REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 74
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 6 września 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192 i 1535) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w załączniku nr 1:
a) w § 12 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych właściwa komórka załącza uzgodniony wewnątrzresortowo OSR.",
b) w §15:
- w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Właściwa komórka uzgadnia projekt wraz z uzasadnieniem, w tym OSR, a w przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 2 - OSR, w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Departamentem Prawnym oraz z:",
- po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. W przypadku projektu aktu normatywnego zawierającego przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych, w szczególności aktu mającego wpływ na przetwarzanie danych osobowych w Ministerstwie, właściwa komórka uzgadnia projekt w procesie uzgodnień wewnątrzresortowych z Inspektorem Ochrony Danych w Ministerstwie.
1b. Uzgodnienia wewnątrzresortowe OSR przeprowadza się przed przedstawieniem Kierownictwu Ministerstwa wniosku o wpis projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych.",
- w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu przeprowadza się przed:",
- ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Komórki, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1, oraz Inspektor Ochrony Danych zgłaszają uwagi w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni. Nieprzedstawienie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za brak zastrzeżeń.",
c) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia,
d) załącznik nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia,
e) załącznik nr 5a otrzymuje brzmienie określone w załącznikach nr 3 do niniejszego zarządzenia;
2) w załączniku nr 3:
a) w § 2:
- po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) program - przedsięwzięcie, w skład którego wchodzą powiązane ze sobą projekty oraz działania związane z zarządzaniem daną inicjatywą; celem programu jest osiągnięcie w określonym czasie i budżecie konkretnych rezultatów oraz korzyści (efektu strategicznego stanowiącego synergiczną kumulację rezultatów powstałych z wytworzenia produktów projektów wchodzących w skład programu);",
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) projekty strategiczne - projekty, których realizacja wynika z dokumentów strategicznych (w szczególności ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Polityki ekologicznej państwa 2030 lub Polityki energetycznej Polski), objęte monitoringiem prowadzonym przez Radę Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych; wśród projektów strategicznych wyróżnia się projekty uznane przez Radę za priorytetowe tj. projekty kategorii A i B, o których mowa w § 10 ust. 3;",
- pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) Portfel Projektów MKiŚ - zbiór programów oraz projektów objętych nadzorem prowadzonym przez Radę Portfela Projektów MKiŚ, będący narzędziem do osiągania celów strategicznych całej organizacji; spojrzenie z perspektywy Portfela Projektów MKiŚ pozwala na optymalizację i koordynację zachodzących w instytucji zmian;",
- w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
"14) narzędzie E-risk - narzędzie informatyczne stosowane w celu usprawnienia w MKiŚ procesów dotyczących: zarządzania ryzykiem, sprawozdawania z wykonania celów i mierników realizowanych przez komórki organizacyjne oraz sprawozdawczości projektowej.",
b) odnośnik 2 otrzymuje brzmienie:
"2) Zgodnie z "Zarządzaniem projektami strategicznymi - Rekomendacje KPRM".",
c) w § 5:
- ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Faza przygotowania projektu ma na celu wstępne zdefiniowanie i opisanie inicjatywy spełniającej definicję projektu i określenie jej podstawowych założeń, tzn. dostarczenie niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji przez Sponsora projektu o przesunięciu projektu do fazy planowania.",
- ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Akceptacja Karty projektu oznacza podjęcie przez Sponsora projektu decyzji o przejściu do fazy planowania projektu. Zaakceptowana Karta projektu stanowi dokument wstępny, rozpoczynający szczegółowe planowanie projektu.",
d) w § 9 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Faza planowania projektu ma na celu doprecyzowanie założeń projektu (uspójnienie pomiędzy najważniejszymi interesariuszami projektu wizji celu, jaki ma zostać osiągnięty, i sposobów jego realizacji) i dostarczenie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji o rozpoczęciu realizacji projektu.",
e) w § 10 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Włączając projekt do Portfela Projektów MKiŚ Rada Portfela Projektów MKiŚ dokonuje ich priorytetyzacji i przypisania do odpowiednich podmiotów. Priorytetyzacja projektów pozwala na odpowiednie przypisanie do projektów ograniczonych zasobów i odbywa się według następujących kategorii:
1) kategoria A to projekty strategiczne o najwyższym priorytecie - ważne i pilne;
2) kategoria B to projekty strategiczne o mniejszej wadze i pilności;
3) kategoria C to projekty realizowane wewnątrz resortu, tzw. "wewnętrzne".";
f) po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:
"§ 18a. 1. Skuteczna realizacja projektu wymaga świadomego zarządzania m.in. w następujących obszarach:
1) korzyści i uzasadnienie projektu;
2) zakres i wymagania;
3) czas;
4) koszty;
5) jakość;
6) interesariusze i komunikacja;
7) organizacja pracy;
8) ryzyko;
9) zmiany (w tym odchylenia w realizacji projektu i ich konsekwencje).
2. Zarządzanie projektem w obszarach, o których mowa w ust. 1, musi być zaplanowane i monitorowane, jak również wymaga ciągłego doskonalenia poprzez następujące działania: planuj, wykonaj, sprawdzaj, popraw (tzw. Cykl Deminga).
3. Cel działań w obszarach, o których mowa w ust. 1, oraz pożądany zakres informacji, które powinny być dostarczone w wyniku analiz prowadzonych w każdym z obszarów, przedstawiono w poniższej tabeli:
Obszary zarządzania | Cel | Zakres informacji |
Korzyści i uzasadnienie projektu | Zidentyfikowanie przyczyny, dla której warto podjąć działania i oczekiwanego wpływu na rzeczywistość. Dbanie o ciągłe uzasadnienie dla realizacji projektu (sprawdzanie czy w danej formie jest rzeczywiście potrzebny). | 1. Diagnoza sytuacji zastanej/dotychczas podejmowane działania. 2. Cele wraz oczekiwanymi wskaźnikami. 3. Korzyści wraz z oczekiwanymi wskaźnikami. 4. Analiza otoczenia. 5. W przypadku braku uzasadnienia dla dalszej realizacji projektu - podjęcie decyzji o jak najszybszym zamknięciu projektu. |
Zakres i wymagania | Określenie produktów projektu i oczekiwań. | 1. Lista wymagań. 2. Struktura podziału prac. 3. Diagram następstwa produktów (harmonogram). 4. Podział na produkty wykonane, w realizacji i nierozpoczęte. |
Czas | Przedstawienie planowanego i rzeczywistego przebiegu projektu. | 1. Harmonogram uwzględniający produkty, kamienie milowe, grupy działań i poszczególne zadania, a także dostępność zasobów. 2. Graficzne odzwierciedlenie listy zadań w postaci np. Wykresu Gantta. 3. Podział na zadania wykonane, w realizacji i nierozpoczęte. |
Koszty | Przedstawienie planowanej i rzeczywistej wysokości wydatków na realizację projektu. | 1. Lista pozycji kosztowych w odniesieniu do produktów projektu. 2. Dostęp do struktury wydatków w układzie rodzajowym/klasyfikacji budżetowej/źródeł ich finansowania na poziomie całego projektu. 3. Dostęp do wartości planowanych oraz rzeczywistych wydatków na poziomie całego projektu oraz poszczególnych pozycji budżetowych. |
Jakość | Określenie wymagań jakościowych i ocena poziomu ich późniejszego spełniania. | 1. Zebranie wymagań jakościowych dla produktów. 2. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości. |
Interesariusze i komunikacja | Zoptymalizowanie przebiegu projektu oraz jego efektów pod kątem oczekiwań interesariuszy, a także promocji projektu. | 1. Ustrukturyzowana lista interesariuszy, w tym poszczególnych grup interesariuszy, wraz z opisem oczekiwań poszczególnych grup interesariuszy. 2. Lista celów projektu odnoszących się do kluczowych grup interesariuszy. 3. Ocena relacji grup interesariuszy względem celów oraz przebiegu projektu. 4. Opis strategii oraz wynikających z nich działań koniecznych do podjęcia względem kluczowych grup interesariuszy. 5. Strategia komunikacji i promocji projektu. 6. Informacja zwrotna od interesariuszy na temat produktu końcowego projektu. |
Organizacja pracy | Doprecyzowanie rodzaju i zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób zaangażowanych w realizację projektu, stałe zarządzanie zasobami. | 1. Wymagane i posiadane kompetencje członków zespołu. 2. Struktura organizacyjna projektu. 3. Lista osób zaangażowanych w poszczególnych fazach projektu. 4. Przyporządkowana do danej osoby lista zadań, za które odpowiada wraz z określeniem rodzaju odpowiedzialności. |
Ryzyko | Określenie potencjalnych szans i zagrożeń związanych z realizacją projektu. | 1. Ustrukturyzowana lista ryzyk. 2. Ocena prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływ ryzyka na harmonogram, budżet, zakres i jakość. 3. Przyporządkowanie kluczowych ryzyk do celów projektu. 4. Opis strategii oraz wynikających z nich działań (planów mitygacji) odnoszących się do ryzyk. |
Zmiany, w tym odchylenia w realizacji projektu i konsekwencje | Wyznaczenie procedury zarządzania zmianami, ocena poziomu zaawansowania realizacji projektu oraz skutków powstałych odchyleń. | 1. Plan zarządzania zmianami. 2. Zakresy tolerancji decyzji poszczególnych osób zaangażowanych w projekt. |
g) w § 19:
- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Raporty okresowe o postępach realizacji projektów są przekazywane do Biura Monitorowania Projektów za pośrednictwem narzędzia E-risk:
1) do 25 dnia każdego miesiąca - w zakresie projektów strategicznych (kat. A i kat. B) oraz projektów wewnętrznych (kat. C) monitorowanych przez Radę Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych;
2) do 25 dnia ostatniego miesiąca każdego kwartału - w zakresie pozostałych projektów wewnętrznych (kat. C).",
- dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
"9. Najpóźniej w Raporcie zamknięcia projektu, czyli na koniec fazy zamykania projektu, określa się przebieg procesu monitorowania korzyści po zamknięciu projektu oraz wskazuje się osobę odpowiedzialną za zbieranie i raportowanie danych. Wyniki procesu monitorowania są przekazywane odpowiednim podmiotom zgodnie z harmonogramem określonym w Raporcie zamknięcia projektu.",
h) w § 21 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"2. Biuro Monitorowania Projektów przekazuje do Przewodniczącego Rady Monitorowania Portfela Projektów MKiŚ Raport zbiorczy o stanie realizowanych projektów:
1) miesięczny - w zakresie projektów, o których mowa w § 19 ust. 3 pkt 1 - do 15 dnia po zakończeniu każdego miesiąca; raport miesięczny z ostatniego miesiąca w danym roku kalendarzowym jest jednocześnie raportem rocznym, zawierającym podsumowanie działań projektowych w danym roku kalendarzowym;
2) kwartalny - w zakresie projektów, o których mowa w § 19 ust. 3 pkt 2 - do 15 dnia po zakończeniu każdego kwartału; raport kwartalny z ostatniego kwartału w danym roku kalendarzowym jest jednocześnie raportem rocznym, zawierającym podsumowanie działań projektowych w danym roku kalendarzowym.
3. Raport zbiorczy miesięczny i kwartalny zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1) statusów poszczególnych projektów w odniesieniu do: zakresu, harmonogramu, budżetu i ryzyk;
2) zmaterializowanych ryzyk oraz zagrożeń realizacji projektu w założonym zakresie, harmonogramie, budżecie wraz z rekomendacjami.",
i) w § 22 w tabeli, w wierszu "Planowanie projektu", w kolumnie "Powiązanie z innymi procedurami" pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Procedura udzielania zamówień publicznych w MKiŚ (przygotowanie planu zamówień publicznych).".
§ 2.
MINISTER KLIMATU Michał Kurtyka |
|
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).
Załączniki do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska,
z dnia 6 września 2021 r. (Poz. 74)
Załącznik nr 1
WZÓR - POLECENIE
Załącznik nr 2
WZÓR - HARMONOGRAM PRAC
Załącznik nr 3
WZÓR - HARMONOGRAM PRAC
- Data ogłoszenia: 2021-09-06
- Data wejścia w życie: 2021-09-07
- Data obowiązywania: 2021-09-07
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA