REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 27
ZARZĄDZENIE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA
z dnia 17 grudnia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 3:
a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1) inicjują i przygotowują projekty aktów normatywnych, dokumentów i innych materiałów, prowadzą, we współpracy z Departamentem Prawnym, proces legislacyjny tych projektów, oraz prowadzą monitoring i ewaluację wprowadzonych aktów prawnych, a także przygotowują projekty tekstów jednolitych aktów normatywnych w zakresie właściwości Ministra;
2) opiniują projekty aktów normatywnych, dokumentów i innych materiałów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, z zastrzeżeniem § 27 pkt 2;",
b) w ust. 2 w pkt 1:
- w lit. a w tiret piątym po wyrazie "umów" dodaje się wyrazy "i porozumień",
- w lit. b:
- tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- umów, w tym umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Minister albo Skarb Państwa - Ministerstwo, przygotowywanych na podstawie wzorów narzuconych przez podmioty zewnętrzne, niepodlegających zmianie, z wyłączeniem umów dotyczących organizacji w Ministerstwie staży dla osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych oraz praktyk zawodowych dla studentów,",
- w tiret czwartym po wyrazie "umów" dodaje się wyrazy "i porozumień";
2) w § 6:
a) w ust. 1:
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) organizuje współpracę z innymi komórkami, w tym współpracuje z komórką właściwą do spraw informatyki w zakresie projektowania, testowania, wdrażania, eksploatacji i doskonalenia specjalistycznych systemów informatycznych dedykowanych komórce;",
- w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12-19 w brzmieniu:
"12) reprezentuje komórkę na zewnątrz w sprawach należących do jej właściwości;
13) bierze udział w konferencjach, w pracach komisji parlamentarnych oraz krajowych i zagranicznych komisji, komitetów i grup roboczych, w zakresie właściwości komórki;
14) realizuje obowiązek zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
15) przygotowuje komórkę w okresie pokoju do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa we współpracy z Departamentem Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa;
16) organizuje okresowe narady robocze z pracownikami komórki dla omówienia stopnia realizacji zadań, a także ustalenia kierunków, metod oraz form działania;
17) sprawuje nadzór nad realizacją budżetu komórki;
18) sprawuje nadzór nad przygotowywaniem opisów stanowisk pracy, zakresów czynności, ocen pracowników i indywidualnych programów rozwoju zawodowego pracowników komórki oraz sporządza opisy stanowisk pracy, zakresy czynności i indywidualne programy rozwoju zawodowego pracowników bezpośrednio nadzorowanych, a także dokonuje okresowych ocen ich pracy;
19) realizuje inne zadania zlecone przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa.",
b) w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
"1a) ocenia opracowania, materiały i pisma przygotowywane w Departamencie pod względem merytorycznym oraz pod względem prawidłowości stosowania obowiązujących przepisów, zachowania właściwych procedur, kompetencji oraz odpowiedniej redakcji;
1b) akceptuje projekty umów cywilnoprawnych i porozumień;",
c) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
"4. Zastępca dyrektora komórki w zakresie ustalonym w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki:
1) kieruje pracą bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych oraz nadzoruje terminowość i prawidłowość realizacji powierzonych im zadań, jak również doskonali metody ich działania i styl pracy;
2) zapewnia prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez pracowników bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
3) zapewnia właściwe wykorzystanie i rozwój zasobów ludzkich w bezpośrednio podległych wewnętrznych komórkach organizacyjnych;
4) ocenia opracowania, materiały i pisma przygotowywane w bezpośrednio podległych wewnętrznych komórkach organizacyjnych pod względem merytorycznym oraz pod względem prawidłowości stosowania obowiązujących przepisów, zachowania właściwych procedur, kompetencji oraz odpowiedniej redakcji;
5) współpracuje z dyrektorem komórki w zakresie realizacji obowiązku zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz w zakresie przygotowania komórki w okresie pokoju do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
6) akceptuje projekty umów cywilnoprawnych i porozumień oraz pisma i materiały wymagające podpisu Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa w sprawach należących do właściwości bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
7) podpisuje inne pisma w sprawach należących do właściwości bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
8) organizuje współpracę z innymi komórkami w sprawach należących do właściwości bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
9) reprezentuje komórkę na zewnątrz oraz reprezentuje Ministerstwo w stosunkach z innymi urzędami i instytucjami w sprawach należących do właściwości bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
10) bierze udział w konferencjach, w pracach komisji parlamentarnych oraz krajowych i zagranicznych komisji, komitetów i grup roboczych, w zakresie właściwości bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
11) wnioskuje do dyrektora komórki w sprawach zatrudniania, awansowania, nagradzania i wyróżniania pracowników bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
12) sprawuje nadzór nad realizacją budżetu bezpośrednio podległych wewnętrznych komórek organizacyjnych;
13) sporządza opisy stanowisk pracy, zakresy czynności i indywidualne programy rozwoju zawodowego pracowników bezpośrednio nadzorowanych oraz dokonuje okresowych ocen ich pracy;
14) realizuje inne zadania zlecone przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub dyrektora komórki.
5. Naczelnik wydziału i kierujący zespołem, w zakresie określonym w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki:
1) planuje, organizuje i kieruje pracami, odpowiednio, wydziału albo zespołu, w celu terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa wykonywania zadań ustalonych w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki oraz opracowuje projekty opisów stanowisk pracy, zakresów czynności i indywidualnych programów rozwoju zawodowego pracowników;
2) przydziela zadania pracownikom, udziela wskazówek i pomocy w realizacji tych zadań oraz sprawdza pod względem merytorycznym i formalnym pisma sporządzane w, odpowiednio, wydziale albo zespole, a także akceptuje pisma przed przekazaniem ich dyrektorowi komórki lub zastępcy dyrektora komórki;
3) doskonali styl i metody pracy oraz usprawnia organizację i techniki pracy, odpowiednio, wydziału albo zespołu;
4) zapewnia prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez pracowników odpowiednio, wydziału albo zespołu;
5) zapewnia właściwe wykorzystanie i rozwój zasobów ludzkich w, odpowiednio, wydziale albo zespole;
7) reprezentuje, odpowiednio, wydział albo zespół, wobec kierujących komórkami;
8) wnioskuje do bezpośredniego przełożonego w sprawach zatrudnienia, awansowania, nagradzania i wyróżniania pracowników, odpowiednio, wydziału albo zespołu, oraz dokonuje okresowych ocen ich pracy;
9) realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora komórki lub zastępcę dyrektora komórki.";
3) w § 7 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"realizacja zadań Ministra, jako dysponenta części 41, 47 i 51 budżetu państwa, w tym środków Unii Europejskiej i środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych, w tym w układzie zadaniowym, w zakresie:";
4) w § 9 w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
"b) inicjowanie i realizację projektów edukacyjnych z zakresu działów administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, w tym ogólnopolskich medialnych kampanii społecznych,";
5) w § 10:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) wdrażanie narzędzi redukcji ubóstwa energetycznego w sektorze elektroenergetycznym i gazowym z uwzględnieniem zestawu kryteriów ubóstwa energetycznego, w tym monitorowanie i wdrażanie narzędzi wsparcia dla odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej i gazu ziemnego;",
b) w pkt 5 wyraz "praz" zastępuje się wyrazem "prac";
6) w § 12 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) koordynowanie współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z wielostronnymi inicjatywami międzynarodowymi w obszarze energetyki jądrowej, w tym Międzynarodowymi Ramami Współpracy w zakresie Energii Jądrowej (IFNEC), Europejskim Forum Energii Jądrowej (ENEF), Międzynarodowym Projektem Innowacyjnych Reaktorów Jądrowych i Cyklów Paliwowych (INPRO);";
7) w §13:
a) pkt 1-3 otrzymują brzmienie:
"1) realizacja zadań Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w sektorze środowisko z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 3 i 4, § 9 pkt 1, § 20 pkt 5 i § 32 ust. 1 pkt 2;
2) realizacja zadań Ministra pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w sektorze energetyka, z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 4 i § 32 ust. 1 pkt 4;
3) realizacja zadań Ministra jako beneficjenta Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 w sektorze energetyka, z wyłączeniem zadań określonych w § 32 ust. 1 pkt 4;",
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) realizacja zadań Ministra pełniącego funkcję Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 i 2014-2021 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i 2014-2021, z wyłączeniem zadań określonych w § 7 pkt 4 i § 32 ust. 1 pkt 3;",
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i uzgadnianiem list zadań z zakresu ochrony środowiska i poprawy efektywności energetycznej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, dla których dysponentem części budżetowej jest Minister, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;";
8) w § 14 w pkt 3 uchyla się lit. d;
9) uchyla się § 16;
10) w § 17:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) realizacja zadań Ministra w zakresie wdrażania infrastruktury informacji przestrzennej w resorcie oraz ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego, a także udostępniania informacji publicznej oraz informacji o środowisku i jego ochronie, w tym prowadzenie spraw z zakresu postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska;",
b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2169 oraz z 2020 r. poz. 284 i 1378), z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 4;";
11) § 19 otrzymuje brzmienie:
"§ 19. Do zakresu działania Departamentu Nadzoru Geologicznego i Polityki Surowcowej (DNGS) należy:
1) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad:
a) Państwowym Instytutem Geologicznym - Państwowym Instytutem Badawczym;
b) wykonywaniem zadań państwowej służby geologicznej;
2) programowanie prac państwowej służby geologicznej;
3) prowadzenie spraw z zakresu regionalnych prac kartografii geologicznej, geologii środowiskowej, geozagrożeń oraz ochrony georóżnorodności;
4) prowadzenie spraw z zakresu współpracy międzynarodowej dotyczącej geologii i surowców kopalnych;
5) prowadzenie spraw związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż surowców mineralnych występujących na dnie oceanicznym;
6) obsługa merytoryczna, organizacyjno-prawna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika Rządu do spraw Polityki Surowcowej Państwa, w tym w zakresie koordynowania, inicjowania i opracowywania polityki surowcowej państwa oraz obsługa techniczno-organizacyjna i biurowa prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Polityki Surowcowej Państwa;
7) prowadzenie spraw dotyczących opiniowania projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, a także spraw dotyczących opiniowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i planów zagospodarowania przestrzennego województwa;
8) prowadzenie spraw z zakresu uzgadniania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy, w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych, w zakresie właściwości Ministra, a także planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin;
9) prowadzenie spraw związanych z gospodarką nieruchomościami położonymi w granicach terenów górniczych w zakresie właściwości Ministra;
10) współpraca z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie przeciwdziałania niezgodnej z prawem działalności geologicznej i górniczej.";
12) w § 20:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) realizacja zadań Ministra związanych z ewaluacją Krajowego Programu Ochrony Powietrza do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030);",
b) pkt 2 otrzymuj e brzmienie:
"2) inicjowanie i koordynowanie działań Ministra w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju na szczeblu krajowym, w szczególności w zakresie zrównoważonego rozwoju miast, m.in. w obszarze transport i mobilność miejska, niskoemisyjność i efektywność energetyczna, adaptacja do zmian klimatu;",
c) uchyla się pkt 4,
d) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) realizacja zadań Ministra z zakresu określania wymagań jakościowych dla paliw stałych w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW;";
13) uchyla się § 22;
14) w § 23 uchyla się pkt 6;
15) uchyla się § 24;
16) w § 25 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) prowadzenie monitoringu inicjowania i przygotowywania projektów ustaw oraz projektów rozporządzeń, w zakresie właściwości Ministra;";
17) w § 26 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) prowadzenie spraw związanych z systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw ciekłych, w tym prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Agencją Rezerw Materiałowych w zakresie realizacji zadań dysponenta Funduszu Zapasów Interwencyjnych;";
18) w § 28 w ust. 1 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
"5) koordynowanie realizacji zadań Ministra wynikających z roli gospodarza systemu infrastruktury krytycznej "systemu produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągów substancji niebezpiecznych";
6) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Agencją Rezerw Materiałowych, z wyłączeniem realizowania przez Agencję Rezerw Materiałowych zadań dysponenta Funduszu Zapasów Interwencyjnych.";
19) w § 29 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) realizacja zadań Ministra w zakresie wyznaczania celów strategicznych w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, inicjowanie, opracowywanie oraz koordynowanie wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra, w szczególności polityki ekologicznej państwa, polityki energetycznej Polski oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu, oraz monitorowania ich realizacji, z wyłączeniem strategii i programów będących we właściwości innych komórek organizacyjnych oraz zadań określonych w § 20 pkt 5;";
20) w § 30 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) promowanie kultury uczciwości i etycznych zachowań wśród pracowników Ministerstwa;";
21) w § 31 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) realizacja zadań Ministerstwa jako dysponenta trzeciego stopnia części 41, 47 i 51 budżetu państwa, w zakresie planowania i realizacji budżetu, obsługi finansowo-księgowej oraz sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym w zakresie projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych;";
22) w załączniku nr 1:
a) w § 2 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Procedurę stosuje się odpowiednio do programów, strategii oraz innych dokumentów rządowych, w tym projektów stanowisk Rządu do projektów ustaw, opracowywanych w Ministerstwie.",
b) w § 4 otrzymuje brzmienie:
"§ 4. Poszczególne wersje projektu oraz uzasadnienia, w tym OSR, oraz dokumentów, o których mowa w § 14, § 16 ust. 13 i § 21 ust. 2 pkt 2, są przekazywane przez właściwą komórkę na kolejne etapy procesu legislacyjnego w zaakceptowanej przez jej dyrektora postaci elektronicznej i wymagają oznaczenia przez zamieszczenie na nich daty opracowania.",
c) w § 10:
- w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu właściwa komórka przygotowuje harmonogram prac nad tym projektem.",
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Harmonogram wymaga akceptacji:
1) dyrektora właściwej komórki;
2) Dyrektora Departamentu Prawnego w zakresie jego spójności z uchwałą Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin Pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.) oraz procedurą;
3) członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.",
- ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wzór harmonogramu prac nad:
1) projektem ustawy określa załącznik nr 4 do procedury;
2) projektem rozporządzenia Rady Ministrów określa załącznik nr 5 do procedury;
3) projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów i projektem rozporządzenia Ministra określa załącznik nr 5a do procedury.",
d) w § 11 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu właściwa komórka dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych.",
e) w § 12 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"2. Do projektów wniosków o wprowadzenie:
1) projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów właściwa komórka załącza uzgodniony wewnątrzresortowo projekt wraz z OSR;
2) projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra do właściwego wykazu prac legislacyjnych właściwa komórka załącza OSR.
3. Właściwa komórka kieruje wniosek i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 i 2, do zatwierdzenia przez Kierownictwo Ministerstwa. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, a w przypadku wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów także ten projekt, wymaga wstępnej akceptacji Dyrektora Departamentu Prawnego.",
f) w § 13 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. W przypadku gdy Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Zespół do spraw Programowania Prac Rządu postanowi o powierzeniu opracowania projektu ustawy innemu podmiotowi niż Minister, w szczególności Rządowemu Centrum Legislacji, właściwa komórka współpracuje z podmiotem, któremu powierzono opracowanie projektu ustawy, i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnianie informacji i dokumentów oraz przekazywanie szczegółowych propozycji rozwiązań niezbędnych do opracowania projektu.",
g) w § 15:
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Uzgodnienia wewnątrzresortowe przeprowadza się przed:
1) przedstawieniem Kierownictwu Ministerstwa wniosku o wpis, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 - w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów;
2) skierowaniem projektu do uzgodnień, opiniowania lub konsultacji publicznych - w przypadku projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektu rozporządzenia Ministra.",
- dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Jeżeli projekt na dalszych etapach procesu legislacyjnego w porównaniu do wersji uzgodnionej wewnątrzresortowo ulega istotnym zmianom w zakresie zagadnień należących do właściwości innych komórek organizacyjnych Ministerstwa niż właściwa komórka lub jednostek lub organów, o których mowa w ust. 1, właściwa komórka przeprowadza ponowne uzgodnienia wewnątrzresortowe.",
h) w § 16:
- uchyla się ust. 1 i 2,
- ust. 3-6 otrzymują brzmienie:
"3. Przed skierowaniem projektu rozporządzenia Rady Ministrów do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a w przypadku projektu ustawy, projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo projektu rozporządzenia Ministra - przed jego zaakceptowaniem przez Kierownictwo Ministerstwa, Departament Prawny opiniuje projekt pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej.
4. Departament Prawny akceptuje projekt lub zgłasza do niego uwagi w terminach:
1) do projektu ustawy - nie dłuższym niż 14 dni;
2) do pozostałych projektów aktów normatywnych - nie dłuższym niż 7 dni.
5. Właściwa komórka przekazuje do zatwierdzenia przez Kierownictwo Ministerstwa zaakceptowany przez Departament Prawny projekt:
1) rozporządzenia Rady Ministrów, jeżeli w wyniku ponownych uzgodnień wewnątrzresortowych lub opiniowania przez Departament Prawny do projektu wprowadzono istotne zmiany w stosunku do projektu załączonego do wniosku o wpis do właściwego wykazu;
2) ustawy, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo rozporządzenia Ministra.
6. Departament Prawny, na wniosek właściwej komórki, kieruje projekt do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, zgodnie ze wskazanym w OSR zakresem konsultacji publicznych lub opiniowania. W przypadku projektu niemającego na celu wdrożenia prawa Unii Europejskiej Departament Prawny kieruje go do opinii ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, jeżeli wystąpi o to właściwa komórka wraz z przekazaniem uzasadnienia obejmującego wskazanie zagadnienia lub przepisów projektu, które wymagają dokonania oceny, oraz powodów, dla których powstały wątpliwości co do ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.",
i) w § 19 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. W przypadku, o którym mowa w § 13 ust. 1a, właściwa komórka opracowuje nowy tekst projektu we współpracy z podmiotem, który opracował projekt ustawy.",
j) w§21:
- w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) w przypadku projektu ustawy opracowanego przez podmiot, o którym mowa w § 13 ust. 1a, informację o opracowaniu projektu ustawy przez ten podmiot wraz z wskazaniem nazwy podmiotu;",
- w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, jeżeli została przedstawiona, i stanowisko Ministra w przypadku nieuwzględnienia uwag przedstawionych w tej opinii;",
k) w § 22 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, jeżeli została przedstawiona;",
l) w § 23 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Do wniosku o potwierdzenie projektu ustawy albo projektu rozporządzenia załącza się informację o:
1) zgodności projektu z ustaleniami komisji prawniczej albo zwolnieniu projektu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą;
2) zmianach wprowadzonych w projekcie wykraczających poza zakres ustaleń Stałego Komitetu Rady Ministrów.",
m) w załączniku nr 1:
- odnośnik nr 1 otrzymuje brzmienie:
"1) Należy pozostawić właściwe punkty a pozostałe usunąć przy jednoczesnym ich przenumerowaniu w razie potrzeby.",
- pkt 5-7 otrzymują brzmienie:
"5) odstąpieniu od uzgadniania projektu wewnątrzresortowo, z wyjątkiem uzgadniania z Departamentem Prawnym i ............................... (nazwa komórki organizacyjnej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska nadzorującej organ podległy Ministrowi Klimatu i Środowiska albo przez niego nadzorowany)6) (§ 15 procedury);
6) odstąpieniu od uzgadniania projektu wewnątrzresortowo, z wyjątkiem uzgadniania z Departamentem Ochrony Przyrody7) (§ 15 procedury);
7) odstąpieniu od przedstawiania projektu wraz z uzasadnieniem do akceptacji Kierownictwa Ministerstwa (§16 ust. 5 procedury).",
n) załączniki nr 4 i 5 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia,
o) po załączniku nr 5 dodaje się załącznik nr 5a w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
§ 3.
§ 4.
MINISTER KLIMATU |
I ŚRODOWISKA |
Michał Kurtyka |
|
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).
Załączniki do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 17 grudnia 2020 r. (poz. 27)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 4
WZÓR - HARMONOGRAM PRAC
Załącznik nr 2
Załącznik nr 5
WZÓR - HARMONOGRAM PRAC
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5a
WZÓR - HARMONOGRAM PRAC
- Data ogłoszenia: 2020-12-17
- Data wejścia w życie: 2020-12-17
- Data obowiązywania: 2020-12-17
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA