REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 25
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU1)
z dnia 1 czerwca 2016 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Ministra Gospodarki w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 296) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst zarządzenia Nr 36 Ministra Gospodarki z dnia 17 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. Urz. Min. Gosp. Nr 2, poz. 43), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej zarządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 28 stycznia 2015 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. Urz. Min. Gosp. poz. 6).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity zarządzenia nie obejmuje § 2 zarządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 stycznia 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. Urz. Min. Gosp. poz. 6), który stanowi:
„§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.”.
Minister Rozwoju: wz. J. Kwieciński
|
1) Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju
z dnia 1 czerwca 2016 r. (poz. 25)
ZARZĄDZENIE Nr 36
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 17 września 2010 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2016 r. poz. 359) zarządza się, co następuje:
§ 1. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie Nr 5 Ministra Gospodarki z dnia 9 lipca 2002 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zmienione zarządzeniem Nr 17 Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2004 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 46 Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 grudnia 2004 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 95 Ministra Gospodarki z dnia 22 marca 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 164 Ministra Gospodarki z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zarządzeniem Nr 7 Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2008 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i zarządzeniem Nr 18 Ministra Gospodarki z dnia 18 czerwca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania2).
Załącznik do zarządzenia Nr 36 Ministra Gospodarki
z dnia 17 września 2010 r.
STATUT
POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2016 r. poz. 359), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2.
1. Agencja może używać nazwy skróconej „PARP” oraz znaku graficznego (logo Agencji).
2. W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu „Polish Agency for Enterprise Development”.
3. Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
1. Agencja jest państwową osobą prawną, powołaną na podstawie ustawy w celu realizacji zadań publicznych, określonych w ustawie i przepisach wykonawczych do ustawy oraz zadań powierzonych przez podmioty sektora finansów publicznych, za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki, w trybie przepisu art. 5 ustawy.
2. Zadania z zakresu administracji rządowej Agencja realizuje w szczególności przez:
1) świadczenie usług doradczych i eksperckich przedsiębiorcom, instytucjom otoczenia przedsiębiorstw oraz organom administracji rządowej i organom jednostek samorządu terytorialnego;
2) udzielanie pomocy finansowej w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
3) podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu nowych technologii oraz działalności innowacyjnej, o których mowa w przepisach ustawy;
4) prowadzenie rejestru „Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw”, rejestru podmiotów działających na rzecz innowacyjności „Krajowa Sieć Innowacji”, o których mowa w przepisach ustawy, promowanie podmiotów wpisanych do tych rejestrów, organizowanie współpracy między nimi oraz świadczenie na ich rzecz usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych;
5) organizowanie szkoleń i seminariów, przedsięwzięć informacyjnych, promocyjnych, targowych i wystawienniczych w kraju oraz organizowanie, w porozumieniu z właściwymi instytucjami, przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych za granicą;
6) gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych dla przedsiębiorców, bezrobotnych oraz innych podmiotów, o których mowa w przepisach ustawy;
7) opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie publikacji.
§ 4.
1. Agencja jest jednostką sektora finansów publicznych, a od dnia 1 stycznia 2012 r. – agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
Rozdział 2
Rada Nadzorcza
§ 5.
1. Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej „Radą”, jest organem Agencji sprawującym nadzór nad jej działalnością w zakresie określonym w ustawie.
2. Do Rady należy wykonywanie zadań określonych w ustawie:
1) opiniowanie projektów rocznych planów działania, projektów planów finansowych Agencji oraz projektów zmian tych planów;
2) okresowa ocena wykonywania rocznych planów działania Agencji;
3) analizowanie efektywności działań podejmowanych przez Agencję;
4) opiniowanie sprawozdań z działalności Agencji, w szczególności kwartalnych i rocznych sprawozdań z realizacji planów działania i planów finansowych Agencji;
5) nadzór nad gospodarką finansową Agencji;
6) zatwierdzanie wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Agencji, dokonywanego przez Agencję w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;
7) opiniowanie regulaminu organizacyjnego Agencji;
8) opiniowanie regulaminu wynagradzania pracowników Agencji;
9) ustalanie wysokości wynagrodzenia Prezesa Agencji, zwanego dalej „Prezesem”, i jego zastępców;
10) występowanie do ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2 z wnioskiem o przyznanie nagrody rocznej dla Prezesa;
11) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie.
§ 6.
1. Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego oraz członków Rady, a także czas trwania kadencji określa ustawa.
2. Radą kieruje Przewodniczący Rady, który reprezentuje ją na zewnątrz.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego kompetencje Przewodniczącego wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
4. Przewodniczący Rady może upoważnić Zastępcę Przewodniczącego do wykonywania określonych czynności w jego imieniu.
§ 7.
1. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
2. Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy oraz na pisemny wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, Prezesa lub co najmniej połowy członków Rady.
3. Wniosek o zwołanie posiedzenia Rady powinien być zgłoszony w formie pisemnej i zawierać szczegółowy porządek posiedzenia oraz projekty uchwał, o ile są wnioskowane. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w terminie do 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
4. Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji lub w innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.
5. Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad, powinno być przekazane członkom Rady za 7-dniowym wyprzedzeniem, w formie pisemnej, elektronicznej za potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem faksu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość zawiadomienia o posiedzeniu w krótszym terminie, nieprzekraczającym jednak trzech dni roboczych lub w innej formie.
6. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5 nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wszyscy wyrazili na to zgodę. W takim przypadku członkowie Rady otrzymują materiały najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem posiedzenia.
7. W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, może uczestniczyć, bez prawa głosu, Prezes Agencji i upoważnione przez niego osoby oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
§ 8.
1. Rada może podejmować uchwały gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej połowa członków Rady, w tym Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.
2. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie tajne w sprawach określonych w § 9 ust. 2 statutu lub na żądanie członków Rady.
3. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
4. Członek Rady nie uczestniczy w głosowaniach w sprawach, które mogłyby wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, co odnotowuje się w protokole z posiedzenia Rady.
§ 9.
1. W sprawach pilnych Rada może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym w następujących sprawach:
1) opiniowanie projektu rocznego planu działania i projektu planu finansowego Agencji oraz projektów zmian tych planów;
2) okresowa ocena wykonania rocznego planu działania i planu finansowego Agencji;
3) opiniowanie sprawozdań z działalności Agencji.
3. Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.
§ 10.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, zawierający w szczególności: porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, rodzaj głosowania (jawne/tajne), wyniki głosowań przeprowadzonych nad poszczególnymi uchwałami, a w przypadku uchwał podejmowanych przed posiedzeniem Rady w trybie obiegowym – treść tych uchwał oraz wyniki głosowania. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
§ 11.
1. Rada może przyjąć regulamin określający szczegółowy tryb jej pracy.
2. Obsługę administracyjną Rady zapewnia Prezes.
Rozdział 3
Prezes
§ 12.
1. Prezes jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym w trybie określonym w ustawie.
2. Prezes kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz oraz ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.
§ 13.
Do kompetencji Prezesa należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów rocznych planów działania i projektów planów finansowych Agencji oraz projektów zmian tych planów, ich przekazywanie i przedstawianie właściwym ministrom w trybie i w terminach określonych w przepisach prawa;
2) wykonywanie zatwierdzonych rocznych planów działania i planów finansowych Agencji;
3) sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Agencji oraz sprawozdań z realizacji planów finansowych – w zakresie, trybie i w terminach określonych w przepisach prawa oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki;
4) sprawowanie zarządu majątkiem Agencji;
5) podejmowanie decyzji w sprawach umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności i wierzytelności Agencji z tytułu udzielonej pomocy finansowej – na zasadach określonych w ustawie;
6) powoływanie zespołów do przeprowadzenia otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowisko Zastępcy Prezesa oraz wnioskowanie do ministra właściwego do spraw gospodarki o powołanie lub odwołanie Zastępcy Prezesa;
7) udzielanie pełnomocnictw i upoważnień do działania w imieniu Agencji.
§ 14.
1. Do zadań Prezesa w zakresie zarządzania Agencją należy zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Agencji przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:
1) kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanawianie systemów kontroli zarządczej i kontroli wewnętrznej dostosowanych do realizowanych przez Agencję zadań;
2) nadawanie Agencji regulaminu organizacyjnego oraz wydawanie zarządzeń i decyzji organizacyjnych regulujących tryb działania Agencji w sprawach nieuregulowanych w ustawach i w statucie;
3) nadawanie Agencji regulaminu wynagradzania, określającego zasady wynagradzania pracowników;
4) politykę personalną służącą rozwojowi kadr Agencji;
5) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wszystkich pracowników Agencji – osobiście lub przez wyznaczoną do tego osobę lub osoby.
2. Prezes kieruje Agencją przy pomocy Zastępców Prezesa, Głównego Księgowego i Dyrektorów komórek organizacyjnych, nad którymi sprawuje bezpośrednią zwierzchność służbową.
Rozdział 4
Zastępcy Prezesa
§ 15.
1. Zastępcy Prezesa są powoływani na wniosek Prezesa i odwoływani w trybie określonym w ustawie.
2. W razie nieobecności Prezesa lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych działalnością Agencji kieruje wyznaczony przez Prezesa Zastępca.
3. Zakresy kompetencji Zastępców Prezesa określa Prezes w regulaminie organizacyjnym Agencji lub w odrębnym zarządzeniu.
4. Zastępcy Prezesa są odpowiedzialni przed Prezesem za całość spraw objętych zakresem ich kompetencji.
Rozdział 5
Organizacja Agencji
§ 16.
1. Strukturę Agencji tworzą następujące komórki organizacyjne:
1) departamenty – do realizacji merytorycznych zadań Agencji;
2) biura – do realizacji zadań w zakresie obsługi Agencji;
3) sekcje – jako komórki organizacyjne wewnątrz departamentów i biur.
2. Prezes może tworzyć samodzielne stanowiska pracy i zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.
§ 17.
1. Merytoryczne zadania nałożone na Agencję realizowane są przez:
1) Departament Koordynacji Wdrażania Programów;
2) Departament Wsparcia e-Gospodarki;
3) Departament Wsparcia Działalności Badawczo-Rozwojowej;
4) Departament Wsparcia Innowacyjności;
5) Departament Wsparcia Projektów Szkoleniowych;
6) Departament Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu;
7) Departament Programów Pilotażowych;
8) Departament Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności;
9) Departament Rozwoju Kapitału Ludzkiego;
10) Departament Rozwoju Instytucji Otoczenia Biznesu;
11) Departament Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki;
12) Departament Projektów Infrastrukturalnych;
13) Departament Promocji Gospodarczej;
14) Departament Komunikacji Zewnętrznej;
15) Departament Finansowo-Księgowy;
16) Departament Kontroli3).
2. Zadania w zakresie obsługi Agencji (funkcje wspierające) pełnią:
1) Biuro Prezesa;
2) Biuro Zarządzania Kadrami;
3) Biuro Administracji;
4) Biuro Prawne;
5) Biuro Zamówień Publicznych;
6) Biuro Informatyki;
7) Biuro Zarządzania Jakością;
8) Biuro Audytu Wewnętrznego.
3. Szczegółową organizację Agencji, w tym zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów, wewnętrzną strukturę komórek organizacyjnych oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny Agencji, nadawany przez Prezesa po zasięgnięciu opinii Rady.
Rozdział 6
Delegacja zadań
§ 18.
1. Agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w szczególności: promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania pomoc – w trybie i na zasadach określonych w ustawie.
2. Agencja może powierzyć wojewódzkiemu urzędowi pracy wykonywanie określonych w ustawie czynności związanych z realizacją przez Agencję programów, a w szczególności monitorowanie przedsięwzięć z udziałem pomocy finansowej Agencji – w drodze umowy zawartej z właściwym zarządem województwa.
3. Przy delegowaniu zadań Agencja zapewnia kontrolę realizacji zleconych zadań oraz spełniania wymaganych prawem warunków.
Rozdział 7
Pełnomocnictwa i upoważnienia
§ 19.
1. Prezes – jako organ Agencji może udzielać Zastępcom Prezesa, Dyrektorom komórek organizacyjnych Agencji, a także innym pracownikom Agencji lub innym osobom ogólnych i szczególnych pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności prawnych a także szczególnych upoważnień do dokonywania określonych czynności w imieniu Agencji.
2. Prezes udziela pełnomocnictw w formie pisemnej lub w innej formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
3. Agencja prowadzi rejestr udzielonych pełnomocnictw zawierający adnotacje o odwołaniu lub wygaśnięciu pełnomocnictwa.
4. W sprawach nieuregulowanych w statucie do pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
Rozdział 8
Audyt wewnętrzny i kontrola wewnętrzna
§ 20.
1. Audyt wewnętrzny prowadzi audytor wewnętrzny.
2. Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzenia audytu wewnętrznego określają przepisy działu szóstego ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
§ 21.
1. Prezes organizuje kontrolę wewnętrzną, zapewnia jej działanie oraz wykorzystanie wyników przeprowadzonych kontroli – jako podstawy podjęcia czynności zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli i do zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości w przyszłości.
2. Czynności kontrolne, stosownie do zakresów ich zadań i kompetencji, wykonują:
1) Prezes, Zastępcy Prezesa i Główny Księgowy;
2) Dyrektorzy komórek organizacyjnych;
3) wyznaczeni przez Prezesa pracownicy Agencji.
Rozdział 9
Kontrola zarządcza
§ 22.
1. Prezes zapewnia funkcjonowanie w Agencji adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w tym organizuje system zarządzania ryzykiem – zgodnie ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, a w szczególności standardami określonymi przez Ministra Finansów dla agencji wykonawczych.
2. Czynności z zakresu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem – stosownie do zakresów ich zadań i kompetencji – wykonują:
1) Prezes, Zastępcy Prezesa i Główny Księgowy;
2) Dyrektorzy komórek organizacyjnych;
3) wszyscy pracownicy Agencji.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań delegowanych, o których mowa w § 18 ust. 3.
|
1) Obecnie działem administracji rządowej – gospodarka kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
2) Zarządzenie zostało podpisane w dniu 17 września 2010 r.
3) Dodany przez § 1 zarządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 stycznia 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. Urz. Min. Gosp. poz. 6), które weszło w życie z dniem 28 stycznia 2015 r.
- Data ogłoszenia: 2016-06-15
- Data wejścia w życie: 2016-06-15
- Data obowiązywania: 2016-06-24
- Dokument traci ważność: 2017-12-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA