REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 3
ZARZĄDZENIE NR
2
MINISTRA CYFRYZACJI
z dnia 27 stycznia 2020 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
§ 4
MAREK ZAGÓRSKI |
MINISTER CYFRYZACJI |
Załącznik do zarządzenia Nr 2 Ministra Cyfryzacji
z dnia 27 stycznia 2020 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA CYFRYZACJI
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Cyfryzacji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Cyfryzacji, zwanego dalej "Ministerstwem", oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Cyfryzacji, zwanemu dalej "Ministrem", lub przez Ministra nadzorowanych.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć: Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego.
§ 3. 1. Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
2. W wykonywaniu określonych zadań Ministra wspierają Pełnomocnicy i podlegają mu bezpośrednio.
3. Minister, w drodze zarządzenia, ustanawia Pełnomocnika, określając szczegółowy zakres jego zadań i uprawnień, oraz wskazuje komórkę organizacyjną, która zapewnia jego obsługę.
§ 4. 1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa są departamenty i biura.
2. Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy. W komórce organizacyjnej mogą być ustanowieni zastępcy dyrektorów.
3. W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
4. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują kierownicy zespołów.
5. W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska pracy do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
§ 5. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych ustalają, zgodnie z obowiązującym wykazem stanowisk urzędniczych, zakres obowiązków pracowników i organizują pracę w kierowanych komórkach organizacyjnych, zapewniając sprawne, terminowe i właściwe wykonywanie zadań wyznaczonych tym komórkom.
2. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1) zapewnienie wykonywania zadań ustalonych w Regulaminie oraz w innych przepisach, a także wyznaczonych na podstawie decyzji Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć, w ramach udzielonych upoważnień;
3) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w szczególności przygotowywanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, planów działalności i sprawozdań z ich wykonania w zakresie swojej właściwości;
4) zapewnienie przestrzegania przez pracowników wytycznych w sprawie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej, dyscypliny i czasu pracy, przepisów regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów o ochronie przeciwpożarowej, przepisów o ochronie informacji niejawnych przepisów o ochronie danych osobowych, a także obowiązujących w Ministerstwie polityk, instrukcji bezpieczeństwa, kontroli dostępu i postępowania w sytuacjach kryzysowych;
5) zapewnienie realizacji zadań w zakresie przygotowań obronnych Ministerstwa oraz zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2020, w tym analiza projektów dokumentów rządowych pod kątem ewentualnych zagrożeń korupcyjnych;
6) zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy realizacji zadań;
7) sporządzanie planów finansowych w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną oraz monitorowanie wydatkowania środków finansowych ujętych w planie wydatków rzeczowych;
8) nadzór nad realizacją zawartych umów;
9) występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej zadań.
§ 6. 1. Dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, a jeżeli w komórce organizacyjnej utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora - wskazany przez dyrektora komórki organizacyjnej zastępca dyrektora.
2. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej lub w przypadku nieobecności w pracy zastępcy dyrektora, dyrektor komórki organizacyjnej wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym nadzorującego albo wykonującego wobec komórki organizacyjnej czynności kierownictwa odpowiednio Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić do zastępowania dyrektora komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności osobę inną niż wskazane w ust. 1 i 2.
§ 7. 1. Komórka organizacyjna w zakresie swojego działania:
1) realizuje zadania Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji ich zadań, a także z samodzielnym Zespołem Audytu Wewnętrznego w związku z realizacją czynności audytowych;
3) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego, w tym budżetu zadaniowego przez przedkładanie propozycji celów, mierników, funkcji, zadań, podzadań i działań oraz monitoruje na podstawie mierników stopień realizacji celów;
4) współpracuje z Departamentem Polityki Międzynarodowej w przygotowaniu i zawieraniu umów międzynarodowych oraz współpracy międzynarodowej, a w szczególności na bieżąco przekazuje temu departamentowi informacje o działaniach podejmowanych w ramach prowadzonej współpracy międzynarodowej;
5) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad ich projektami;
6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe pozostające w jej właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku powzięcia informacji o potrzebie opracowania:
a) projektu dokumentu rządowego niebędącego aktem normatywnym - przygotowuje projekt dokumentu rządowego,
b) projektu aktu normatywnego - przedstawia Departamentowi Prawnemu projekt rozwiązania normatywnego wraz z jego szczegółowym merytorycznym uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji;
7) współpracuje z Departamentem Prawnym w pracach legislacyjnych;
8) prowadzi postępowania administracyjne;
9) reprezentuje Ministra przed sądami i innymi organami;
10) prowadzi analizy pozwalające na określenie strategicznych kierunków działania Ministerstwa;
11) koordynuje przygotowanie i przekazywanie raportów z realizacji programów działań, planów i strategii do właściwych podmiotów i organów.
2. Komórki organizacyjne, które realizują zadania związane z nadzorem Ministra nad jednostkami lub z podległością jednostek wobec Ministra zapewniają funkcjonowanie systemu nadzoru nad tymi jednostkami, w szczególności monitorują realizację zadań i celów tych jednostek, jak również wykorzystanie zasobów, a także weryfikują informację sprawozdawczą.
3. Komórki organizacyjne są obowiązane do współdziałania ze sobą oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zagadnieniami.
§ 8. W Ministerstwie działają na podstawie i w zakresie określonym odrębnymi przepisami:
1) Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
2) Inspektor Ochrony Danych;
3) Kierownik komórki audytu wewnętrznego;
4) Komitet Audytu.
§ 9. 1. Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa akceptuje dyrektor komórki organizacyjnej lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych podpisują:
1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora komórki organizacyjnej, odpowiednio naczelnicy wydziałów, kierownicy zespołów, koordynatorzy lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.
§ 10. Pracownicy Ministerstwa mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych, administracyjnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa lub upoważnienia udzielonego przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa, odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§ 11. 1. Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka organizacyjna, do której zakresu zadań należy dana sprawa zgodnie z Regulaminem, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości komórki organizacyjnej - prowadząca sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej właściwą do jego realizacji jest ta komórka organizacyjna, do której należy większość zagadnień lub istota zadania.
3. Jeżeli komórka organizacyjna nie uważa się za właściwą w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio komórce organizacyjnej, która jej zdaniem jest właściwa.
4. Spory kompetencyjne pomiędzy:
1) komórkami organizacyjnymi - rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa;
2) komórkami organizacyjnymi a jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez Ministra nadzorowanymi, a także pomiędzy tymi jednostkami - rozstrzyga Minister.
5. Jeżeli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, Członek Kierownictwa Ministerstwa może:
1) zobowiązać dyrektorów komórek organizacyjnych do wyznaczenia z kierowanych przez nich komórek organizacyjnych pracowników, którzy będą współpracować przy realizacji danego zadania;
2) wyznaczyć komórkę organizacyjną, która będzie pełnić funkcję koordynacyjną względem innych komórek organizacyjnych.
6. W realizacji zadania, o którym mowa w ust 5, może uczestniczyć przedstawiciel jednostki podległej Ministrowi lub przez Ministra nadzorowanej.
Rozdział 2
Zakresy zadań Gabinetu Politycznego Ministra i komórek organizacyjnych Ministerstwa
§ 12. Do zakresu zadań Gabinetu Politycznego Ministra (GP) należy w szczególności zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu.
§ 13. Do zakresu zadań Departamentu Architektury Informacyjnej Państwa (DAIP) należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2) kształtowanie architektury informacyjnej państwa oraz prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem interoperacyjności systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych;
3) kreowanie polityki zarządzania danymi przetwarzanymi w systemach teleinformatycznych podmiotów publicznych;
4) kreowanie polityki w obszarze budowy i rozwoju e-Administracji, w tym w zakresie elektronicznego zarządzania dokumentacją;
5) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Portfela Ministerstwa;
6) wsparcie merytoryczne w przygotowaniu wizji projektów portfela Ministra;
7) zarządzanie portfelem projektów realizowanych przez Ministra, w tym opracowanie, utrzymanie lub aktualizacja i wsparcie wdrożenia metodyki zarządzania projektami w resorcie cyfryzacji, budowanie portfela projektów Ministerstwa zgodnie z Architekturą Informacyjną Państwa i dokumentami strategicznymi Ministerstwa oraz monitorowanie projektów portfela realizowanego w Ministerstwie;
8) wsparcie projektów realizowanych przez Ministra dofinansowanych w ramach programów Unii Europejskiej;
9) realizacja współpracy Ministerstwa z podmiotami, którym została powierzona realizacja zadań w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz z Rządowym Biurem Monitorowania Projektów Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w szczególności opracowanie, rozwój i utrzymanie narzędzia informatycznego wspierającego monitorowanie projektów, programów i portfeli;
10) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem i monitorowaniem realizacji Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa;
11) prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie 2. osi priorytetowej POPC oraz funkcji Instytucji Pośredniczącej I stopnia dla 7. i 8. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
§ 14. 1. Do zakresu zadań Departamentu Budżetu i Finansów (DBiF) należy w szczególności:
1) planowanie, realizowanie i nadzór nad wykonaniem budżetu w części 27 - Informatyzacja oraz dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie;
2) planowanie i gospodarowanie środkami na wynagrodzenia osobowe pracowników Ministerstwa oraz naliczanie wynagrodzeń;
3) obsługa finansowo-księgowa i sprawozdawczość w zakresie budżetu w części 27 - Informatyzacja, budżetu dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie, Funduszu Celowego - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
4) prowadzenie ewidencji składników majątkowych Ministerstwa;
5) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem dotacji udzielanych jednostkom zaliczonym i niezaliczonym do sektora finansów publicznych oraz dokonywanie finansowej oceny realizacji zadań przez te jednostki;
6) rozliczanie projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
2. Główny księgowy nadzoruje i zapewnia poprawność i rzetelność prowadzenia rachunkowości budżetu w części 27 - Informatyzacja, w tym w Ministerstwie, oraz Funduszu Celowym - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą o rachunkowości.
§ 15. Do zakresu zadań Departamentu Cyberbezpieczeństwa (DC) należy w szczególności:
1) koordynowanie funkcjonowania i rozwoju Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa;
2) realizacja Strategii Cyberbezpieczeństwa RP;
3) opracowanie i aktualizacja Narodowych Standardów Cyberbezpieczeństwa;
4) przygotowanie i prowadzenie programów edukacyjnych, kampanii i szkoleń na rzecz poszerzania wiedzy i budowania świadomości z zakresu cyberbezpieczeństwa;
5) nadzór nad kwalifikowanymi dostawcami usług zaufania;
6) budowa i koordynacja Krajowego Systemu Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa;
7) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym.
§ 16. Do zakresu zadań Departamentu Polityki Międzynarodowej (DPM) należy w szczególności:
1) kształtowanie i prowadzenie międzynarodowej polityki cyfrowej, polityki zarządzania Internetem oraz koordynacja współpracy wielostronnej i bilateralnej, a także realizacja międzynarodowej agendy Członków Kierownictwa Ministerstwa;
2) koordynowanie udziału Ministerstwa w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej, w tym koordynowanie spraw związanych z udziałem właściwego Członka Kierownictwa Ministerstwa w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
3) prowadzenie polityki w zakresie funduszy Unii Europejskiej, programowanie Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej, prowadzenie spraw z zakresu Pomocy Technicznej;
4) prowadzenie spraw związanych z obsługą aktywności międzynarodowej Ministerstwa;
5) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
§ 17. Do zakresu zadań Departamentu Prawnego (DP) należy w szczególności:
1) prowadzenie, we współpracy z właściwymi w sprawie komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z procesem legislacyjnym projektów dokumentów rządowych, w tym opracowywanie projektów aktów normatywnych pozostających we właściwości Ministra, z wyłączeniem dokumentów rządowych związanych z kreowaniem polityki, w tym dokumentów programowych i strategicznych, będących we właściwości innych komórek organizacyjnych;
2) wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej oraz koordynowanie procesu udzielania przez Ministra upoważnień i pełnomocnictw;
3) koordynowanie procesu uzgadniania i przygotowywanie projektów stanowisk Ministra wobec dokumentów w postępowaniach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
4) koordynowanie procesu dotyczącego zawierania umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra oraz prowadzenie spraw dotyczących ratyfikowania, zatwierdzania, wypowiadania i ogłaszania tych umów;
5) redakcja Dziennika Urzędowego Ministra.
§ 18. Do zakresu zadań Departamentu Rozwiązań Innowacyjnych (DRI) należy w szczególności:
1) kreowanie polityki mającej na celu likwidację barier i luk prawnych powstrzymujących powszechne stosowanie rozwiązań opartych na nowych technologiach;
2) inicjowanie i koordynowanie działań i projektów z zakresu nowych technologii, w szczególności technologii rozproszonych rejestrów (DLT, w tym blockchain), sztucznej inteligencji (AI), Internetu rzeczy (IoT);
3) prowadzenie działania na rzecz synchronizacji inicjatyw podejmowanych przez instytucje administracji publicznej w zakresie innowacyjnych rozwiązań oraz dobrych praktyk w tym obszarze;
4) tworzenie repozytorium dotyczących współpracy administracji publicznej z sektorem prywatnym w obszarze nowych technologii;
5) współpraca z organizacjami branżowymi, środowiskami naukowymi oraz organizacjami pozarządowymi zajmującymi się nowymi technologiami w celu zaangażowania producentów i integratorów rozwiązań wykorzystujących nowe technologie.
§ 19. Do zakresu zadań Departamentu Rozwoju Usług (DRU) należy w szczególności:
1) przygotowanie strategii rozwoju usług oraz ich rozwój, w szczególności w oparciu o systemy za których funkcjonowanie odpowiada Minister;
2) realizacja zadań w zakresie zapewnienia jednego punktu dostępu do usług administracji publicznej oraz informacji publicznej, a także w zakresie cyfrowej tożsamości;
3) wsparcie procesu przygotowania, uruchomienia i prawidłowej realizacji projektów służących rozwojowi oraz prawidłowemu funkcjonowaniu usług w ramach procesów i systemów za których, funkcjonowanie odpowiada Minister;
4) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie tworzenia przyjaznego otoczenia dla realizacji e-usług;
5) obsługa infolinii Ministerstwa oraz infolinii "Informacja dla Obywatela".
§ 20. Do zakresu zadań Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego (DSI) należy w szczególności:
1) kreowanie polityki i realizacja zadań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym w szczególności podnoszenia kompetencji cyfrowych oraz przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu;
2) prowadzenie działań na rzecz dostępności cyfrowej oraz realizacja zadań właściwych dla Ministra wynikających z rządowych działań na rzecz aktywizacji cyfrowej osób niepełnosprawnych;
3) prowadzenie prac mających na celu zapewnienie podaży specjalistów branży informatycznej w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku pracy, w tym realizacja zadań wynikających z ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji;
4) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie 3. osi priorytetowej POPC;
5) koordynacja realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
§ 21. Do zakresu zadań Departamentu Telekomunikacji (DT) należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw dotyczących rozwoju i regulacji rynku telekomunikacyjnego w zgodności z przepisami prawa Unii Europejskiej oraz przepisami prawa międzynarodowego, dotyczącymi telekomunikacji, w tym prowadzenie spraw związanych z międzynarodową polityką telekomunikacyjną;
2) koordynacja działań związanych z realizacją Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej;
3) prowadzenie spraw związanych z sieciami szerokopasmowymi, w tym realizacja Narodowego Planu Szerokopasmowego, oraz koordynacja budowy sieci szerokopasmowych w Polsce;
4) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w zakresie 1. osi priorytetowej POPC oraz realizacja projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także ze środków pochodzących ze wsparcia krajowego;
5) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
b) Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym.
§ 22. Do zakresu zadań Departamentu Zarządzania Danymi (DZD) należy w szczególności:
1) kreowanie polityki otwartości danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, jak również wymiany danych wewnątrz administracji oraz z podmiotami zewnętrznymi na potrzeby rozwoju technologii służących do analizy, wykorzystywania i przetwarzania danych, a także ochrony danych osobowych;
2) koordynowanie działań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem systemu Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej;
3) realizacja zadań związanych z wdrażaniem Programu Otwierania Danych Publicznych, w tym koordynacja działań realizatorów Programu;
4) realizacja projektów dotyczących cyfrowej dostępności i użyteczności informacji sektora publicznego w ramach programów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz projektów służących zwiększeniu dostępności i wykorzystywania danych w gospodarce i administracji w ramach perspektywy 2021-2027;
5) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych, z wyłączeniem zadań inspektora ochrony danych w Ministerstwie;
6) obsługa wniosków dotyczących realizacji praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych.
§ 23. Do zakresu zadań Departamentu Zarządzania Systemami (DZS) należy w szczególności:
1) przygotowanie strategii rozwoju rejestrów i ewidencji za których funkcjonowanie odpowiada Minister, monitorowanie procesów wewnętrznych i zewnętrznych mogących mieć wpływ na strategię oraz jej aktualizacja, oraz inicjowanie i realizacja projektów w tym zakresie;
2) nadzór nad utrzymaniem infrastruktury oraz systemów teleinformatycznych, rejestrów i ewidencji, za których funkcjonowanie odpowiada Minister;
3) prowadzenie spraw związanych z poprawą jakości danych gromadzonych w rejestrach i ewidencjach za których funkcjonowanie odpowiada Minister oraz opracowywanie w tym zakresie koncepcji strategicznych;
4) prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem, przekazywaniem i wymianą danych pomiędzy rejestrami i ewidencjami, za których funkcjonowanie odpowiada Minister oraz kontrola spełniania warunków dostępu do danych;
5) wykonywanie zadań dysponenta Funduszu Celowego - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców;
6) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad Infrastrukturą Klucza Publicznego (PKI);
7) prowadzenie spraw związanych z budową, rozwojem i nadzorem nad krajowym schematem identyfikacji elektronicznej oraz podpisem zaufanym;
8) zarządzanie Programem Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa;
9) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centralnym Ośrodkiem Informatyki.
§ 24. 1. Do zakresu zadań Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należy:
1) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Ministerstwa w tym prowadzenie archiwum zakładowego i realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa fizycznego i ochrony przeciwpożarowej Ministerstwa;
2) realizacja polityki personalnej i obsługa prawna w zakresie spraw pracowniczych;
3) obsługa administracyjno-gospodarcza oraz prowadzenie inwestycji i remontów;
4) koordynacja współpracy z komórkami w zakresie opracowywania projektów wewnętrznych aktów prawnych pozostających w zakresie właściwości Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
5) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz koordynacja spraw związanych z zamówieniami realizowanymi przez centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej;
6) obsługa informatyczna oraz zapewnienie właściwych narzędzi i warunków pracy pracownikom;
7) monitorowanie zadań zleconych Centralnemu Ośrodkowi Informatyki na podstawie zawartych umów i porozumień pod kątem prawidłowej i terminowej realizacji budżetu Ministerstwa;
8) zapewnienie realizacji zadań Ministra w zakresie obronności państwa, realizowanie przedsięwzięć z zakresu pozamilitarnych przygotowań obronnych Ministerstwa oraz prowadzenie spraw dotyczących zarządzania kryzysowego w Ministerstwie i podmiotach nadzorowanych przez Ministra;
9) prowadzenie spraw wynikających z ustawy - Prawo telekomunikacyjne, związanych z obronnością, bezpieczeństwem państwa oraz bezpieczeństwem publicznym, a także - we współpracy z Departamentem Cyberbezpieczeństwa i Departamentem Telekomunikacji - z bezpieczeństwem i integralnością sieci i usług telekomunikacyjnych;
10) prowadzenie spraw z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz organizacja i funkcjonowanie systemu informacji niejawnych w Ministerstwie;
11) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w Ministerstwie, w tym dotyczących Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI);
12) realizacja zadań Inspektora Ochrony Danych w Ministerstwie oraz zgłaszanie naruszeń i prowadzenie rejestru naruszeń, wydawanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych, prowadzenie szkoleń.
2. Zadania z zakresu ochrony danych osobowych w Ministerstwie prowadzi znajdujący się organizacyjnie w Biurze Dyrektora Generalnego, podległy w zakresie swoich obowiązków Ministrowi, Inspektor Ochrony Danych.
§ 25. Do zakresu zadań Biura Ministra (BM) należy w szczególności:
1) obsługa parlamentarna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu, w tym udzielanie odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów, komisji sejmowych i senackich, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych, a także Rzecznika Praw Obywatelskich oraz innych podmiotów o podobnym charakterze;
2) zapewnienie obsługi Członków Kierownictwa Ministerstwa w szczególności w zakresie obsługi sekretarskiej, organizacji wizyt i spotkań na szczeblu krajowym, obsługi krajowych wyjazdów służbowych oraz uczestnictwa w posiedzeniach podmiotów zewnętrznych i organów;
3) wykonywanie zadań związanych z polityką informacyjną Ministerstwa;
4) obsługa interesariuszy Ministerstwa w zakresie skarg, wniosków, petycji, wniosków o dostęp do informacji publicznej, wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, wniosków dotyczących realizacji praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych;
5) organizowanie i obsługa posiedzeń Rady do Spraw Cyfryzacji;
6) prowadzenie kontroli, współpraca z organami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie oraz prowadzenie spraw wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru nad fundacjami, a także koordynowanie działań z zakresu kontroli zarządczej prowadzonej przez Ministra, jak również realizowanie zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego;
7) koordynacja realizacji spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym i Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz podległości wobec Ministra Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Rozdział 3
Jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane
§ 26. Zakres zadań i tryb pracy jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez Ministra nadzorowanych określają w szczególności odpowiednio:
1) ustawa o finansach publicznych;
2) ustawa o instytutach badawczych;
3) akty normatywne o utworzeniu tych jednostek;
4) nadane tym jednostkom statuty i regulaminy.
§ 27. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne jednostek podległych Ministrowi są zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
Rozdział 4
Załączniki
§ 28. Załączniki do regulaminu stanowią:
1) załącznik nr 1 - lista projektów realizowanych w Ministerstwie ze wskazaniem komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za dany projekt;
2) załącznik nr 2 - lista ustaw będących we właściwości Ministra ze wskazaniem komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za daną ustawę.
Załącznik Nr 1
LISTA PROJEKTÓW REALIZOWANYCH W MINISTERSTWIE ZE WSKAZANIEM KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ ODPOWIEDZIALNEJ ZA DANY PROJEKT
Lp. | Projekt | Komórka organizacyjna |
1. | eRPL - rozwój | DP |
2. | e-Doręczenia | DRU |
3. | e-Zamówienia (UZP) | DRU |
4. | Zintegrowana Platforma Analityczna | DRI |
5. | Katalogi Administracji Publicznej | DRU |
6. | WIIP | DZS |
7. | MonaAliza 2.0 | DAiP |
8. | Cyfrowa Piaskownica Administracji | DRU |
9. | Portal RP - rozwój | DRU |
10. | KRONIK@ | DZD |
11. | Otwarte dane: dostęp, standard, edukacja | DZD |
12. | Otwarte dane+ | DZD |
13. | Rozwój Cyfrowej Tożsamości | DZS |
14. | mObywatel | DRU |
15. | CEPIK 2.0 | DZS |
16. | SRP Nowe rejestry | DZS |
17. | SRP Rozwój | DZS |
18. | OSE | DT |
19. | Kampania edu-info 3.4 POPC | BM |
20. | Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych | DSI |
21. | Niepełnosprawni Programiści na rynku pracy | DSI |
22. | Akademia Dostępności Cyfrowej | DSI |
23. | 5G | DT |
24. | Narodowy Plan Szerokopasmowy | DT |
25. | SI2PEM | DT |
26. | Sztuczna Inteligencja | DRI |
Załącznik Nr 2
LISTA USTAW BĘDĄCYCH WE WŁAŚCIWOŚCI MINISTRA ZE WSKAZANIEM KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ ODPOWIEDZIALNEJ ZA DANĄ USTAWĘ
Lp. | Tytuł ustawy | Komórka organizacyjna |
1. | ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. | DAiP |
2. | ustawa z dnia 5 września 2016 r. | DAiP/DC/DZS |
3. | ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. | DPM/DT |
4. | ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. | DSI |
5. | ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. | DZD |
6. | ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych | DZD |
7. | ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne | DT |
8. | ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa | DC |
9. | ustawa z dnia 6 września 2001 r. | DRU |
10. | ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych | DT |
- Data ogłoszenia: 2020-01-27
- Data wejścia w życie: 2020-01-27
- Data obowiązywania: 2020-10-05
- ZARZĄDZENIE NR 27 MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 29 września 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji
- ZARZĄDZENIE NR 28 MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 2 października 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji
- ZARZĄDZENIE NR 30 MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 5 października 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Cyfryzacji
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA