REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 14
ZARZĄDZENIE NR 14
NACZELNEGO DYREKTORA ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 13 września 2021 r.
w sprawie nadzoru Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad planowaniem, finansowaniem oraz monitorowaniem działalności archiwów państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164), art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535), § 1 ust. 2 pkt 1 lit. d i e rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (Dz. U. poz. 1566), § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 września 2018 r. w sprawie ustanowienia dysponentów środków budżetu państwa w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 67 i Dz. Urz. MKDNiS z 2021 r. poz. 15) oraz § 6 ust. 2 pkt 1 komunikatu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działu administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 13) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) tryb sprawowania nadzoru Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad archiwami państwowymi i Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych w zakresie planowania, finansowania i monitorowania ich działalności;
2) sposób wykonywania przez archiwa państwowe i Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych zadań związanych z planowaniem i sprawozdawczością.
2. Zakres i zadania, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
1) czynności związane z planowaniem działań sieci archiwów państwowych, w tym:
a) planowanie finansowe obejmujące diagnozę i planowanie potrzeb w zakresie prowadzonej działalności,
b) sporządzanie rocznych planów działalności,
c) wyznaczanie celów Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz przygotowywanie planu działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych;
2) działania zmierzające do weryfikacji, oceny i akceptacji potrzeb w zakresie prowadzonej działalności;
3) czynności związane z realizacją inwestycji budowlanych, zakupów inwestycyjnych oraz remontów;
4) czynności związane z monitorowaniem i okresową oceną realizacji działań przez sieć archiwów państwowych, w tym:
a) sprawozdawczość rzeczowo-finansową obejmującą okresową ocenę realizacji planu rzeczowo-finansowego archiwów państwowych,
b) monitorowanie realizacji rocznych planów działalności archiwów państwowych,
c) monitorowanie realizacji planu działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych,
d) sporządzanie przez archiwa państwowe sprawozdania z działalności,
e) sporządzanie sprawozdania z działalności archiwów państwowych,
f) realizację badania dotyczącego działalności archiwalnej w ramach Programu badań statystycznych statystyki publicznej.
§ 2.
2. Za koordynację działań, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 lit. a, pkt 2 i 3 oraz pkt 4 lit. a odpowiada komórka organizacyjna Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych właściwa do spraw rozwoju archiwów.
§ 3.
1) archiwum - należy przez to rozumieć archiwum państwowe;
2) inwestycji budowlanej - należy przez to rozumieć budowę oraz roboty budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.1);
3) jednostce - należy przez to rozumieć archiwum państwowe lub Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych;
4) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych lub dyrektora archiwum państwowego;
5) komórce organizacyjnej NDAP - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną, o której mowa w statucie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych;
6) Naczelnym Dyrektorze - należy przez to rozumieć Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych;
7) NDAP - należy przez to rozumieć Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych;
8) Pbssp - należy przez to rozumieć Program badań statystycznych statystyki publicznej;
9) programie inwestycji - należy przez to rozumieć dokument sporządzony zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579), według wzoru określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2013 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad jednostkami objętymi częścią 24 budżetu państwa (Dz. Urz. MKiDN poz. 43);
10) sieci archiwów państwowych - należy rozumieć archiwa państwowe podległe Naczelnemu Dyrektorowi i Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych;
11) specyfikacji - należy przez to rozumieć dane ustalające wymagania, które powinien spełniać wyrób lub usługa, oparte o normy lub standardy w działalności badawczej, technologicznej, produkcyjnej lub usługowej;
12) zadaniu inwestycyjnym - należy przez to rozumieć inwestycję budowlaną lub zakup inwestycyjny;
13) zadaniu remontowym - należy przez to rozumieć remont;
14) zakupie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć środki trwałe niezaliczone do pierwszego wyposażenia obiektu budowlanego.
Rozdział 2
Planowanie finansowe
§ 4.
2. Wprowadza się do stosowania przez archiwa oraz NDAP wzory:
1) dokumentów planistycznych dotyczących potrzeb:
a) remontowych i inwestycyjnych na cztery lata budżetowe - plan działań inwestycyjnych i remontowych,
b) bieżących w podziale na kategorie kosztów wraz z określeniem mierników budżetu zadaniowego - plan potrzeb bieżących,
c) bieżących na kolejny rok budżetowy w podziale na kody klasyfikacji budżetowej i klasyfikacji kodów budżetu zadaniowego - plan wydatków;
2) wniosku o zmianę planu finansowego.
3. Na podstawie działań, o których mowa w ust. 1, kierownik jednostki składa Naczelnemu Dyrektorowi:
1) do dnia 5 lutego - plan działań inwestycyjnych i remontowych, plan potrzeb bieżących oraz plan wydatków o statusie „wstępny projekt”;
2) w terminie określonym przez Naczelnego Dyrektora - plan działań inwestycyjnych i remontowych, plan potrzeb bieżących oraz plan wydatków o statusie „aktualizacja projektu zgodnie z limitami budżetowymi”;
3) do dnia 20 listopada - plan działań inwestycyjnych i remontowych, plan potrzeb bieżących oraz plan wydatków o statusie „projekt”;
4) w terminie określonym przez Naczelnego Dyrektora - plan działań inwestycyjnych i remontowych, plan potrzeb bieżących oraz plan wydatków o statusie „aktualizacja projektu zgodnie z ustawą budżetową”.
4. Formularze planistyczne określone w odrębnych przepisach dotyczących planowania składane są zgodnie z tymi przepisami.
§ 5.
1) potrzeby ujmowane są zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2) potrzeby są uszeregowane w kolejności odpowiadającej ich wadze i priorytetowi, w ten sposób, iż realizacja potrzeby ujętej w pierwszym wierszu jest dla zapewnienia efektywnego funkcjonowania jednostki najbardziej istotna, a ujętej w ostatnim wierszu najmniej istotna;
3) opisany jest szczegółowy zakres rzeczowy każdego zadania remontowego i inwestycyjnego wraz z określeniem specyfikacji;
4) ujęte jest rzetelne oszacowanie wartości środków finansowych niezbędnych do realizacji poszczególnych potrzeb;
5) wskazane jest obiektywne uzasadnienie każdej z potrzeb zawierające w szczególności odniesienie do długoterminowych strategii oraz planów i celów przyjętych dla danej jednostki;
6) wskazane jest określenie, czy realizacja potrzeby wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia, aktualnego niezadawalającego stanu obiektu lub konieczności jego dostosowania dla osób ze szczególnymi potrzebami;
7) jeśli wynika to z konieczności realizacji zaleceń pokontrolnych, do zapotrzebowania jednostka załącza skan właściwej informacji lub wystąpienia pokontrolnego;
8) w sposób obiektywny i wymierny opisane są spodziewane efekty (uzyskane bezpośrednio po zakończeniu realizacji potrzeby) oraz rezultaty wprost wynikające z realizacji zadania (osiągnięte w perspektywie długoterminowej).
§ 6.
2. W planie wydatków, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 lit. c, ujmuje się w układzie kodu klasyfikacji wydatków według paragrafów i kodów budżetu zadaniowego wszystkie wydatki niezbędne dla funkcjonowania jednostki w roku przyszłym.
3. Ujęte potrzeby powinny korespondować z zamierzeniami przedstawionymi w opisie planowanej działalności na kolejny rok w układzie zadaniowym. Jeżeli zadanie przekracza rok budżetowy, w załączniku wykazuje się nakłady poniesione w latach ubiegłych lub planowane do poniesienia w roku bieżącym i latach przyszłych.
§ 7.
2. W opisie planowanych działań, oprócz obowiązkowych informacji o charakterze ilościowym w ramach poszczególnych obszarów działalności, ujmuje się w formie opisowej najistotniejsze inne działania planowane na dany rok.
§ 8.
2. Projekt zbiorczego wykazu potrzeb ustala się z uwzględnieniem priorytetu ich realizacji, w zgodności ze strategią przyjętą dla sieci archiwów państwowych oraz celowością realizacji tych potrzeb, ujmując do realizacji wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym realizację zadania w zgłaszanym okresie.
3. Komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw rozwoju archiwów może zasięgać opinii innych komórek organizacyjnych NDAP lub właściwego Zastępcy Naczelnego Dyrektora w celu weryfikacji zgłoszonych przez jednostki potrzeb.
4. Opinie, o których mowa w ust. 3, sporządzane są z uwzględnieniem następujących kryteriów punktowych:
1) znaczenie i istotność realizacji zadania - w skali 3-1, gdzie:
a) 3 pkt oznaczają bezwzględną konieczność realizacji zadania, np. nakaz wynikający z przepisów prawa, zaleceń kontroli lub duże znaczenie zmiany osiągniętej dzięki realizacji zadania, względnie oznaczają, że brak realizacji zadania spowoduje negatywne skutki finansowe, zagrożenie dla mienia, zasobu i ludzi lub niemożność wykonywania kluczowych zadań archiwum,
b) 2 pkt oznaczają średnie znaczenie i istotność zadania,
c) 1 pkt oznacza małe znaczenie i istotność zadania;
2) ryzyko - w skali 3-1, gdzie:
a) 3 pkt oznaczają wystąpienie negatywnych skutków prawnych lub finansowych w przypadku niezrealizowania danego zadania lub brak możliwości wykonywania podstawowych funkcji archiwum,
b) 2 pkt oznaczają średnie ryzyko wystąpienia skutków, o których mowa w lit. a,
c) 1 pkt oznacza małe ryzyko wystąpienia skutków, o których mowa w lit. a.
5. Dodatkowe punkty zadanie może otrzymać za:
1) zbieżność z priorytetowymi kierunkami działań wyznaczonymi przez Naczelnego Dyrektora, wynikającymi z dokumentów strategicznych sieci archiwów państwowych lub innych polityk Naczelnego Dyrektora - 1 pkt;
2) ułatwienia i działania na rzecz dla osób ze szczególnymi potrzebami - 1 pkt;
3) ścisłe powiązanie z innym kluczowym zadaniem, już realizowanym - 1 pkt.
6. Niezależnie od wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Naczelny Dyrektor może wyznaczyć do realizacji inne priorytetowe zadanie.
7. Projekt zbiorczego wykazu potrzeb komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw rozwoju archiwów przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi wraz z propozycją źródeł ich finansowania, w oparciu o prognozę finansową otrzymaną z urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
8. Zbiorczy wykaz potrzeb, jeśli to konieczne, podlega aktualizacji po otrzymaniu z urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zweryfikowanej prognozy finansowej, zgodnie z trybem i terminami właściwymi dla opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej.
9. Naczelny Dyrektor zawiadamia kierowników jednostek o wysokości planowanych kwot wydatków przyznanych im na realizację zadań.
10. W terminie i do wysokości planowanych kwot wydatków na zadania inwestycyjne wskazane w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 9, kierownik jednostki przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi program inwestycji w zakresie inwestycji budowlanych oraz wskazanych w zawiadomieniu zakupów inwestycyjnych.
11. Zadanie inwestycyjne lub remontowe, które uzyskało zapewnienie finansowania w planie wydatków, może być realizowane wyłącznie w zakresie rzeczowym określonym w programie inwestycji, o którym mowa w ust. 10.
12. W terminie określonym w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 9, jednostka przesyła do komórki organizacyjnej NDAP właściwej do spraw rozwoju archiwów niezbędne załączniki budżetowe wymagane w procesie planistycznym, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 9.
2. Kierownik jednostki jest obowiązany bez zbędnej zwłoki postawić do dyspozycji Naczelnego Dyrektora środki, co do których powziął informację, że nie będą wykorzystane w ramach roku budżetowego.
3. W przypadku zadania inwestycyjnego, dla którego sporządzany był program inwestycji, wraz z wnioskiem składany jest skorygowany program inwestycji.
4. Komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw rozwoju archiwów może zasięgać opinii innych komórek organizacyjnych lub właściwego Zastępcy Naczelnego Dyrektora w zakresie zasadności dokonywania zmian, o których mowa w ust. 1.
5. Na podstawie złożonych wniosków komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw rozwoju archiwów, nie rzadziej niż raz na miesiąc, przygotowuje decyzję o zmianie planu, w zakresie upoważnienia Naczelnego Dyrektora do dokonywania zmian w planach, lub w terminach i zakresach uzgodnionych z Naczelnym Dyrektorem przygotowuje wniosek o zmianę planu do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§ 10.
§ 11.
2. Naczelny Dyrektor, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej NDAP właściwej do spraw rozwoju archiwów, po dokonaniu oceny zasadności wydatków, może podjąć decyzję o wszczęciu procedury w zakresie zmiany planu.
Rozdział 3
Planowanie działalności archiwum państwowego
§ 12.
§ 13.
§ 14.
2. Wartości mierników przyjęte w planie nie podlegają korekcie. Wątpliwości dotyczące planowanego poziomu realizacji zadań podlegają wyjaśnieniu na etapie analizy dokumentów planistycznych, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1 i 2.
§ 15.
§ 16.
2. W przypadku stwierdzenia, że istnieje zagrożenie dla osiągnięcia przyjętych w planie wartości mierników, dyrektor archiwum podaje w informacji stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań naprawczych.
3. Zagrożenie, o którym mowa w ust. 2, oznacza, że przewidywane wykonanie planu na koniec roku nie przekroczy 80% wartości planowanej.
4. W przypadku, gdy wykonanie nie przekracza 30% planowanej wartości miernika i nie występuje zagrożenie dla wykonania zadania, dyrektor archiwum do informacji o realizacji planu dołącza wyjaśnienie przyczyn niskiego wykonania.
5. Wykonanie planu za dany rok jest przedstawiane w rocznym sprawozdaniu z działalności archiwum, o którym mowa w § 26.
6. W przypadku stwierdzenia, że nie osiągnięto przyjętych w planie wartości mierników, dyrektor archiwum składa stosowne wyjaśnienia w sprawozdaniu, o którym mowa w § 26.
Rozdział 4
Cele Naczelnego Dyrektora
§ 17.
§ 18.
2. Propozycje celów i mierników, o których mowa w ust. 1, formułowane są zgodnie ze wzorem planu, o którym mowa w § 13, wytycznymi Naczelnego Dyrektora, w tym koncepcją jego działania, wieloletnimi dokumentami strategicznymi oraz innego rodzaju planami, projektami i programami, przy czym określane cele powinny być adekwatne, wymierne, osiągalne i określone w czasie.
3. Komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw organizacji archiwów przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi zestawienie celów i mierników proponowanych do uwzględnienia w planie działalności.
4. Naczelny Dyrektor wyznacza nie więcej niż 4 cele na kolejny rok i nie więcej niż 3 mierniki do każdego celu.
5. Zgodnie z wyznaczonymi celami, o których mowa w ust. 4, komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw organizacji archiwów przygotowuje projekt planu działalności na kolejny rok, zawierający cele, zadania i mierniki wraz z wartościami do osiągnięcia dla archiwów oraz komórek organizacyjnych NDAP.
6. Wartości mierników do osiągnięcia w ramach realizacji planu działalności określane są na podstawie planów, o których mowa w § 14 ust. 1, wieloletnich dokumentów strategicznych oraz innego rodzaju dokumentacji planistycznej.
7. W przypadku, gdy nie jest możliwe określenie planowanej wartości wyznaczonego miernika na podstawie dostępnych źródeł danych, komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw organizacji archiwów występuje do archiwów lub właściwych komórek organizacyjnych NDAP o oszacowanie poziomu wartości miernika do osiągnięcia na kolejny rok.
8. Do projektu planu działalności dołączana jest informacja o dyrektorach komórek organizacyjnych NDAP odpowiedzialnych za nadzór nad realizacją celów ujętych w planie działalności.
9. Projekt planu działalności jest zatwierdzany przez Naczelnego Dyrektora w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan działalności.
10. Informacje o wartościach mierników do osiągnięcia w kolejnym roku wynikających z zatwierdzonego planu działalności wraz z informacją o przyjętej formule monitorowania, przekazywane są dyrektorom archiwów oraz dyrektorom komórek organizacyjnych NDAP właściwych do realizacji zadań określonych w planie działalności.
11. Zatwierdzony plan działalności zamieszczany jest w Biuletynie Informacji Publicznej NDAP w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
§ 19.
1) według stanu na dzień 30 czerwca - w terminie do dnia 12 lipca roku, którego dotyczy plan działalności;
2) według stanu na dzień 31 grudnia - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy plan działalności.
2. W przypadku, gdy realizacja wszystkich celów ustalonych na dany rok może być określona na podstawie sprawozdań, o których mowa § 26, lub innej dokumentacji sprawozdawczej, możliwe jest - za zgodą Naczelnego Dyrektora - rozliczenie realizacji celów w procedurze uproszczonej na podstawie danych zawartych w tych dokumentach, z jednoczesnym zwolnieniem z obowiązku składania informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 20.
§ 21.
Rozdział 5
Sprawozdawczość rzeczowo-finansowa
§ 22.
1) inwestycje budowlane;
2) zakupy inwestycyjne;
3) wydatki bieżące wraz z zestawieniem mierników w układzie zadaniowym.
2. Kierownik jednostki, zgodnie z realizowanymi zadaniami, przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi informacje:
1) za okres 3 miesięcy - do dnia 7 kwietnia w zakresie ust. 1 pkt 1 i 2 cz. A i B;
2) za okres 6 miesięcy:
a) do dnia 2 lipca w zakresie ust. 1 cz. A,
b) do dnia 12 lipca w zakresie ust. 1 cz. B;
3) za okres 9 miesięcy - do dnia 7 października w zakresie ust. 1 cz. A i B;
4) za okres 12 miesięcy - do dnia 10 stycznia roku następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego w zakresie ust. 1 cz. A i B;
5) po zakończeniu roku budżetowego dla zadań zgłoszonych jako wydatki niewygasające, kwartalnie, w okresach sprawozdawczych określonych w pkt 1-4, do terminu rozliczenia środków.
3. W informacjach, o których mowa w ust. 1, ujmuje się część opisową odnoszącą się do:
1) stopnia zaangażowania w realizację zadań, która obejmuje:
a) etap postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
b) liczbę podpisanych umów;
2) kwot wydatkowanych środków za wykonane dostawy, roboty i usługi;
3) zadań rzeczowych, których realizacja w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i wykonywania umów jest zagrożona lub niemożliwa, wraz z przedstawieniem przyczyn i propozycji kierunków relokacji środków;
4) aktualnie niezagospodarowanych oszczędności osiągniętych z zakończonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, powstałych w okresie sprawozdawczym wraz z propozycjami kierunków relokacji środków;
5) zrealizowanych efektów w okresie sprawozdawczym i po zakończeniu zadania.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1, muszą zawierać ocenę ryzyka, w szczególności ocenę:
1) ewentualnych zagrożeń dotyczących braku możliwości realizacji zadań z uwagi na przedłużające się procedury udzielenia zamówień publicznych oraz ich wykonywania w ramach podpisanych umów - mających wpływ na pełną realizację planu oraz na zaplanowane wydatki;
2) podjętych działań oraz propozycji rozwiązań zmierzających do wyeliminowania zagrożeń, o których mowa w pkt 1.
§ 23.
2. W opisie działalności i zrealizowanych zadań, oprócz obowiązkowych informacji o charakterze ilościowym w ramach poszczególnych obszarów działalności, ujmuje się w formie opisowej najistotniejsze inne działania zrealizowane w okresie sprawozdawczym.
3. Informacja o kontrolach stanowiąca część opisu, o którym mowa w ust. 1, powinna określać nazwę jednostki kontrolującej, zakres i termin kontroli, stwierdzone nieprawidłowości oraz podjęte działania naprawcze.
§ 24.
§ 25.
Rozdział 6
Sprawozdanie z działalności archiwum
§ 26.
§ 27.
2. Podane w sprawozdaniu wartości powinny być spójne z miernikami wykazanymi w sprawozdaniu w układzie zadaniowym.
3. Dyrektor archiwum ustala samodzielne stanowiska pracy, na których pracownicy mają obowiązek składania informacji, o których mowa w ust. 1.
§ 28.
Rozdział 7
Zbiorcze sprawozdanie z działalności archiwów
§ 29.
2. Komórki organizacyjne NDAP odpowiedzialne za opracowanie poszczególnych części sprawozdania, w terminie do dnia 20 lutego roku następującego po roku sprawozdawczym:
1) dokonują analizy danych zawartych w sprawozdaniach archiwów;
2) w przypadkach zastrzeżeń do przedstawionych danych - przedstawiają komórce właściwej do spraw organizacji archiwów zastrzeżenia w formie pisemnej, wskazując które dane i dlaczego wymagają wyjaśnień lub korekty.
3. Komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw organizacji archiwów występuje do archiwum o wyjaśnienia odnoszące się do zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2 pkt 2, lub o skorygowanie sprawozdania.
4. W przypadku zastrzeżeń do złożonego sprawozdania, archiwum przekazuje, w terminie 5 dni roboczych od otrzymania zastrzeżeń, wyjaśnienia odnoszące się do zastrzeżeń i - w razie potrzeby - składa skorygowane sprawozdanie.
5. W terminie 10 dni roboczych od otrzymania wyjaśnień, o których mowa w ust. 4, komórki organizacyjne NDAP odpowiedzialne za opracowanie poszczególnych części sprawozdania:
1) przygotowują zestawienie danych ze sprawozdań archiwów wraz z podsumowaniem wartości liczbowych, zawierające uzgodnione dane;
2) opracowują poszczególne części zbiorczego sprawozdania z działalności archiwów oraz przekazują je wraz z zestawieniem, o którym mowa w pkt 1, komórce organizacyjnej NDAP właściwej do spraw organizacji archiwów.
6. Komórka organizacyjna NDAP właściwa do spraw organizacji archiwów, w terminie 10 dni roboczych od otrzymania materiałów, o których mowa w ust. 5, przygotowuje projekt zbiorczego sprawozdania z działalności archiwów wraz z tablicą publikacyjną prezentującą wyniki badania dotyczącego działalności archiwalnej realizowanego w ramach Pbssp.
7. Zbiorcze sprawozdanie, o którym mowa w ust. 6, wraz z tablicą publikacyjną podlega akceptacji Naczelnego Dyrektora, a następnie - po przedstawieniu ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - publikowane jest w Biuletynie Informacji Publicznej NDAP.
Rozdział 8
Realizacja badania dotyczącego działalności archiwalnej w ramach Programu badań statystycznych statystyki publicznej
§ 30.
2. Zmiany w zakresie danych gromadzonych w badaniu oraz we wzorze tablicy publikacyjnej na potrzeby badania w odniesieniu do wzoru przyjętego na rok poprzedzający rok, którego dotyczy aktualnie opracowywany Pbssp ustalane są przez dyrektorów komórek organizacyjnych NDAP, zgodnie z właściwością, w terminach wynikających z określonego przez Główny Urząd Statystyczny harmonogramu prac nad Pbssp.
3. Projekt tablicy publikacyjnej opracowany na podstawie złożonych informacji o proponowanym zakresie zmian akceptuje Naczelny Dyrektor.
4. Opis badania w Systemie Metadanych Statystycznych następuje po akceptacji wzoru tablicy publikacyjnej przez Naczelnego Dyrektora.
§ 31.
2. Tablica publikacyjna udostępniana jest w Biuletynie Informacji publicznej NDAP w terminie określonym w Pbssp.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 32.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, składane są w postaci elektronicznej w sposób określony przez Naczelnego Dyrektora.
3. Niezłożenie wymaganych dokumentów, o których mowa w ust. 1, w określonych terminach może, za zgodą Naczelnego Dyrektora, skutkować pozostawieniem ich bez rozpatrzenia.
§ 33.
1) zarządzenie nr 15 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 6 maja 2019 r. w sprawie nadzoru Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad działalnością inwestycyjną i remontową w podległych jednostkach organizacyjnych (Dz. Urz. NDAP poz. 15);
2) zarządzenie nr 27 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 30 października 2020 r. w sprawie organizacji procesu planowania i sprawozdawczości, wzorów formularzy planistycznych i sprawozdawczych oraz ustalenia terminów ich składania (Dz. Urz. NDAP poz. 27), z wyjątkiem rozdziałów 4-6, które tracą moc z dniem 31 maja 2022 r.
§ 34.
NACZELNY DYREKTOR
ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
PAWEŁ PIETRZYK
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11, 234, 282 i 784.
- Data ogłoszenia: 2021-09-14
- Data wejścia w życie: 2021-09-13
- Data obowiązywania: 2021-09-27
- Dokument traci ważność: 2024-05-27
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA