REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 12
DECYZJA NR DRR-WLKD.730.1.2019.EJ
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 9 maja 2019 r.
w sprawie zatwierdzenia projektu cennika opłat
Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego "Betrans" sp. z
o.o.
za korzystanie z infrastruktury kolejowej na okres rocznego
rozkładu jazdy pociągów 2019/2020
Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.a.", w związku z art. 13a ust. 1, art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz art. 33 ust. 8, 14 i 15 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 710) zwanej dalej "ustawą o transporcie kolejowym", po rozpatrzeniu wniosku z 5 lutego 2019 r. (data wpływu: 8 lutego 2019 r.) nr BTC/0637/2019, uzupełnionego pismem z 12 kwietnia 2019 r. (data wpływu: 19 kwietnia 2019 r.) Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego "Betrans" sp. z o.o. z siedzibą w Kalisku, zwanego dalej "Zarządcą", w sprawie zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Prezesem UTK", projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm, zarządzanej przez Zarządcę, obowiązującego od 15 grudnia 2019 r., w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej,
zatwierdzam
projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres rocznego rozkładu jazdy pociągów 2019/2020.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z 5 lutego 2019 r. (data wpływu: 8 lutego 2019 r.) nr BTC/0637/2019, Zarządca przedłożył Prezesowi UTK do zatwierdzenia projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej na rozkład jazdy pociągów 2019/2020, zwany dalej "wnioskiem".
Pismem z 29 marca 2019 r. nr DRR-WLKD.730.1.2019.9.EJ Prezes UTK zawiadomił o wszczęciu na wniosek Zarządcy postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej manewrowej na okres odpowiadający okresowi rocznego rozkładu jazdy pociągów 2019/2020. Ponadto Prezes UTK wezwał Zarządcę do uiszczenia opłaty skarbowej w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania.
Zarządca pismem z 12 kwietnia 2019 r. przedłożył Prezesowi UTK skorygowany wniosek, w zakresie terminu obowiązywania cennika przygotowanego na roczny rozkład jazdy pociągów 2019/2020.
Na potrzeby postępowania administracyjnego został zgromadzony następujący materiał dowodowy:
1) informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu z Rejestru Przedsiębiorców pobrana na podstawie art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 986 z późn. zm.) nr KRS: 00000134150, stan na 14 lutego 2019 r.;
2) świadectwo bezpieczeństwa nr 023/UK/15 z 14 maja 2015 r.;
3) "Projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PTS "Betrans" sp. z o. o. obowiązujący od 15 grudnia 2019 roku", opublikowany na stronie https://betrans.pl/oferta/usługi-kolejowe, zwany dalej "projektem cennika Betrans sp. z o.o.";
4) "Projekt regulaminu sieci zarządzanej przez PTS "Betrans" sp. z o.o." obowiązujący od 15 grudnia 2019 roku, opublikowany na stronie https://betrans.pl/oferta/usługi-kolejowe wraz z załącznikiem nr 1 i 6, zwany dalej "regulaminem sieci Betrans sp. z o.o.";
5) Cennik opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązujący od 9 grudnia 2018 r. opublikowany 28 sierpnia 2018 r., zwany dalej "cennikiem PKP PLK S.A.";
6) decyzja Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 22 sierpnia 2018 r. nr DRR-WLKD.730.7.2018. AO zatwierdzająca zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwaną dalej "PKP PLK S.A.", projekt cennika, w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2018/2019;
7) wykaz odcinków linii kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mając na uwadze powyższe, Prezes UTK zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, centralnym organem administracji rządowej, będącym krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego, właściwym w szczególności w sprawach regulacji transportu kolejowego jest Prezes UTK.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o transporcie kolejowym, do zadań Prezesa UTK należy nadzór nad sprawiedliwym i niedyskryminującym traktowaniem przez zarządców wszystkich aplikantów w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej poprzez nadzór nad poprawnością ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej.
Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie kolejowym zarządcą infrastruktury jest podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą kolejową albo, w przypadku budowy nowej infrastruktury, podmiot, który przystąpił do jej budowy w charakterze inwestora; zadania zarządcy infrastruktury mogą wykonywać różne podmioty. Stosownie do art. 4 pkt 10a ustawy o transporcie kolejowym użytkownik bocznicy kolejowej jest zarządcą infrastruktury, który nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa.
Na podstawie art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
W myśl art. 104 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Organ administracji publicznej wszczyna, na podstawie art. 61 § 1 k.p.a., postępowanie administracyjne na żądanie strony lub z urzędu.
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, zarządca opracowuje system pobierania opłat na okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów oparty na takich samych zasadach w odniesieniu do wszystkich aplikantów dla całej sieci kolejowej.
Przepis art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym wskazuje, że zarządca może pobierać od przewoźników kolejowych opłatę za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze zrealizowanymi manewrami, zwaną dalej "opłatą manewrową".
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym, stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów.
Zgodnie z art. 33 ust. 13 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym zarządca opracowuje projekt cennika określającego sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej.
W myśl art. 33 ust. 14 ustawy o transporcie kolejowym projekt cennika, o którym mowa w ust. 13, zarządca, niezwłocznie po jego opracowaniu, umieszcza w regulaminie sieci oraz, nie później niż w terminie 9 miesięcy przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów, przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi UTK w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników.
Stosownie do art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika, o którym mowa w ust. 13, w drodze decyzji, zatwierdza go w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo odmawia jego zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z obowiązującymi przepisami.
W myśl art. 35 ust. 1 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, m.in.: sposób ustalania opłat, o których mowa w art. 33 ust. 2-4, 8 i 11.
Jeżeli zarządca nie zarządza linią kolejową opłatę manewrową, o której mowa w art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z § 24 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 755 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem MliB", może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego droga kolejowa jest połączona.
Mając na względzie przepisy ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia MliB, poddano analizie przedłożony przez Zarządcę wniosek z 5 lutego 2019 r. uzupełniony wnioskiem z 12 kwietnia 2019 r. o zatwierdzenie projektu cennika na okres odpowiadający okresowi rocznego rozkładu jazdy pociągów 2019/2020 w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej. W toku toczącego się postępowania Prezes UTK nie badał sposobu ustalania i wysokości opłaty za obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej oraz opłaty za postój. Opłaty te mogą być przedmiotem badania w przypadku skargi aplikanta lub przewoźnika kolejowego, a takowe nie wpłynęły do Prezesa UTK.
Należy wskazać zatem, że przedmiotem badania przez Prezesa UTK w przedmiotowej sprawie jest wyłącznie sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej.
Zarządca jest użytkownikiem bocznicy kolejowej "Rogowiec", położonej na zakończeniu niezelektryfikowanej (kat. 4) linii kolejowej, nr 24 Piotrków Trybunalski - Zarzecze, zarządzanej przez PKP PLK S.A.
Zarządca posiada wydane przez Prezesa UTK świadectwo bezpieczeństwa Nr 023/UK/15 ważne do 13 maja 2020 r. Zarządca, jako użytkownik bocznicy kolejowej, nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa. Na sieci kolejowej Zarządcy brak jest zasilania z sieci trakcyjnej.
Zgodnie z regulaminem sieci Betrans sp. z o.o., dostępnym na stronie internetowej Zarządcy na bocznicy kolejowej prowadzony jest ruch manewrowy. Zgodnie z rozdz. VII ze względu na brak trakcji elektrycznej nie ma możliwości korzystania z infrastruktury przez pojazdy wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Do regulaminu sieci Betrans sp. z o.o. dołączony został m.in. wykaz torów i odległości taryfowych (załącznik nr 6) a także schemat infrastruktury kolejowej Zarządcy (załącznik nr 1). Wśród torów stanowiących infrastrukturę kolejową Zarządca w regulaminie sieci Betrans sp. z o.o. wymienił m.in. tor nr 26, będący torem dojazdowym do rampy rozładunkowej CAT Polska sp. z o.o. Na końcu toru nr 106 znajdują się dwa punkty styczne z infrastrukturą kolejową Sempertrans sp. z o.o.
Zgodnie z treścią rozdz. XII pkt 4 regulaminu sieci Betrans sp. z o.o., opłata manewrowa jest ustalana, jako iloczyn zrealizowanych kilometrów przejazdu i stawki jednostkowej opłaty manewrowej określonej w cenniku.
Zgodnie z pkt 3 projektu cennika Betrans sp. z o.o. opłata manewrowa ustalana jest jako iloczyn stawki jednostkowej opłaty manewrowej oraz odległości przejazdu według wykazu torów i odległości taryfowych.
Odległości przejazdu według wykazu torów i odległości taryfowych Zarządca wykazał w załączniku nr 6 do regulaminu sieci Betrans sp. z o.o.
Rozporządzenie MliB w § 24 ust. 2 wprowadza uproszczony sposób ustalania opłaty manewrowej, oparty na cenniku zarządcy infrastruktury, z którą jest połączona droga kolejowa zarządzana przez użytkownika bocznicy kolejowej. Zgodnie z ww. przepisem zarządca może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego infrastruktura jest połączona. Zarządca jest użytkownikiem bocznicy kolejowej położonej na zakończeniu linii kolejowej, zarządzanej przez PKP PLK S.A. W związku z powyższym opłata manewrowa określona obowiązującym od 9 grudnia 2018 r. cenniku PKP PLK S.A. dla pojazdów kolejowych lub składów kolejowych z wykorzystaniem innego rodzaju trakcji niż elektryczna, może mieć zastosowanie do bocznicy kolejowej Zarządcy. Ponadto, metodologia opłaty manewrowej w cenniku PKP PLK S.A. zakłada ustalenie stawki jednostkowej opłaty manewrowej jako iloczyn średniej stawki jednostkowej zależnej od masy i kategorii linii kolejowych oraz określenie:
• współczynnika różnicującego średnią stawkę w zależności od masy pociągu ustaloną dla przedziału masy manewrujących pojazdów z przedziału 120≤M<180 ton;
• współczynnika różnicującego średnią stawkę w zależności od kategorii linii kolejowych ustalonego dla 4 kategorii linii kolejowych.
PKP PLK S.A. przyjęła średnie masy manewrujących pojazdów kolejowych oraz najniższą kategorię pociągu.
Stosownie do treści § 24 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia MliB zarządca może ustalić w regulaminie sieci średnią masę składu pojazdów kolejowych podlegającego manewrom lub średnią odległość przejazdu, przyjmowane do obliczenia opłaty.
Zarządca stosując sposób ustalenia stawki na podstawie § 24 ust. 2 rozporządzenia MliB, przyjmuje sposób ustalenia stawki zgodnie z cennikiem PKP PLK S.A., opartym na średniej masie składu pojazdów. Zgodnie z ww. przepisem zarządca może stosować opłatę manewrową w wysokości określonej dla linii kolejowej, z którą zarządzana przez niego infrastruktura jest połączona. W związku z powyższym, sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej w projekcie cennika Betrans sp. z o.o. nie jest niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 33 ust. 15 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zatwierdza projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej na okres 2019/2020 - jako zgodny z zasadami, o których mowa w art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 35 ustawy o transporcie kolejowym, co znalazło swój wyraz w sentencji niniejszej decyzji.
Opłata
Zgodnie żart. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 1044 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o opłacie skarbowej", opłacie podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, dokonanie czynności urzędowej na postawie zgłoszenia lub na wniosek. Natomiast zgodnie z częścią I ust. 53 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej decyzja inna, niż wymieniona w niniejszym załączniku, do której mają zastosowanie przepisy k.p.a., podlega opłacie w wysokości 10,00 zł. Wskazać przy tym należy, że na poczet wydania niniejszej decyzji Strona 12 lutego 2019 r. uiściła wymaganą opłatę w wysokości 10,00 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100).
POUCZENIE
Na podstawie art. 13b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym w zw. z art. 47969 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 1360 z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.c.", strona może wnieść odwołanie od decyzji Prezesa UTK za jego pośrednictwem do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania od niniejszej decyzji toczy się według przepisów k.p.c. o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego (art. 13b ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym). Opłata od odwołania wynosi 100 zł, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 300 późn. zm.), zwanej dalej "u.k.s.c.". Stronie przysługuje prawo zwolnienia od kosztów sądowych oraz pomocy prawnej z urzędu na zasadach określonych w art. 95 i nast. u.k.s.c. w związku żart. 117 i nast. k.p.c.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia odwołania, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
- Data ogłoszenia: 2019-05-24
- Data wejścia w życie: 2019-05-24
- Data obowiązywania: 2019-05-24
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA