REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 2
ZARZĄDZENIE NR 2/2021
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie przeciwdziałania korupcji oraz powołania Zespołu do spraw przeciwdziałania korupcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego
Na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 54 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919, 1005 i 1997) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) skład, zadania i tryb pracy zespołu do spraw przeciwdziałania korupcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego;
2) tryb postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich pozyskiwania oraz gromadzenia;
3) sposób postępowania w sytuacji wystąpienia zachowań o znamionach korupcji oraz w sytuacji uzyskania informacji o wystąpieniu takich zachowań w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego oraz w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego;
4) sposób przeprowadzania analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenia wykazu stanowisk objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego;
5) sposób prowadzenia w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego działań związanych z osłoną antykorupcyjną.
§ 2.
1) Głównym Inspektorze - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
2) Głównym Inspektoracie - należy przez to rozumieć Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
3) kierownictwie - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora, Zastępców Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego Głównego Inspektoratu;
4) osobach zatrudnionych w Głównym Inspektoracie - należy przez to rozumieć pracowników Głównego Inspektoratu oraz podmioty wykonujące zadania na rzecz Głównego Inspektora lub Głównego Inspektoratu na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących lub umów cywilnoprawnych, o ile zostały w umowie zobowiązane do niepodejmowania działań mogących mieć znamiona konfliktu interesów;
5) konflikcie interesów - należy przez to rozumieć podejmowanie przez osobę zatrudnioną w Głównym Inspektoracie rozstrzygnięć lub uczestniczenie w przygotowaniu rozstrzygnięcia, w którym ma ona lub może mieć osobisty interes w sposobie załatwienia sprawy. Do konfliktu dochodzi nie tylko wtedy, gdy osoba zatrudniona w Głównym Inspektoracie w danej sprawie działa w interesie osobistym, lecz także gdy istnieje choćby tylko teoretyczna możliwość, że interes ten przeważy nad troską o dobro publiczne;
6) czynnościach kontrolnych - należy przez to rozumieć wykonywane przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego:
a) czynności kontrolne na drodze,
b) czynności kontrolne działalności gospodarczej przedsiębiorców prowadzone na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105), wykonywane przez inspektorów zatrudnionych w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego;
7) korupcji - należy przez to rozumieć korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1671, 2320 i 2333);
8) zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć sytuację mogącą powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji;
9) zachowaniu o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;
10) osłonie antykorupcyjnej - należy przez to rozumieć zespół działań podejmowanych przez właściwe organy i służby związanych z osłoną najważniejszych przedsięwzięć rządowych, w szczególności procesów komercjalizacyjnych, konsolidacyjnych i zamówień publicznych, z uwzględnieniem środków UE;
11) kierującym komórką organizacyjną - należy przez to rozumieć dyrektorów biur Głównego Inspektoratu, dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora, dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz naczelników delegatur terenowych;
12) Zastępcy Głównego Inspektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Głównego Inspektora, do zakresu zadań którego zgodnie z regulaminem organizacyjnym Głównego Inspektoratu należy nadzór nad komórką organizacyjną realizującą zadania określone w pkt 6 lit. a, a w przypadku wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego Zastępcę Głównego Inspektora sprawującego nadzór nad Biurem Nadzoru Inspekcyjnego;
13) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Głównego Inspektoratu;
14) Zespole - należy przez to rozumieć zespół do spraw przeciwdziałania korupcji w Głównym Inspektoracie;
15) Przewodniczącym Zespołu - należy przez to rozumieć przewodniczącego zespołu do spraw przeciwdziałania korupcji w Głównym Inspektoracie.
Rozdział 2
Zespół
§ 3.
§ 4.
1) analiza zgłoszonych informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji;
2) określenie sposobu postępowania ze zgłoszoną informacją o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji;
3) prowadzenie rejestru zgłoszonych informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji;
4) tworzenie i opiniowanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących procedur antykorupcyjnych;
5) monitorowanie i analizowanie zagrożeń korupcyjnych w Głównym Inspektoracie.
§ 5.
1) Andrzej Sprycha - Przewodniczący Zespołu;
2) Arkadiusz Leśniewski - członek Zespołu;
3) Marek Sarzała - członek Zespołu;
4) Rafał Jakubowski - członek Zespołu;
5) Anna Wieczorek - członek Zespołu;
6) Marta Zaręba - członek Zespołu;
7) Mirosław Półtorak - członek Zespołu;
8) Aleksandra Szymczyk - członek Zespołu;
9) Justyna Ławniczak - członek Zespołu;
10) Bogusław Major - członek Zespołu;
11) Adam Polej - członek Zespołu;
12) Dorota Franus - członek Zespołu;
13) Iwona Eliaszuk - sekretarz Zespołu.
§ 6.
2. Zmiana Przewodniczącego Zespołu wymaga akceptacji Dyrektora Generalnego i Głównego Inspektora.
3. Zastępcę Przewodniczącego Zespołu wybiera Przewodniczący Zespołu w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym i Głównym Inspektorem spośród członków Zespołu.
4. Do zadań Przewodniczącego Zespołu należy w szczególności:
1) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
2) nadzorowanie i kierowanie pracami Zespołu, w tym zlecanie członkom Zespołu wykonania określonych czynności;
3) zatwierdzanie dokumentów opracowywanych w ramach prac Zespołu;
4) koordynacja, w zakresie właściwości Głównego Inspektoratu, realizacji rządowych programów mających na celu przeciwdziałanie korupcji;
5) przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji;
6) wstępna weryfikacja zgłoszonych informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji;
7) przedstawianie protokołu z posiedzenia Zespołu Dyrektorowi Generalnemu, a Głównemu Inspektorowi i Zastępcom Głównego Inspektora na żądanie.
5. Zespół obraduje na posiedzeniach.
6. Zespół podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zespołu, a w razie jego nieobecności Zastępcy Przewodniczącego Zespołu.
7. Posiedzenie Zespołu są zwoływane:
1) doraźnie, ale nie rzadziej niż raz w roku, w celu omówienia działań antykorupcyjnych, oraz procedur działających w Głównym Inspektoracie w tym zakresie;
2) niezwłocznie - w związku otrzymaną informacją o możliwości wystąpienia zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji, ale nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zgłoszenia informacji.
8. Zespół może obradować i podejmować decyzje w trybie obiegowym, z użyciem dostępnych środków komunikacji elektronicznej lub na odległość.
9. Przewodniczący Zespołu lub Zastępca Przewodniczącego Zespołu, powiadamia członków o terminie i miejscu posiedzenia Zespołu za pomocą poczty elektronicznej.
10. Z posiedzenia Zespołu sporządzany jest protokół. Protokół podpisuje Przewodniczący Zespołu, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Zespołu, oraz Sekretarz Zespołu.
§ 7.
Rozdział 3
Zgłaszanie i gromadzenie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji
§ 8.
1) wszelkie sprawy związane z bezpośrednią obsługą kontrahentów, interesariuszy, stron postępowania załatwiane są na właściwych stanowiskach pracy, w pomieszczeniu monitorowanym lub w obecności co najmniej jednej dodatkowej osoby zatrudnionej w Głównym Inspektoracie;
2) działania osób zatrudnionych w Głównym Inspektoracie podlegają weryfikacji przez przełożonego lub innego upoważnionego pracownika;
3) osoba zatrudniona w Głównym Inspektoracie niezwłocznie informuje w formie pisemnej swojego przełożonego o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052);
4) zakazane jest przyjmowanie przez osoby zatrudnione w Głównym Inspektoracie, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub świadczeniem pracy, wszelkich korzyści majątkowych,
§ 9.
1) stwierdzi wystąpienie zagrożenia korupcyjnego w Głównym Inspektoracie lub wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego;
2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Głównym Inspektoracie lub wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego;
3) otrzyma informację o wystąpieniu zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji w Głównym Inspektoracie lub wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego;
4) w związku z realizacją obowiązków służbowych otrzyma propozycję popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji
- ma obowiązek niezwłocznego przekazania Przewodniczącemu Zespołu lub członkowi Zespołu informacji o zaistniałym zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji w formie pisemnej notatki lub wiadomości elektronicznej na adres: antykorupcja@gitd.gov.pl.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 4, jest ponadto zobowiązana:
1) stanowczo odmówić popełnienia czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania;
2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji kierującemu komórką organizacyjną, w której jest zatrudniona;
3) w miarę możliwości zabezpieczyć dowody potwierdzające złożenie propozycji.
3. W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy:
1) Zastępcy Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego - jest przekazywana bezpośrednio Głównemu Inspektorowi;
2) Przewodniczącego Zespołu, Zastępcy Przewodniczącego Zespołu, sekretarza Zespołu lub innego członka Zespołu - jest przekazywana bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu;
3) kierującego komórką organizacyjną - jest przekazywana Dyrektorowi Generalnemu i Głównemu Inspektorowi.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich informacji, w tym informacji anonimowej, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, w szczególności:
1) wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej lub przez operatora pocztowego;
2) składanych w punkcie podawczym, tj. kancelarii Głównego Inspektoratu lub Sali Obsługi Klienta Głównego Inspektoratu;
3) przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.
5. Zakazana jest dyskryminacja osób zgłaszających informację o zaistniałym zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji ze względu na dokonanie zgłoszenia.
§ 10.
2. Dostęp do ewidencji, o której mowa w ust. 1, mają:
1) członkowie Zespołu;
2) kierownictwo.
3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
3) informację o działaniach podjętych w Głównym Inspektoracie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
4) kwoty ewentualnych strat finansowych, jeżeli zostały stwierdzone, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących zgłoszonych naruszeń;
5) określenie wartości strat niematerialnych;
6) wskazanie czy informacja dotyczy zagrożenia korupcyjnego bądź zachowania o znamionach korupcji w Głównym Inspektoracie czy w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego.
Rozdział 4
Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym i zachowaniu o znamionach korupcji odnoszących się do Głównego Inspektoratu
§ 11.
2. Członek Zespołu jest zobowiązany potwierdzić drogą elektroniczną swoją obecność na planowanym posiedzeniu.
3. Posiedzenie Zespołu jest ważne, jeśli weźmie w nim udział co najmniej 3 członków, w tym Przewodniczący Zespołu, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Zespołu.
4. Przewodniczący Zespołu, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Zespołu, po wcześniejszym uzgodnieniu z kierującymi komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu, może zaprosić inne osoby, jeżeli jest to niezbędne, do wykonywania zadań Zespołu.
§ 12.
1) zgłoszenie może stanowić informację o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym wypadku planuje dalszy sposób postępowania, albo
2) zgłoszenie nie jest informacją o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym wypadku kończy postępowanie.
§ 13.
§ 14.
2. Dyrektor Generalny może w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Głównego Inspektoratu lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub właściwemu organowi.
3. Dyrektor Generalny informuje Głównego Inspektora o podjętych czynnościach, o których mowa w ust. 2.
§ 15.
1) Głównemu Inspektorowi,
2) Dyrektorowi Generalnemu
- w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
Rozdział 5
Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym i zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego
§ 16.
2. Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego w porozumieniu z Przewodniczącym Zespołu niezwłocznie powiadamia Zastępcę Głównego Inspektora o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem czynności kontrolnych, oraz dokonują wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§ 17.
1) zawiadomić o sprawie właściwe organy;
2) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień przekazać sprawę właściwemu organowi.
§ 18.
Rozdział 6
Prowadzenie analizy ryzyka korupcyjnego, wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz profilaktyki antykorupcyjnej
§ 19.
2. Wyniki analizy ryzyka korupcyjnego kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują Przewodniczącemu Zespołu.
3. Zespół, na podstawie wyników analizy ryzyka korupcyjnego, sporządza ocenę zagrożeń korupcyjnych w Głównym Inspektoracie, która obejmuje w szczególności:
1) określenie obszarów działalności, w których może pojawić się zagrożenie korupcyjne;
2) identyfikację przyczyn powstawania mechanizmów korupcjogennych w obszarach działalności;
3) określenie obszarów najbardziej zagrożonych korupcją i przyczyn ich powstania;
4) skalę wystąpienia korupcji.
4. Ocena zagrożeń korupcyjnych w Głównym Inspektoracie jest przekazywana do wiadomości:
1) Głównego Inspektora;
2) Dyrektora Generalnego;
3) kierującym komórkami organizacyjnymi.
§ 20.
2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej, następujące informacje:
1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.
3. Kierujący komórką organizacyjną zgłasza do Przewodniczącego Zespołu informację o konieczności aktualizacji informacji zawartych w wykazie, niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.
4. Przewodniczący Zespołu co najmniej raz do roku przekazuje Dyrektorowi Generalnemu przedmiotowy wykaz.
Rozdział 7
Koordynacja działań związanych z osłoną antykorupcyjną
§ 21.
2. Kierujący komórkami organizacyjnymi zgłaszają Głównemu Inspektorowi i Przewodniczącemu Zespołu przedsięwzięcia istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa, które powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.
3. Przewodniczący Zespołu przekazuje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, właściwym komórkom organizacyjnym, do zaopiniowania. Na podstawie opinii, Przewodniczący Zespołu przedstawia Głównemu Inspektorowi stanowisko w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną.
Rozdział 8
Pozostałe zadania i obowiązki
§ 22.
1) przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów;
2) upowszechnianiu etycznych postaw i zachowań.
2. Biuro Dyrektora Generalnego zapewnia organizację szkoleń w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w każdym roku kalendarzowym.
3. Szkolenia, w zakresie o którym mowa w ust. 1, w każdym roku kalendarzowym dla osób zatrudnionych w Głównym Inspektoracie na stanowiskach inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz dla wyznaczonych pracowników wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego organizuje Biuro Nadzoru Inspekcyjnego.
4. Biuro Dyrektora Generalnego i Biuro Nadzoru Inspekcyjnego organizują szkolenia w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w taki sposób, aby każdy pracownik uczestniczył w tych szkoleniach nie rzadziej niż raz na cztery lata.
§ 23.
1) polityką antykorupcyjną,
2) przeciwdziałaniem korupcji i konfliktowi interesów,
3) szerzeniem postaw etycznych
- informując o tym osoby zatrudnione w Głównym Inspektoracie za pomocą poczty elektronicznej.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 24.
2. Traci moc zarządzenie nr 21/2020 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 23 czerwca 2020 r. w sprawie przeciwdziałania korupcji oraz powołania Zespołu do spraw przeciwdziałania korupcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 23 i 52).
§ 25.
§ 26.
Główny Inspektor Transportu Drogowego: A. Gajadhur
- Data ogłoszenia: 2022-01-13
- Data wejścia w życie: 2022-01-13
- Data obowiązywania: 2022-07-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA