REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 74

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 6 września 2021 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192 i 1535) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W zarządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 10 i 27 oraz z 2021 r. poz. 21, 34 i 51) w załączniku:

1) w załączniku nr 1:

a) w § 12 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych właściwa komórka załącza uzgodniony wewnątrzresortowo OSR.",

b) w §15:

- w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Właściwa komórka uzgadnia projekt wraz z uzasadnieniem, w tym OSR, a w przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 2 - OSR, w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Departamentem Prawnym oraz z:",

- po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W przypadku projektu aktu normatywnego zawierającego przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych, w szczególności aktu mającego wpływ na przetwarzanie danych osobowych w Ministerstwie, właściwa komórka uzgadnia projekt w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Inspektorem Ochrony Danych w Ministerstwie.

1b. Uzgodnienia wewnątrzresortowe OSR przeprowadza się przed przedstawieniem Kierownictwu Ministerstwa wniosku o wpis projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych.",

- w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu przeprowadza się przed:",

- ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Komórki, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1, oraz Inspektor Ochrony Danych zgłaszają uwagi w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni. Nieprzedstawienie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za brak zastrzeżeń.",

c) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia,

d) załącznik nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia,

e) załącznik nr 5a otrzymuje brzmienie określone w załącznikach nr 3 do niniejszego zarządzenia;

2) w załączniku nr 3:

a) w § 2:

- po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) program - przedsięwzięcie, w skład którego wchodzą powiązane ze sobą projekty oraz działania związane z zarządzaniem daną inicjatywą; celem programu jest osiągnięcie w określonym czasie i budżecie konkretnych rezultatów oraz korzyści (efektu strategicznego stanowiącego synergiczną kumulację rezultatów powstałych z wytworzenia produktów projektów wchodzących w skład programu);",

- pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) projekty strategiczne - projekty, których realizacja wynika z dokumentów strategicznych (w szczególności ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Polityki ekologicznej państwa 2030 lub Polityki energetycznej Polski), objęte monitoringiem prowadzonym przez Radę Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych; wśród projektów strategicznych wyróżnia się projekty uznane przez Radę za priorytetowe tj. projekty kategorii A i B, o których mowa w § 10 ust. 3;",

- pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) Portfel Projektów MKiŚ - zbiór programów oraz projektów objętych nadzorem prowadzonym przez Radę Portfela Projektów MKiŚ, będący narzędziem do osiągania celów strategicznych całej organizacji; spojrzenie z perspektywy Portfela Projektów MKiŚ pozwala na optymalizację i koordynację zachodzących w instytucji zmian;",

- w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) narzędzie E-risk - narzędzie informatyczne stosowane w celu usprawnienia w MKiŚ procesów dotyczących: zarządzania ryzykiem, sprawozdawania z wykonania celów i mierników realizowanych przez komórki organizacyjne oraz sprawozdawczości projektowej.",

b) odnośnik 2 otrzymuje brzmienie:

"2) Zgodnie z "Zarządzaniem projektami strategicznymi - Rekomendacje KPRM".",

c) w § 5:

- ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Faza przygotowania projektu ma na celu wstępne zdefiniowanie i opisanie inicjatywy spełniającej definicję projektu i określenie jej podstawowych założeń, tzn. dostarczenie niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji przez Sponsora projektu o przesunięciu projektu do fazy planowania.",

- ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Akceptacja Karty projektu oznacza podjęcie przez Sponsora projektu decyzji o przejściu do fazy planowania projektu. Zaakceptowana Karta projektu stanowi dokument wstępny, rozpoczynający szczegółowe planowanie projektu.",

d) w § 9 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Faza planowania projektu ma na celu doprecyzowanie założeń projektu (uspójnienie pomiędzy najważniejszymi interesariuszami projektu wizji celu, jaki ma zostać osiągnięty, i sposobów jego realizacji) i dostarczenie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji o rozpoczęciu realizacji projektu.",

e) w § 10 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Włączając projekt do Portfela Projektów MKiŚ Rada Portfela Projektów MKiŚ dokonuje ich priorytetyzacji i przypisania do odpowiednich podmiotów. Priorytetyzacja projektów pozwala na odpowiednie przypisanie do projektów ograniczonych zasobów i odbywa się według następujących kategorii:

1) kategoria A to projekty strategiczne o najwyższym priorytecie - ważne i pilne;

2) kategoria B to projekty strategiczne o mniejszej wadze i pilności;

3) kategoria C to projekty realizowane wewnątrz resortu, tzw. "wewnętrzne".";

f) po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. Skuteczna realizacja projektu wymaga świadomego zarządzania m.in. w następujących obszarach:

1) korzyści i uzasadnienie projektu;

2) zakres i wymagania;

3) czas;

4) koszty;

5) jakość;

6) interesariusze i komunikacja;

7) organizacja pracy;

8) ryzyko;

9) zmiany (w tym odchylenia w realizacji projektu i ich konsekwencje).

2. Zarządzanie projektem w obszarach, o których mowa w ust. 1, musi być zaplanowane i monitorowane, jak również wymaga ciągłego doskonalenia poprzez następujące działania: planuj, wykonaj, sprawdzaj, popraw (tzw. Cykl Deminga).

3. Cel działań w obszarach, o których mowa w ust. 1, oraz pożądany zakres informacji, które powinny być dostarczone w wyniku analiz prowadzonych w każdym z obszarów, przedstawiono w poniższej tabeli:

Obszary zarządzania

Cel

Zakres informacji

Korzyści i uzasadnienie projektu

Zidentyfikowanie przyczyny, dla której warto podjąć działania i oczekiwanego wpływu na rzeczywistość. Dbanie o ciągłe uzasadnienie dla realizacji projektu (sprawdzanie czy w danej formie jest rzeczywiście potrzebny).

1. Diagnoza sytuacji zastanej/dotychczas podejmowane działania.

2. Cele wraz oczekiwanymi wskaźnikami.

3. Korzyści wraz z oczekiwanymi wskaźnikami.

4. Analiza otoczenia.

5. W przypadku braku uzasadnienia dla dalszej realizacji projektu - podjęcie decyzji o jak najszybszym zamknięciu projektu.

Zakres i wymagania

Określenie produktów projektu i oczekiwań.

1. Lista wymagań.

2. Struktura podziału prac.

3. Diagram następstwa produktów (harmonogram).

4. Podział na produkty wykonane, w realizacji i nierozpoczęte.

Czas

Przedstawienie planowanego i rzeczywistego przebiegu projektu.

1. Harmonogram uwzględniający produkty, kamienie milowe, grupy działań i poszczególne zadania, a także dostępność zasobów.

2. Graficzne odzwierciedlenie listy zadań w postaci np. Wykresu Gantta.

3. Podział na zadania wykonane, w realizacji i nierozpoczęte.

Koszty

Przedstawienie planowanej i rzeczywistej wysokości wydatków na realizację projektu.

1. Lista pozycji kosztowych w odniesieniu do produktów projektu.

2. Dostęp do struktury wydatków w układzie rodzajowym/klasyfikacji budżetowej/źródeł ich finansowania na poziomie całego projektu.

3. Dostęp do wartości planowanych oraz rzeczywistych wydatków na poziomie całego projektu oraz poszczególnych pozycji budżetowych.

Jakość

Określenie wymagań jakościowych i ocena poziomu ich późniejszego spełniania.

1. Zebranie wymagań jakościowych dla produktów.

2. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości.

Interesariusze i komunikacja

Zoptymalizowanie przebiegu projektu oraz jego efektów pod kątem oczekiwań interesariuszy, a także promocji projektu.

1. Ustrukturyzowana lista interesariuszy, w tym poszczególnych grup interesariuszy, wraz z opisem oczekiwań poszczególnych grup interesariuszy.

2. Lista celów projektu odnoszących się do kluczowych grup interesariuszy.

3. Ocena relacji grup interesariuszy względem celów oraz przebiegu projektu.

4. Opis strategii oraz wynikających z nich działań koniecznych do podjęcia względem kluczowych grup interesariuszy.

5. Strategia komunikacji i promocji projektu.

6. Informacja zwrotna od interesariuszy na temat produktu końcowego projektu.

Organizacja pracy

Doprecyzowanie rodzaju i zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób zaangażowanych w realizację projektu, stałe zarządzanie zasobami.

1. Wymagane i posiadane kompetencje członków zespołu.

2. Struktura organizacyjna projektu.

3. Lista osób zaangażowanych w poszczególnych fazach projektu.

4. Przyporządkowana do danej osoby lista zadań, za które odpowiada wraz z określeniem rodzaju odpowiedzialności.

Ryzyko

Określenie potencjalnych szans i zagrożeń związanych z realizacją projektu.

1. Ustrukturyzowana lista ryzyk.

2. Ocena prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływ ryzyka na harmonogram, budżet, zakres i jakość.

3. Przyporządkowanie kluczowych ryzyk do celów projektu.

4. Opis strategii oraz wynikających z nich działań (planów mitygacji) odnoszących się do ryzyk.

Zmiany, w tym odchylenia w realizacji projektu i konsekwencje

Wyznaczenie procedury zarządzania zmianami, ocena poziomu zaawansowania realizacji projektu oraz skutków powstałych odchyleń.

1. Plan zarządzania zmianami.

2. Zakresy tolerancji decyzji poszczególnych osób zaangażowanych w projekt.

 

g) w § 19:

- ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Raporty okresowe o postępach realizacji projektów są przekazywane do Biura Monitorowania Projektów za pośrednictwem narzędzia E-risk:

1) do 25 dnia każdego miesiąca - w zakresie projektów strategicznych (kat. A i kat. B) oraz projektów wewnętrznych (kat. C) monitorowanych przez Radę Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych;

2) do 25 dnia ostatniego miesiąca każdego kwartału - w zakresie pozostałych projektów wewnętrznych (kat. C).",

- dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Najpóźniej w Raporcie zamknięcia projektu, czyli na koniec fazy zamykania projektu, określa się przebieg procesu monitorowania korzyści po zamknięciu projektu oraz wskazuje się osobę odpowiedzialną za zbieranie i raportowanie danych. Wyniki procesu monitorowania są przekazywane odpowiednim podmiotom zgodnie z harmonogramem określonym w Raporcie zamknięcia projektu.",

h) w § 21 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Biuro Monitorowania Projektów przekazuje do Przewodniczącego Rady Monitorowania Portfela Projektów MKiŚ Raport zbiorczy o stanie realizowanych projektów:

1) miesięczny - w zakresie projektów, o których mowa w § 19 ust. 3 pkt 1 - do 15 dnia po zakończeniu każdego miesiąca; raport miesięczny z ostatniego miesiąca w danym roku kalendarzowym jest jednocześnie raportem rocznym, zawierającym podsumowanie działań projektowych w danym roku kalendarzowym;

2) kwartalny - w zakresie projektów, o których mowa w § 19 ust. 3 pkt 2 - do 15 dnia po zakończeniu każdego kwartału; raport kwartalny z ostatniego kwartału w danym roku kalendarzowym jest jednocześnie raportem rocznym, zawierającym podsumowanie działań projektowych w danym roku kalendarzowym.

3. Raport zbiorczy miesięczny i kwartalny zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) statusów poszczególnych projektów w odniesieniu do: zakresu, harmonogramu, budżetu i ryzyk;

2) zmaterializowanych ryzyk oraz zagrożeń realizacji projektu w założonym zakresie, harmonogramie, budżecie wraz z rekomendacjami.",

i) w § 22 w tabeli, w wierszu "Planowanie projektu", w kolumnie "Powiązanie z innymi procedurami" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Procedura udzielania zamówień publicznych w MKiŚ (przygotowanie planu zamówień publicznych).".

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 

MINISTER KLIMATU
I ŚRODOWISKA

Michał Kurtyka

 

 

1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).

Załącznik 1. [WZÓR – POLECENIE]

Załączniki do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska,
z dnia 6 września 2021 r. (Poz. 74)

Załącznik nr 1

WZÓR - POLECENIE

Załącznik 2. [WZÓR – HARMONOGRAM PRAC]

Załącznik nr 2

WZÓR - HARMONOGRAM PRAC

Załącznik 3. [WZÓR – HARMONOGRAM PRAC]

Załącznik nr 3

WZÓR - HARMONOGRAM PRAC

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-09-06
  • Data wejścia w życie: 2021-09-07
  • Data obowiązywania: 2021-09-07

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA