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:

1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - jest przekazywana bezpośrednio Ministrowi;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;

3) Dyrektora Departamentu - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.

4. Informację, o której mowa w ust. 1 lub 2, można złożyć także anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś korupcję”.

5. Informacja, o której mowa w ust. 3, jest niezwłocznie przekazywana do Dyrektora Departamentu celem jej zaewidencjonowania.

6. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich informacji, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, w szczególności:

1) wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@mrit.gov.pl lub operatora pocztowego;

2) składanych w punkcie podawczym;

3) przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.

7. Osoba zatrudniona w Ministerstwie utrwala informację, o której mowa w ust. 6 pkt 3, w formie notatki.

§ 4.

1. Departament prowadzi ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej „ewidencją”, w której są gromadzone informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3.

2. Ewidencja zawiera:

1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;

2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;

3) informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.

3. Dane osobowe osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają anonimizacji, której dokonuje, w przypadku, o którym mowa w § 3:

1) ust. 1 i 2 - Dyrektor Departamentu;

2) ust. 3 pkt 1 - Minister;

3) ust. 3 pkt 2 i 3 - dyrektor generalny Ministerstwa.

Rozdział 3

Tryb postępowania z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa

§ 5.

1. Dyrektor Departamentu niezwłocznie powiadamia dyrektora generalnego Ministerstwa o otrzymaniu informacji o odnoszących się do Ministerstwa zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.

2.Osoby zatrudnione w Ministerstwie przekazują Dyrektorowi Departamentu informacje niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.

§ 6.

1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 5 ust. 1, Dyrektor Departamentu przedstawia dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.

2.Dyrektor generalny Ministerstwa może w szczególności:

1) przekazać sprawę właściwemu organowi;

2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;

3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 2, przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

§ 7.

Departament, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa oraz przekazuje je dyrektorowi generalnemu Ministerstwa, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział 4

Tryb postępowania z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych

§ 8.

Dyrektor Departamentu niezwłocznie powiadamia członka kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnego za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.

§ 9.

1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 8, Dyrektor Departamentu przedstawia członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych.

2.Członek kierownictwa Ministerstwa, o którym mowa w ust. 1, może w szczególności:

1) przekazać sprawę właściwemu organowi;

2) przekazać sprawę dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;

3) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;

4) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 3, przekazać sprawę do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

§ 10.

Departament, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz przekazuje je Ministrowi i członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział 5

Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów

§ 11

. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:

1) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w tym m.in. odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

2) proces legislacyjny;

3) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w tym strategii, polityk i programów;

4) oceny prac konkursowych i wybór projektów do dofinansowania;

5) naliczanie i egzekwowanie należności;

6) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;

7) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

8) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

9) wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;

13) organizowanie szkoleń i konferencji;

14) rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;

15) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;

16) udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;

17) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej;

18) przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych.

§ 12.

1. W celu minimalizowania ryzyka powstania konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) wdrożenie zasad, o których mowa w przepisach niniejszego rozdziału;

2) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

3) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

4) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

5) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

6) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

7) uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;

8) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

9) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

10) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;

11) składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia;

12) składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego w przypadku, jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych, oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu;

13) składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej w Ministerstwie nabór do korpusu służby cywilnej.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 11, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce. Departament opiniuje projekt procedury.

§ 13.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która przed rozpoczęciem wykonywania zadań lub czynności służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje albo może powstać konflikt interesów, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić dyrektora komórki organizacyjnej o konieczności wyłączenia jej od udziału w wykonywaniu zadania lub czynności służbowej, z podaniem przyczyny wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie dyrektor komórki organizacyjnej.

2.Jeżeli konflikt interesów dotyczy:

1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub Szefa Gabinetu Politycznego Ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny Ministerstwa.

§ 14.

1. Osoby zatrudnione w Ministerstwie mające kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 11, są obowiązane do:

1) traktowania wszystkich klientów zewnętrznych w sposób bezstronny;

2) unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać u nich poczucie wdzięczności wobec klientów zewnętrznych.

2. W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w tym w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywoływać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania lub do Doradcy do Spraw Etyki, jeśli został powołany.

Rozdział 6

Zasady przeprowadzania analizy ryzyk korupcyjnych, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej

§ 15.

1. W Ministerstwie przeprowadzana jest analiza ryzyka korupcyjnego na zasadach określonych w przepisach regulujących funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.

2. Departament, na podstawie wyników analizy ryzyk korupcyjnych, sporządza diagnozę zagrożeń korupcyjnych w Ministerstwie.

3. Diagnoza zagrożeń korupcyjnych w Ministerstwie jest przekazywana do wiadomości dyrektora generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

§ 16.

1. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, zwany dalej „wykazem”.

2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:

1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.

3. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa zgłasza do Biura Dyrektora Generalnego informację o konieczności aktualizacji informacji zawartych w wykazie niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.

4. Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy, przekazuje dyrektorowi generalnemu Ministerstwa zestawienie informacji zawartych w wykazie.

§ 17.

Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie polegające na:

1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;

2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez Departament.

Rozdział 7

Zadania związane z realizowaniem obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszania korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie

§ 18.

Biuro Ministra zapewnia obsługę Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1110), prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą.

§ 19.

Departament wykonuje zadania w zakresie monitorowania korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, z wyjątkiem Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.

§ 20.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie nie może w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych przyjmować jakichkolwiek korzyści, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z innymi urzędami obsługującymi organy władzy publicznej.

3. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza do Departamentu informację o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2, którą jest:

1) przysporzenie materialne, którego wartość przekracza równowartość 50 euro, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;

2) zwolnienie ze zobowiązania, którego wartość przekracza równowartość 50 euro.

4. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację, o której mowa w ust. 3, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.

5. Przepisów ust. 1 - 4 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.

6. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

7. W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści, innej niż określona w ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest zobowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania, który informuje o tym fakcie Dyrektora Departamentu. Dyrektor komórki organizacyjnej, po uprzednim porozumieniu z Dyrektorem Departamentu, podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.

8. Departament prowadzi ewidencję informacji o korzyściach, o których mowa w ust. 7, zawierającą:

1) datę przekazania korzyści;

2) krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;

3) opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.

Rozdział 8

Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną

§ 21.

1. Departament zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

2. Komórki organizacyjne Ministerstwa i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane zgłaszają Ministrowi przedsięwzięcia, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.

3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, niezwłocznie przekazuje się Dyrektorowi Departamentu.

4. Dyrektor Departamentu przekazuje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa, do zaopiniowania. Na podstawie opinii, Dyrektor Departamentu przedstawia Ministrowi stanowisko w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną.

5. Dyrektor Departamentu opracowuje wniosek do Prezesa Rady Ministrów z rekomendacją Ministra w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną i przedkłada go do podpisu Ministra.

Rozdział 9

Koordynacja działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji

§ 22.

1. Koordynatorem działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji w:

1) organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych - jest członek kierownictwa Ministerstwa sprawujący nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych;

2) Ministerstwie - jest Dyrektor Departamentu.

2. W zakresie realizacji działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji:

1) komórki organizacyjne Ministerstwa współpracują z koordynatorami, o których mowa w ust. 1;

2) koordynatorzy, o których mowa w ust. 1, współpracują z organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi.

Rozdział 10

Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego

§ 23

. 1. Do postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2 - 4, z tym że:

1) informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego można złożyć anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś nadużycie finansowe”;

2) obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, dotyczy informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: naduzyciafinansowe@mrit.gov.pl;

3) Departament gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1 - 3 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego poprzez prowadzenie ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego, zwanej dalej „ewidencją o nadużyciach”; ewidencja o nadużyciach zawiera elementy określone w § 4 ust. 2 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.

2. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie należą w szczególności:

1) realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem,

2) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w tym m.in. odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

3) proces legislacyjny;

4) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w tym strategii, polityk i programów;

5) wybór projektów do dofinansowania;

6) naliczanie i egzekwowanie należności;

7) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;

8) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

9) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;

13) zawieranie umów cywilnoprawnych.

3. W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) wdrożenie zasad, o których mowa w przepisach rozdziałów 2 - 4 w zakresie nadużyć finansowych;

2) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

3) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

4) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

5) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

6) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

7) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

8) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

9) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.

4. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce. Departament opiniuje projekt procedury.

§ 24.

Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie polegających na:

1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;

2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez Departament.

Rozdział 11

Przepisy końcowe

§ 25.

1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zapewniają zapoznanie z zarządzeniem osób zatrudnionych w Ministerstwie, wykonujących zadania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych.

2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania osób zatrudnionych w Ministerstwie z zarządzeniem.

3. W przypadku osób zatrudnionych w Ministerstwie po dniu wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa, wykonujących zadania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia zatrudnienia tych osób w Ministerstwie.

4. W przypadku osób, które w dniu wejścia w życie zarządzenia przebywały:

1) na urlopie macierzyńskim;

2) na urlopie wychowawczym;

3) na urlopie rodzicielskim;

4) na urlopie ojcowskim;

5) na urlopie wypoczynkowym albo

6) na urlopie bezpłatnym

- dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia powrotu przez te osoby do pracy.

5. W przypadku osób, które w dniu wejścia w życie zarządzenia przebywały na zwolnieniu lekarskim dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia powrotu przez te osoby do pracy.

6. Wzór potwierdzenia, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 26.

Traci moc zarządzenie nr 9 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

§ 27.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
WALDEMAR BUDA


1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

2) Zmiany zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1079, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414.

Załącznik 1. [OŚWIADCZENIE O BRAKU LUB ISTNIENIU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH Z UDZIAŁU W KONTROLI]

Załączniki do zarządzenia Ministra Rozwoju
i Technologii z dnia 30 grudnia 2023 r. (poz. 1)

Załącznik nr 1

OŚWIADCZENIE O BRAKU LUB ISTNIENIU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH Z UDZIAŁU W KONTROLI




Załącznik 2. [Zgłoszenie informacji o przyjęciu korzyści]

Załącznik nr 2

Zgłoszenie informacji o przyjęciu korzyści



Załącznik 3. [OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU OSÓB ZATRUDNIONYCH]

Załącznik nr 3

OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU OSÓB ZATRUDNIONYCH




Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-01-02
  • Data wejścia w życie: 2023-01-03
  • Data obowiązywania: 2023-01-03
  • Dokument traci ważność: 2024-07-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA