REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 23
ZARZĄDZENIE NR 23
NACZELNEGO DYREKTORA ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 15 października 2020 r.
w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz wykonywania obowiązku sprawozdawczego przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych i archiwa państwowe
Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) i art. 15 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
2) sposób oraz terminy przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, zwanej dalej "NDAP";
3) sposób i tryb opracowywania sprawozdań w zakresie skarg i wniosków oraz zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach.
§ 2.
1) w sprawach dotyczących Zastępców Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz Dyrektora Generalnego - Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych;
2) w sprawach dotyczących pracowników NDAP, innych niż wymienieni w pkt 1 - Dyrektor Generalny.
3) w sprawach dotyczących dyrektorów archiwów państwowych oraz działalności archiwów państwowych - Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych lub wyznaczony przez niego Zastępca Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
§ 3.
2. Składający skargi i wnioski są przyjmowani:
1) w poniedziałki, w godzinach 16:15 - 17:15, przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych albo wyznaczonego przez niego jego zastępcę lub Dyrektora Generalnego;
2) w czwartki, w godzinach 9:00 - 12:00, przez dyrektora Departamentu Organizacji Archiwów NDAP.
3. Informację o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków umieszcza się w recepcji siedziby NDAP w miejscu dostępnym dla interesantów oraz na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej NDAP.
4. Skargi i wnioski składane ustnie są sporządzane w formie protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
5. Osoby z dysfunkcjami narządów ruchu przyjmowane są na parterze siedziby NDAP, w sposób zapewniający im komfort obsługi, bez konieczności pokonywania schodów i progów utrudniających poruszanie się.
6. Osobom uprawnionym do korzystania z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, na wcześniej złożony wniosek, zapewnia się wsparcie komunikacyjne.
7. Wniosek o zapewnienie tłumacza powinien zawierać wskazanie wybranej metody komunikowania się i być złożony w formie pisemnej co najmniej na 3 dni robocze przed ustalonym terminem złożenia skargi lub wniosku.
§ 4.
§ 5.
1) prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do NDAP, zawierający co najmniej następujące informacje:
a) imię, nazwisko i adres skarżącego lub wnioskodawcy,
b) znak sprawy i datę wpływu,
c) przedmiot skargi lub wniosku,
d) sposób i termin załatwienia sprawy;
2) zakłada i prowadzi sprawy z zakresu skarg, wniosków i petycji;
3) występuje do komórek organizacyjnych NDAP, zgodnie z przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, o zajęcie stanowiska oraz przygotowanie informacji i wyjaśnień;
4) opracowuje projekt odpowiedzi na podstawie informacji, o których mowa w pkt 3;
5) przekazuje informacje dotyczące złożonej petycji oraz przebiegu postępowania, o którym mowa w art. 8 ustawy o petycjach, do zamieszczenia na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej NDAP;
6) przygotowuje roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w NDAP oraz archiwach państwowych, zgodnie z § 7 ust. 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie postępowania ze skargami, wnioskami i petycjami w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 81);
7) przygotowuje zbiorczą informację o rozpatrzonych petycjach za rok poprzedni, zgodnie z art. 14 ustawy o petycjach.
2. Za przygotowanie odpowiedzi na skargi, wnioski lub petycje z zakresu działalności NDAP odpowiada Biuro Dyrektora Generalnego NDAP.
§ 6.
2. Niedopuszczalne jest tworzenie sprawy i udzielanie odpowiedzi na skargi, wnioski lub petycje w innej komórce organizacyjnej niż Departament Organizacji Archiwów.
3. Kierujący komórką organizacyjną NDAP niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3, przekazuje stanowisko, informacje i wyjaśnienia umożliwiające Departamentowi Organizacji Archiwów przygotowanie odpowiedzi na skargę, wniosek lub petycję.
§ 7.
2. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych składa ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w NDAP oraz w archiwach państwowych do dnia 10 lutego każdego roku.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 8.
§ 9.
NACZELNY DYREKTOR
ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
PAWEŁ PIETRZYK
Załączniki do zarządzenia nr 23
Naczelnego Dyrektora Archiwów
Państwowych
z dnia 15 października 2020 r. (poz. 23)
Załącznik nr 1
PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA SKARGI/WNIOSKU
Załącznik nr 2
SPRAWOZDANIE Z PRZYJMOWANIA ORAZ ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
- Data ogłoszenia: 2020-10-16
- Data wejścia w życie: 2020-10-31
- Data obowiązywania: 2020-10-31
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA