REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 64
ZARZĄDZENIE NR 39
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 26 września 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094 oraz z 2017 r. poz. 1076).
Załącznik do Zarządzenia Nr 39 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 26 września 2017 r. w sprawie
zatwierdzenia statutu Instytutu
Gospodarki Przestrzennej
i Mieszkalnictwa w Warszawie
(Dz. Urz. MIB poz. 64)
STATUT
Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut badawczy o nazwie: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (aktualny tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1158) zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 października 2002 r. w sprawie podziału Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej oraz Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej i utworzenia Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa oraz Instytutu Rozwoju Miast (Dz. U. Nr 180, poz. 1503);
3) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Instytut posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000143027.
2. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Instytut może używać skróconej nazwy: IGPiM oraz nazwy w języku angielskim: Institute of Spatial Management and Housing.
4. Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres zadań przypisany poszczególnym komórkom organizacyjnym Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu.
6. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania
§ 3. 1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);
2) przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowań praktycznych;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących zagadnień: gospodarki przestrzennej, komunalnej, budownictwa i mieszkalnictwa;
4) rozwój metod i technik współczesnego warsztatu planistycznego, podstaw planowania i zarządzania przestrzenią, w harmonizacji z działaniami państw Unii Europejskiej.
2. Do zakresu działania Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także wdrożeniowych dotyczących:
1) ustrojowych, prawnych, społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych uwarunkowań i kierunków oraz programów i planów związanych z gospodarką przestrzenną i komunalną, warunków i zasad kształtowania środowiska w dokumentach strategicznych i planach zagospodarowania przestrzennego miast, gmin, województw, obszarów funkcjonalnych (PKD 71.11.Z);
2) funkcjonowania gospodarki mieszkaniowej i gospodarki nieruchomościami oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego w miastach i na wsi;
3) tworzenia i użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz standaryzacji danych przestrzennych;
4) rozwoju systemów informacyjnych planowania przestrzennego, w tym zasilanych informacją pozyskiwaną w procesach teledetekcji;
5) monitoringu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
3. Przedmiot i zakres działalności podstawowej Instytut realizuje przez:
1) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez wykonywanie studiów i opracowań projektowych i planistycznych;
2) prowadzenie doradztwa, konsultacji, opracowywanie ekspertyz oraz homologacje i badania techniczne tramwajów i trolejbusów (71.20.B);
3) współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej, jednostkami sektora finansów publicznych oraz stowarzyszeniami naukowo-technicznymi;
4) branie udziału w sieciach i organizacjach badawczych, konsorcjach naukowych i przemysłowych;
5) prowadzenie działalności wydawniczej i informacji naukowo-technicznej (PKD 58, 58.11.Z, 58.14.Z);
6) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań;
7) kształcenie kadry na potrzeby gospodarki przestrzennej, komunalnej i mieszkaniowej oraz administracji rządowej i samorządowej;
8) prowadzenie szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B).
4. Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 1–3, która obejmuje doradztwo i sporządzanie ekspertyz w zakresie nauk technicznych (PKD 71). Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.
Rozdział III
Organy Instytutu
§ 4. Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) Rada Naukowa.
§ 5. 1. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
1) zastępców dyrektora powoływanych i odwoływanych przez ministra nadzorującego;
2) sekretarza naukowego, powoływanego i odwoływanego przez dyrektora;
3) kierowników komórek organizacyjnych, powoływanych i odwoływanych przez dyrektora.
2. Zastępcy dyrektora kierują działalnością podporządkowanych im komórek organizacyjnych, określonych w Regulaminie organizacyjnym Instytutu.
§ 6. 1. Rada Naukowa składa się z 12 członków.
2. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 6;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 6.
3. Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 2 pkt 1 dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 2.
4. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
5. Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
6. Regulamin wyborów członków Rady Naukowej ustala dyrektor w drodze zarządzenia, uwzględniając postanowienia dotyczące uzupełnienia składu Rady Naukowej.
7. Członkowie Rady Naukowej biorą udział w posiedzeniach Rady Naukowej osobiście lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Uchwały Rady Naukowej mogą być przyjmowane w drodze głosowania za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub systemu teleinformatycznego, za wyjątkiem uchwał w sprawach, co do których ustawa lub regulamin Rady Naukowej przewiduje tajność głosowania.
8. Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 7. 1. Rada Naukowa Instytutu, powołana w trybie ustawowym, działająca na podstawie uchwalonego regulaminu, składa się z 12 osób.
2. Do ważności uchwał Rady Naukowej jest wymagane zaproszenie na jej posiedzenie wszystkich i obecność co najmniej połowy jej członków.
3. Uchwały Rady Naukowej zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów „za” w stosunku do głosów „przeciw” wraz z głosami wstrzymującymi się decyduje głos Przewodniczącego Rady Naukowej.
4. Posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Przewodniczący w ciągu czternastu dni od złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia Rady Naukowej.
5. Do wniosku, o którym wyżej mowa, załącza się proponowany porządek obrad Rady Naukowej wraz z niezbędną dokumentacją pozwalającą członkom Rady Naukowej przygotowanie się na posiedzenie Rady Naukowej.
6. Jeżeli Rada Naukowa podejmuje na wniosek Dyrektora Instytutu decyzję, opiniuje lub zajmuje stanowisko w danej sprawie, do porządku obrad, o którym mowa w ust. 5, załącza się powyższy wniosek wraz z uzasadnieniem.
7. Jeżeli wraz z porządkiem obrad członkowie Rady Naukowej nie uzyskali w terminie 14 dni przed dniem odbycia posiedzenia dokumentów, o których mowa w ust. 6, punkt porządku obrad, którego to dotyczy nie jest rozpatrywany na posiedzeniu Rady Naukowej z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Rada Naukowa rozpatruje punkt porządku obrad, o którym mowa w ust. 7 za zgodą wszystkich członków obecnych na jej posiedzeniu.
9. Z posiedzeń Rady Naukowej sporządza się protokół.
Rozdział IV
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 8. 1. Dyrektor jest uprawniony do reprezentowania Instytutu i samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu.
2. Dyrektor może ustanowić prokurę i udzielać pełnomocnictw do realizacji określonych zadań oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.
Rozdział V
Kryteria i tryb przeprowadzania i ogłaszania konkursu na pracowników naukowych Instytutu
§ 9. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego poprzedzone jest konkursem, który ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia.
2. W zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor określa w szczególności skład komisji konkursowej, nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymogi, od spełnienia których uzależnione jest właściwe wykonywanie zadań na tym stanowisku, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania dokumentów.
3. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane na stronie internetowej Instytutu oraz na stronach, o których mowa w art. 43 ust. 7 ustawy.
4. Termin składania dokumentów nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
5. Komisja konkursowa, na podstawie podstawionych dokumentów, stwierdza czy kandydat spełnia wymagania formalne oraz wymogi określone w ogłoszeniu o konkursie oraz decyduje o zakwalifikowaniu go do konkursu.
6. Z kandydatami zakwalifikowanymi do konkursu przeprowadzona przeprowadza się rozmowę kwalifikacyjną.
7. Na podstawie złożonych dokumentów oraz przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej, komisja konkursowa wyłania kandydata, którego wykształcenie, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe dają rękojmię należytego wykonywania zadań na stanowisku lub stwierdza, że konkurs zakończył się brakiem rozstrzygnięcia.
8. W razie braku rozstrzygnięcia konkursu można ogłosić ponowny konkurs na to stanowisko.
9. Wyniki konkursu ogłasza się na stronie internetowej Instytutu.
Rozdział VI
Tryb wyboru komisji dyscyplinarnej
§ 10. 1. W Instytucie działa Komisja dyscyplinarna, składająca się z 5 członków, wybierana w następujący sposób:
1) wybory ogłasza dyrektor, w drodze zarządzenia, w którym określa w szczególności termin wyborów przypadający nie wcześniej niż 30 dni od wejścia w życie zarządzenia oraz powołuje, spośród pracowników Instytutu komisję wyborcza, składającą się z trzech członków, a także wskazuje przewodniczącego komisji wyborczej;
2) z chwilą powołania komisji wyborczej jej członkowie tracą czynne i bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej;
3) czynne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo- technicznemu, zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
4) bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu, zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż rok przed wydaniem zarządzenia dyrektora, o którym mowa w pkt 1;
5) kandydaturę na członka komisji dyscyplinarnej może zgłosić każdy pracownik posiadający czynne prawo wyborcze do przewodniczącego komisji wyborczej, w terminie 14 dni od dnia wydania zarządzenia, o którym mowa w pkt 1; kandydaturę uważa się za zgłoszoną pod warunkiem wyrażenia zgody przez kandydata;
6) komisja wyborcza, po upływie terminu wskazanego w pkt 5, weryfikuje kandydatów pod względem spełnienia wymagań formalnych i na co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów sporządza listę kandydatów;
7) listę kandydatów komisja wyborcza ogłasza w sposób i w miejscu pozwalającym na swobodne zapoznanie się wyborców z kandydaturami;
8) do komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów;
9) komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów i przekazuje go dyrektorowi;
10) dyrektor ogłasza wyniki wyborów w sposób i w miejscu pozwalającym na swobodne zapoznanie się pracowników z wynikami.
2. Jeżeli w toku kadencji komisji dyscyplinarnej zajdzie taka potrzeba dyrektor zarządza wybory uzupełniające.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 11. 1. W sprawach nieuregulowanych stosuje się przepisy ustawy.
2. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
§ 12. Traci moc Statut Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa uchwalony przez Radę Naukową w dniu 2 marca 2011 r., zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury Zarządzeniem Nr 40 z dnia 4 października 2011 r.
- Data ogłoszenia: 2017-09-27
- Data wejścia w życie: 2017-09-28
- Data obowiązywania: 2017-09-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA