REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 200
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW
z dnia 6 października 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
Na podstawie § 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 3:
a) w ust. 1:
– po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) Departament Cen Transferowych i Wycen – DCT;”,
– po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:
„15a) Departament Kluczowych Podmiotów – DKP;”,
– po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:
„16a) Departament Organizacji i Wdrożeń – DOW;”,
– uchyla się pkt 17,
– po pkt 30 dodaje się pkt 30a w brzmieniu:
„30a) Departament Zarządzania Strategicznego – DZT;”,
– uchyla się pkt 31,
– po pkt 36 dodaje się pkt 36a w brzmieniu:
„36a) Biuro Kontroli – BK;”,
– uchyla się pkt 38 i 39,
b) w ust. 2:
– po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) Departament Kluczowych Podmiotów;”,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) Departament Organizacji i Wdrożeń;”,
– uchyla się pkt 6, 8 i 11;
2) w § 26 w ust. 1 w pkt 12:
a) lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) Departamentem Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem informacji, spraw obronnych, zarządzaniem kryzysowym, ciągłością działania Ministerstwa,”,
b) w lit. j dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:
„– spraw związanych z bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych,”;
c) po lit. k dodaje się lit. ka i kb w brzmieniu:
„ka) Departamentem Zarządzania Strategicznego w zakresie:
– planowania strategicznego Ministra, w tym monitorowania oraz sprawozdawczości,
– zarządzania portfelem programów i projektów realizowanych w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
– kontroli zarządczej, w tym przygotowywania planu działalności Ministra, sprawozdania z realizacji planu działalności oraz oświadczenia o stanie kontroli zarządczej,
kb) Biurem Kontroli:
– kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne,
– planowania oraz sprawozdawczości z działalności kontrolnej Ministra, realizowanej na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092),
– petycji, skarg i wniosków, w tym przyjmowania interesantów,”,
d) uchyla się lit. m;
3) w § 29:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji odpowiada za realizację zadań związanych z ochroną, zarządzaniem bezpieczeństwem informacji, obroną cywilną, zarządzaniem kryzysowym, w tym ochroną infrastruktury krytycznej, pozamilitarnym przygotowaniem obronnym oraz za obsługę organizacyjną Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Administratora Bezpieczeństwa Informacji.”,
b) w ust. 2:
– uchyla się pkt 1,
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) określanie zasad w zakresie bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych oraz nadzór nad ich stosowaniem;”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zarządzanie bezpieczeństwem informacji w Ministerstwie i koordynowanie tego procesu w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, z wyłączeniem zadań związanych z bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych;”,
– pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) współpraca z Centrum Informatyki Resortu Finansów (CI RF) w zakresie monitorowania przez CI RF zabezpieczeń elementów infrastruktury teleinformatycznej;”,
– uchyla się pkt 13,
– pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) określanie zasad oraz koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;”,
– dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) realizowanie zadań dotyczących zgłoszeń pracowników lub funkcjonariuszach celno-skarbowych odpowiednio zatrudnionych lub pełniących służbę w Ministerstwie lub jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, o nieprawidłowościach mających wpływ na działanie Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.”;
4) po § 32 dodaje się § 32a w brzmieniu:
„§ 32a. 1. Departament Cen Transferowych i Wycen odpowiada za:
1) kształtowanie polityki ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie cen transakcyjnych;
2) przygotowywanie propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych w zakresie cen transakcyjnych;
3) realizację zadań ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie cen transakcyjnych w odniesieniu do:
a) podatku dochodowego od osób prawnych,
b) podatku dochodowego od osób fizycznych,
c) podatku od towarów i usług;
4) wykonywanie wycen i analiz ekonomicznych dla potrzeb podatkowych.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) dokonywanie oceny i analizy obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie cen transakcyjnych;
2) przygotowywanie rozwiązań legislacyjnych w zakresie cen transakcyjnych, we współpracy z Departamentem Kluczowych Podmiotów;
3) zapewnienie jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego, we współpracy z Departamentem Podatków Dochodowych, Departamentem Systemu Podatkowego oraz Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie określonym w ust. 1 pkt 3, w szczególności przez:
a) przygotowywanie interpretacji ogólnych oraz prowadzenie postępowań w tym zakresie,
b) przygotowywanie ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego dotyczących stosowania tych przepisów,
c) współdziałanie z Departamentem Poboru Podatków w zakresie nadzoru nad jednolitością interpretacji indywidualnych;
4) opracowywanie wzorów formularzy podatkowych, broszur informacyjnych oraz opisów reguł kontroli tych formularzy w zakresie cen transakcyjnych;
5) współpraca z Departamentem Poboru Podatków dotycząca opracowywania merytorycznych założeń funkcjonowania systemów informatycznych w zakresie określonym w ust. 1 pkt 3;
6) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie:
a) porozumień wzajemnych lub postępowań arbitrażowych w indywidualnych sprawach w zakresie unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania w sprawach dotyczących korekty zysków podmiotów powiązanych, zwanych dalej „MAP”,
b) porozumień dotyczących uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen transakcyjnych, zwanych dalej „APA”, oraz kontroli podatkowej w tym zakresie,
– mająca na celu identyfikację struktur i modeli działalności podatników tworzonych dla potrzeb cen transakcyjnych;
7) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie opracowywania procedur kontroli dotyczących cen transakcyjnych;
8) kształtowanie polityki ministra właściwego do spraw finansów publicznych poprzez opracowywanie wytycznych w zakresie cen transakcyjnych, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych branż, profili funkcjonalnych podatników, warunków ekonomicznych i wyników finansowych, w tym dotyczących APA i MAP;
9) prowadzenie analiz ekonomicznych w zakresie cen transakcyjnych na potrzeby opracowywania zmian legislacyjnych, we współpracy z Departamentem Kontroli i Analiz Ekonomicznych oraz Departamentem Poboru Podatków w zakresie pozyskiwania danych o podatnikach;
10) pozyskiwanie, tworzenie i utrzymywanie baz danych oraz innych zasobów informacyjnych potrzebnych do przeprowadzania analiz cen transakcyjnych i przygotowywania wycen;
11) organizowanie konsultacji podatkowych i innych form współpracy ze środowiskiem naukowym, eksperckim oraz przedstawicielami przedsiębiorców w zakresie cen transakcyjnych;
12) prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie właściwości Departamentu, w szczególności udział w pracach grup roboczych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej;
13) wykonywanie wycen i analiz ekonomicznych dla potrzeb podatkowych, w tym dla potrzeb podatków dochodowych, podatku od czynności cywilno-prawnych, podatku od nieruchomości.
3. Departament jest właściwy w sprawach prowadzenia polityki podatkowej oraz legislacji w zakresie cen transakcyjnych w odniesieniu do zagadnień regulowanych:
1) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.1));
2) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.2));
3) ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. poz. 648), w zakresie Działu IV i V, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego;
4) umowami międzynarodowymi, w tym konwencją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych (Dz. Urz. WE C 160.11 z dnia 30 czerwca 2005 r., z późn. zm.), we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego i Departamentem Kluczowych Podmiotów;
5) ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.3)) – w zakresie działu IIa, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego.”;
5) w § 40:
a) w ust. 1:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) realizację zadań związanych z dostarczaniem i utrzymaniem usług informatycznych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, z wyłączeniem zadań realizowanych przez CI RF;”,
– dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) realizowanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.”,
b) w ust. 2 w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaję się pkt 13–15 w brzmieniu:
„13) planowanie, monitorowanie i weryfikowanie stosowania zabezpieczeń danych i systemów informatycznych;
14) administrowanie centralnymi systemami bezpieczeństwa;
15) realizowanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa:
a) systemów teleinformatycznych,
b) cyberprzestrzeni,
– w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad CI RF.”;
6) po § 41 dodaje się § 41a w brzmieniu:
„§ 41a. 1. Departament Kluczowych Podmiotów odpowiada za:
1) kształtowanie polityki w zakresie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania oraz realizację polityki w zakresie cen transakcyjnych;
2) prowadzenie spraw związanych z klauzulą przeciwko unikaniu opodatkowania oraz indywidualnych spraw związanych z cenami transakcyjnych;
3) projektowanie, modelowanie oraz wdrażanie nowych usług świadczonych na rzecz klientów KAS;
4) nadzorowanie i koordynowanie prac w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z wypełnianiem obowiązków podatkowych przez kluczowe podmioty.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) zawieranie porozumień wzajemnych lub udział w postępowaniu arbitrażowym w indywidualnych sprawach w zakresie unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania w sprawach dotyczących korekty zysków podmiotów powiązanych;
2) zawieranie porozumień dotyczących uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen transakcyjnych oraz prowadzenie kontroli podatkowej w tym zakresie;
3) dokonywanie oceny i analizy obowiązujących rozwiązań prawnych, w zakresie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego;
4) współpraca odpowiednio z Departamentem Cen Transferowych i Wycen oraz Departamentem Systemu Podatkowego przy zapewnianiu jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie cen transakcyjnych i klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
5) współpraca z Departamentem Cen Transferowych i Wycen w zakresie przygotowywania rozwiązań legislacyjnych dotyczących cen transakcyjnych;
6) prowadzenie postępowań, o których mowa w art. 119g § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
7) prowadzenie spraw w zakresie opinii zabezpieczających, wydawania opinii zabezpieczających oraz identyfikacji schematów unikania opodatkowania;
8) wydawanie opinii dotyczących uzasadnionego przypuszczenia zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
9) zastępowanie Szefa KAS w postępowaniach sądowo-administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 6 i 7;
10) realizowanie zadań Szefa KAS w zakresie nadzoru nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych w zakresie prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych przez kluczowe podmioty, w tym kontroli podatkowych oraz kontroli celno-skarbowych;
11) prowadzenie działalności analitycznej i prognostycznej w odniesieniu do negatywnych zjawisk występujących w zakresie kluczowych podmiotów;
12) realizowanie zadań Szefa KAS w zakresie oceny ryzyka kluczowych podmiotów;
13) typowanie podmiotów do kontroli w zakresie cen transakcyjnych i klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania oraz zlecanie takich kontroli, we współpracy z Departamentem Kontroli i Analiz Ekonomicznych;
14) typowanie kluczowych podmiotów do kontroli lub innych czynności weryfikacyjnych oraz zlecanie przeprowadzenia czynności, we współpracy z Departamentem Kontroli i Analiz Ekonomicznych;
15) nadzór nad działalnością naczelników urzędów celno-skarbowych i naczelników urzędów skarbowych w zakresie wykonywania odpowiednio kontroli celno-skarbowych i kontroli podatkowych w obszarze cen transakcyjnych oraz w obszarze unikania opodatkowania przy zastosowaniu modeli agresywnego planowania podatkowego;
16) opracowywanie procedur kontroli w zakresie cen transakcyjnych, we współpracy z Departamentem Cen Transferowych i Wycen;
17) zarządzanie relacjami z klientem KAS, w tym opracowywanie i wdrażanie nowych form współpracy;
18) projektowanie i prowadzenie badań, w tym satysfakcji klienta oraz zaufania do KAS;
19) współpraca z Departamentem Poboru Podatków oraz z Departamentem Ceł w zakresie:
a) projektowania nowych usług dla klienta KAS,
b) budowania i wdrażania elektronicznych usług dla kluczowych podmiotów,
c) opracowywania i wdrażania procedur i standardów obsługi kluczowych podmiotów;
20) prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie właściwości Departamentu, w szczególności udział w pracach grup roboczych OECD oraz komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej.
3. Departament jest właściwy w sprawach:
1) realizacji polityki podatkowej w zakresie cen transakcyjnych w odniesieniu do zagadnień regulowanych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, w zakresie działu II a, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego;
2) regulowanych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w zakresie Działu III a Rozdział 1, 2 i 4, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego.”;
7) po § 42 dodaje się § 42a w brzmieniu:
„§ 42a. 1. Departament Organizacji i Wdrożeń odpowiada za realizację zadań w zakresie:
1) organizacji i funkcjonowania izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz organizacji Krajowej Informacji Skarbowej;
2) określania rocznych kierunków działania i rozwoju KAS.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań Szefa KAS w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi KAS, w zakresie właściwości Departamentu;
2) gromadzenie i analizowanie:
a) danych i informacji, w tym statystycznych, otrzymanych z izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej,
b) sprawozdawczości sporządzanej przez izby administracji skarbowej, urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe oraz Krajową Informację Skarbową;
3) wdrażanie rozwiązań związanych z działaniem administracji skarbowej;
4) prowadzenie kontroli w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w:
a) izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych,
b) Krajowej Szkole Skarbowości,
c) Krajowej Informacji Skarbowej,
d) podmiotach, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa;
5) nadzór nad przyjmowaniem i terminowością oraz prawidłowością załatwiania skarg, wniosków i petycji przez dyrektorów izb administracji skarbowej;
6) rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów izb administracji skarbowej oraz prowadzenie postępowań sądowo-administracyjnych w sprawach prowadzonych przez dyrektorów izb administracji skarbowej z zakresu udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego;
7) przygotowywanie projektów:
a) odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski oraz wystąpienia organizacji i instytucji dotyczące izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych, Krajowej Szkoły Skarbowości oraz Krajowej Informacji Skarbowej do rozpatrzenia których właściwy jest Szef KAS, we współpracy z jednostkami organizacyjnymi KAS w Ministerstwie,
b) rozstrzygnięć w sprawach ponagleń na dyrektorów izb administracji skarbowej w trybie przepisów Ordynacja podatkowa,
c) rozstrzygnięć w sprawach zażaleń na niezałatwienie sprawy w terminie przez dyrektorów izb administracji skarbowej, w trybie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego,
d) rozstrzygnięć w sprawach zażaleń na niezałatwienie spraw w terminie przez dyrektorów izb administracji skarbowej w zakresie petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1123);
8) współpraca z Pełnomocnikiem do Spraw Utworzenia Centrum Informatyki w zakresie przygotowania i wdrożenia rozwiązań organizacyjnych dotyczących Centrum Informatyki Krajowej Administracji Skarbowej;
9) koordynowanie:
a) udziału przedstawicieli Szefa KAS w zespołach międzyresortowych, komisjach, komitetach oraz innych podmiotach powołanych przez organy zewnętrzne,
b) przygotowywania odpowiedzi na wystąpienia naczelnych organów państwa, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów w sprawach KAS,
c) opracowywania projektów odpowiedzi na interpelacje, pytania i oświadczenia poselskie i senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz wystąpień posłów Parlamentu Europejskiego w sprawach KAS,
d) współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników i funkcjonariuszy celno-skarbowych jednostek organizacyjnych KAS, w zakresie właściwości Szefa KAS;
10) przygotowanie i obsługa: posiedzeń, narad i spotkań Szefa KAS i jego zastępców;
11) prowadzenie rejestru:
a) porozumień zawieranych przez Szefa KAS z jednostkami i podmiotami zewnętrznymi,
b) zarządzeń Szefa KAS,
c) upoważnień udzielonych przez Szefa KAS;
12) zarządzanie korespondencją kierowaną do Szefa KAS.
3. Departament jest właściwy w zakresie spraw regulowanych:
1) ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
2) ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. 379 i 1537).”;
8) uchyla się § 43;
9) w § 45:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) realizację zadań ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie:
a) podatku dochodowego od osób fizycznych, z wyłączeniem przepisów dotyczących cen transakcyjnych,
b) podatku dochodowego od osób prawnych, z wyłączeniem przepisów dotyczących cen transakcyjnych,
c) podatku węglowodorowego,
– w pkt 2 uchyla się lit d,
– w pkt 4 po wyrazach „do reguł kontroli tych formularzy” dodaje się wyrazy „– z wyłączeniem formularzy dotyczących cen transakcyjnych;”,
– pkt 9 i 10 otrzymują brzmienie:
„9) współpraca z Departamentem Cen Transferowych i Wycen w zakresie:
a) interpretacji ogólnych i ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego dotyczących cen transakcyjnych,
b) przygotowywania propozycji rozwiązań o charakterze systemowym, w tym legislacyjnym w zakresie cen transakcyjnych;
10) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;”,
b) w ust. 2:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem przepisów dotyczących cen transakcyjnych;”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem przepisów dotyczących cen transakcyjnych;”;
10) w § 54:
a) w ust. 2:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) analiza i ocena krajowego systemu podatkowego z uwzględnieniem wartości preferencji podatkowych oraz analiza i ocena systemów podatkowych innych państw;”,
– w pkt 4:
– – wstęp do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„zapewnienie jednolitego stosowania przepisów ogólnego prawa podatkowego oraz przepisów umów, o których mowa w pkt 2, 8 i 9, w szczególności przez:”,
– – w lit. c po wyrazach „reguł kontroli tych formularzy” dodaje się wyrazy „w zakresie ogólnego prawa podatkowego,”,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) współpraca z Departamentem Cen Transferowych i Wycen w zakresie przygotowywania propozycji rozwiązań o charakterze systemowym, w tym legislacyjnym w zakresie cen transakcyjnych;”,
b) w ust. 4 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9) ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, z wyłączeniem zadań realizowanych przez inne komórki organizacyjne.”;
11) po § 56 dodaje się § 56a w brzmieniu:
„§ 56a. 1. Departament Zarządzania Strategicznego odpowiada za realizację zadań w zakresie:
1) nadzoru nad procesami zarządczymi, w szczególności w zakresie zarządzania strategicznego, zarządzania procesami oraz zarządzania zmianą;
2) strategicznego planowania zmian, w tym w zakresie funkcjonowania KAS, oraz oceny i analizy kierunków dalszego rozwoju i zmian, we współpracy z Departamentem Organizacji i Wdrożeń;
3) koordynacji kontroli zarządczej;
4) zarządzania programami i projektami;
5) architektury biznesowej.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) analizowanie informacji zarządczych, opracowywanych w Ministerstwie i KAS;
2) realizowanie zadań w zakresie nadzoru Ministra nad działalnością Szefa KAS;
3) koordynowanie:
a) przygotowania i realizacji inicjatyw strategicznych, w tym współfinansowanych ze środków UE,
b) planowania strategicznego Ministra oraz Szefa KAS, w tym monitorowanie oraz sprawozdawczość,
c) spraw związanych z kontrolą zarządczą w Ministerstwie i w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe;
4) współpraca z organizacjami międzynarodowymi oraz administracjami podatkowymi i celnymi w zakresie zagadnień strategicznych, we współpracy z Departamentem Organizacji i Wdrożeń;
5) prowadzenie analiz działania KAS oraz administracji podatkowych i celnych innych państw pod względem ich efektywności, konkurencyjności i wydajności fiskalnej;
6) nadzór nad wdrażaniem rozwiązań strategicznych kluczowych z punktu widzenia Ministra;
7) zarządzanie portfelem programów i projektów realizowanych w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) ustalanie ramowych zasad zarządzania portfelem programów i projektów w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
9) analizowanie inicjatyw strategicznych pod kątem zgodności z architekturą procesów biznesowych oraz rozwój modelu architektury procesów biznesowych.”;
12) uchyla się § 57;
13) po § 62 dodaje się § 62a w brzmieniu:
„§ 62a. 1. Biuro Kontroli odpowiada za prowadzenie kontroli wewnętrznej, koordynację kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne, a także koordynację rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli w komórkach organizacyjnych;
2) koordynowanie organizacji kontroli przeprowadzanych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne;
3) koordynowanie odpowiedzi udzielanych przez komórki organizacyjne na korespondencję kierowaną do Ministra związaną z przeprowadzanymi kontrolami przez zewnętrzne organy kontroli;
4) monitorowanie realizacji przez komórki organizacyjne wniosków i zaleceń pokontrolnych;
5) koordynowanie działań związanych z planowaniem oraz sprawozdawczością z działalności kontrolnej realizowanej przez Ministra na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
6) koordynowanie rozpatrywania przez właściwe komórki organizacyjne petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach;
7) koordynowanie rozpatrywania przez właściwe komórki organizacyjne skarg i wniosków, o których mowa w Dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257) oraz przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, a także dokonywanie okresowych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
8) gromadzenie informacji o zgłaszanych zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kierowanych przez komórki organizacyjne do organów ścigania, z wyłączeniem informacji będących w posiadaniu Departamentu Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej i Biura Inspekcji Wewnętrznej.
3. W uzasadnionych przypadkach Biuro może prowadzić kontrolę podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa.”;
12) uchyla się § 64 i 65;
13) użyte w § 42 w ust. 1 w części wspólnej i w § 54 w ust. 2 w pkt 11 w różnym przypadku wyrazy „Departament Obsługi Klientów oraz Kluczowych Podmiotów” zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Departament Kluczowych Podmiotów”.
§ 2.
§ 3.
Minister Rozwoju i Finansów: M. Morawiecki
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1926, 1933 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60, 624, 648, 1089 i 1448.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 2048 oraz z 2017 r. poz. 60, 528, 648, 859, 1089, 1428, 1448 i 1530.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 528, 648, 859, 1089, 1428, 1448 i 1530.
- Data ogłoszenia: 2017-10-06
- Data wejścia w życie: 2017-10-06
- Data obowiązywania: 2017-10-06
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA