REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2018 poz. 167
ZARZĄDZENIE NR 69
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 22 sierpnia 2018 r.
w sprawie dokonywania przez urzędy górnicze wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych
Na podstawie art. 166 ust. 2 oraz art. 167 ust. 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze Dz. U. z 2017 r. poz. 2126 oraz z 2018 r. poz. 650, 723 i 1563) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) zamawiania przygotowania koreferatów, ekspertyz oraz innych dokumentów specjalistycznych, związanych z:
a) ustalaniem lub badaniem przyczyn i okoliczności katastrof, wypadków, niebezpiecznych zdarzeń oraz zgonów naturalnych, zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b) pracami organów doradczych i opiniodawczych, powołanych przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej "WUG",
c) realizacją zainicjowanych przez Prezesa WUG prac naukowo-badawczych oraz zainicjowanych i podjętych przez ten organ przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia w górnictwie, wdrożenia postępu technicznego w dziedzinie górnictwa, racjonalnej gospodarki złożami kopalin oraz ograniczenia uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko;
2) zamawiania usług szkoleniowych;
3) zamawiania usług dotyczących czasopisma WUG "Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie", w zakresie:
a) recenzji artykułów naukowych,
b) tworzenia oraz redakcji statystycznej materiałów do publikacji w poszczególnych numerach czasopisma,
c) opracowywania zawartości stałych rubryk w poszczególnych numerach czasopisma,
d) składu, łamania oraz opracowania graficznego poszczególnych numerów czasopisma,
e) redakcji językowej materiałów do publikacji w poszczególnych numerach czasopisma,
f) korekty poszczególnych numerów czasopisma;
4) dokonywania wydatków publicznych przez pracowników WUG, którym Prezes WUG powierzył, w formie określonej w art. 53 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62, 1000 i 1366), obowiązki w zakresie samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych do określonej kwoty w danym roku kalendarzowym;
5) ponoszenia kosztów związanych z podróżą służbową, w szczególności:
a) przejazdów,
b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
c) noclegów,
d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez WUG, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb;
6) ponoszenia opłat publicznoprawnych, w tym opłat związanych z prowadzonymi postępowaniami;
7) dokonywania wydatków publicznych związanych z likwidacją szkód majątkowych.
§ 3.
1) "najkorzystniejszej ofercie" - rozumie się przez to ofertę:
a) która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu wydatku publicznego, w szczególności w przypadku wydatków publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała, w szczególności jeżeli tymi kryteriami są:
- jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne,
- aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników,
- aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu wydatku publicznego,
- aspekty innowacyjne,
- organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji przedmiotu wydatku publicznego, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość tej realizacji,
- serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji, albo
b) z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt;
2) "szacunkowej wartości przedmiotu wydatku publicznego" - rozumie się przez to całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością przez wnioskodawcę;
3) "ustawie" - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018 oraz z 2018 r. poz. 1560);
4) "wnioskodawcy" - rozumie się przez to właściwe ze względu na przedmiot wydatku publicznego: okręgowy urząd górniczy, Specjalistyczny Urząd Górniczy, komórki organizacyjne, samodzielne wydziały lub stanowiska niewchodzące w skład komórki organizacyjnej albo samodzielnego wydziału w WUG, a w przypadkach określonych w zarządzeniu - Biuro Administracyjno-Gospodarcze w WUG;
5) "wydatku publicznym" - rozumie się przez to:
a) świadczenie jednorazowe lub
b) świadczenie ciągłe, lub
c) powtarzające się w danym okresie świadczenia tego samego rodzaju
- z tytułu odpłatnej umowy, dotyczącej dostaw, usług lub robót budowlanych, do których ze względu na ich przedmiot lub wartość nie stosuje się przepisów ustawy.
§ 4.
§ 5.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
2. W przypadku rozstrzygnięcia:
1) o stosowaniu przepisów ustawy w odniesieniu do wydatku publicznego, postępowanie jest kontynuowane zgodnie z przepisami w sprawie zamówień publicznych udzielanych na potrzeby urzędów górniczych, wydanymi przez Prezesa WUG;
2) o niestosowaniu przepisów ustawy w odniesieniu do wydatku publicznego, wydatek publiczny jest dokonywany w trybie określonym przez przepisy niniejszego zarządzenia przez:
a) BAG,
b) okręgowy urząd górniczy, zwany dalej "OUG", lub Specjalistyczny Urząd Górniczy, zwany dalej "SUG", który wystąpił z wnioskiem.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1:
1) odrębny wniosek o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie jest wymagany;
2) wnioskodawca przekazuje do BAG dodatkowe informacje, jeżeli jest to konieczne dla przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
§ 9.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1) wnioskom innych komórek lub urzędów górniczych nie nadaje się dalszego biegu oraz informuje się je o tym fakcie;
2) BAG występuje z wnioskiem do Dyrektora Generalnego WUG;
3) BAG informuje komórki oraz urzędy górnicze, których dotyczy wniosek, o wystąpieniu z wnioskiem.
§ 10.
1) zatwierdzeniu przez Głównego Księgowego WUG, zwanego dalej "Głównym Księgowym", w zakresie zabezpieczenia środków finansowych na dokonanie wydatku publicznego;
2) rejestracji w rejestrze wniosków, prowadzonym przez Biuro Budżetowo-Finansowe w WUG, zwane dalej "BBF";
3) zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego WUG.
2. BAG informuje, wskazując numer rejestrowy wniosku:
1) wnioskodawcę o decyzji dotyczącej wniosku;
2) BBF o odmowie zatwierdzenia wniosku.
§ 11.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca jest obowiązany do zweryfikowania informacji zawartych we wniosku, w szczególności szacunkowej wartości przedmiotu wydatku publicznego, jeżeli jest to konieczne dla przeprowadzenia postępowania.
§ 12.
1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być realizowane tylko przez jednego wykonawcę;
2) powierza się realizację dostaw, usług, robót budowlanych dotychczasowemu wykonawcy, jeżeli zmiana wykonawcy byłaby nieuzasadniona ze względów technicznych lub spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla WUG;
3) zachodzi pilna potrzeba dokonania wydatku publicznego.
2. Dopuszcza się wykorzystanie informacji handlowych lub ofert zgromadzonych w ramach rozeznania rynku, dokonanego w celu oszacowania wartości i opisania przedmiotu wydatku publicznego, jeżeli są one porównywalne.
3. Obowiązanymi do zgromadzenia informacji handlowych lub ofert są:
1) w przypadku WUG - pracownik BAG;
2) w przypadku OUG albo SUG - wyznaczony pracownik tego urzędu.
4. Termin składania ofert określa się, uwzględniając możliwość przygotowania i złożenia oferty przez wykonawców.
5. Dopuszcza się negocjowanie cen oraz innych elementów oferty z wykonawcami, których oferty zgromadzono.
6. Spośród zgromadzonych informacji handlowych lub ofert wybiera się najkorzystniejszą ofertę, kierując się zasadami dokonywania wydatków publicznych, określonymi w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 13.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dokonywania wydatku publicznego, którego przedmiot ma wartość równą albo mniejszą niż 1000 zł.
§ 14.
2. Jeżeli cena netto najkorzystniejszej oferty jest większa niż szacunkowa wartość przedmiotu wydatku publicznego o kwotę większą niż 20% szacunkowej wartości przedmiotu wydatku publicznego określonej we wniosku lub o kwotę większą niż 2000 zł, wydatek publiczny jest dokonywany na podstawie wniosku uzupełniającego do wniosku, obejmującego różnicę pomiędzy kwotą ceny netto najkorzystniejszej oferty a kwotą wskazaną we wniosku - jeżeli cena netto oferty jest równa albo mniejsza niż kwota, powyżej której stosuje się przepisy ustawy.
3. Przepisy § 10 i § 11 stosuje się odpowiednio.
§ 15.
1) przewidywana wartość przedmiotu wydatku publicznego przekroczy u danego wykonawcy kwotę 13 000 zł lub
2) drugą stroną jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, lub
3) z umowy wynikają także inne zobowiązania stron niż dotyczące jedynie realizacji usługi, dostawy lub roboty budowlanej i jednocześnie wyczerpujące bezwarunkowo świadczenia w pełnym zakresie.
2. W przypadku umów niewymienionych w ust. 1 potwierdzeniem ich zawarcia są faktury lub zamówienia.
3. Projekt umowy jest opracowywany przez:
1) Departament Prawny w WUG, w oparciu o założenia merytoryczne sporządzone i przekazane przez BAG, działające w porozumieniu z wnioskodawcą - w terminie 7 dni od dnia otrzymania tych założeń - w przypadku umów, które będą podpisywane przez osoby zatrudnione w WUG;
2) pracownika wyznaczonego przez dyrektora OUG albo SUG - w przypadku umów, które będą podpisywane jedynie przez tego dyrektora, wykonującego powierzone, w formie określonej w art. 53 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, obowiązki w zakresie samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową, przekazanych OUG albo SUG na rachunek pomocniczy na nabywanie rzeczy i usług.
4. W umowie lub zamówieniu umieszcza się postanowienia zabezpieczające interes WUG.
5. Umowa zawierana w formie pisemnej jest sporządzana w co najmniej trzech egzemplarzach.
6. Umowa zawierana w formie pisemnej przed podpisaniem jest parafowana przez:
1) wnioskodawcę;
2) Głównego Księgowego, po dokonaniu sprawdzenia postanowień umowy w zakresie dostępności środków finansowych;
3) BAG -jeżeli umowa jest realizowana przez WUG.
7. Umowa zawierana w formie pisemnej jest podpisywana:
1) jeżeli jest zawierana dla potrzeb OUG albo SUG - przez dyrektora tego urzędu, wykonującego powierzone, w formie określonej w art. 53 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, obowiązki w zakresie samodzielnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz przeznaczania środków finansowych na poszczególne wydatki, zgodnie z klasyfikacją budżetową, przekazanych OUG albo SUG na rachunek pomocniczy na nabywanie rzeczy i usług;
2) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 - przez Dyrektora Generalnego WUG.
8. Pracownik:
1) BAG albo
2) OUG albo SUG - w przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 1
- przekazuje do BBF trzeci egzemplarz zawartej umowy oraz jej zmiany.
9. W przypadku umów podpisanych przez Dyrektora Generalnego WUG pracownik BAG przekazuje do wnioskodawcy kopię zawartej umowy oraz kopie jej zmian.
10. Zawarta umowa podlega rejestracji w rejestrze prowadzonym przez BBF.
§ 16.
1) opisie faktury albo rachunku, albo
2) protokole wykonania umowy, sporządzanym w dwóch egzemplarzach, albo
3) dokumencie niewymienionym w pkt 1 i 2, sporządzanym w dwóch egzemplarzach
- zawierającym numer umowy lub wniosku.
§ 17.
§ 18.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1) nie stosuje się przepisów § 7-14, § 15 ust. 1-3, 6, 7 i 10 oraz § 16;
2) przepisy § 15 ust. 4, 5, 8 i 9 oraz § 17 stosuje się odpowiednio;
3) zawiera się w szczególności umowę najmu albo umowę dzierżawy.
3. Projekt umowy jest opracowywany przez Departament Prawny w WUG, w oparciu o:
1) zaopiniowane przez BAG propozycje przedstawione przez dyrektora OUG albo SUG, jeżeli umowa jest zawierana dla potrzeb tego urzędu,
2) propozycje przedstawione przez BAG, jeżeli umowa jest zawierana dla potrzeb WUG
- w terminie 7 dni od dnia otrzymania propozycji.
4. Umowa przed podpisaniem jest parafowana przez:
1) dyrektora OUG albo SUG, jeżeli jest zawierana dla potrzeb tego urzędu;
2) Głównego Księgowego, po dokonaniu sprawdzenia postanowień umowy w zakresie dostępności środków finansowych;
3) BAG.
§ 19.
1) jeżeli wnioskodawcą był OUG albo SUG - przez ten urząd;
2) w przypadkach niewymienionych w pkt 1 - przez BAG.
2. Dokumentacja postępowania w sprawie realizacji przedmiotu wydatku publicznego oraz oryginał zawartej umowy i jej zmian są przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
§ 20.
2. OUG oraz SUG, na wniosek BAG, są obowiązane do:
1) przekazania, potwierdzonych za zgodność z oryginałem, kopii dokumentów związanych z realizacją przedmiotu wydatku publicznego;
2) udzielania wyjaśnień.
3. Czynności wykonywane w trybie określonym w ust. 1 i 2 są dokumentowane w formie notatki, podpisanej przez dyrektora BAG, której kopia jest przekazywana do OUG albo SUG.
§ 21.
1) wniosku,
2) wniosku uzupełniającego
- są opracowywane przez BAG, akceptowane przez Dyrektora Generalnego WUG, umieszczane w extranecie urzędów górniczych i podlegają obowiązkowemu stosowaniu.
§ 22.
§ 23.
§ 24.
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego: wz. Krzysztof Król
- Data ogłoszenia: 2018-08-22
- Data wejścia w życie: 2018-09-01
- Data obowiązywania: 2018-09-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA