REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 2
ZARZĄDZENIE NR 2
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 7 lutego 2020 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania Wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa w 2020 roku
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020) w związku z art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Wytyczne, o których mowa w ust. 1, określają główne kierunki szkoleniowe w odniesieniu do szkolenia obronnego.
3. Schemat organizacji szkolenia obronnego w działach administracji rządowej gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 2.
§ 3.
MINISTER |
M. GRÓBARCZYK |
|
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działami administracji rządowej - gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
Załączniki do zarządzenia nr 2
Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 7 lutego 2020 r. (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 2)
Załącznik nr 1
WYTYCZNE DO SZKOLENIA OBRONNEGO W DZIAŁACH ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ GOSPODARKA MORSKA, GOSPODARKA WODNA, RYBOŁÓWSTWO ORAZ ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA W 2020 ROKU
1. Informacje ogólne
1.1 Wytyczne do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa w 2020 roku, zwane dalej "Wytycznymi", wydaje się na podstawie § 13 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829), zwanego dalej "rozporządzeniem".
1.2 Wytyczne uwzględniają postanowienia następujących aktów prawnych i dokumentów:
a) ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020),
b) ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571),
c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599, z 2007 r. poz. 1426 oraz z 2019 r. poz. 1549),
d) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474),
e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218),
f) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 1612),
g) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325, z 2017 r. poz. 1075 i 2143 oraz z 2019 r. poz. 1985),
h) Oceny Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w 2019 r.,
i) Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2021-2035,
j) Wytycznych Rady Ministrów do programowania przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017-2026,
k) zarządzenia nr 16 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 16),
l) zarządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie finansowania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności,
m) zarządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie planów osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych oraz infrastruktury portowej i transportu morskiego.
1.3 Adresaci wytycznych:
a) Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zwane dalej "Ministerstwem",
b) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zwanemu dalej "Ministrem", lub przez niego nadzorowane, zwane dalej "jednostkami"1),
c) przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, zwani dalej "przedsiębiorcami", na których Minister, w drodze decyzji administracyjnych, nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa2).
1.4 Wytyczne stanowią podstawę do realizacji procesu programowania i planowania szkolenia obronnego w działach administracji rządowej gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa, zwanych dalej "DAR".
1.5 Celem Wytycznych jest:
a) ocena rocznego cyklu szkolenia obronnego realizowanego w 2019 r.,
b) wskazanie kierunków szkolenia obronnego na 2020 r. wynikających z sześcioletniego okresu planistycznego,
c) ustalenie sposobu planowania, organizowania i realizacji szkolenia obronnego oraz wskazanie koordynatorów i organizatorów szkolenia obronnego, zgodnie z postanowieniami § 13 ust. 4 rozporządzenia,
d) zapewnienie merytorycznego wsparcia organizatorom szkolenia obronnego do sporządzania planów oraz programów szkolenia obronnego,
e) poprawa realizacji procesu szkolenia obronnego,
f) dokonanie racjonalnego podziału przyznanych środków finansowych na organizację i przeprowadzenie zaplanowanych przedsięwzięć szkolenia obronnego,
g) przygotowanie jednostek do wykonywania zadań operacyjnych związanych z potrzebami Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych.
2. Ocena realizacji szkolenia obronnego w 2019 roku
2.1 Oceny realizacji szkolenia dokonano na podstawie:
a) analizy przedsięwzięć szkoleniowych Ministra przeprowadzonych w roku sprawozdawczym,
b) sprawozdań z realizacji zadań obronnych otrzymanych z jednostek oraz od przedsiębiorców,
c) sprawozdań ze szkolenia obronnego otrzymanych z jednostek,
d) przeprowadzonych kontroli problemowych realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa.
2.2 Realizację celów szkolenia obronnego w 2019 roku ocenia się na poziomie dobrym. Szkolenie ukierunkowane było na osiąganie przez Ministra oraz przez kierowników jednostek i przedsiębiorców zdolności podejmowania stosownych decyzji w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. W tym celu, w trakcie szkolenia obronnego dążono do wypracowania funkcjonalnych zasad współdziałania wszystkich elementów wspierających proces wypracowania decyzji, w tym zespołów koordynacyjnych i operacyjnych w zakresie identyfikacji i oceny zagrożeń.
2.3 Zrealizowano cel główny szkolenia obronnego jakim było przeprowadzenie treningu sztabowego przygotowującego do ćwiczenia działowego "Ewakuacja-20". Celem szkolenia było przygotowanie kadry kierowniczej do realizacji zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa oraz przemieszczenia i funkcjonowania w stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy. Zostały zrealizowane następujące elementy:
a) treningi stałego dyżuru (maj i wrzesień),
b) seminaria poświęcone:
- aktualizacji tabel i kart realizacji zadań operacyjnych,
- gotowości obronnej państwa - stany gotowości obronnej państwa i ich charakterystyka,
- zasadom działania organów władzy publicznej w stanach nadzwyczajnych,
- bezpieczeństwu i zagrożeniom w cyberprzestrzeni oraz usuwaniu ich negatywnych skutków,
- tworzeniu i realizacji Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych,
- planowaniu obronnym w procesie przygotowań obronnych przedsiębiorców.
2.4 W zakresie szkolenia obronnego skorygowano i uaktualniono koncepcję szkolenia obronnego, w szczególności w zakresie koordynowania i organizacji szkolenia.
W odniesieniu do organizatorów szkolenia przyjęto koncepcję realizacji zadań obronnych uwzględniającą specyfikę, charakter oraz uwarunkowania wykonywanych zadań obronnych.
2.5 Kontynuowano przygotowanie kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych, wchodzących w skład stanowisk kierowania, do działania w sytuacji uruchomienia zadań operacyjnych oraz doskonalenie współdziałania z innymi jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie.
2.6 Cykl seminariów pozwolił na zapoznanie szkolonych z systemem kierowania bezpieczeństwem narodowym, organizacją i funkcjonowaniem głównego stanowiska kierowania Ministra oraz z jego procedurami działania, w tym procedurami osiągania wyższych stanów gotowości obronnej, zasadami obiegu informacji w systemie stałych dyżurów, warunkami i procedurami realizacji zadań operacyjnych oraz przeciwdziałaniu i skutecznemu reagowaniu na zagrożenia w cyberprzestrzeni.
3. Wnioski
3.1 Proces szkolenia obronnego w 2019 roku przebiegał sprawnie oraz w sposób zapewniający właściwe nabywanie wiedzy niezbędnej do planowania i organizowania zadań obronnych i kształtowania umiejętności praktycznego wykonywania wybranych zadań, w tym zadań operacyjnych.
3.2 Szkolenia obronne w podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych jednostkach, u przedsiębiorców oraz w Ministerstwie były planowane i realizowane zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego w 2019 roku oraz na podstawie uzgodnionych z Ministrem planów.
3.3 Kwalifikowanie osób funkcyjnych i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych były zgodne z potrzebami organizatorów szkolenia.
3.4 Na wysoką ocenę wpłynęło poprawne realizowanie ustaleń zawartych w wytycznych w zakresie planowania, organizowania i koordynacji szkolenia przez organizatorów i koordynatorów szkolenia obronnego oraz niezakłócony proces finansowania przedsięwzięć szkoleniowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3.5 Za pozytywny objaw szkolenia uznano dążenie do konsekwentnej realizacji zamierzeń szkoleniowych ujętych w programach i planach szkolenia obronnego pomimo ograniczonych zasobów kadrowych i nakładania dodatkowych zadań spoza obszaru przygotowań obronnych.
4. Główne kierunki szkolenia w 2020 roku
4.1 W 2020 roku szkolenie obronne należy ukierunkować na przygotowanie kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych do:
a) udziału w ćwiczeniu dowódczo-sztabowym organizowanym przez Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych mającego na celu doskonalenie dowodzenia i zgrywanie Stanowiska Dowodzenia Dowództwa Komponentu Morskiego z siłami komponentu morskiego, organizacji wymiany informacji o bezpieczeństwie żeglugi i wsparcia eksperckiego oraz współdziałania w zakresie ochrony granicy morskiej państwa z udziałem pozamilitarnym,
b) przeprowadzeniu ćwiczenia działowego "Ewakuacja 20" w DAR gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa w celu weryfikacji zasad i procedur kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny oraz oceny współdziałania,
c) realizacji zadań w systemie kierowania Ministra w sytuacji wystąpienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu lub wojny,
d) przeprowadzeniu procesu przygotowawczego do opracowania nowych planów operacyjnych, w tym opracowania procedur działania do realizacji zadań operacyjnych określonych w planach operacyjnych, aktualizacji tabel oraz opracowania nowych kart realizacji zadań operacyjnych,
e) udziału w ćwiczeniu DEFENDER Europe 20 w celu doskonalenia etatowych obsad w realizacji zadań przeładunkowych w portach morskich,
f) podnoszeniu gotowości obronnej państwa, w zakresie uruchamiania zadań operacyjnych oraz procedur zarządzania kryzysowego przekazywanych w systemie stałych dyżurów,
g) weryfikacji przyjętych struktur organizacyjnych stanowisk kierowania oraz procedur działania zespołów zadaniowych,
h) przeprowadzeniu treningu sztabowego "Turbot" dla obsady Głównego Stanowiska Kierowania Ministra w celu przygotowania do ćwiczenia kompleksowego "Świt" w 2021 roku.
4.2 Szkolenia należy ukierunkować na nabywanie umiejętności praktycznych wykonywania zadań obronnych poprzez planowanie przedsięwzięć aktywizujących szkolonych, np. gier decyzyjnych i treningów oraz pogłębianie wiedzy teoretycznej w czasie konferencji, seminariów i innych form kształcenia.
4.3 W trakcie szkolenia należy poruszać w szczególności problematykę z zakresu:
a) przygotowania urzędu/jednostki organizacyjnej do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b) osiągania gotowości do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra oraz współdziałania w wykonywaniu zadań na rzecz Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza.
4.4 Szkolenie powinno być adresowane do zespołów i pracowników wyznaczonych do realizacji zadań obronnych, w tym do zespołów zadaniowych systemu kierowania Ministra.
4.5 Szkoleniem problemowym należy objąć zespoły wyznaczone do wykonywania zadań w Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania. Zespoły powinny brać udział w corocznych ćwiczeniach i treningach organizowanych przez organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo państwa zgodnie z planem ćwiczeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych w latach 2019-2024.
4.6 W przedsięwzięciach szkoleniowych realizowanych w wymiarze cywilno-wojskowym należy doskonalić relacje współdziałania z organami dowodzenia Sił Zbrojnych RP i organami administracji wojskowej w warunkach wystąpienia konfliktu hybrydowego oraz w reagowaniu na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w tym w reagowaniu na zagrożenia w cyberprzestrzeni.
4.7 Przedsięwzięcia realizowane z udziałem wojsk sojuszniczych należy wykorzystywać do sprawdzenia i podnoszenia zdolności do realizacji planowych zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza.
4.8 Określenia ćwiczebnych zadań obronnych realizowanych przez Ministerstwo, jednostki i przedsiębiorców w ramach ćwiczeń Sił Zbrojnych RP należy dokonywać na etapie przygotowania ćwiczenia, zgodnie z "Jednolitym tłem strategicznym do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP" oraz Ćwiczebną bazą danych do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP (dokumenty niejawne), w tym akcentować przedsięwzięcia zapewniające realizację zadań na rzecz Sił Zbrojnych RP oraz zadań wsparcia państwa-gospodarza realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych.
4.9 W trakcie planowania i realizacji ćwiczeń szczególną uwagę należy zwracać na ograniczenia dotyczące ochrony informacji niejawnych w ramach współdziałania między elementami Sił Zbrojnych RP a Ministerstwem, jednostkami i przedsiębiorcami.
4.10 Do priorytetów szkolenia obronnego w 2020 roku należą w szczególności:
a) weryfikacja modelu i procedur działania zespołów zadaniowych w systemie kierowania Ministra,
b) przygotowanie do opracowania planów operacyjnych i nowych kart realizacji zadań operacyjnych,
c) sprawdzanie przyjętych procedur podejmowania decyzji do realizacji wybranych zadaniach operacyjnych,
d) doskonalenie procedur związanych z wprowadzaniem stanów gotowości obronnej państwa oraz uruchamiania zadań operacyjnych w systemie stałych dyżurów.
4.11 Realizacja głównych kierunków szkolenia obronnego Ministerstwa wsparta będzie następującymi zamierzeniami szkoleniowymi:
a) wykładami i seminariami, których tematyka dotyczyć będzie:
- metodyki opracowania planów operacyjnych,
- aktualizacji tabel i zasad opracowania nowych kart realizacji zadań operacyjnych,
- realizacji zadań z obszaru zarządzania kryzysowego,
- założeń i wymogów dotyczących programu mobilizacji gospodarki,
- zagrożeń "hybrydowych", ataków terrorystycznych oraz w cyberprzestrzeni,
- organizacji ochrony szczególnej,
b) szkoleniem obsady stałego dyżuru oraz treningiem obiegu informacji w systemie stałego dyżuru obejmującymi: doskonalenie wiedzy na temat gotowości obronnej państwa, organizacji systemu stałego dyżuru, realizacji i dokumentowania zadań przyjętych oraz praktycznego ich wykonywania w czasie dyżuru,
c) treningiem sztabowym przygotowawczym do ćwiczenia kompleksowego,
d) realizacją ćwiczenia działowego "Ewakuacja 20", które odpowie czy Ministerstwo wraz z jednostkami i przedsiębiorcami z obszaru DAR gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa posiada właściwe procedury kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
5. Planowanie i realizacja szkolenia obronnego
5.1 Ustalenia ogólne:
a) planowanie szkolenia obronnego należy prowadzić zgodnie z przyjętą koncepcją przygotowań obronnych w Ministerstwie, zweryfikowaną o ustalenia wynikające ze SBN RP3) oraz dokumentów opracowywanych w zakresie planowania obronnego,
b) podczas planowania szkolenia należy uwzględniać:
- postanowienia niniejszych Wytycznych,
- pozycję organizatora szkolenia w systemie obronnym państwa,
- uwarunkowania miejscowe i rzeczowe,
- potrzeby szkoleniowe wynikające między innymi z dokonanej oceny szkolenia obronnego, stopnia osiągnięcia gotowości struktur i szkolonych do realizacji powierzonych zadań oraz zmian strukturalno-kompetencyjnych,
c) planowaniem szkolenia obronnego należy obejmować wszystkie obszary zadaniowe realizowane przez organizatora szkolenia w ramach przygotowań obronnych państwa,
d) w głównych kierunkach szkolenia obronnego zawartych w Wytycznych należy dokonywać oceny realizacji szkolenia oraz wskazywać cele i priorytety tego szkolenia,
e) szkoleniom obronnym przedsiębiorców należy zapewnić właściwą w tym zakresie koordynację,
f) dokumentom wydawanym w zakresie planowania szkolenia obronnego należy zapewniać merytoryczną zgodność, w szczególności wytycznym, programom i planom szkolenia obronnego,
g) przedsięwzięciom szkoleniowym prowadzonym w formie zajęć teoretycznych i praktycznych należy zapewniać właściwe proporcje - szkolenie prowadzone w formie zajęć teoretycznych należy traktować jako poprzedzające i uzupełniające, a praktyczne formy szkolenia, jako zapewniające nabywanie umiejętności praktycznych wykonywania zadań obronnych,
h) w programach szkolenia obronnego, stosownie do ustaleń Wytycznych, i "Planu ćwiczeń obronnych i wykazu przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych na lata 2019-2024", w których proponuje się udział pozamilitarnych struktur obronnych państwa, należy dokonać stosownej aktualizacji przedsięwzięć szkoleniowych,
i) należy dążyć do podnoszenia frekwencji uczestnictwa kierowniczej kadry w szkoleniu obronnym organizowanym na szczeblu DAR oraz do zapewnienia wysokiego poziomu uczestnictwa kierowniczej kadry Ministerstwa i jednostek w szkoleniu obronnym prowadzonym w formie Wyższych Kursów Obronnych.
5.2 Na potrzeby koordynacji planowania i realizacji szkolenia obronnego ustala się:
a) grupy szkoleniowe:
- K-1 Kierownictwo Ministerstwa:
-- Minister,
-- sekretarz stanu,
-- podsekretarz stanu,
-- dyrektor generalny,
- K-2 kierownicy jednostek i ich zastępcy w:
-- Akademii Morskiej w Szczecinie (AM),
-- Uniwersytecie Morskim w Gdyni (UMR),
-- Izbie Morskiej w Gdańsku z siedzibą w Gdyni (IMG),
-- Izbie Morskiej w Szczecinie (IMS),
-- Odwoławczej Izbie Morskiej w Gdańsku z siedzibą w Gdyni (OIMG),
-- Urzędach Morskich (UM),
-- Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
-- Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie (PGW),
-- Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytucie Badawczym (IMGW),
- Regionalnych Zarządach Gospodarki Wodnej (RZGW),
- Głównym Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego (GIRM),
- Morskim Instytucie Rybackim - Państwowym Instytucie Badawczym (MIR-PIB),
- Instytucie Rybactwa Śródlądowego (IRS),
- Urzędach Żeglugi Śródlądowej (UŻŚ),
- D-1 dyrektorzy i ich zastępcy w Ministerstwie w:
-- Departamencie Edukacji Morskiej,
-- Departamencie Gospodarki Morskiej,
-- Departamencie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej,
-- Departamencie Nadzoru Właścicielskiego,
-- Departamencie Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami,
-- Departamencie Rybołówstwa,
- D-2 dyrektorzy i ich zastępcy w Ministerstwie w:
-- Departamencie Prawnym,
-- Departamencie Współpracy Międzynarodowej,
-- Biurze Administracyjnym,
-- Biurze Budżetowo-Finansowym,
-- Biurze Dyrektora Generalnego,
-- Biurze Kontroli i Audytu Wewnętrznego,
-- Biurze Ministra,
-- Biurze Obrony i Ochrony Informacji Niejawnych,
-- Biurze Prasowym,
- D-3 kadra kierownicza wewnętrznych komórek organizacyjnych wykonująca zadania obronne w AM, UMR, UM, IMG, IMS, OIMG, SAR, PGW, IMGW, RZGW, GIRM, MIR-PIB, IRŚ, UŻŚ,
- P-1 pracownicy komórek wewnętrznych Ministerstwa prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego,
- P-2 pracownicy prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego w AM, UMR, UM, IMG, IMS, OIMG, SAR, PGW, IMGW, RZGW, GIRM, MIR-PIB, IRŚ, UŻŚ,
- B-1 kadra kierownicza przedsiębiorców:
-- Zarządu Morskiego Portu (ZMP) Gdańsk,
-- ZMP Gdynia,
-- Polskich Linii Oceanicznych (PLO),
-- Polskiego Ratownictwa Okrętowego (PRO),
-- Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP),
-- ZMP Szczecin i Świnoujście,
-- Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM),
-- SHIP-SERVICE,
-- ENERGOPOL-SZCZECIN (ENERGOPOL),
-- Centrum Logistyczne GRYF (GRYF),
-- UNITY LINE LIMITED (UL LIMITED),
-- Straż Ochrony Portu Gdańsk Sp. z o.o. w Gdańsku,
-- Portowa Straż Pożarna "Florian" Sp. z o.o. w Gdańsku,
-- Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. w Świnoujściu,
-- INFRA-PORT Sp. z o.o. w Szczecinie,
-- Przedsiębiorstwo Usług Portowych Rezerwa Sp. z o.o. w Gdańsku,
-- Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" S.A. w Szczecinie,
-- Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego "Odra3" (PBH),
-- Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. w Warszawie,
- B-2 pracownicy przedsiębiorców prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego,
- M pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych,
- SK zespoły zadaniowe wyznaczone do obsadzenia stanowisk funkcyjnych na Stanowiskach Kierowania Ministra i jednostek,
- S obsada stałego dyżuru,
b) organizatorów szkolenia:
- Minister - dla grup B-1, D-1, D-2, K-1, K-2, P-1 oraz SK i S Ministerstwa,
- Dyrektor UM w Gdyni - dla grup D-3, P-2 w:
-- UMR,
-- UM w Gdyni,
-- MIR-PIB,
-- IRŚ,
-- IMG,
-- OIMG,
oraz SK i S w Gdyni i B-2 przedsiębiorców, według właściwości,
- Dyrektor UM w Słupsku - dla grup D-3, P-2 w:
-- UM w Słupsku
oraz SK i S w UM w Słupsku,
- Dyrektor UM w Szczecinie - dla grup D-3, P-2 w:
-- AM w Szczecinie,
-- IMS,
-- UM w Szczecinie,
- GIRM,
oraz SK i S w UM w Szczecinie i B-2 przedsiębiorców, według właściwości,
- dyrektorzy IMGW i SAR, Prezes PGW - dla grup D-3, P-2, M, SK i S według właściwości,
- rektorzy: AM i UMR, dyrektorzy: GIRM, MIR-PIB, IRŚ oraz UŻŚ dla grupy SK i S według właściwości,
- kierownicy IMG, IMS, OIMG - dla grup D-3, P-2 według właściwości,
- przedsiębiorca - dla grup M i S według właściwości,
c) koordynatorów szkolenia:
- Minister - w UM, PGW, IMGW, SAR i UŻŚ.
- Dyrektorzy UM, wskazani w lit. b - w jednostkach i u przedsiębiorców, według właściwości.
6. Zasady organizacji i prowadzenia zajęć praktycznych
6.1 Ustalenia ogólne:
a) niniejsze ustalenia należy wykorzystywać podczas realizacji szkolenia w formie zajęć praktycznych, w szczególności w zakresie określania charakteru ćwiczeń, metodycznych zasad ćwiczeń, sposobu ich przygotowania, prowadzenia i omawiania zasad organizacji pracy zespołu autorskiego i kierownictwa ćwiczenia,
b) w planowaniu szkolenia obronnego główny wysiłek należy skupić na szkoleniu prowadzonym w formie zajęć praktycznych, z zachowaniem zasady, że ćwiczenia obronne oraz treningi i gry są zasadniczymi formami szkolenia, zapewniającymi nabywanie i doskonalenie umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań obronnych,
c) należy przyjąć zasadę stopniowego dochodzenia do najważniejszych przedsięwzięć szkoleniowych z uwzględnieniem kolejności:
- zajęcia teoretyczne,
- gry, treningi,
- ćwiczenia,
d) na etapie planowania, organizacji i prowadzenia zajęć praktycznych należy uwzględniać strukturę i podział kompetencji w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz obowiązujące procedury w zakresie współdziałania organów administracji publicznej z ćwiczącymi strukturami wojskowymi przy realizacji zadań obronnych,
e) na potrzeby organizowania i prowadzenia ćwiczeń obronnych należy wykorzystywać, jako dokument pomocniczy, "Jednolite tło strategiczne do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP", zawierający ustalenia i informacje umożliwiające, po odpowiednim przystosowaniu, opracowywanie ogólnych i szczegółowych założeń scenariuszy oraz sytuacji wyjściowych do kompleksowych i działowych ćwiczeń obronnych oraz treningów i gier,
f) umiejętności kierowania realizacją zadań obronnych w DAR będących we właściwości Ministra należy doskonalić poprzez przeprowadzanie ćwiczeń działowych stosując zasadę, o której mowa w lit. c,
g) cel oraz ogólny charakter (temat) ćwiczeń powinien wynikać z miejsca i roli DAR będących we właściwości Ministra w systemie obronnym państwa oraz funkcjonalnego ich przeznaczenia i zmierzać do sprawdzenia i weryfikacji przyjętych rozwiązań formalno-prawnych i organizacyjnych oraz obowiązujących procedur działania, a także dokonania oceny współdziałania Ministerstwa, jednostek i przedsiębiorców realizujących zadania obronne,
h) dla przedsięwzięć szkoleniowych prowadzonych wspólnie z Siłami Zbrojnymi RP przyjmować należy cele zapewniające określenie miejsca i roli współpracy cywilno-wojskowej podczas prowadzenia operacji obronnej oraz w warunkach współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa, w szczególności obiegu informacji pomiędzy DAR a elementami dowodzenia Sił Zbrojnych RP i administracji wojskowej,
i) kierowanie ćwiczeniem powinno być realizowane osobiście przez Ministra bądź inną osobę z Kierownictwa Ministerstwa upoważnioną do działania w jego imieniu,
j) ćwiczenia obronne należy prowadzić w miejscach (rejonach, obszarach) przewidywanego działania ćwiczących, z uwzględnieniem pracy w zapasowych miejscach pracy ćwiczących grup operacyjnych Ministerstwa, jednostek oraz przedsiębiorców,
k) czas trwania ćwiczeń obronnych powinien wynikać z zakładanych celów oraz przyjętych rozwiązań organizacyjnych.
6.2 Tematy ćwiczeń powinny wynikać z:
a) przeznaczenia ćwiczących struktur organizacyjnych i zadań szkoleniowych określonych przez koordynatora szkolenia na ustalony okres szkoleniowy,
b) założeń wynikających ze strategii narodowych i dokumentów normatywnych,
c) miejsca, roli oraz zadań ćwiczących w strukturze podsystemu niemilitarnego,
d) poziomu indywidualnego oraz zespołowego wyszkolenia ćwiczących w dziedzinie przygotowania i prowadzenia działań przewidywanych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny,
e) najnowszych poglądów dotyczących przygotowania i prowadzenia działań przez podsystem niemilitarny,
f) doświadczeń, wniosków i zaleceń z ćwiczeń przeprowadzonych w przeszłości, wniosków i zaleceń wynikających z prowadzonych kontroli wykonywania zadań obronnych.
7. Ustalenia końcowe
7.1 W imieniu Ministra proces szkolenia obronnego w Ministerstwie organizuje i realizuje Dyrektor Biura Obrony i Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego dalej "BOilN", do którego obowiązków w szczególności należy:
a) opracowanie wytycznych do planowania i realizacji szkolenia obronnego w 2020 roku,
b) opracowanie i uzgodnienie z Ministrem Obrony Narodowej rocznego planu szkolenia obronnego w DAR na 2020 rok,
c) zgłaszanie kandydatów do udziału w Wyższych Kursach Obronnych,
d) zapewnienie środków finansowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych,
e) organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego,
f) dokumentowanie szkolenia obronnego,
g) kontrola realizacji szkolenia obronnego w jednostkach i u przedsiębiorców.
7.2 Dokumentacja szkolenia obronnego obejmuje:
a) program szkolenia obronnego, którego wzór określa załącznik nr 1 do Wytycznych, zawierający:
- cele szkolenia,
- problematykę szkolenia realizowaną przez:
-- Ministra w sześcioletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją co dwa lata,
-- kierownika jednostki w trzyletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją co dwa lata,
- zasadnicze przedsięwzięcia szkoleniowe:
-- podmiotu sporządzającego program,
-- innych organizatorów szkolenia, w których jest planowany udział przedstawicieli podmiotu sporządzającego program,
- grupy szkoleniowe,
b) plan szkolenia obronnego, opracowywany w cyklu rocznym przez jednostkę4) oraz przedsiębiorcę5), którego wzór określa załącznik nr 2 do Wytycznych, określający:
- cele szkolenia wynikające z programu szkolenia,
- tematy szkolenia opracowane na podstawie problematyki ujętej w programie szkolenia,
- formę, termin i miejsce szkolenia,
- grupy szkoleniowe podlegające szkoleniu,
- ustalenia organizacyjne,
c) dokumentację finansowania wydatków na szkolenie obronne6),
d) sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego, którego wzór określa załącznik nr 3 do Wytycznych,
e) dokumentację pomocniczą:
- plan zajęć,
- listy obecności.
7.3 Środki finansowe na szkolenie obronne należy wydatkować w sposób racjonalny, zgodnie z zarządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie finansowania zadań na rzecz obronności państwa.
7.4 Sprawozdawczość z realizacji szkolenia obronnego należy prowadzić zgodnie z załącznikiem nr 3 do Wytycznych.
|
1) Wykaz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych określa obwieszczenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych (M.P. poz. 983).
2) Są to przedsiębiorcy, o których mowa w części III, XI i XIV załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325, z 2017 r. poz. 1075 i 2143 oraz z 2019 r. poz. 1985), na których, w trybie decyzji administracyjnych, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej i minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej nałożył, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.
3) Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej - jest dokumentem dotyczącym bezpieczeństwa państwa, opracowywanym przez Radę Ministrów zgodnie z art. 6 ust. 1 i zatwierdzanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Strategia w sposób całościowy ujmuje zagadnienia bezpieczeństwa narodowego oraz wskazuje optymalne sposoby wykorzystania na potrzeby bezpieczeństwa wszystkich zasobów pozostających w dyspozycji państwa w sferze obronnej, ochronnej, społecznej i gospodarczej.
4) Plan uzgadnia Dyrektor BOilN Ministerstwa.
5) Plan uzgadnia Dyrektor Urzędu Morskiego, według właściwości.
6) Dokumentację finansowania wydatków na szkolenie obronne należy prowadzić według zasad określonych w zarządzeniu Ministra w sprawie finansowania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa.
Załączniki do Wytycznych
do zarządzenia nr 2 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 7 lutego 2020 r. (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 2)
Załącznik nr 1
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 2
SCHEMAT ORGANIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W DZIAŁACH ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ GOSPODARKA MORSKA, GOSPODARKA WODNA, RYBOŁÓWSTWO ORAZ ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
- Data ogłoszenia: 2020-02-10
- Data wejścia w życie: 2020-02-11
- Data obowiązywania: 2020-02-11
- Dokument traci ważność: 2020-12-31
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA