REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 3
ZARZĄDZENIE NR 3
NACZELNEGO DYREKTORA ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 24 stycznia 2025 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu wyłaniającego kandydatów na stanowisko dyrektora archiwum państwowego
Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) oraz § 1 ust. 2 pkt 1 lit. c i § 2 pkt 5 i 7 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (Dz. U. poz. 1566) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, zwany dalej „Naczelnym Dyrektorem”, może ogłosić i przeprowadzić otwarty konkurs na stanowisko dyrektora archiwum państwowego.
3. Naczelny Dyrektor może podjąć decyzję o przeprowadzeniu konkursu ograniczonego do kandydatów będących pracownikami archiwum państwowego, którego konkurs dotyczy. W takim przypadku Naczelny Dyrektor decyduje o sposobie naboru na stanowisko dyrektora archiwum państwowego.
§ 2.
2. Konkurs przeprowadzany jest w Warszawie, w siedzibie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, zwanej dalej „NDAP”.
3. Naczelny Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie miejsca przeprowadzenia konkursu.
§ 3.
1) równego traktowania kandydatów;
2) stałości ustalonych wymagań i kryteriów określonych dla ogłoszonego konkursu;
3) oceniania kandydatów wyłącznie w oparciu o wymagania wynikające z treści ogłoszenia o konkursie;
4) bezstronności i niezależności osób uczestniczących w przeprowadzaniu konkursu;
5) przejrzystości działań.
§ 4.
2. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
2) wymagania związane ze stanowiskiem;
3) wskazanie wymaganych dokumentów oraz sposobu, miejsca i terminu ich składania;
4) informację o planowanych etapach konkursu.
3. Po uzyskaniu akceptacji Naczelnego Dyrektora ogłoszenie jest publikowane na stronie internetowej sieci archiwów państwowych - www.archiwa.gov.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej NDAP oraz w archiwum państwowym, którego konkurs dotyczy, w sposób przyjęty w tym archiwum.
4. Naczelny Dyrektor może zdecydować o upowszechnieniu ogłoszenia w inny sposób niż określony w ust. 3.
§ 5.
2. Komisja składa się z:
1) zastępcy Naczelnego Dyrektora jako przewodniczącego komisji;
2) naczelnika komórki ds. kadr;
3) dwóch dyrektorów archiwów państwowych;
4) przedstawiciela pracowników archiwum państwowego, którego konkurs dotyczy, wyłonionego w trybie przyjętym w tym archiwum - o ile został zgłoszony.
3. Przewodniczący komisji:
1) ustala tryb i harmonogram pracy komisji;
2) wyznacza terminy posiedzeń;
3) wyznacza swojego zastępcę spośród członków komisji, który zastępuje go podczas nieobecności;
4) wyznacza sekretarza komisji;
5) ustala zadania dla poszczególnych członków komisji w trakcie jej prac;
6) podpisuje protokół przeprowadzonego konkursu i przedkłada go Naczelnemu Dyrektorowi.
4. Naczelny Dyrektor może podjąć decyzję o włączeniu do prac komisji eksperta, którego zadaniem jest wsparcie komisji w pracach.
5. Ekspert, o którym mowa w ust. 4:
1) nie wchodzi w skład komisji;
2) może zostać włączony do prac komisji na każdym etapie konkursu;
3) może wspierać komisję swoją wiedzą i doświadczeniem w wybranych etapach konkursu.
6. Komisja obraduje w obecności co najmniej 3 członków, w tym przedstawiciela pracowników, o którym mowa w ust. 2 pkt 4 - o ile został zgłoszony.
§ 6.
1) weryfikacja formalna dokumentów złożonych przez kandydatów ramach prowadzonego konkursu;
2) przygotowanie zadań dla kandydatów w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku;
3) ocena kandydatów w toku konkursu;
4) sporządzenie protokołu i innych dokumentów dotyczących konkursu.
§ 7.
2. Członkowie komisji są obowiązani do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących kandydatów, uzyskanych w związku z konkursem.
3. Członkiem komisji nie może być osoba, która jest małżonkiem kandydata, osobą pozostającą w stosunku pokrewieństwa z kandydatem do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia albo pozostająca z kandydatem w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że mogą wystąpić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności wobec kandydata.
4. W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 3, członek komisji podlega wyłączeniu, a na jego miejsce Naczelny Dyrektor powołuje inną osobę.
§ 8.
1) weryfikacja formalna ofert;
2) ocena kompetencji kierowniczych;
3) rozmowa kwalifikacyjna.
2. Etapami fakultatywnymi w ramach konkursu mogą być:
1) praca pisemna na określony temat;
2) sprawdzian lub test wiedzy;
3) zadanie indywidualne lub grupowe.
3. O wyborze i kolejności etapów, o których mowa w ust. 2, decyduje Naczelny Dyrektor.
§ 9.
2. Kompetencje kierownicze kandydatów są oceniane przez podmiot zewnętrzny, w którego imieniu oceny dokonują osoby posiadające wykształcenie, wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.
3. Podmiot wskazany do oceny kompetencji kierowniczych kandydatów wybiera metodę i narzędzie do przeprowadzenia tego etapu konkursu.
4. Brak kompetencji kierowniczych na wymaganym poziomie wyklucza kandydata z dalszego postępowania.
5. Warunkiem zaliczenia danego etapu i tym samym przejścia do kolejnego etapu jest uzyskanie co najmniej 60% liczby punktów z maksymalnej liczby punktów możliwej do osiągnięcia w danym etapie.
6. Punktację ustala komisja w toku prac.
7. Ocena zaliczenia etapu konkursu, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, odbywa się zgodnie z kryteriami przyjętymi dla zastosowanego narzędzia. Nie stosuje się do niej przepisu ust. 5 w zakresie wymogu uzyskania określonej tam liczby punktów.
8. Oceny kandydatów na każdym etapie konkursu dokonuje komisja, w toku dyskusji.
9. Oceny komisji są przyjmowane w drodze uzgodnienia, a w przypadku gdyby nie było ono możliwe - większością głosów. W razie równej liczby głosów „za” i „przeciw”, o większości rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
10. Wszyscy kandydaci są informowani o:
1) warunkach i sposobie przeprowadzenia konkursu;
2) warunkach zaliczenia każdego etapu konkursu;
3) zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu do kolejnego etapu konkursu.
§ 10.
2. Protokół podpisują przewodniczący i sekretarz komisji.
3. Protokół odzwierciedla przebieg konkursu.
§ 11.
2. Spośród wyłonionych kandydatów Naczelny Dyrektor wskazuje osobę do objęcia stanowiska dyrektora archiwum państwowego.
3. Naczelny Dyrektor przed podjęciem decyzji w sprawie wskazania kandydata na stanowisko dyrektora archiwum państwowego może przeprowadzić rozmowę z wyłonionymi przez komisję kandydatami.
4. Naczelny Dyrektor może podjąć decyzję o niepowołaniu żadnego z wyłonionych kandydatów na stanowisko dyrektora archiwum państwowego.
5. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia powołania kandydata wyłonionego w drodze konkursu zachodzi konieczność ponownego obsadzenia stanowiska, na które został powołany, Naczelny Dyrektor może powołać na to stanowisko inną osobę spośród kandydatów, o których mowa w ust. 1.
6. Informacja o wyniku konkursu na stanowisko dyrektora archiwum państwowego jest upowszechniana na zasadach określonych w § 4 ust. 3.
§ 12.
2. Publikacja decyzji Naczelnego Dyrektora o powołaniu bądź rezygnacji z powołania kandydata na stanowisko dyrektora archiwum państwowego kończy konkurs.
§ 13.
2. Wgląd do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, następuje w obecności co najmniej jednego członka komisji, a po zakończonym konkursie - w obecności pracownika komórki ds. kadr.
§ 14.
2. Zniszczenia ofert kandydatów, z wyjątkiem oferty kandydata powołanego na stanowisko dyrektora archiwum państwowego, dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu konkursu.
§ 15.
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych: P. Pietrzyk
Załącznik do zarządzenia nr 3
Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych
z dnia 24 stycznia 2025 r. (poz. 3)
WZÓR - PROTOKÓŁ KONKURSU
- Data ogłoszenia: 2025-02-11
- Data wejścia w życie: 2025-01-25
- Data obowiązywania: 2025-01-25
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA