REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 14
ZARZĄDZENIE NR 14/2024
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 28 marca 2024 r.
w sprawie wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego
Na podstawie art. 8 i art. 27 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248), § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do planowania i realizowania zadań obronnych;
2) określenie zadań obronnych i sposobu ich realizacji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego;
3) koordynowanie planowania i realizowania zadań obronnych.
§ 2.
1) Inspektoracie - należy przez to rozumieć Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
2) Głównym Inspektorze - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Inspektoratu;
4) komórkach organizacyjnych Inspektoratu - należy przez to rozumieć biura, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Gabinet Głównego Inspektora oraz delegatury terenowe;
5) kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu - należy przez to rozumieć dyrektorów komórek organizacyjnych, naczelników delegatur terenowych lub osobę upoważnioną;
6) zadaniach obronnych - należy przez to rozumieć zadania wykonywane w czasie pokoju w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz przygotowania Sił Zbrojnych, organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego i przedsiębiorców oraz innych podmiotów do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248);
7) komórce właściwej do spraw obronnych - należy przez to rozumieć wewnętrzną komórkę w Gabinecie Głównego Inspektora realizującą zadania obronne w Inspektoracie;
8) programowaniu obronnym - należy przez to rozumieć ustalanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, realizowanych w czasie pokoju na piętnastoletni okres planistyczny, rozpoczynający się w roku nieparzystym, ujętych w programach obronnych w formie zestawienia przedsięwzięć rzeczowo-finansowych, w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz zabezpieczenia potrzeb i przygotowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel;
9) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego i przedsiębiorców, w celu reagowania na zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
10) głównych stanowiskach kierowania - należy przez to rozumieć główne stanowisko kierowania Głównego Inspektora w stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy;
11) Planie operacyjnym - należy przez to rozumieć „Plan operacyjny funkcjonowania Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny” będący niejawnym dokumentem planistycznym;
12) KRZO - należy przez to rozumieć Karty Realizacji Zadań Operacyjnych, będące dokumentami niejawnymi, stanowiące załącznik do Planu operacyjnego;
13) HNS - należy przez to rozumieć cywilną i wojskową pomoc, świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO).
§ 3.
1) opracowaniu oraz aktualizowaniu:
a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,
b) podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez komórki organizacyjne Inspektoratu,
c) harmonogramu wykonywania zadań obronnych,
d) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych, w tym regulaminów organizacyjnych Inspektoratu, regulaminów na stanowiskach kierowania Głównego Inspektora;
2) określaniu procedur wykonywania zadań obronnych;
3) tworzeniu warunków technicznych do zabezpieczenia możliwości realizacji zadań obronnych oraz zapewnienia funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4) zapewnieniu ochrony informacji niejawnych podczas planowania i realizacji zadań obronnych, w tym w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
5) organizowaniu współpracy Inspektoratu z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw transportu w realizacji zadań obronnych.
2. Warunki organizacyjno-techniczne realizacji zadań obronnych w Inspektoracie powinny zapewniać:
1) efektywność, ciągłość i terminowość działania podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;
2) realność wykonywania zadań obronnych, w tym uruchamianie i rozwijanie struktur oraz systemów tworzonych na potrzeby zapewnienia ciągłości działania;
3) wykonywanie zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, zgodnie z właściwością;
4) ochronę przetwarzania i przesyłania informacji oraz wykonywanych w tym celu dokumentów.
§ 4.
1) planowanie obronne;
2) organizowanie stałego dyżuru Głównego Inspektora;
3) organizowanie głównych stanowisk kierowania Głównego Inspektora;
4) prowadzenie procesu wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
5) programowanie, planowanie i organizowanie szkolenia obronnego;
6) prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych;
7) realizowanie zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza HNS (ang. Host Nation Support);
8) przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne.
§ 5.
1) programowanie obronne;
2) przegląd obronny;
3) planowanie operacyjne.
2. Zadania w ramach programowania obronnego obejmują:
1) opracowanie projektu koncepcji wykonywania zadań obronnych w Inspektoracie;
2) sporządzanie propozycji przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do projektu Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych ministra właściwego do spraw transportu;
3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych ministra właściwego do spraw transportu.
3. Zadania w ramach przeglądu obronnego obejmują sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, analiz, ankiet, sprawozdań obejmujących ocenę stanu przygotowań obronnych w Inspektoracie oraz propozycję zmian w zakresie kierunków doskonalenia systemu obronnego państwa.
4. Planowanie operacyjne realizowane jest poprzez:
1) określenie przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora, w porozumieniu z kierującymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, zadań operacyjnych dla poszczególnych komórek organizacyjnych Inspektoratu na podstawie wypisu z „Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej transport w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
2) opracowanie Planu operacyjnego przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora przy udziale kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w dwóch egzemplarzach, podlegającemu akceptacji Głównego Inspektora i zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu;
3) po otrzymaniu zatwierdzonego Planu operacyjnego, sporządzenie przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora wypisów z tablicy realizacji zadań operacyjnych Inspektoratu dla poszczególnych kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu;
4) typowanie przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, pracowników posiadających co najmniej upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych do klauzuli „zastrzeżone” do planowania operacyjnego, w tym do opracowywania KRZO, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
5) opracowanie, w dwóch egzemplarzach, KRZO przez wytypowanych pracowników z poszczególnych komórek organizacyjnych Inspektoratu, zatwierdzanych przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu lub, w przypadku KRZO koordynatorów, zatwierdzanych przez Głównego Inspektora lub osobę upoważnioną;
6) aktualizowanie Planu operacyjnego oraz KRZO we współpracy z kierującymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, stosowanie do potrzeb.
§ 6.
2. Stały dyżur organizowany jest do realizacji zadań, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny w siedzibie Głównego Inspektora oraz na głównych stanowiskach kierowania.
3. Z chwilą rozwinięcia głównych stanowisk kierowania, stały dyżur staje się ich elementem.
4. W przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny, stały dyżur uruchamiany jest obligatoryjnie, w celu realizacji zadań określonych w tych przepisach.
5. Stały dyżur może być uruchomiony w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyny, na polecenie Głównego Inspektora lub ministra właściwego do spraw transportu, w celu szkolenia i kontroli.
6. O uruchomieniu stałego dyżuru Główny Inspektor informuje ministra właściwego do spraw transportu poprzez kierującego komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych.
7. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje organ, który wydał decyzję o jego uruchomieniu.
8. W skład stałego dyżuru wchodzą pracownicy wytypowani przez kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, z wyłączeniem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz delegatur terenowych.
9. Pracownicy, o których mowa w ust. 1, muszą posiadać co najmniej upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” lub poświadczenie bezpieczeństwa.
10. Do stałego dyżuru nie mogą być wyznaczani pracownicy posiadający przydziały mobilizacyjne, przydziały kryzysowe lub osoby planowane do realizacji zadań operacyjnych w komórkach organizacyjnych Inspektoratu.
11. Stały dyżur pełniony jest w sposób ciągły - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, od momentu uruchomienia.
12. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora:
1) opracowuje i aktualizuje Instrukcję stałego dyżuru, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
2) opracowuje harmonogram pracy stałego dyżuru, który jest zatwierdzany przez Dyrektora Generalnego;
3) uzgadnia z kierującym komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych w ministerstwie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, Instrukcję stałego dyżuru Głównego Inspektora, o której mowa w pkt 1;
4) organizuje, nie rzadziej niż jeden raz w roku - w ramach szkolenia obronnego - szkolenie teoretyczne i praktyczne dla pracowników wchodzących w skład stałego dyżuru;
5) udziela instruktażu pracownikom pełniącym stały dyżur.
§ 7.
1) opracowanie dokumentacji związanej z rozwinięciem głównych stanowisk kierowania Głównego Inspektora;
2) przygotowanie obiektów budowlanych do funkcjonowania Głównego Inspektora na głównych stanowiskach kierowania;
3) opracowanie, prowadzenie oraz aktualizowanie rejestru osób wytypowanych do zespołów zadaniowych, grupy operacyjnej i grupy rekonesansowej.
§ 8.
1) typowanie pracowników Inspektoratu do realizowania zadań w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2) przesyłanie pism o wyłączenie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny z urzędu i na wniosek wobec pracowników Inspektoratu;
3) prowadzenie rejestru pracowników wobec których wnioskowano o wyłączenie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny przez komórkę właściwą do spraw obronnych.
§ 9.
§ 10.
2. Główny Inspektor może zarządzić przeprowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Inspektoratu, żądać informacji od kierujących komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, w zakresie ich właściwości, bądź przygotowania pisemnych sprawozdań dotyczących stopnia realizacji przygotowań obronnych w Inspektoracie.
§ 11.
2. Punktem Kontaktowym HNS Głównego Inspektora jest dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora, realizujący zadania przy pomocy komórki właściwej do spraw obronnych.
3. Do zadań Punktu Kontaktowego HNS Głównego Inspektora należy w szczególności:
1) opracowanie Instrukcji Punktu Kontaktowego HNS Głównego Inspektora;
2) koordynacja realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza HNS w Inspektoracie;
3) współpraca, w tym wymiana informacji z punktem kontaktowym urzędu obsługującego i ministra właściwego do spraw transportu oraz punktami kontaktowymi organów jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw transportu.
4. W ramach realizacji zadań HNS, Inspektorat może realizować inne zadania zlecone przez ministra właściwego do spraw transportu.
§ 12.
1) zaplanowanie w stałej gotowości obronnej państwa systemów łączności na potrzeby Głównego Inspektora oraz Inspektoratu, do realizacji zadań w systemie kierowania bezpieczeństwem państwa oraz kierowania Inspektoratem, w tym na stanowiskach kierowania Głównego Inspektora;
2) przygotowanie systemów łączności niezbędnych do zapewniania funkcjonowania Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3) rozwinięcie, rozbudowę i rekonfigurację systemów łączności wykorzystywanych w Inspektoracie w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§ 13.
2. Zadanie obronne, o którym mowa w § 4 pkt 8, wykonywane są przez pracowników komórki organizacyjnej właściwej w sprawach łączności, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Inspektoratu.
3. Zadania obronne, o których mowa w § 4, realizowane są w oparciu o „Harmonogram wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego”, który jest opracowywany i aktualizowany przez dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora.
§ 14.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) udział w opiniowaniu projektów aktów prawnych ministra właściwego do spraw transportu oraz wewnętrznych aktów prawnych w zakresie spraw obronnych;
2) tworzenie i przygotowanie warunków organizacyjno-technicznych do planowania i wykonywania zadań obronnych;
3) współuczestniczenie w opracowaniu dokumentacji planistycznej dotyczącej wykonywania zadań obronnych.
3. Wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 2, koordynują kierujący komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, zgodnie z właściwością.
§ 15.
§ 16.
§ 17.
§ 18.
p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego: Artur Czapiewski
1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 1/2021 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie wykonywania zadań obronnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 1) i zarządzeniem nr 19/2018 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie utworzenia stałego dyżuru Głównego Inspektora Transportu (Dz. Urz. GITD poz. 19), które utraciły moc z dniem 22 kwietnia 2022 r. w związku z uchyleniem ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728).
Załączniki do zarządzenia nr 14/2024 Głównego Inspektora
Transportu Drogowego z dnia 28 marca 2024 r.
w sprawie wykonywania zadań obronnych (poz.14)
Załącznik nr 1
UPOWAŻNIENIE
Załącznik nr 2
INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
- Data ogłoszenia: 2024-03-28
- Data wejścia w życie: 2024-03-28
- Data obowiązywania: 2024-03-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA