REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 16
DECYZJA NR DPP-WOPN.717.4.2021.MP
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie przyznania Kolejom Dolnośląskim otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej
DECYZJA
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 29c ust. 1, 2, 5, 7 i 8 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1984), zwanej dalej "ustawą o transporcie kolejowym", art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1795" oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.a.", po rozpoznaniu wniosku spółki Koleje Dolnośląskie S.A. z siedzibą w Legnicy, zwanej dalej "Kolejami Dolnośląskimi", "Przewoźnikiem" lub "Stroną", z 26 maja 2021 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Urzędem": 4 czerwca 2021 r.), skorygowanego pismem z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu do Urzędu: 3 sierpnia 2021 r.), pismem z 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu do Urzędu: 19 sierpnia 2021 r.), pismem z 20 sierpnia 2021 r. (data wpływu do Urzędu: 23 sierpnia 2021 r.), pismem z 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu do Urzędu: 25 sierpnia 2021 r.), w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026 (przewozy w relacji Głogów - Zakopane realizowane w soboty w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r., przewozy w relacji Zakopane - Głogów realizowane w niedziele w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 14 sierpnia 2022 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2022 r., 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r.), uzupełnionego pismem z 8 listopada 2021 r. (data wpływu do Urzędu: 9 listopada 2021 r.),
PRZYZNAJĘ
Kolejom Dolnośląskim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej,
realizowany liniami kolejowymi nr 94, 97, 98, 99, 132, 133, 134, 135, 137, 138, 273, 275, 289, 624, 625, 629 na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026 z zachowaniem następujących warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych:
1. Na wnioskowanej trasie Koleje Dolnośląskie uruchomią:
a) w relacji Głogów-Zakopane:
1 parę pociągów na dobę w soboty w czasie ferii zimowych, na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r, 15 sierpnia 2025 r.,
b) w relacji Zakopane - Głogów:
1 parę pociągów na dobę w niedziele w czasie ferii zimowych, na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 14 sierpnia 2022 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2022 r., 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r.,
zgodnie z rozkładem jazdy i terminami kursowania wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.
2. Przewoźnik obowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji.
3. Połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji stanowią uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województw: małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz opolskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego.
4. W przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju.
5. Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej.
Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji, na podstawie niniejszej decyzji, jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem działania siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
6. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Głogów, Lubin, Legnica, Wrocław Główny, Opole Główne, Gliwice, Katowice, Kraków Główny, Chabówka, Nowy Targ, Zakopane.
Nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1371), zwanej dalej "p.t.z.", realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem działania siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
7. Uruchamianie przez Przewoźnika nowych przewozów kolejowych nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym.
8. Na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 36WEa.
W zestawieniu alternatywnym uzależnionym od aktualnej sytuacji eksploatacyjnej oraz spodziewanych potoków podróżnych, Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy elektrycznych zespołów trakcyjnych tj. 2x 36WEa, 31WE oraz 45WE.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Strona zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
9. Dopuszcza się korzystanie z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
10. Dopuszcza się uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
11. Przewoźnik obowiązany jest poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Prezesem UTK", o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z niniejszej decyzji;
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w pkt 11 lit. a - d, Przewoźnik w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, obowiązany jest przedstawić Prezesowi UTK stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
Należy stwierdzić, że 4 czerwca 2021 r. do Prezesa UTK wpłynął, za pośrednictwem operatora pocztowego, wniosek Kolei Dolnośląskich z 26 maja 2021 r. w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026, zwany dalej również "Wnioskiem".
Pismem z 15 lipca 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.2.AJ) Prezes UTK wezwał Koleje Dolnośląskie do uzupełnienia następujących braków formalnych:
1. złożenia Wniosku w formie elektronicznej, przewidzianej dla tej czynności zgodnie z treścią art. 4 ust. 5 rozporządzenia 2018/1795 oraz podpisanego zgodnie z zasadami reprezentacji Strony lub przez umocowanego w sprawie pełnomocnika;
2. wskazania planowanej daty rozpoczęcia wykonywania proponowanych nowych kolejowych przewozów pasażerskich w sposób spójny z pozostałymi informacjami zawartymi we Wniosku;
3. wskazania w sposób jednoznaczny informacji dotyczącej planowanej częstotliwości wykonywania proponowanych nowych kolejowych przewozów pasażerskich;
4. uzupełnienia wykazu linii kolejowych objętych wnioskiem Strony, z wykorzystaniem których Koleje Dolnośląskie planują wykonywanie nowej usługi przewozu osób;
5. przedstawienia uzasadnienia dla zachowania poufności występujących we Wniosku szczególnie chronionych informacji handlowych, które nie powinny zostać udostępnione podmiotom trzecim;
6. wskazania w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, adresu poczty elektronicznej albo adresu ePUAP, na który ma być wysyłana korespondencja w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym;
7. wskazania prawidłowych numerów certyfikatów bezpieczeństwa część A i część B;
8. przekazania edytowalnych wersji projektów rozkładu jazdy nowych kolejowych przewozów pasażerskich.
W odpowiedzi na wezwanie Prezesa UTK z 15 lipca 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.2.AJ), Koleje Dolnośląskie przekazały do Urzędu 3 sierpnia 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP pismo z 3 sierpnia 2021 r. (znak: KD/EO/073/2021) oraz skorygowany Wniosek datowany na 3 sierpnia 2021 r. wraz z załącznikami 1-3. Dodatkowo Strona przesłała wersję jawną Wniosku, w celu publikacji powiadomienia na stronie internetowej Urzędu.
Prezes UTK pismem z 12 sierpnia 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.4.AJ) ponownie wezwał Przewoźnika do uzupełnienia braków formalnych Wniosku poprzez złożenie Wniosku w formie elektronicznej, przewidzianej dla tej czynności zgodnie z treścią art. 4 ust. 5 rozporządzenia 2018/1795 oraz podpisanego zgodnie z zasadami reprezentacji Strony, wskazanymi w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub przez należycie umocowanego pełnomocnika.
W odpowiedzi, na wezwanie Prezesa UTK z 12 sierpnia 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.4.AJ), Koleje Dolnośląskie przekazały do Urzędu 19 sierpnia 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP pismo z 17 sierpnia 2021 r. (znak: KD/EO/075/2021) oraz skorygowany Wniosek (wersja niejawna i jawna) datowany na 3 sierpnia 2021 r. wraz z załącznikami 1-3.
Następnie Przewoźnik w nawiązaniu do pisma z 17 sierpnia 2021 (znak: KD/EO/075/2021), pismem z 20 sierpnia 20201 r. przekazanym za pośrednictwem platformy ePUAP (znak: KD/EO/075_1/2021) (data wpływu do Urzędu: 23 sierpnia 2021 r.), przesłał zaktualizowany załącznik nr 1 do Wniosku oraz edytowalny rozkład jazdy.
Koleje Dolnośląskie pismem z 23 sierpnia 2021 r. przekazanym za pośrednictwem platformy ePUAP (znak: KD/EO/076/2021) (data wpływu do Urzędu: 25 sierpnia 2021 r.), w nawiązaniu do pisma z 20 sierpnia 2021 r. (znak: KD/EO/075_1/2021) przesłały skorygowany Wniosek (wersja niejawna i jawna) datowany na 23 sierpnia 2021 r. wraz z załącznikami 1-3.
Pismem z 2 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.9.JK) Prezes UTK zawiadomił Przewoźnika o wszczęciu 4 czerwca 2021 r., na jego Wniosek, postępowania administracyjnego.
W tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Stronę o włączeniu w poczet materiału dowodowego:
1. Regulaminu Sieci 2021/2022 spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanej dalej również "PKP PLK", wraz z załącznikami:
- nr 1, zatytułowanym: Wykaz linii kolejowych udostępnianych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
- nr 2.6, zatytułowanym: Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych;
- nr 2.7, zatytułowanym: Wykaz linii kolejowych, na których wprowadzone zostały ograniczenia ich użytkowania;
- nr 2.19, zatytułowanym: Mapa linii kolejowych w Polsce zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
pobranymi ze strony internetowej PKP PLK: https://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/warunki-udostepniania-infrastruktury-i-regulaminy/regulamin-sieci/regulamin-sieci-20212022/.
2. opracowania Urzędu zatytułowanego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2019 r. wraz z trzema załącznikami w formacie .xlsx, przedstawiającymi szczegółowe dane analityczne, pobranego ze strony internetowej: https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/16623,Wymiana-pasazerska-w-2019-r.html;
3. opracowania Urzędu zatytułowanego: Podsumowanie 2020. Przewozy pasażerskie i towarowe, pobranego ze strony internetowej https://utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/analizy-i-opracowania/16660,Podsumowanie-2020-przewozy-pasazerskie-i-towarowe.html;
4. opracowania Urzędu zatytułowanego: Kolej w województwach - wykorzystanie i polityka transportowa, pobranego ze strony internetowej https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/15443,Kolej-w-wojewodztwach-wykorzystanie-i-polityka-transportowa.html;
5. opracowania Urzędu zatytułowanego: Największe dworce kolejowe w Polsce, pobranego ze strony internetowej https://utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/analizy-i-opracowania/15780,Najwieksze-dworce-kolejowe-w-Polsce.html;
6. informacji odpowiadającej odpisowi pełnemu z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dla Kolei Dolnośląskich, zarejestrowaną pod numerem KRS: 0000298575 (stan na dzień: 29 czerwca 2021 godz. 11:14:37), pobranej w trybie art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 112, z późn. zm.).
Jednocześnie Prezes UTK poinformował Przewoźnika o możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Ponadto Strona została zawiadomiona, że faktem znanym Prezesowi UTK z urzędu jest wydanie na rzecz Przewoźnika:
1. decyzji Prezesa UTK z 15 maja 2019 r. (znak: DMB-WMIC.400.1.2019.RP) wydającej certyfikat bezpieczeństwa cz. A nr PL1120190008 wraz z załącznikiem w postaci certyfikatu bezpieczeństwa cz. A nr PL1120190008;
2. decyzji Prezesa UTK z 26 września 2019 r. (znak: DMB-WMIC.401.17.2019.SW) wydającej certyfikat bezpieczeństwa cz. B nr PL1220190015 wraz z załącznikiem w postaci certyfikatu bezpieczeństwa cz. B nr PL1220190015;
3. licencji na wykonywanie usług transportu kolejowego z 29 marca 2016 r. wydanej przez Prezesa UTK nr L/009/2016.
Pismem z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK) Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione o otrzymaniu powiadomienia Strony w sprawie uruchamiania nowych kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.
W odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK), 4 października 2021 r. wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP przesłane przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego pismo Zarządu Województwa Opolskiego z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB), w którym ww. organizator publicznego transportu zbiorowego poinformował Prezesa UTK, iż nie będzie składał do niniejszego postępowania wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Następnie 8 października 2021 r. w odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK) wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP pismo "PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanej dalej "PKP Intercity", z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021) wraz z pełnomocnictwem. W powyższym piśmie ww. przewoźnik poinformował Prezesa UTK, iż nie będzie składał do niniejszego postępowania wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismem z 22 października 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.11MP) Prezes UTK zawiadomił PKP PLK, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
PKP Intercity 26 października 2021 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej przedłożyła dowód uiszczenia opłaty z tytułu złożonego dokumentu pełnomocnictwa przy piśmie z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021).
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 28 października 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP przedłożył upoważnienie z 20 sierpnia 2019 r. (znak: DOA.I.087.6.3.2019) dla członka Zarządu Województwa Opolskiego w związku z pismem Zarządu Województwa Opolskiego z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB).
Pismem z 28 października 2021 r. (znak: DPP-WOPN.718.4.2021.14.MP) Prezes UTK zawiadomił Koleje Dolnośląskie, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
W tym samym piśmie Przewoźnik został poinformowany, że w skład materiału dowodowego sprawy wchodzą również, oprócz dokumentów wskazanych w uprzednich pismach Prezesa UTK skierowanych do Strony, następujące dokumenty:
- pismo Prezesa UTK z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK) do podmiotów uprawnionych tj. Ministra Infrastruktury, przewoźnika kolejowego PKP Intercity, Marszałka Województwa Małopolskiego, Marszałka Województwa Śląskiego, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Marszałka Województwa Opolskiego, POLREGIO sp. z o.o., Kolei Śląskich sp. z o.o., "Kolei Małopolskich" sp. z o.o. oraz PKP PLK, informujące o możliwości złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej w związku z wpływem Wniosku Kolei Dolnośląskich;
- pismo Zarządu Województwa Opolskiego z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB), w którym ww. organizator publicznego transportu zbiorowego poinformował, iż nie będzie składał do niniejszego postępowania wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej;
- pismo PKP Intercity z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021), w którym ww. przewoźnik poinformował, iż nie będzie składał do niniejszego postępowania wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej;
- pismo Prezesa UTK z 22 października 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.11.MP) do zarządcy infrastruktury, tj. PKP PLK, informujące o braku wpływu wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej;
- wiadomość elektroniczna od PKP Intercity z 26 października 2021 r. przekazująca dowód uiszczenia opłaty z tytułu złożonego do postępowania dokumentu pełnomocnictwa; oraz
- upoważnienie z 20 sierpnia 2019 r. (znak: DOA.I.087.6.3.2019) dla członka Zarządu Województwa Opolskiego przekazane 28 października 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP.
Jednocześnie Prezes UTK poinformował Przewoźnika o możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w terminie 3 dni od doręczenia niniejszego zawiadomienia.
Strona nie skorzystała z przysługujących jej uprawnień, wynikających z art. 10 § 1 k.p.a.
Pismem z 8 listopada 2021 r. przekazanym za pośrednictwem platformy ePUAP (znak: KD/EO/113_1/2021) (data wpływu do Urzędu: 9 listopada 2021 r.), w uzupełnieniu do pisma z 23 sierpnia 2021 r. (znak: KD/EO/076/2021), Przewoźnik oświadczył, że miejsca przewidzianych postojów pociągów są tożsame z miejscami wskazanymi w załączniku nr 1 do Wniosku.
Pismem z 30 listopada 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.16.MP) Prezes UTK zawiadomił Stronę o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy na 27 grudnia 2021 r.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:
Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
Zgodnie natomiast z art. 104 § 1 k.p.a.: Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.
Jak już wcześniej wspomniano, 4 czerwca 2021 r. do Prezesa UTK wpłynął Wniosek Kolei Dolnośląskich z 26 maja 2021 r. w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026.
W związku z otrzymaniem przez Prezesa UTK Wniosku, niezbędne było ustalenie statusu Przewoźnika na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Na podstawie Wniosku złożonego przez Przewoźnika oraz zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego, Prezes UTK ustalił, że Koleje Dolnośląskie są przewoźnikiem kolejowym, posiadającym licencję nr L/009/2016 wydaną 29 marca 2016 r. na czas nieokreślony i potwierdzającą zdolność Strony do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto na rzecz Przewoźnika decyzją Prezesa UTK z 15 maja 2019 r. (znak: DMB-WMIC.400.1.2019.RP) został wydany certyfikat bezpieczeństwa cz. A nr PL1120190008 (ważny od 21 maja 2019 r. do 21 maja 2024 r.) potwierdzający akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej, zgodnie z właściwymi przepisami. Natomiast decyzją Prezesa UTK z 26 września 2019 r. (znak: DMB-WMIC.401.17.2019.SW) wydano na rzecz Strony certyfikat bezpieczeństwa cz. B nr PL1220190015 (ważny od 21 listopada 2019 r. do 21 listopada 2024 r.) potwierdzający akceptację regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo kolejowe w celu spełnienia krajowych wymagań bezpieczeństwa wykonywania przewozów na danej sieci zgodnie z właściwymi przepisami.
Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu.
Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: w zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu.
W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
Natomiast przez przewoźnika kolejowego, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, należy rozumieć przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorcę świadczącego wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa. Nowe brzmienie definicji przewoźnika kolejowego, określone w art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, zostało nadane w następstwie wejścia w życie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 780), zwanej dalej "ustawą zmieniającą".
W przywołanej powyżej ustawie zmieniającej znalazły się przepisy przejściowe, mające zastosowanie do podmiotów posiadających ważne certyfikaty bezpieczeństwa w części A i B. Wskazać w tym miejscu należy na brzmienie art. 4 ust. 1-3 ustawy zmieniającej, który stanowi, że:
1. Certyfikaty bezpieczeństwa, autoryzacje bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność zgodnie z warunkami, na jakich zostały wydane.
2. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury posiadający certyfikat bezpieczeństwa lub autoryzację bezpieczeństwa wydaną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mogą prowadzić działalność na podstawie dotychczasowych systemów zarządzania bezpieczeństwem do czasu uzyskania jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub przedłużenia lub aktualizacji autoryzacji bezpieczeństwa.
3. Przewoźników kolejowych posiadających certyfikat bezpieczeństwa uznaje się, do czasu uzyskania jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, za przewoźników kolejowych, o których mowa w art. 4 pkt 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Tym samym należy stwierdzić, że Koleje Dolnośląskie, w związku z posiadaniem licencji na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz certyfikatów bezpieczeństwa w części A i B, spełniają wymagania ustawy o transporcie kolejowym pozwalające uznać Stronę za przewoźnika kolejowego. Przewoźnikowi przysługuje zatem uprawnienie do złożenia wniosku dotyczącego przyznania otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Wniosek Strony został podpisany ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osoby upoważnione do reprezentacji Przewoźnika, zgodnie z informacjami wskazanymi w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie, powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.
Stosownie do regulacji przepisy art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym stanowią: Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2.
Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że: w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.
Prezes UTK pismem z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK) zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi przez Przewoźnika. Pismo, o którym mowa wyżej, z uwagi na obowiązujące regulacje prawne, zostało przesłane do Ministra Infrastruktury oraz Marszałków Województwa Małopolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego i Opolskiego za pośrednictwem platformy ePUAP. Natomiast ww. pismo w przypadku przewoźników kolejowych: PKP Intercity, POLREGIO sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., "Koleje Małopolskie" sp. z o.o., a także zarządcy infrastruktury PKP PLK, zostało przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego.
Ponadto 3 września 2021 r. Prezes UTK opublikował informację o wpływie Wniosku Kolei Dolnośląskich na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/17793,Powiadomienie-Kolei-Dolnoslaskich-SA-o-planowanych-nowych-krajowych-uslugach-pas.html.
Przepisy art. 29c ust. 3 i 4 ustawy o transporcie kolejowym nawiązują do regulacji art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, który stanowi, że: każdy wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej składany jest do organu regulacyjnego przez podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, w terminie wyznaczonym w tym przepisie. Przepis art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 zawiera odesłanie do przepisu ustanowionego na poziomie dyrektywy. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L z 14 grudnia 2012 r. str. 32, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniającą dyrektywę 2012/34/UE w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową (Dz. Urz. UEL 352 z 23 grudnia 2016 r. str. 1): aby określić, czy zostałaby zagrożona równowaga ekonomiczna w ramach umowy o świadczenie usług publicznych, właściwy organ regulacyjny lub właściwe organy regulacyjne, o których mowa w art. 55, przeprowadzają obiektywną analizę ekonomiczną i opierają swoją decyzję na z góry ustalonych kryteriach. Dokonują tego na wniosek złożony w terminie miesiąca od otrzymania informacji o zamiarze świadczenia przewozów pasażerskich, o którym mowa w art. 38 ust. 4, przez dowolny z poniższych podmiotów:
a) właściwy organ lub właściwe organy, które zawarły umowę o świadczenie usług publicznych;
b) każdy inny zainteresowany właściwy organ mający prawo ograniczania dostępu na podstawie niniejszego artykułu;
c) zarządca infrastruktury;
d) przedsiębiorstwo kolejowe realizujące umowę o świadczenie usług publicznych.
Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: Koleje Dolnośląskie) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczynał się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia pisma Prezesa UTK z 6 września 2021 r. (znak: DPP-WOPN.717.4.2021.10.JK).
W ustawie o transporcie kolejowym znajduje się również regulacja dotycząca sposobu postępowania Prezesa UTK w przypadku braku wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej oraz w sytuacji otrzymania takiego wniosku.
Wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe w sytuacji, gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży, w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).
Zakres badania równowagi ekonomicznej oraz kryteria oceny zostały uregulowane w art. 10 rozporządzenia 2018/1795. Zgodnie z art. 10 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia 2018/1795: uważa się, że równowaga ekonomiczna jest zagrożona, jeżeli nowe kolejowe przewozy pasażerskie miałyby istotny negatywny wpływ na co najmniej jeden z następujących elementów:
a) rentowność usług, które przedsiębiorstwo kolejowe świadczy w ramach umowy o świadczenie usług publicznych;
b) koszty netto dla właściwego organu, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych.
Przeprowadzana analiza badania równowagi ekonomicznej odnosi się do umowy o świadczenie usług publicznych jako całości, a nie do poszczególnych usług wykonywanych na jej podstawie, w całym okresie obowiązywania (art. 10 ust. 2 zdanie 1 rozporządzenia 2018/1795). Ocena organu regulacyjnego (tu: Prezesa UTK) dotyczy wpływu finansowego netto nowych kolejowych przewozów pasażerskich na umowę o świadczenie usług publicznych. Stosownie do treści art. 10 ust. 3 zdania 2 rozporządzenia 2018/1795: analiza kosztów i przychodów generowanych w związku ze świadczeniem usług objętych umową o świadczenie usług publicznych po pojawieniu się na rynku nowych kolejowych przewozów pasażerskich obejmuje następujące elementy:
a) zmienność kosztów ponoszonych i przychodów uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo kolejowe realizujące umowę o świadczenie usług publicznych (w tym, w stosownych przypadkach, wszelkie oszczędności kosztów, takie jak te wynikające z braku wymiany taboru osiągającego koniec okresu użytkowania lub niezastępowania pracowników, których umowa się kończy);
b) skutki finansowe wygenerowane przez proponowane nowe kolejowe przewozy pasażerskie w sieci objętej umową o świadczenie usług publicznych (takie jak doprowadzanie pasażerów, którzy mogą być zainteresowani połączeniem z usługą regionalną objętą umową o świadczenie usług publicznych);
c) ewentualne konkurencyjne reakcje przedsiębiorstwa kolejowego realizującego umowę o świadczenie usług publicznych;
d) wpływ na odpowiednie inwestycje przedsiębiorstw kolejowych lub właściwych organów, na przykład w odniesieniu do taboru;
e) wartość wszelkich istniejących praw wyłącznych.
Ocena organu regulacyjnego (tu: Prezesa UTK) dotyczy również znaczenia wpływu, mając na względzie obowiązujące ustalenia umowne między właściwym organem (tu: organizatorem publicznego transportu zbiorowego) a przedsiębiorstwem kolejowym wykonującym usługi publiczne, w tym, w stosownych przypadkach, poziom rekompensaty ustalony zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 3 grudnia 2007 r. str. 1, z późn. zm.), lub wynikający z konkurencyjnego zawarcia umowy oraz wszelkich mechanizmów podziału ryzyka takiego jak ryzyko związane z ruchem i przychodami (art. 10 ust. 4 rozporządzenia 2018/1795).
Ocena organu regulacyjnego (tu: Prezesa UTK), zgodnie z treścią art. 10 ust. 5 rozporządzenia 2018/1795, powinna uwzględniać również:
a) korzyści netto dla klientów wynikające z nowych kolejowych przewozów pasażerskich w krótkim i średnim okresie;
b) wpływ nowych kolejowych przewozów pasażerskich na wyniki i jakość przewozów kolejowych;
c) wpływ nowych kolejowych przewozów pasażerskich na planowanie rozkładu jazdy przewozów kolejowych.
W ramach niniejszego postępowania zostało złożone pismo Zarządu Województwa Opolskiego z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB), oraz pismo PKP Intercity z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021), w którym ww. podmioty przedstawiły swoje stanowisko.
Pismo Zarządu Województwa Opolskiego z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB):
W piśmie z 4 października 2021 r. (znak: DIG-II.8061.34.2021.OB) Zarząd Województwa Opolskiego poinformował, iż Samorząd Województwa Opolskiego nie zgłasza zastrzeżeń do przedmiotowej sprawy, w związku z powyższym nie będzie składał wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismo PKP Intercity z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021):
W piśmie z 8 października 2021 r. (znak: BBPR1b-070-037/2021) PKP Intercity oświadczyła, że nie będzie składała wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z uwagi na przewidywany znikomy wpływ nowych połączeń na umowę o świadczenie usług publicznych, zawartą pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a PKP Intercity.
W związku z powyższym należy uznać, że w ramach niniejszego postępowania nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK obowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026 (przewozy w relacji Głogów - Zakopane realizowane w soboty w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r., przewozy w relacji Zakopane - Głogów realizowane w niedziele w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 14 sierpnia 2022 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2022 r., 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r.).
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:
1) aplikanta, jego siedzibę i adres;
2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;
3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;
4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.
Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu Prezes UTK wprowadził w sentencji klauzule regulujące, na jakich warunkach i w jaki sposób Przewoźnik będzie mógł korzystać z infrastruktury kolejowej na podstawie niniejszej decyzji.
Prezes UTK przyznał Kolejom Dolnośląskim, zgodnie z Wnioskiem Przewoźnika, prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie w wymiarze:
a) w relacji Głogów - Zakopane:
1 pary pociągów na dobę w soboty w czasie ferii zimowych, na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r.,
b) w relacji Zakopane - Głogów:
1 pary pociągów na dobę w niedziele w czasie ferii zimowych, na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 14 sierpnia 2022 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2022 r., 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r.,
zgodnie z rozkładem jazdy i terminami kursowania wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.
Zgodnie z żądaniem Kolei Dolnośląskich Prezes UTK ustalił, że Przewoźnik będzie uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji.
Analiza przeprowadzona przez Prezesa UTK pozwoliła ustalić, że połączenia realizowane na podstawie niniejszej decyzji powinny stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województw: małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz opolskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. W ocenie Prezesa UTK usługa Przewoźnika powinna przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych, w szczególności w przedmiocie możliwości odbywania przejazdów w czasie ferii zimowych i wakacji letnich dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Z tego względu Prezes UTK określił w decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie niniejszej decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju.
W zgodzie z powyższym Prezes UTK zastrzegł również, że Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej.
Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji, na podstawie niniejszej decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury. W ocenie Prezesa UTK, skoro Koleje Dolnośląskie złożyły Wniosek o przyznanie otwartego dostępu, na podstawie którego uruchamiane będą połączenia w relacji Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, to niecelowe byłoby działanie Przewoźnika polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.
Prezes UTK, zgodnie z Wnioskiem Kolei Dolnośląskich, ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Głogów, Lubin, Legnica, Wrocław Główny, Opole Główne, Gliwice, Katowice, Kraków Główny, Chabówka, Nowy Targ, Zakopane.
Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu p.t.z., realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) wystąpienia zdarzeń będących następstwem działania siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
Uruchamianie usługi Kolei Dolnośląskich nie powinno powodować zakłócenia istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że nowe połączenia Przewoźnika powinny mieć charakter uzupełniający wobec istniejącej oferty przewozowej, a więc stanowić dla niej wartość dodaną, a nie skutkować jej pogorszeniem. Z tego względu zarządca infrastruktury powinien uwzględniać w procesie alokacji zdolności przepustowej charakter realizowanej usługi Przewoźnika.
Zgodnie ze złożonym przez Stronę Wnioskiem przewozy realizowane na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, Przewoźnik będzie realizował przy pomocy elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 36WEa. Natomiast w zestawieniu alternatywnym uzależnionym od aktualnej sytuacji eksploatacyjnej oraz spodziewanych potoków podróżnych przewozy realizowane będą przy pomocy elektrycznych zespołów trakcyjnych, tj. 2x 36WEa, 31WE oraz 45WE.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Strona zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
Prezes UTK zastrzegł w decyzji, że dopuszczalne jest korzystanie przez Przewoźnika z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową konkretnego odcinka infrastruktury kolejowej lub obowiązywaniem trasy okrężnej dla określonego fragmentu trasy).
Podobną klauzulę Prezes UTK przewidział w zakresie planowanych godzin uruchomienia połączeń przez Koleje Dolnośląskie. Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej decyzji, o ile nastąpiło z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).
Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Przewoźnik obowiązany jest poinformować organ regulacyjny o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z niniejszej decyzji;
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa powyżej w lit. a - d, Przewoźnik obowiązany jest, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
Powyższa klauzula ma na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych przez Przewoźnika przewozów i ich zgodności z treścią postanowień zawartych w niniejszej decyzji.
Mając na uwadze powyższe, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.
Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym, decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez Koleje Dolnośląskiego Wniosek Prezes UTK przyznał Przewoźnikowi prawo otwartego dostępu na trasie Głogów - Zakopane i w relacji powrotnej na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r.
Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).
Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).
W art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym określono sytuacje, w jakich Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.
Opłata:
Od niniejszej decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych), zgodnie z cz. I pkt 53 Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1923). Strona, wraz z Wnioskiem, przedstawiła dowód uiszczenia opłaty skarbowej z 28 maja 2021 r. w wysokości 10 złotych na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.
W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie niniejszej decyzji została uiszczona przez Stronę w całości.
POUCZENIE
Stronie niezadowolonej z niniejszej decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 k.p.a. w związku z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).
Jeżeli Strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK.
Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu, zgodnie z art. 15 w związku z art. 127 § 3 w związku z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.), zwanej dalej "p.p.s.a.", w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 535).
Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy, obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skutkujące prawomocnością decyzji.
Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
Załączniki:
1. Projekt rocznego rozkładu jazdy na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026 (przewozy w relacji Głogów - Zakopane realizowane w soboty w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r.) na trasie krajowej Głogów - Zakopane.
2. Projekt rocznego rozkładu jazdy na okres od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026 (przewozy w relacji Zakopane - Głogów realizowane w niedziele w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 14 sierpnia 2022 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2022 r., 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r.) na trasie krajowej Zakopane - Głogów.
Załącznik nr 1 do decyzji DPP-WOPN.717.4.2021.MP
stacja | km | odległość | przyjazd | odjazd |
Głogów [ST] | 0 | 0 | - | 05:00 |
Lubin [ST] | 39 | 39 | 05:23 | 05:24 |
Legnica [ST] | 61 | 22 | 05:37 | 05:38 |
Wrocław Główny [ST] | 126 | 65 | 06:18 | 06:20 |
Opole Główne [ST] | 208 | 82 | 07:05 | 07:06 |
Gliwice [ST] | 278 | 70 | 07:50 | 07:51 |
Katowice [ST] | 305 | 27 | 08:11 | 08:13 |
Kraków Główny [ST] | 382 | 77 | 09:03 | 09:05 |
Chabówka [ST] | 477 | 95 | 10:33 | 10:41 |
Nowy Targ [ST] | 500 | 23 | 11:07 | 11:08 |
Zakopane [ST] | 521 | 21 | 11:28 | - |
Załącznik nr 2 do decyzji DPP-WOPN.717.4.2021.MP
stacja | km | odległość | przyjazd | odjazd |
Zakopane [ST] | 0 | 0 | - | 16:02 |
Nowy Targ [ST] | 21 | 21 | 16:21 | 16:22 |
Chabówka [ST] | 44 | 23 | 16:49 | 16:57 |
Kraków Główny [ST] | 139 | 95 | 18:26 | 18:28 |
Katowice [ST] | 216 | 77 | 19:18 | 19:20 |
Gliwice [ST] | 243 | 27 | 19:39 | 19:40 |
Opole Główne [ST] | 313 | 70 | 20:24 | 20:25 |
Wrocław Główny [ST] | 395 | 82 | 21:10 | 21:12 |
Legnica [ST] | 460 | 65 | 21:50 | 21:51 |
Lubin [ST] | 482 | 22 | 22:05 | 22:06 |
Głogów [ST] | 521 | 39 | 22:31 | - |
- Data ogłoszenia: 2021-12-20
- Data wejścia w życie: 2021-12-20
- Data obowiązywania: 2021-12-20
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA