REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 47

ZARZĄDZENIE NR 28
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 16 czerwca 2016 r.

w sprawie procedury planowania i realizacji budżetu dla części 18, 26 i 39

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 175 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
 Wprowadza się procedurę planowania i realizacji budżetu dla części: 18, 26 i 39, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§ 2.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk

 

1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działami administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r. poz. 195.

Załącznik 1. [PROCEDURA PLANOWANIA I REALIZACJI BUDŻETU DLA CZĘŚCI: 18, 26 i 39]

Załącznik do zarządzenia Nr 28 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 16 czerwca 2016 r. (poz. 47)

PROCEDURA PLANOWANIA I REALIZACJI BUDŻETU DLA CZĘŚCI: 18, 26 i 39

I. Przepisy ogólne

§ 1. Procedura planowania i realizacji budżetu, zwana dalej „procedurą”, określa:

1) tryb prac nad projektem ustawy budżetowej w zakresie części budżetowych, których dysponentem jest Minister Infrastruktury i Budownictwa, w tym w układzie zadaniowym;

2) tryb prac związanych z opracowaniem i aktualizacją Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;

3) sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych i planów finansowych w zakresie części budżetowych, których dysponentem jest Minister Infrastruktury i Budownictwa;

4) sposób oraz tryb finansowania i rozliczania inwestycji z budżetu państwa;

5) sposób wykonywania ustawy budżetowej, w tym tryb dokonywania zmian w planach finansowych.

§ 2. Użyte w procedurze określenia oznaczają:

1) Minister – Minister Infrastruktury i Budownictwa;

2) Ministerstwo – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa;

3) BAF – Biuro Administracyjno-Finansowe;

4) BDG – Biuro Dyrektora Generalnego;

5) DBI – Departament Budżetu;

6) BB – Biuro Bezpieczeństwa;

7) podmiot – podmiot, dla którego są planowane wydatki w częściach budżetowych: 26 i 39;

8) jednostki – jednostki budżetowe finansowane zgodnie ze strukturą dysponenta części budżetowych: 18, 26 i 39;

9) ustawa – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);

10) rozporządzenie MF – rozporządzenie Ministra Finansów wydawane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

11) WPFP – Wieloletni Plan Finansowy Państwa;

12) zadania Ministerstwa – dochody i wydatki realizowane przez dysponenta III stopnia.

§ 3. Minister jest dysponentem następujących części budżetowych:

1) 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;

2) 26 – Łączność;

3) 39 – Transport.

II. Tryb prac nad projektem ustawy budżetowej

1. Postanowienia ogólne

§ 4. 1. Materiały do projektu ustawy budżetowej oraz WPFP są przygotowywane na podstawie przepisów prawa oraz wytycznych Ministra Finansów, z zachowaniem terminów wyznaczonych przez:

1) Ministra Finansów – dla Ministra;

2) DBI – dla BAF, właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;

3) BAF – dla komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie zadań Ministerstwa.

2. Za przygotowanie i przekazanie materiałów do projektu ustawy budżetowej oraz WPFP w układzie części budżetowych: 18, 26 i 39 odpowiada DBI.

3. Za przygotowanie i przekazanie do DBI materiałów do projektu budżetu, w zakresie zadań Ministerstwa, odpowiada BAF, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Za przygotowanie i przekazanie do BAF materiałów do projektu budżetu, w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń w Ministerstwie, odpowiada BDG.

2. Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych
(pierwszy etap prac nad projektem budżetu)

§ 5. 1. DBI występuje do BAF i właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek z prośbą o opracowanie i przekazanie w określonym terminie planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych, zwanych dalej „planami rzeczowymi”, w tym informacji o nowych zadaniach.

2. Plany rzeczowe w zakresie zadań Ministerstwa opracowuje BAF, na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych Ministerstwa, i przekazuje do DBI.

3. Plany rzeczowe powinny być przedstawione na właściwych formularzach wraz z uzasadnieniem, przygotowanym zgodnie z wytycznymi wynikającymi z rozporządzenia MF oraz przekazanymi przez DBI.

4. Plany rzeczowe w zakresie wydatków na inwestycje budowlane i zakupowe podlegają weryfikacji i uzgodnieniu przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa prowadzące sprawy nadzoru Ministra nad organami lub jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w § 2 załącznika do zarządzenia nr 5 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – w zakresie zgodności z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579).

5. Plany rzeczowe w zakresie wydatków na inwestycje budowlane i zakupowe przygotowywane przez komórki organizacyjne w ramach zadań Ministerstwa przekazywane są do BAF. Przed przekazaniem, komórki organizacyjne uzgadniają z BB plany rzeczowe w zakresie wydatków na inwestycje budowlane i zakupowe z przeznaczeniem na zadania realizowane przez BB. Plany rzeczowe w zakresie wydatków na inwestycje budowlane i zakupowe z przeznaczeniem na zadania będące we właściwości BAF, po przekazaniu do BAF podlegają uzgodnieniu w zakresie administracyjnym, a następnie przechodzą weryfikację formalno-finansową.

6. DBI, po dokonaniu weryfikacji zgłoszonych propozycji planów rzeczowych, może zwrócić się do BAF oraz właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa lub jednostek o dodatkowe wyjaśnienia, dokonanie niezbędnych korekt lub uzupełnień.

7. Na podstawie otrzymanych dokumentów, DBI sporządza propozycje planów rzeczowych i wraz z pismem przekazującym materiały do projektu ustawy budżetowej, przedstawia je do akceptacji Ministra.

8. Po podpisaniu przez Ministra pisma, o którym mowa w ust. 7, komplet dokumentów jest przesyłany do Ministerstwa Finansów/Ministerstwa Rozwoju.

9. DBI przygotowuje i przekazuje stosowne formularze do innych właściwych ministrów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów.

3. Projekt budżetu państwa
(drugi etap prac nad projektem budżetu)

§ 6. 1. Po otrzymaniu wstępnych kwot wydatków i dokonaniu podziału limitu, DBI przekazuje do BAF i właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek informacje o przyjętych przez Radę Ministrów założeniach do projektu budżetu państwa, w tym wskaźnikach makroekonomicznych oraz wstępnej kwocie wydatków.

2. W oparciu o przekazane informacje, o których mowa w ust. 1, BAF, właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki sporządzają projekty planów dochodów i wydatków w ramach przekazanych limitów, w tym w układzie zadaniowym, na właściwych formularzach, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Formularze dotyczące zatrudnienia i wynagrodzeń w Ministerstwie, w zakresie wszystkich źródeł finansowania, sporządza BDG przy współudziale BAF.

4. Formularze w zakresie wydatków na inwestycje budowlane i zakupowe podlegają weryfikacji i uzgodnieniu przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa prowadzące sprawy nadzoru Ministra nad organami lub jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w § 2 załącznika do zarządzenia nr 5 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – w zakresie zgodności z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

5. Formularze w zakresie zadań inwestycyjnych Ministerstwa są przygotowywane przez BAF i podlegają uzgodnieniu przez komórki organizacyjne Ministerstwa, których zadania uwzględniono w formularzach.

6. DBI może przed otrzymaniem wstępnych kwot wydatków, o których mowa w ust. 1, zobowiązać jednostki oraz BAF do opracowania projektu planu dochodów wraz ze stosownym uzasadnieniem.

7. Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa, BAF oraz jednostki przekazują wraz z wypełnionymi formularzami uzasadnienie, przygotowane zgodnie z wytycznymi wynikającymi z rozporządzenia MF oraz przekazanymi przez DBI.

8. Podziału wstępnych kwot wydatków, ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej, na poszczególne jednostki oraz podmioty, dokonuje BB.

9. DBI, po dokonaniu weryfikacji otrzymanych dokumentów, może zwrócić się do BAF oraz właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek o dodatkowe wyjaśnienia, dokonanie niezbędnych korekt lub uzupełnień.

10. Na podstawie otrzymanych dokumentów, DBI przygotowuje formularze, w tym w układzie zadaniowym, według wzorów formularzy określonych w rozporządzeniu MF, wraz z pismem przekazującym materiały do projektu ustawy budżetowej, a następnie przedstawia je do akceptacji Ministra.

11. Po podpisaniu przez Ministra pisma, o którym mowa w ust. 10, komplet dokumentów jest przesyłany do Ministerstwa Finansów/Ministerstwa Rozwoju.

12. DBI przygotowuje i przekazuje materiały planistyczne do innych właściwych ministrów, o których mowa w rozporządzeniu MF.

13. Po przekazaniu przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, DBI przygotowuje informację o projekcie budżetu w zakresie części: 18, 26 i 39 dla komisji sejmowych i senackich, a następnie przekazuje do akceptacji Ministra.

14. Przygotowując informację, o której mowa w ust. 13, DBI może zwrócić się do BAF, właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek o opracowanie dodatkowych materiałów. Na każdym etapie prac nad projektem ustawy budżetowej, na wniosek DBI lub BAF, komórki organizacyjne Ministerstwa lub jednostki są zobowiązane do niezwłocznego udzielenia dodatkowych wyjaśnień i przekazania materiałów uzupełniających dotyczących projektu ustawy budżetowej.

4. Aktualizacja Wieloletniego Planu Finansowego Państwa

§ 7. 1. DBI przekazuje do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, BAF oraz jednostek wytyczne dotyczące przygotowania materiałów do aktualizacji WPFP.

2. W oparciu o przekazane wytyczne, BAF i komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki przygotowują materiały do WPFP na właściwych formularzach oraz przesyłają je w wyznaczonym terminie do DBI.

3. DBI po dokonaniu weryfikacji otrzymanych dokumentów, może zwrócić się do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, BAF oraz jednostek o dodatkowe wyjaśnienia, dokonanie niezbędnych korekt lub uzupełnień w przekazanych materiałach.

4. W oparciu o otrzymane formularze, DBI przygotowuje zbiorcze formularze do WPFP i przedstawia je do podpisu Ministra, a po podpisaniu przekazuje do Ministerstwa Finansów/Ministerstwa Rozwoju.

5. Sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych

§ 8. 1. W terminie do dnia 25 października DBI przekazuje BAF, właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz jednostkom informacje o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, wynikających z projektu ustawy budżetowej – w celu opracowania projektów planów finansowych, w tym w układzie zadaniowym.

2. Kierownicy jednostek zatwierdzają, w terminie ustalonym przez DBI, nie później jednak niż do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, projekty planów finansowych zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, z projektem ustawy budżetowej.

3. Projekt planu finansowego, w tym w układzie zadaniowym, w zakresie zadań Ministerstwa opracowuje BAF i przedstawia do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

4. Projekt planu finansowego, w tym w układzie zadaniowym, w zakresie dysponenta części opracowuje DBI i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi.

5. Projekty planów finansowych są sporządzane, co najmniej w szczegółowości:

1) w zakresie budżetu państwa: część, dział, rozdział i paragraf;

2) w zakresie budżetu środków europejskich: część, program, dział, rozdział i paragraf.

6. Jednostki sporządzają projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń oraz przedkładają do akceptacji kierownika jednostki.

7. Projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń w Ministerstwie sporządza BDG i po uzgodnieniu z BAF przedstawia do akceptacji Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

8. Plan zatrudnienia i wynagrodzeń, obejmujący wydatki ujęte w projekcie planu finansowego uwzględnia w szczególności podział na grupy zatrudnienia i źródło finansowania.

9. W terminie ustalonym przez DBI, nie później niż do dnia 1 grudnia, do DBI są przekazywane zgodne z projektem ustawy budżetowej projekty planów, o których mowa w ust. 2 i 3 oraz 6 i 7, w zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich.

10. DBI dokonuje weryfikacji otrzymanych projektów planów, pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu BAF, BDG lub jednostkę.

11. DBI, na podstawie zweryfikowanych projektów, o których mowa w ust. 2–4, opracowuje zbiorcze projekty planów finansowych w układzie części budżetowych, w tym w zakresie budżetu zadaniowego i przedkłada do akceptacji Ministra, a następnie przekazuje Ministrowi Finansów zweryfikowane projekty planów finansowych w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa (TREZOR), nie później niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

12. Projekty planów zatwierdzone odpowiednio przez Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub kierownika jednostki stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego, na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej.

III. Wykonywanie ustawy budżetowej

1. Sposób i tryb sporządzania planów finansowych

§ 9. 1. W terminie 10 dni roboczych od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, DBI przekazuje BAF i właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz jednostkom, informacje o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, wynikających z ustawy budżetowej.

2. Kierownicy jednostek, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1, sporządzają plany finansowe, w tym w układzie zadaniowym, celem zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową.

3. Plan finansowy, w tym w układzie zadaniowym w zakresie zadań Ministerstwa sporządza BAF w terminie, o którym mowa w ust. 2, i przedkłada do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

4. Plan finansowy, w tym w układzie zadaniowym, w zakresie dysponenta części sporządza DBI i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi.

5. Plany finansowe są sporządzane, co najmniej w następującej szczegółowości:

1) w zakresie budżetu państwa – część, dział, rozdział i paragraf;

2) w zakresie budżetu środków europejskich – część, program, dział, rozdział i paragraf.

6. W terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1:

1) BDG opracowuje plan zatrudnienia i wynagrodzeń Ministerstwa i po uzgodnieniu z BAF przedkłada do akceptacji Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

2) jednostki opracowują plan zatrudnienia i wynagrodzeń oraz zadań inwestycyjnych i przedkładają do akceptacji kierownika jednostki.

7. Plan zatrudnienia i wynagrodzeń, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym, uwzględnia w szczególności podział na grupy zatrudnienia i źródło finansowania.

8. Plan zadań inwestycyjnych Ministerstwa opracowywany przez BAF, wymaga uzgodnienia z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi.

9. Plan wydatków inwestycyjnych jednostek uwzględnia planowane do realizacji zadania inwestycyjne oraz źródła finansowania planowanych zadań oraz komórki organizacyjne jednostek odpowiedzialne za realizację zadania. Plany wydatków inwestycyjnych jednostek są uzgadniane przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa prowadzące sprawy nadzoru Ministra nad organami lub jednostkami organizacyjnymi.

10. Plany, o których mowa w ust. 2 i 3 oraz 6 i 8, są niezwłocznie przekazywane do DBI.

11. DBI weryfikuje plany, o których mowa w ust. 2 i 3 oraz 6 i 8. DBI może zwrócić się do komórek organizacyjnych Ministerstwa o opinię dotyczącą tych planów. W przypadku uwag są one zwracane do jednostki, BDG lub BAF – w celu ich poprawy.

12. DBI, na podstawie zweryfikowanych planów, przygotowuje zbiorczy plan finansowy oraz układ zadaniowy dla poszczególnych części budżetowych i przedstawia do akceptacji Ministra, a następnie przekazuje plany finansowe w systemie TREZOR do Ministerstwa Finansów.

13. Do aktualizacji planów, o których mowa w ust. 6 i 8, stosuje się przepisy ust. 6 i 11, przy czym w zakresie planu zatrudnienia i wynagrodzeń aktualizacji dokonuje się według stanu na koniec każdego kwartału i przekazuje do DBI nie później niż do 5 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.

2. Zmiany w planach finansowych

§ 10. 1. Zmiany w planach finansowych mogą być dokonywane przez Ministra na zasadach i w zakresie określonym w ustawie.

2. Zmiany w zakresie planów finansowych:

1) dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie – są dokonywane przez Ministra/Dyrektora Generalnego Ministerstwa. Projekt zmian przygotowuje BAF, po otrzymaniu wniosku komórki organizacyjnej Ministerstwa lub z własnej inicjatywy. Zmiany w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń Ministerstwa opracowuje BDG przy współudziale BAF;

2) dysponenta części – są dokonywane przez Ministra. Projekt zmian przygotowuje DBI na wniosek właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub BAF;

3) jednostek – są dokonywane przez kierowników jednostek w granicach upoważnienia udzielonego przez Ministra.

3. Wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym powinien określać zadanie oraz rodzaj wydatku, który ulega przesunięciu, a także uzasadnienie dokonania tych zmian, z jednoczesnym wskazaniem propozycji zmian w zakresie budżetu zadaniowego.

4. Sprawy związane z przygotowaniem decyzji w sprawie zmian w planach finansowych jednostek, które nie mogą być podjęte przez kierowników tych jednostek, prowadzi DBI, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.

5. W przypadku konieczności uzyskania zgody Ministra Finansów lub Ministra Rozwoju na dokonanie zmian w planie finansowym, DBI przygotowuje wniosek w sprawie uzyskania zgody Ministra Finansów lub Ministra Rozwoju w przeznaczeniu wydatków.

6. Po uzyskaniu zgody Ministra Finansów lub Ministra Rozwoju, o której mowa w ust. 5, DBI przygotowuje projekt decyzji w sprawie zmian w planie finansowym.

7. W przypadku dokonania zmiany w planie finansowym polegającej na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych jednorazowo na kwotę nieprzekraczającą 100 tys. zł, nieprzeznaczonych na inwestycje budowlane, DBI przygotowuje pismo do Ministra Finansów informujące o dokonanej zmianie.

8. DBI, BAF i kierownicy jednostek mogą wprowadzać zmiany w zakresie budżetu zadaniowego, które nie wymagają zmiany w planie finansowym.

9. Zmiany w planach finansowych, w tym w zakresie budżetu zadaniowego, są na bieżąco uwzględniane przez DBI i BAF oraz kierowników jednostek.

3. Uruchamianie środków z rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń

§ 11. 1. W celu uzyskania środków z rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń wynikających ze zmian organizacyjnych i nowych zadań należy wystąpić ze stosownym wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów, a następnie – po uzyskaniu zgody wyrażonej w uchwale Rady Ministrów – z wnioskiem do Ministra Finansów.

2. Wniosek do Prezesa Rady Ministrów w zakresie zwiększenia wynagrodzeń w Ministerstwie przygotowuje BDG przy współudziale BAF, a w zakresie jednostek DBI – na wniosek kierownika danej jednostki.

3. Po otrzymaniu uchwały Rady Ministrów w sprawie zwiększenia wynagrodzeń, DBI przygotowuje, przy udziale BAF lub jednostek, wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie środków z rezerwy celowej i przekazuje wniosek do podpisu Ministra, a następnie do Ministerstwa Finansów.

4. W przypadku gdy skutki uchwały w sprawie wynagrodzeń podjętej w roku poprzednim nie zostaną uwzględnione w budżecie na dany rok DBI, na wniosek BAF lub kierownika jednostki, przygotowuje wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie środków z rezerwy celowej i przekazuje do podpisu Ministra, a następnie do Ministerstwa Finansów.

5. Wnioski związane z uzyskiwaniem środków z rezerwy celowej na dodatki dla urzędników służby cywilnej opracowuje BDG w porozumieniu z BAF oraz jednostkami.

6. Po otrzymaniu decyzji Ministra Finansów w sprawie zmian w wydatkach, DBI zawiadamia kierownika jednostki lub BAF oraz BDG o dokonanych zmianach.

4. Uruchamianie środków z rezerwy ogólnej i rezerw celowych

§ 12. 1. Wniosek o uruchomienie środków z rezerwy ogólnej lub celowej przygotowuje DBI na wniosek BAF, właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierownika jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W zakresie zadań Ministerstwa, komórki organizacyjne kierują wnioski do BAF.

3. DBI lub BAF sprawdza wnioski w szczególności pod względem zgodności z planem finansowym, klasyfikacją budżetową i klasyfikacją w układzie zadaniowym oraz pod względem wnioskowanych kwot, biorąc pod uwagę aktualnie dostępne środki w budżecie.

4. DBI lub BAF może zwrócić się do:

1) wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienia, korektę lub uzupełnienie wniosku;

2) innych komórek organizacyjnych Ministerstwa o opinię na temat wniosków o uruchomienie środków z rezerw.

5. Szczegółowy sposób podziału i uruchamiania środków z rezerw celowych budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich przeznaczonych na finansowanie programów realizowanych z udziałem środków europejskich określa odrębna procedura.

6. Po otrzymaniu decyzji Ministra Finansów, DBI w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania decyzji, zawiadamia BAF, właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa lub kierownika jednostki o dokonanych zmianach.

7. BAF po uwzględnieniu decyzji w planie finansowym zawiadamia komórki wnioskujące o środki z rezerwy ogólnej lub celowej w zakresie zadań Ministerstwa.

5. Ewidencja planu finansowego i informowanie o zmianach w planie

§ 13. 1. DBI i BAF oraz jednostki prowadzą ewidencję planu finansowego i zmian w planie finansowym, odrębnie w zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich.

2. DBI, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia dokonania zmian w planie finansowym lub otrzymania decyzji Ministra Finansów wprowadzającej zmiany w planie finansowym, informuje kierowników jednostek i BAF oraz właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa o zmianach dokonanych w planie finansowym. Kierownicy jednostek i BAF wprowadzają zmiany w planie finansowym w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, z zastrzeżeniem, iż decyzje w każdym przypadku są uwzględniane w planie finansowym w miesiącu, w którym zostały podjęte.

3. Kierownicy jednostek oraz BAF niezwłocznie informują DBI o podjętych decyzjach w sprawie zmian w planie finansowym, jednakże nie później niż do dnia 26 każdego miesiąca, którego zmiany dotyczą.

4. Dyrektor lub Zastępca Dyrektora DBI akceptują plany finansowe dla poszczególnych części budżetowych, uwzględniające zmiany wprowadzone w tych planach, według stanu na koniec każdego miesiąca kalendarzowego.

5. Sprawy związane z dokonywaniem zmian w planie finansowym oraz składaniem wniosków o uruchomienie środków z rezerw celowych i rezerwy ogólnej prowadzone są równolegle, z wykorzystaniem Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR.

6. Jednostki oraz BAF przekazują do DBI układy zadaniowe po zmianach według stanu na koniec każdego miesiąca, w terminie do 10 dnia po zakończeniu miesiąca, którego zmiany dotyczą.

7. Dyrektor lub Zastępca Dyrektora DBI akceptują układy zadaniowe dla poszczególnych części budżetowych, uwzględniające zmiany wprowadzone w tych układach, według stanu na koniec każdego kwartału.

6. Blokowanie planowanych wydatków

§ 14. 1. DBI na wniosek BAF, właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierownika jednostki, przygotowuje projekt decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków – w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 177 ust. 1 ustawy.

2. W zakresie zadań Ministerstwa komórki organizacyjne kierują wnioski do BAF.

3. Po podpisaniu przez Ministra decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków, DBI niezwłocznie przygotowuje informację dla Ministra Finansów oraz kierownika jednostki lub BAF o podjętej decyzji.

7. Realizacja planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych

§ 15. 1. DBI lub BAF uzgadniają wnioski o zamówienia publiczne oraz umowy finansowane, odpowiednio w ramach wydatków dysponenta części budżetowej lub dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie.

2. Umowa, stanowiąca podstawę realizacji zadań rzeczowych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, powinna przed podpisaniem uzyskać akceptację głównego księgowego Ministerstwa.

8. Finansowanie i rozliczanie inwestycji z budżetu państwa

§ 16. 1. Właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa, prowadząca sprawy nadzoru Ministra nad organami lub jednostkami, o których mowa w § 2 załącznika do zarządzenia nr 5 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa uzgadnia program inwestycji budowlanej oraz akceptuje wartość kosztorysową inwestycji budowlanej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

2. Dla inwestycji realizowanych w Ministerstwie, Dyrektor Generalny uzgadnia program inwestycji budowlanej oraz akceptuje wartość kosztorysową.

3. Rozliczenie inwestycji budowlanej jest weryfikowane pod względem merytorycznym przez właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa, o której mowa w ust. 1, oraz pod względem finansowym przez DBI.

4. Rozliczenia dla inwestycji budowlanych realizowanych w Ministerstwie opracowywane są przez BAF w uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi i przekazywane są do DBI.

5. W zakresie nieuregulowanym w procedurze stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

9. Nadzór nad realizacją budżetu

§ 17. 1. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz kierownicy jednostek, w ramach udzielonych upoważnień do dysponowania środkami budżetu oraz pełnomocnictw do zawierania umów lub porozumień, sprawują na bieżąco merytoryczną kontrolę realizacji zadań, dochodów i wydatków oraz dokonują oceny celowości ponoszonych wydatków.

2. DBI występuje do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek, które sprawują merytoryczną kontrolę nad realizacją wydatków oraz do BAF w zakresie zadań Ministerstwa, o przedłożenie informacji obejmującej omówienie realizacji zadań i wykorzystania przekazanych środków oraz skuteczności i efektywności realizowanych zadań.

3. DBI na podstawie art. 175 ust. 1 i 2 ustawy, sporządza comiesięczną syntetyczną informację o wykonaniu dochodów i wydatków oraz nie rzadziej niż raz na pół roku analizę efektywności i skuteczności realizowanych zadań resortu. Informacje są przekazywane Kierownictwu Ministerstwa.

4. Jednostki oraz BAF sporządzają informacje i analizy, o których mowa w ust. 3, w swoim zakresie nie rzadziej niż raz na pół roku i przekazują do DBI.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-06-17
  • Data wejścia w życie: 2016-06-16
  • Data obowiązywania: 2016-06-16
  • Dokument traci ważność: 2018-11-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA