REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 23

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1)

z dnia 10 czerwca 2022 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W zarządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 10 i 27, z 2021 r. poz. 21, 34, 51, 74 i 92 oraz z 2022 r. poz. 16 i 19) w załączniku, załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER KLIMATU
I ŚRODOWISKA

Anna Moskwa


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Załącznik 1. [PROCEDURA OPRACOWYWANIA I UZGADNIANIA PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH]

Załącznik do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 10 czerwca 2022 r. (poz. 23)

Załącznik nr 1

PROCEDURA OPRACOWYWANIA I UZGADNIANIA
PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH

§ 1. Procedura opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych, zwana dalej "procedurą", określa zakres i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, zwanego dalej "Ministerstwem", w ramach opracowywania i uzgadniania projektów następujących aktów normatywnych, w zakresie właściwości Ministra Klimatu i Środowiska, zwanego dalej "Ministrem":

1) ustawy;

2) rozporządzenia Ministra;

3) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów;

4) rozporządzenia Rady Ministrów.

§ 2. 1. Jeżeli w procedurze jest mowa o:

1) projekcie - należy przez to rozumieć każdy z projektów, o których mowa w § 1;

2) właściwej komórce - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa merytorycznie właściwą dla danego projektu, do kompetencji której należy całość lub przeważająca część zagadnień będących przedmiotem projektu.

2. Na polecenie Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu wewnętrzne prace nad projektem mogą być prowadzone w trybie odrębnym.

3. Procedurę stosuje się odpowiednio do opracowywanych w Ministerstwie projektów aktów normatywnych innych niż wymienione w § 1, które na podstawie odrębnych przepisów podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", projektów programów, strategii oraz innych dokumentów rządowych, w tym stanowisk Rządu do projektów ustaw.

§ 3. 1. Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki może powołać zespół projektowy, w celu usprawnienia prac nad projektem, zwany dalej "zespołem projektowym", w szczególności w przypadku projektów wykraczających poza kompetencje jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub projektów uznanych przez Kierownictwo Ministerstwa za priorytetowe.

2. W skład zespołu projektowego wchodzi Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki jako kierownik zespołu projektowego, dyrektor lub zastępca dyrektora właściwej komórki lub wyznaczony przez niego przedstawiciel tej komórki jako zastępca kierownika zespołu projektowego, przedstawiciele właściwej komórki oraz przedstawiciele Departamentu Prawnego i Departamentu Strategii i Analiz, wskazani przez dyrektorów tych komórek. W zależności od potrzeb w skład zespołu projektowego mogą wchodzić także przedstawiciele innych właściwych przedmiotowo komórek organizacyjnych Ministerstwa, w szczególności Departamentu Budżetu - w przypadku, gdy wejście w życie projektu może spowodować powstanie skutków finansowych lub ma wpływ na sektor finansów publicznych.

3. Zespół projektowy uczestniczy w pracach na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektu, w tym uczestniczy w opracowaniu stanowiska wobec uwag do projektu otrzymanych od podmiotów zewnętrznych.

4. Zespół działa w trybie roboczym.

§ 4. Poszczególne wersje projektu oraz uzasadnienia, w tym OSR, a także wymagane dokumenty, są przekazywane przez właściwą komórkę na kolejne etapy procesu legislacyjnego w zaakceptowanej przez jej dyrektora postaci elektronicznej i oznaczane przez zamieszczenie na nich daty opracowania.

§ 5. 1. Projekt oraz uzasadnienie, w tym OSR, kierowane na zewnątrz Ministerstwa wymaga opatrzenia podpisem elektronicznym przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.

2. Pisma kierujące projekt na zewnątrz oraz zawierające stanowisko Ministra do uwag lub opinii zgłoszonych do projektu wymagają opatrzenia podpisem elektronicznym przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.

§ 6. 1. Departament Prawny, na etapie uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania oraz konferencji uzgodnieniowej, udostępnia projekt oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad nim, w postaci elektronicznej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji.

2. Właściwa komórka na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektu przekazuje do Departamentu Prawnego, na bieżąco, wszelkie pisma i inne dokumenty otrzymane od podmiotów zewnętrznych dotyczące prac nad projektem.

3. Departament Prawny przekazuje właściwej komórce, na bieżąco, pisma zawierające uwagi, opinie i stanowiska podmiotów, otrzymane w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania, uzgodnień oraz na etapie Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego i spraw Obronnych, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów.

4. Departament Spraw Międzynarodowych przekazuje właściwej komórce, na bieżąco, pisma zawierające uwagi, opinie i stanowiska podmiotów, otrzymane na etapie Komitetu do Spraw Europejskich.

§ 7. 1. Po potwierdzeniu poprawności przypisania dyrektywy Unii Europejskiej Ministrowi Klimatu i Środowiska, właściwa komórka przygotowuje tabelaryczne zestawienie przepisów tej dyrektywy zawierające wskazanie, czy wymagają one transpozycji do polskiego porządku prawnego, aktu wdrażającego oraz projektowanych przepisów prawa polskiego.

2. Tabelaryczne zestawienie, o którym mowa w ust. 1, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego wraz z przekazaniem poszczególnych projektów aktów wdrażających do uzgodnień wewnątrzresortowych.

3. Właściwa komórka aktualizuje tabelaryczne zestawienie, o którym mowa w ust. 1, na bieżąco, w miarę postępów prac nad projektami, o których mowa w ust. 2.

4. Po ogłoszeniu aktu wdrażającego właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego zaktualizowane zestawienie, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem o notyfikację ogłoszonego aktu wdrażającego w bazie Krajowych Środków Wykonawczych. W przypadku ogłoszenia aktu wdrażającego kończącego transpozycję danej dyrektywy UE, właściwa komórka przekazuje wraz z wnioskiem o notyfikację informację o kompletności transpozycji.

§ 8. 1. Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu właściwa komórka dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych, a jej wyniki przedstawia w ocenie skutków regulacji, zwanej dalej "OSR".

2. Właściwa komórka uzgadnia wewnątrzresortowo OSR, a w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów także opracowany projekt wraz z uzasadnieniem.

3. Do uzgodnień wewnątrzresortowych, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio § 10.

§ 9. 1. Właściwa komórka przygotowuje i przedstawia:

1) Kierownictwu Ministerstwa do zatwierdzenia projekt:

a) wniosku o wprowadzenie projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów,

b) wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów;

2) członkowi Kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu pracę właściwej komórki do zatwierdzenia - wniosek o wprowadzenie projektu rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra, opracowany na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do procedury.

2. Do projektów wniosków o wprowadzenie:

1) projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów właściwa komórka załącza uzgodniony wewnątrzresortowo projekt wraz z uzasadnieniem, w tym OSR;

2) projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych właściwa komórka załącza uzgodniony wewnątrzresortowo OSR.

3. OSR załączany do projektów wniosków, o których mowa w ust. 2, wymaga akceptacji Dyrektora Departamentu Budżetu.

4. Projekt wniosku przedstawiony Kierownictwu Ministerstwa do zatwierdzenia i załączniki wymagają opatrzenia podpisem elektronicznym przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.

5. Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki zatwierdza wniosek o wprowadzenie projektu rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra i OSR, po uzgodnieniu z Ministrem.

6. Zatwierdzone przez Kierownictwo Ministerstwa wnioski i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 lub 2, właściwa komórka przekazuje do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów celem wprowadzenia projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów.

7. Zatwierdzone przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki wnioski i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego, który wprowadza projekt rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra.

8. Właściwa komórka przekazuje do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wniosek o zmianę informacji o projekcie zawartych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazie prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów albo wykreślenie projektu z właściwego wykazu, zatwierdzony przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę danej komórki.

9. Departament Prawny zmienia informacje o projekcie zawarte w wykazie prac legislacyjnych Ministra albo wykreśla projekt z tego wykazu na wniosek właściwej komórki zatwierdzony przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę danej komórki.

§ 10. 1. Po wprowadzeniu projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych właściwa komórka uzgadnia projekt wraz z uzasadnieniem, w tym OSR, w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Departamentem Prawnym oraz z:

1) komórkami organizacyjnymi Ministerstwa,

2) jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi albo nadzorowanymi przez Ministra,

3) organami podległymi Ministrowi albo nadzorowanymi przez Ministra

- do właściwości których należą zagadnienia będące przedmiotem projektu.

2. W przypadku projektu aktu normatywnego zawierającego przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych, w szczególności aktu mającego wpływ na przetwarzanie danych osobowych w Ministerstwie, właściwa komórka uzgadnia projekt w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Inspektorem Ochrony Danych w Ministerstwie.

3. Jeżeli przekazany do uzgodnień wewnątrzresortowych projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych, właściwa komórka dołącza projekty takich aktów o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji wraz z uzasadnieniem, w tym OSR, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy, wraz z uzasadnieniem, w tym OSR.

4. Komórki, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1, oraz Inspektor Ochrony Danych zgłaszają uwagi w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni robocze. Nieprzedstawienie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za brak zastrzeżeń.

5. Rozbieżności powstałe w toku uzgodnień wewnątrzresortowych usuwa się w trybie roboczym. W przypadku gdy rozbieżności nie zostaną usunięte w trybie roboczym, właściwa komórka przedstawia sprawę członkowi Kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu pracę danej komórki, który wyznacza termin spotkania z udziałem właściwej komórki oraz zainteresowanych komórek, jednostek i organów. Jeżeli spotkanie nie doprowadzi do uzgodnienia stanowisk, sprawę przedstawia się do rozstrzygnięcia Ministrowi.

§ 11. Po uzgodnieniu w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra, a w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów - po wprowadzeniu projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, Departament Prawny opiniuje projekt pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej.

§ 12. Właściwa komórka przekazuje projekt ustawy, projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo projekt rozporządzenia Ministra, zaakceptowany przez Departament Prawny pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej, do zatwierdzenia przez Kierownictwo Ministerstwa.

§ 13. 1. Po zatwierdzeniu projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo projektu rozporządzenia Ministra przez Kierownictwo Ministerstwa, a w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów - po jego zaakceptowaniu przez Departament Prawny pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej, Departament Prawny, na wniosek właściwej komórki, kieruje projekt do:

1) uzgodnień z członkami Rady Ministrów, Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowym Centrum Legislacji,

2) konsultacji publicznych lub opiniowania, zgodnie ze wskazanym w OSR zakresem konsultacji publicznych lub opiniowania

- wskazując termin do zajęcia stanowiska.

2. W przypadku konieczności skrócenia terminów uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania wynikających z odrębnych przepisów właściwa komórka przekazuje szczegółowe uzasadnienie.

3. W przypadku projektu niemającego na celu wdrożenia prawa Unii Europejskiej Departament Prawny kieruje go do opinii ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, jeżeli wystąpi o to właściwa komórka wraz z przekazaniem uzasadnienia obejmującego wskazanie zagadnienia lub przepisów projektu, które wymagają dokonania oceny, oraz powodów, dla których powstały wątpliwości co do ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.

§ 14. 1. Właściwa komórka dokonuje analizy zgłoszonych stanowisk w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, konsultując się w niezbędnym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.

2. Właściwa komórka w razie potrzeby organizuje konferencję uzgodnieniową projektu, uprzednio przekazując zaproszonym podmiotom zestawienie zgłoszonych uwag wraz ze stanowiskiem wobec uwag.

3. Właściwa komórka sporządza i przekazuje do Departamentu Prawnego:

1) nowy tekst projektu, uwzględniający przyjęte uwagi oraz zaktualizowane dokumenty, w szczególności uzasadnienie, w tym OSR,

2) projekt stanowiska Ministra do uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień lub opiniowania

- celem skierowania projektu do podmiotów, którym przekazano projekt w ramach uzgodnień, chyba że zakres zmian jest nieznaczny lub do podmiotów, którym przekazano projekt w ramach opiniowania lub konsultacji publicznych - w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w obszarze zainteresowania tych podmiotów.

4. Jeżeli zgłoszone uwagi dotyczą wyłącznie poprawności redakcji bądź zgodności z prawem lub zasadami techniki prawodawczej, projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przygotowuje Departament Prawny.

§ 15. 1. Po przeprowadzeniu uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania właściwa komórka sporządza i przekazuje do Departamentu Prawnego:

1) nowy tekst projektu uwzględniający przyjęte uwagi oraz zaktualizowane niezbędne dokumenty, w szczególności uzasadnienie, w tym OSR,

2) raport z konsultacji,

3) zestawienie nieuwzględnionych uwag zgłoszonych w ramach opiniowania wraz ze wskazaniem podmiotu zgłaszającego uwagę i stanowiskiem do tych uwag,

4) protokół rozbieżności,

5) inne wymagane dokumenty i informacje

- celem skierowania projektu do rozpatrzenia odpowiednio przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, Komitet Społeczny Rady Ministrów, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego i spraw Obronnych lub Komitet do Spraw Europejskich - jeżeli projekt dotyczy spraw znajdujących się w zakresie ich działania, a także przez Stały Komitet Rady Ministrów.

2. Na posiedzenie Komitetu do Spraw Europejskich Departament Prawny kieruje projekt za pośrednictwem Departamentu Spraw Międzynarodowych.

§ 16. 1. Po przyjęciu projektu ustawy, projektu rozporządzenia Rady Ministrów i projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów przez Stały Komitet Rady Ministrów, a w przypadku projektu rozporządzenia Ministra - po przeprowadzeniu uzgodnień, konsultacji i opiniowania albo po rozpatrzeniu tego projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów, Departament Prawny występuje, na wniosek właściwej komórki, do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie projektu przez komisję prawniczą.

2. Na posiedzeniach komisji prawniczej Ministra reprezentuje przedstawiciel Departamentu Prawnego wraz z przedstawicielami właściwej komórki oraz przedstawicielami organów lub jednostek, podległych Ministrowi lub nadzorowanych przez Ministra.

§ 17. 1. Po potwierdzeniu projektu ustawy albo projektu rozporządzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a w przypadku projektu niepodlegającego potwierdzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów - po jego rozpatrzeniu przez komisję prawniczą albo zwolnieniu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, oraz notyfikacji projektu zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, Departament Prawny kieruje projekt:

1) w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070 oraz z 2022 r. poz. 1087):

a) w przypadku projektu rozporządzenia Ministra - do podpisu Ministra, a następnie - w przypadku projektu podpisywanego w porozumieniu z innym ministrem lub ministrami - do podpisu właściwego ministra lub ministrów,

b) w przypadku projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów - do podpisu Prezesa Rady Ministrów;

2) na posiedzenie Rady Ministrów - w przypadku projektu ustawy i projektu rozporządzenia Rady Ministrów.

2. Rozporządzenie Ministra, podpisane zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit. a, Departament Prawny kieruje do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 18. W przypadkach wynikających z przepisów Unii Europejskiej albo przepisów krajowych właściwa komórka kieruje projekt do notyfikacji innej niż notyfikacja zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, w zakresie i terminach określonych tymi przepisami.

Załącznik do procedury opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych

WZÓR

WNIOSEK O WPROWADZENIE PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA DO WYKAZU PRAC LEGISLACYJNYCH MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA

Lp.

Tytuł

Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie

Istota rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie

Członek Kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialny za projekt i dyrektor/zastępca dyrektora właściwej komórki

Planowany termin wydania rozporządzenia

Informacja o rezygnacji z prac nad projektem i jej przyczynach

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.








zatwierdzam

(podpis członka Kierownictwa Ministerstwa
nadzorującego pracę właściwej komórki)

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-06-10
  • Data wejścia w życie: 2022-06-10
  • Data obowiązywania: 2022-06-10

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA