REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 10
ZARZĄDZENIE NR 9/2022
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego
Na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 i 209) w związku z art. 223 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. 2018 r. poz. 870), zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
§ 2.
1) Głównym Inspektorze - rozumie się przez to Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
2) Zastępcy Głównego Inspektora - rozumie się przez to Zastępcę Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
3) GITD - rozumie się przez to Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
4) GGI - rozumie się przez to Gabinet Głównego Inspektora;
5) komórce organizacyjnej - rozumie się przez to właściwe merytorycznie biuro, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Gabinet Głównego Inspektora lub delegaturę terenową;
6) Kpa - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052).
§ 3.
1) skargi w sprawach, w których toczy się w dniu jej złożenia postępowanie administracyjne, zgodnie z art. 234 Kpa;
2) skargi w sprawach, w których wydano decyzję ostateczną, które zależnie od ich treści, zgodnie z art. 235 § 1 Kpa, uznaje się odpowiednio za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany;
3) skargi pasażerów w zakresie egzekwowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011, str. 1);
4) skargi na czynności egzekucyjne, o których mowa w art. 54 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479);
5) skargi w sprawach, w których w dniu złożenia skargi prowadzone są czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie;
6) wnioski o udostępnienie informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 i z 2021 r. poz. 1598 i 1641).
§ 4.
2. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, corocznie, w terminie do 31 stycznia, przekazuje do GGI zbiorczą informację o załatwionych w roku ubiegłym wnioskach, o których mowa w ust. 1.
§ 5.
§ 6.
Rozdział 2
PRZYJMOWANIE SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
§ 7.
2. Każdorazowo GGI dokonuje analizy doręczonych Głównemu Inspektorowi skarg, wniosków i petycji pod kątem spełniania właściwych wymogów formalnoprawnych oraz kwalifikuje złożone pismo odpowiednio jako skargę, wniosek lub petycję.
3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone do GITD pisemnie, za pomocą poczty elektronicznej na adres info@gitd.gov.pl, na adres do doręczeń elektronicznych, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustnie do protokołu.
4. Petycje mogą być wnoszone do GITD pisemnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
5. W przypadku telefonicznego złożenia skargi, wniosku lub petycji, wnoszący jest informowany o zasadzie pisemności przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
§ 11.
1) w przypadku skarg i wniosków - w terminie siedmiu dni,
2) w przypadku petycji - w terminie trzydziestu dni
- od dnia wpłynięcia do GITD, właściwym organom, zawiadamiając jednocześnie skarżącego, wnioskodawcę lub wnoszącego petycję.
2. Jeżeli skarga, wniosek lub petycja dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, sprawę będącą we właściwości Głównego Inspektora rozpatruje się zgodnie z niniejszym zarządzeniem, a pozostałe sprawy przekazuje się niezwłocznie innym organom w odpisie z równoczesnym zawiadomieniem skarżącego, wnioskodawcy lub wnoszącego petycję.
3. Skargi, wnioski lub petycje, o których mowa w ust. 2, podlegają wpisowi w rejestrze pod odrębnymi numerami.
Rozdział 3
ROZPATRYWANIE SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
§ 12.
§ 13.
§ 14.
§ 15.
§ 16.
§ 17.
1) oznaczenia podmiotu wnoszącego petycję,
2) wskazania miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji,
3) w przypadku, gdy podmiotem wnoszącym jest grupa podmiotów:
a) oznaczenia podmiotu oraz osoby reprezentującej każdy podmiot wnoszący petycję,
b) wskazania miejsca zamieszkania lub siedziby każdego z tych podmiotów
- pozostawia się bez rozpoznania.
§ 18.
1) rejestruje skargę lub wniosek w rejestrze skarg i wniosków;
2) rejestruje petycję w rejestrze petycji;
3) występuje do właściwej komórki organizacyjnej o przeprowadzenie, w wyznaczonym terminie, postępowania wyjaśniającego i przekazanie stanowiska w sprawie skargi lub wniosku;
4) występuje do właściwej komórki organizacyjnej o przygotowanie, w wyznaczonym terminie, merytorycznego stanowiska w sprawie petycji;
5) dokonuje analizy i rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji na podstawie informacji przekazanych przez właściwe komórki organizacyjne pod względem wyczerpania zakresu tematycznego stawianych w skardze, wniosku lub petycji zarzutów, inicjatyw lub postulatów;
6) monitoruje terminowość rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
7) przygotowuje zestawienia analityczne i statystyczne w zakresie przyjmowania skarg, wniosków i petycji, w tym także przekazuje do Ministerstwa Infrastruktury roczną informację o załatwionych skargach i wnioskach oraz sporządza zbiorczą informację o rozpatrzonych petycjach w roku poprzednim i umieszcza ją na stronie internetowej GITD w terminie do 30 czerwca;
8) przechowuje i archiwizuje dokumentację związaną ze skargami, wnioskami oraz petycjami;
9) zamieszcza na stronie internetowej GITD skany petycji oraz informacje dotyczące złożonej petycji, w tym przebiegu postępowania i sposobu jej załatwienia, o których mowa w art. 8 ustawy o petycjach.
§ 19.
2. Skargi dotyczące pracy inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz funkcjonowania WITD w zakresie działalności kontrolnej, rozpatruje GGI na podstawie czynności wyjaśniających i sprawdzających, przeprowadzonych przez dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego i właściwego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
3. Skargi na dyrektorów komórek organizacyjnych rozpatruje GGI na podstawie czynności wyjaśniających i sprawdzających, przeprowadzonych odpowiednio przez Głównego Inspektora, Zastępców Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego GITD.
4. Skargi na Zastępców Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego rozpatruje Główny Inspektor.
5. GGI może wystąpić do właściwej komórki organizacyjnej o dodatkowe wyjaśnienia lub udostępnienie dokumentów dotyczących sprawy oraz dokonanie korekty przekazanych informacji.
§ 20.
§ 21.
§ 22.
2. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku sporządzone w formie dokumentu elektronicznego doręcza się skarżącemu lub wnioskodawcy na adres do doręczeń elektronicznych z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub za pośrednictwem platformy usług administracji elektronicznej (ePUAP).
§ 23.
§ 24.
2. W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie, GGI zawiadamia wnioskodawcę o nowym terminie, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4.
3. Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio.
§ 25.
2. GGI zawiadamia wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem. Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio.
3. Zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia petycji powinno zawierać informację, że sposób jej rozpatrzenia nie może być przedmiotem skargi.
4. W razie niemożności załatwienia petycji w terminie GGI zawiadamia podmiot wnoszący petycję o nowym terminie, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 5.
5. GGI może zarządzić łączne rozpatrzenie petycji zakwalifikowanej jako petycja wielokrotna. Wzory ogłoszeń w sprawie określają załączniki nr 6 i 7.
§ 26.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, GGI niezwłocznie informuje wnoszącego petycję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie jej załatwienia.
§ 27.
2. Podtrzymanie stanowiska w sprawie skargi następuje w formie notatki służbowej zaakceptowanej przez Dyrektora GGI.
Rozdział 4
PRZYJĘCIA W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
§ 28.
2. Informację o dniach i godzinach przyjęć wywiesza się w widocznym miejscu w siedzibie GITD oraz na stronie internetowej GITD.
3. Zobowiązuje się dyrektorów, zastępców dyrektorów komórek organizacyjnych i naczelników delegatur do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków pozostających we właściwości biura/delegatury.
4. Główny Inspektor, Zastępca Głównego Inspektora oraz Dyrektor Generalny przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w szczególności w sprawach, w których stanowisko zostało uprzednio zajęte przez dyrektora komórki organizacyjnej, po uprzednim ustaleniu terminu spotkania przez właściwy sekretariat.
§ 29.
1) skarg i wniosków - stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski Kpa oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46);
2) petycji - stosuje się przepisy ustawy o petycjach.
§ 30.
Główny Inspektor Transportu Drogowego: A. Gajadhur
Załączniki do zarządzenia nr 9/2022
Głównego Inspektora Transportu Drogowego
z dnia 12 kwietnia 2022 r. (poz. 10)
Załącznik nr 1
WEZWANIE DO USUNIĘCIA BRAKÓW FORMALNYCH
Załącznik nr 2
WEZWANIE DO UZUPEŁNIENIA LUB WYJAŚNIENIA TREŚCI PETYCJI
Załącznik nr 3
ZAWIADOMIENIE SKARŻĄCEGO O PRZYCZYNIE ZWŁOKI I WYZNACZENIU NOWEGO TERMINU ZAŁATWIENIA SKARGI
Załącznik nr 4
ZAWIADOMIENIE WNIOSKODAWCY O PODJĘTYCH CZYNNOŚCIACH I WYZNACZENIU NOWEGO TERMINU ZAŁATWIENIA WNIOSKU
Załącznik nr 5
ZAWIADOMIENIE O WYZNACZENIU NOWEGO TERMINU ZAŁATWIENIA PETYCJI
Załącznik nr 6
OGŁOSZENIE W SPRAWIE ŁĄCZNEGO ROZPATRYWANIA PETYCJI (PETYCJA WIELOKROTNA)
Załącznik nr 7
OGŁOSZENIE WEZWANIA W SPRAWIE UZUPEŁNIENIA PETYCJI WIELOKROTNEJ
Załącznik nr 8
PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA USTNIE WNIESIONEJ SKARGI/WNIOSKU
- Data ogłoszenia: 2022-04-14
- Data wejścia w życie: 2022-04-14
- Data obowiązywania: 2022-04-14
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA