REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 5
ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 23 maja 2023 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Minister Cyfryzacji: J.Cieszyński
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja na podstawie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 792).
Załącznik do zarządzenia nr 4
Ministra Cyfryzacji
z dnia 23 maja 2023 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA CYFRYZACJI
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Cyfryzacji, zwany dalej „Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Cyfryzacji, zwanego dalej „Ministerstwem", oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Cyfryzacji, zwanego dalej „Ministrem".
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć: Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego.
§ 3. 1. Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
2. Ministra w wykonywaniu określonych zadań wspierają Pełnomocnicy, którzy podlegają jemu bezpośrednio.
3. Minister, w drodze zarządzenia, ustanawia Pełnomocnika, określając szczegółowy zakres jego zadań i uprawnień, oraz wskazuje komórkę organizacyjną, która zapewnia jego obsługę.
§ 4. 1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa są departamenty, w tym centra, i biura.
2. Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy. W komórce organizacyjnej mogą być ustanowieni zastępcy dyrektorów.
3. W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
4. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują kierownicy zespołów.
5. W przypadku samodzielnego stanowiska pracy do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
§ 5. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych ustalają, zgodnie z obowiązującym wykazem stanowisk urzędniczych, zakres obowiązków pracowników i organizują pracę w kierowanych komórkach organizacyjnych, zapewniając sprawne, terminowe i właściwe wykonywanie zadań wyznaczonych tym komórkom.
2. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1) występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej zadań;
2) zapewnienie wykonywania zadań ustalonych w Regulaminie oraz w innych przepisach, a także wyznaczonych na podstawie decyzji Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć, w ramach udzielonych upoważnień;
4) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w szczególności przygotowywanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, planów działalności i sprawozdań z ich wykonania w zakresie swojej właściwości;
5) zapewnienie przestrzegania przez pracowników wytycznych w sprawie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej, dyscypliny i czasu pracy, przepisów regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów o ochronie przeciwpożarowej, przepisów o ochronie informacji niejawnych, przepisów o ochronie danych osobowych, a także obowiązujących w Ministerstwie polityk, instrukcji bezpieczeństwa, kontroli dostępu i postępowania w sytuacjach kryzysowych;
6) zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy realizacji zadań;
7) sporządzanie planów finansowych w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną oraz monitorowanie wydatkowania środków finansowych ujętych w planie wydatków rzeczowych;
8) nadzór nad realizacją zawartych umów.
§ 6. 1. Dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, a jeżeli w komórce organizacyjnej utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora – wskazany przez dyrektora komórki organizacyjnej zastępca dyrektora.
2. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej lub w przypadku nieobecności w pracy zastępcy dyrektora, dyrektor komórki organizacyjnej wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym nadzorującego albo wykonującego wobec komórki organizacyjnej czynności kierownictwa odpowiednio Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić do zastępowania dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności osobę inną niż osoby wskazane w ust. 1 i 2.
§ 7. 1. Komórka organizacyjna w zakresie swojego działania:
1) realizuje zadania Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji ich zadań, a także z komórką audytu wewnętrznego w związku z realizacją czynności audytowych;
3) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego, w tym budżetu zadaniowego, przez przedkładanie propozycji celów, mierników, funkcji, zadań, podzadań i działań oraz monitoruje na podstawie mierników stopień realizacji celów;
4) współpracuje z Departamentem Projektów i Strategii w zakresie współpracy międzynarodowej, a w szczególności na bieżąco przekazuje temu Departamentowi informacje o działaniach podejmowanych w ramach prowadzonej współpracy międzynarodowej;
5) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego, uczestniczy w pracach nad ich projektami, a także realizuje proces w zakresie zawierania i procedowania umów międzynarodowych oraz prowadzi sprawy dotyczące ich ratyfikowania, zatwierdzania, wypowiadania i ogłaszania;
6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe pozostające w jej właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku powzięcia informacji o potrzebie opracowania:
a) projektu dokumentu rządowego niebędącego aktem normatywnym – przygotowuje projekt dokumentu rządowego,
b) projektu aktu normatywnego – przedstawia Departamentowi Prawnemu projekt aktu normatywnego wraz z jego szczegółowym merytorycznym uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji;
7) współpracuje z Departamentem Prawnym w pracach legislacyjnych;
8) prowadzi postępowania administracyjne;
9) reprezentuje Ministra przed innymi organami;
10) prowadzi analizy pozwalające na określenie strategicznych kierunków działania Ministerstwa;
11) koordynuje przygotowanie i przekazywanie raportów z realizacji programów działań, planów i strategii do właściwych podmiotów i organów;
12) współpracuje z Departamentem Zarządzania Danymi w udostępnianiu danych w portalu Dane.gov.pl w ramach realizacji polityki otwierania danych.
2. Komórki organizacyjne, które realizują zadania związane z nadzorem Ministra nad jednostkami lub z podległością jednostek wobec Ministra, zapewniają funkcjonowanie systemu nadzoru nad tymi jednostkami, w szczególności monitorują realizację zadań i celów tych jednostek, jak również wykorzystanie zasobów, a także weryfikują informację sprawozdawczą.
3. Komórki organizacyjne są obowiązane do współdziałania ze sobą oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zagadnieniami.
§ 8. W Ministerstwie działają na podstawie i w zakresie określonym odrębnymi przepisami:
1) Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
2) Inspektor Ochrony Danych;
3) Kierownik komórki audytu wewnętrznego;
4) Komitet Audytu.
§ 9. 1. Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa akceptuje dyrektor komórki organizacyjnej lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych podpisują:
1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora komórki organizacyjnej, odpowiednio naczelnicy wydziałów, kierownicy zespołów, koordynatorzy lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy.
§ 10. Pracownicy Ministerstwa mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych, administracyjnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa lub upoważnienia udzielonego przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa, odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§ 11. 1. Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka organizacyjna, do której zakresu zadań należy dana sprawa zgodnie z Regulaminem, albo – jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości komórki organizacyjnej – prowadząca sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej właściwą do jego realizacji jest ta komórka organizacyjna, do której należy większość zagadnień lub istota zadania.
3. Jeżeli komórka organizacyjna nie uważa się za właściwą w sprawie przekazuje sprawę bezpośrednio komórce organizacyjnej, która jej zdaniem jest właściwa.
4. Spory kompetencyjne pomiędzy:
1) komórkami organizacyjnymi – rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa;
2) komórkami organizacyjnymi, a jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, a także pomiędzy tymi jednostkami – rozstrzyga Minister.
5. Jeżeli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, Członek Kierownictwa Ministerstwa może:
1) zobowiązać dyrektorów komórek organizacyjnych do wyznaczenia z kierowanych przez nich komórek organizacyjnych pracowników, którzy będą współpracować przy realizacji danego zadania;
2) wyznaczyć komórkę organizacyjną, która będzie pełnić funkcję koordynacyjną względem innych komórek organizacyjnych.
6. W realizacji zadania, o którym mowa w ust. 5, może uczestniczyć przedstawiciel jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Ministra.
Rozdział 2
Zakresy zadań Gabinetu Politycznego Ministra i komórek organizacyjnych Ministerstwa
§ 12. Gabinet Polityczny Ministra (GP) realizuje zadania w zakresie zapewnienia politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu.
§ 13. Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (CRKC) realizuje zadania w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym w zakresie:
1) inicjowania, koordynowania, realizowania i monitorowania działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych;
2) realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226);
3) inicjowania i prowadzenia działań na rzecz dostępności cyfrowej i wynikających z rządowych działań na rzecz aktywizacji cyfrowej osób z niepełnosprawnościami;
4) realizacji badań i analiz, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia kompetencji cyfrowych oraz określania wyzwań związanych z rozwojem technologii cyfrowych i koordynacji polityk publicznych w tym obszarze;
5) promowania pozytywnych postaw w interakcjach osób fizycznych i prawnych w środowisku cyfrowym oraz walki z występującymi w nim negatywnymi zjawiskami, w tym dezinformacją, oraz prowadzenia innych działań mających na celu zwiększanie poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie lub popularyzacji inicjatyw służących temu celowi;
6) inicjowania, koordynowania i realizowania działań na rzecz zwiększania kompetencji sektora publicznego, w tym przez zachęcanie środowisk innowatorów, w tym młodzieży, do interakcji z sektorem publicznym;
7) pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
§ 14. Departament Cyberbezpieczeństwa (DC) realizuje zadania w zakresie:
1) funkcjonowania i rozwoju Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa oraz koordynacji realizacji Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zapewnienia obsługi merytorycznej Pełnomocnika Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa i Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa;
2) opracowywania i aktualizacji Narodowych Standardów Cyberbezpieczeństwa oraz przygotowywania i prowadzenia programów edukacyjnych, kampanii i szkoleń na rzecz poszerzania wiedzy i budowania świadomości z zakresu cyberbezpieczeństwa;
3) pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
4) wynikającym z nadzoru Ministra nad Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw związanych z funkcjonowaniem rady naukowej;
5) zarządzania kryzysowego i spraw obronnych będących we właściwości Ministra;
6) funkcjonowania krajowego ośrodka koordynacji kompetencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
7) cyberbezpieczeństwa i informatyki w Ministerstwie;
8) budowy i rozwoju Krajowego Systemu Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa;
9) współpracy międzynarodowej w obszarze cyberbezpieczeństwa;
10) informacji niejawnych;
11) zapewnienia zarządzania incydentami bezpieczeństwa i reagowania na cyberzagrożenia oraz wykonywania związanych z tym obowiązków oraz uprawnień Ministra i Ministerstwa jako podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa we współpracy z Biurem Administracyjnym.
§ 15. Departament Innowacji i Technologii (DIiT) realizuje zadania w zakresie:
1) monitorowania trendów i innowacji technologicznych w kraju i za granicą, w celu identyfikacji najlepszych praktyk i określenia kierunków rozwoju technologicznego;
2) współpracy z przedsiębiorstwami, uniwersytetami i innymi instytucjami, w celu promocji polskich innowacji i technologii oraz stymulowania ich rozwoju, w tym w zakresie stworzenia i utrzymania mapy wiedzy na temat kluczowych badań naukowych w zakresie IT/AI w Rzeczypospolitej Polskiej;
3) współpracy przy opracowaniu regulacji dotyczących technologii i innowacji, w tym regulacji dotyczących prywatności, bezpieczeństwa i standardów technicznych;
4) koordynowania działań związanych z rozwojem cyfrowego rynku w kraju i współpracy z innymi krajami, w celu promowania wspólnych standardów i regulacji;
5) organizowania spotkań, seminariów i konferencji oraz kampanii informacyjnych dotyczących innowacji i technologii, w celu promowania wymiany wiedzy i doświadczeń między różnymi interesariuszami.
§ 16. Departament Prawny (DP) realizuje zadania w zakresie:
1) zapewnienia obsługi prawnej i legislacyjnej Ministra, w tym w zakresie wynikającym z Regulaminu pracy Rady Ministrów, z wyłączeniem obsługi prawnej spraw pozostających w kompetencjach Departamentu Usług Cyfrowych;
2) zapewnienia zastępstwa prawnego Ministra, z wyłączeniem spraw, w których zastępstwo wykonuje Departament Usług Cyfrowych;
3) sporządzania opinii i analiz na potrzeby Ministra, w szczególności dotyczących stosowania przepisów z zakresu działu administracji rządowej informatyzacja;
4) obsługi prawnej i legislacyjnej innych podmiotów, w zakresie określonym przez Ministra;
5) redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Cyfryzacji.
§ 17. Departament Projektów i Strategii (DPiS) realizuje zadania w zakresie:
1) prowadzenia spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Portfela, monitorowania portfela projektów Ministra, w tym jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, oraz aktualizacji i wsparcia wdrożenia metodyki;
2) kreowania polityki w obszarze budowy i rozwoju e-administracji oraz koordynowania polityki w obszarze transformacji cyfrowej państwa, w tym w szczególności przez tworzenie i monitorowanie wdrażania dokumentów strategicznych i planów działania, z uwzględnieniem realizacji celów polityki europejskiej;
3) realizowania zadań z zakresu kształtowania Architektury Informacyjnej Państwa oraz prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem interoperacyjności systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych;
4) koordynowania realizacji zadań Ministra w obszarze dwustronnej i wielostronnej współpracy międzynarodowej, w tym koordynacji spraw wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5) kształtowania i realizacji krajowej oraz międzynarodowej debaty dotyczącej zarządzania przestrzenią cyfrową, w tym prowadzenia spraw legislacyjnych i organizacja wydarzeń, a także działań komunikacyjnych w związku z udziałem Rzeczpospolitej Polski w globalnych i regionalnych inicjatywach cyfrowych;
6) koordynowania i realizowania działań Ministra w zakresie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Komponentu C;
7) koordynowania współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w dziedzinie informatyzacji państwa;
8) prowadzenia spraw związanych z funkcjonowaniem Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz monitorowania portfela projektów Komitetu;
9) pełnienia funkcji Instytucji Kluczowej w obszarze cyfryzacji, w tym rozliczania projektów;
10) realizowania zadań w zakresie nadzoru Ministra nad Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
§ 18. Departament Telekomunikacji (DT) realizuje zadania w zakresie:
1) prowadzenia spraw dotyczących rozwoju i regulacji rynku telekomunikacyjnego, w tym spraw związanych z międzynarodową polityką telekomunikacyjną, z wyłączeniem spraw dotyczących cyberbezpieczeństwa;
2) ochrony praw i prywatności użytkowników usług telekomunikacyjnych;
3) koordynowania działań związanych z realizacją Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej;
4) prowadzenia spraw związanych z sieciami szerokopasmowymi, w tym realizacji Narodowego Planu Szerokopasmowego, oraz koordynacji budowy sieci szerokopasmowych w Rzeczpospolitej Polskiej;
5) sprawowania przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie 1. osi priorytetowej PO PC oraz podobnej funkcji w zakresie I priorytetu FERC;
6) realizacji projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także ze środków pochodzących ze wsparcia krajowego dotyczących wspierania budowy sieci szerokopasmowych;
7) prowadzenia spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym;
8) pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
§ 19. Departament Usług Cyfrowych (DUC) realizuje zadania w zakresie:
1) przygotowania strategii rozwoju usług oraz ich rozwój, w szczególności w oparciu o systemy, za których funkcjonowanie odpowiada Minister, tworzenia rozwiązań związanych z rozwojem bramy dostępu do informacji i cyfrowych usług publicznych w formie Portalu Rzeczypospolitej Polskiej (gov.pl) oraz dbania o spójność komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami za pomocą interfejsów cyfrowych, w szczególności wdrażania standardów użyteczności, dostępności i komunikacji wizualnej w Internecie;
2) pełnienia roli właściciela biznesowego dla systemów teleinformatycznych znajdujących się we właściwości Departamentu, ze szczególnym uwzględnieniem inicjowania zmian w tych systemach, dostosowania ich do powszechnie obowiązujących przepisów prawa, opracowywania i wdrażania strategii rozwoju tych systemów, nadzoru nad informacjami przetwarzanymi w tych systemach oraz udziału w projektach informatycznych dotyczących tych systemów;
3) kreowania i realizacji polityki w zakresie wykorzystywania technologii przetwarzania w chmurze obliczeniowej oraz zarządzania programem Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa;
4) nadzoru nad kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania, krajowym schematem identyfikacji elektronicznej oraz Infrastrukturą Klucza Publicznego (PKI);
5) pełnienia w imieniu Ministra funkcji Instytucji Odpowiedzialnej za Reformę oraz Inwestycję, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
6) nadzoru nad instytucją gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki;
7) zapewnienia obsługi prawnej oraz zapewnienia zastępstwa prawnego w zakresie spraw pozostających we właściwości Departamentu.
§ 20. Departament Zarządzania Danymi (DZD) realizuje zadania w zakresie:
1) kreowania i realizacji polityki otwartości danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego oraz wymiany danych na potrzeby rozwoju nowoczesnych technologii i społeczeństwa informacyjnego;
2) kształtowania polityki państwa w zakresie ochrony danych osobowych;
3) koordynowania działań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem portalu danych (Dane.gov.pl) oraz Krajowego Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury (kronika.gov.pl);
4) prowadzenia projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej dotyczących cyfrowej dostępności i ponownego wykorzystania informacji oraz wsparcia umiejętności cyfrowych w obszarze danych;
5) wdrażania i monitorowania realizacji Programu Otwierania Danych na lata 2021-2027.
§ 21. 1. Biuro Administracyjne (BA) realizuje zadania w zakresie:
1) zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Ministerstwa, w tym prowadzenia archiwum zakładowego i kancelarii ogólnej;
2) realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa fizycznego i ochrony przeciwpożarowej obiektu oraz tworzenia procedur ewakuacyjnych;
3) obsługi administracyjno-gospodarczej Ministerstwa oraz prowadzenia inwestycji budowlanych i remontów;
4) realizacji polityki personalnej;
5) koordynacji współpracy z komórkami w zakresie opracowywania projektów wewnętrznych aktów prawnych pozostających w zakresie właściwości Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
6) prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz koordynacji spraw związanych z zamówieniami realizowanymi przez centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej;
7) zapewnienia właściwych narzędzi i warunków pracy pracownikom;
8) zapewnienia ochrony danych osobowych, zgodnie ze szczegółowym zakresem określonym w regulaminie wewnętrznym Biura;
9) gospodarowania majątkiem, w tym środkami trwałymi;
10) zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) prowadzenia spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w Ministerstwie, w tym dotyczących Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) i ochrony danych osobowych, z wyłączeniem spraw należących do właściwości Departamentu Cyberbezpieczeństwa.
2. Zadania w zakresie dotyczących zapewnienia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami prawa, o których mowa w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), realizuje w Ministerstwie znajdujący się organizacyjnie w Biurze Administracyjnym, a podległy w zakresie swoich obowiązków Ministrowi, Inspektor Ochrony Danych.
§ 22. 1. Biuro Budżetowo-Finansowe (BBF) realizuje zadania w zakresie:
1) wykonywania funkcji dysponenta części budżetowej 27 - Informatyzacja i prowadzenia ksiąg rachunkowych tego dysponenta oraz realizacji procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania, w tym środków europejskich w ramach realizowanych programów/projektów;
2) opracowywania, analizowania, opiniowania planu finansowego, zmian planu finansowego dysponenta oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
3) planowania i gospodarowania środkami na wynagrodzenia osobowe pracowników Ministerstwa oraz naliczania wynagrodzeń;
4) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości w zakresie budżetu w części 27 – Informatyzacja, budżetu dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie, Funduszu Celowego – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego oraz Funduszu Cyberbezpieczeństwa;
5) wsparcia merytoryczno-finansowego w ramach realizacji Inwestycji ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
2. Główny księgowy Dysponenta Głównego nadzoruje i zapewnia poprawność i rzetelność prowadzenia rachunkowości budżetu w części 27 - Informatyzacja oraz Funduszach Celowych obsługiwanych przez Ministra, tj. Funduszu Celowego – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego oraz Funduszu Cyberbezpieczeństwa zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą o rachunkowości.
3. Główny Księgowy Ministerstwa zapewnia poprawność i rzetelność prowadzenia rachunkowości Ministerstwa zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z póżn. zm.).
§ 23. Biuro Komunikacji (BK) realizuje zadania w zakresie:
1) obsługi informacyjnej i prasowej Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu;
2) współpracy z Centrum Informacyjnym Rządu i komórkami komunikacji społecznej ministerstw oraz innych urzędów;
3) prowadzenia strony internetowej Ministerstwa (gov.pl/cyfryzacja), profili Ministerstwa na portalach społecznościowych oraz innych narzędzi dwustronnej komunikacji;
4) działań komunikacyjnych i promocji polityki cyfrowej;
5) działań edukacyjno-informacyjnych dotyczących wykorzystywania technologii cyfrowych.
§ 24. Biuro Ministra (BM) realizuje zadania w zakresie:
1) obsługi parlamentarnej Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu, w tym udzielania odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów, komisji sejmowych i senackich, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych, a także Rzecznika Praw Obywatelskich oraz innych podmiotów o podobnym charakterze;
2) zapewnienia obsługi Członków Kierownictwa Ministerstwa, w szczególności w zakresie obsługi sekretarskiej, organizacji wizyt i spotkań na szczeblu krajowym, obsługi krajowych wyjazdów służbowych oraz uczestnictwa w posiedzeniach podmiotów zewnętrznych i organów;
3) obsługi interesariuszy Ministerstwa w zakresie skarg, wniosków, petycji, wniosków o dostęp do informacji publicznej, wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, wniosków dotyczących realizacji praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych, wniosków o udzielenie patronatów honorowych;
4) organizacji i obsługi posiedzeń Rady do Spraw Cyfryzacji;
5) prowadzenia kontroli, współpracy z organami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie oraz prowadzenia spraw wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru nad fundacjami, a także koordynowania działań z zakresu kontroli zarządczej prowadzonej przez Ministra, jak również realizowania zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego;
6) koordynacji realizacji spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową – Państwowym Instytutem Badawczym i Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz podległości wobec Ministra Centrum Projektów Polska Cyfrowa;
7) organizowania praktyk studenckich, praktyk absolwenckich, staży i wolontariatu.
Rozdział 3
Jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane
§ 25. Zakres zadań i tryb pracy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra określają w szczególności odpowiednio:
1) ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2) ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498);
3) akty normatywne o utworzeniu tych jednostek;
4) nadane tym jednostkom statuty i regulaminy.
§ 26. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi są zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
- Data ogłoszenia: 2023-05-24
- Data wejścia w życie: 2023-05-25
- Data obowiązywania: 2023-09-01
- Dokument traci ważność: 2024-01-09
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA