REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 14
DECYZJA NR 14
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 25 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Anna Streżyńska |
MINISTER CYFRYZACJI |
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).
Załącznik do decyzji nr 14 Ministra Cyfryzacji
z dnia 25 maja 2017 r.
STATUT INSTYTUTU TECHNIK INNOWACYJNYCH EMAG W KATOWICACH
ROZDZIAŁ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Instytut badawczy o nazwie Instytut Technik Innowacyjnych EMAG1), zwany dalej „Instytutem EMAG”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311, 2260 oraz Dz.U. z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Instytut EMAG uzyskał wpis do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem 0000133324.
2. Siedzibą Instytutu EMAG jest miasto Katowice.
3. Instytut EMAG używa nazwy:
1) w języku polskim: Instytut Technik Innowacyjnych EMAG;
2) w języku angielskim: Institute of Innovative Technologies EMAG.
4. Instytut EMAG może używać skróconych nazw:
1) Instytut EMAG;
2) EMAG;
3) EMAG Institute.
5. Nadzór nad Instytutem EMAG sprawuje minister właściwy do spraw informatyzacji.
ROZDZIAŁ 2.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 3. 1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu EMAG jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych,
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki,
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych,
– w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).
2. Do obszarów i zakresów działania Instytutu EMAG należą:
1) informatyka stosowana – w szczególności z następującymi zakresami:
a) bezpieczeństwo informacji, bezpieczeństwo systemów informatycznych,
b) ciągłość działania i zarządzanie ryzykiem,
c) semantyka i systemy dialogowe – w tym w administracji publicznej,
d) systemy dla przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
e) systemy wspomagania decyzji – w tym typu Business Intelligence,
f) przetwarzanie i analiza dużych zbiorów danych o charakterze strumieniowym,
g) systemy informatyczne w telemedycynie;
2) informatyka techniczna – w szczególności z następującymi zakresami:
a) optymalizacja zużycia energii elektrycznej,
b) transmisja danych pomiarowych w układach automatyki elektroenergetycznej,
c) inteligentne rozwiązania urządzeń i systemów: zasilających i rozdzielczych, koncentratorów danych, rejestratorów danych,
d) mechatronika,
e) robotyzacja i systemy rozproszone w monitorowaniu;
3) technologia informacyjna w monitorowaniu – w szczególności z następującymi zakresami:
a) systemy dyspozytorskie, systemy monitorowania, systemy bezpieczeństwa,
b) inteligentne algorytmy pomiarowe, oceny bezpieczeństwa i alarmowania,
c) systemy analityczne w monitorowaniu systemowym;
4) badania laboratoryjne, certyfikacja i atestacja – w szczególności z następującymi zakresami:
a) badania – zgodnie z wymaganiami dyrektyw – kompatybilności elektromagnetycznej, środowiskowe, elektryczne, IP, gazowe oraz jakości kopalin,
b) badanie i ocena bezpieczeństwa produktów informatycznych wg standardu ISO/IEC 15408 Common Criteria,
c) opinie atestacyjne i techniczne,
d) certyfikacja w Jednostce Certyfikującej Wyroby,
e) ocena zgodności sprzętu elektrycznego, elektronicznego, maszyn i urządzeń, systemów, produktów informatycznych,
f) wzorcowanie przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych,
g) badania inżynierskie/konstruktorskie i testowanie na etapie powstawania wyrobu/prototypu/ rozwiązania informatycznego.
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut EMAG realizuje następujące prace:
1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2) wykonuje badania i analizy w tym badania atestacyjne, laboratoryjne i pomiary oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i rozwojowych oraz uprawnień rzeczoznawcy;
3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
4) prowadzi działalność normalizacyjną, certyfikacyjną, atestacyjną i aprobacyjną w tym rzeczoznawstwo i audyty energetyczne;
5) tworzy, prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
6) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającą innowacyjność przedsiębiorstw;
7) opracowuje nowe rozwiązania techniczne i technologiczne, nowe konstrukcje maszyn i urządzeń oraz projektuje i wytwarza urządzenia modelowe, prototypy oraz serie informacyjne aparatury;
8) opracowuje nowe konstrukcje aparatury pomiarowej, wdraża nowe metody pomiarowe oraz związane z nimi urządzenia;
9) prowadzi doradztwo naukowo-techniczne;
10) wytwarza, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzi walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury, w tym urządzeń pomiarowych;
11) prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
12) prowadzi działalność związaną z organizacją (i uczestnictwem) seminariów i konferencji oraz specjalistyczną działalność szkoleniową w postaci różnych form kształcenia ustawicznego, w tym jako pozaszkolne kursy dokształcające i zawodowe.
4. Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 1–3, która obejmuje w szczególności:
1) opracowywanie opinii i ekspertyz niemających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenie badań wyrobów, wydawanie opinii oraz ocenę warunków organizacyjno-technicznych; prowadzenie pozostałych badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B);
2) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), niezwiązane z przystosowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z);
4) pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 74.90.Z);
5) działalność wydawniczą i poligraficzną – wydawanie książek, wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
6) działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
7) działalność związaną z doradztwem w dziedzinie informatyki (PKD 62.02.Z);
8) działalność usługową w dziedzinie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
9) działalność związaną z pozostałymi pozaszkolnymi formami edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanymi (PKD 85.59.B);
10) wytwarzanie i wdrażanie wyrobów, w szczególności:
a) wyrobów z tworzyw sztucznych w wykonaniu specjalnym,
b) elementów elektronicznych,
c) sterowników przemysłowych i urządzeń do przetwarzania informacji,
d) sprzętu telekomunikacyjnego w wykonaniu specjalnym przeznaczonego dla przemysłu,
e) instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych,
f) elektrycznych silników, prądnic i transformatorów,
g) aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej,
h) baterii i akumulatorów,
i) maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz budownictwa,
j) maszyn specjalnego przeznaczenia,
k) wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,
l) elementów kopalnianych lokomotyw dołowych;
11) świadczenie usług w zakresie:
a) napraw i konserwacji maszyn dla górnictwa i budownictwa, urządzeń elektronicznych i optycznych, urządzeń elektrycznych,
b) instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
c) instalacji elektrycznych związanych z wdrażaniem opracowanych systemów i urządzeń,
d) specjalistycznych robót budowlanych związanych z wdrażaniem wytwarzanych urządzeń;
12) działalność związaną z wytwarzaniem i wdrażaniem aparatury, urządzeń, materiałów i innych wyrobów;
13) działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej dla przemysłu;
14) działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej, dla przemysłu;
15) działalność związaną z zarządzaniem i przetwarzaniem danych uzyskiwanych z opracowanych systemów pomiarowych;
16) działalność związaną z wdrażaniem opracowanych aplikacji informatycznych;
17) przetwarzanie danych w opracowanych systemach teleinformatycznych;
18) gospodarkę posiadanymi nieruchomościami i urządzeniami służącymi gospodarowaniu tymi nieruchomościami.
5. Działalność, o której mowa w ust. 4, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1–3.
§ 4. 1. Rada naukowa Instytutu EMAG liczy 16 członków.
2. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu EMAG w liczbie 8 członków, w tym:
a) 6 osób posiadających stopień naukowy doktora oraz stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, w tym nie więcej niż 2 członków to osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie EMAG nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej,
b) 2 osoby nieposiadające stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu EMAG w liczbie 8 osób.
§ 5. 1. Do realizacji określonych rodzajowo lub poszczególnych zadań dyrektor Instytutu może powoływać osoby, którym określa zakres i termin ważności pełnomocnictw.
2. Na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym dyrektor Instytutu może udzielić prokury.
§ 6. 1. Pracownikiem naukowym w Instytucie EMAG może zostać osoba, która spełnia następujące wymagania formalne:
1) nie była skazana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
2) korzysta w pełni z praw publicznych;
3) posiada udokumentowany dorobek naukowy, wiedzę i doświadczenie zawodowe w dziedzinie określonej w ogłoszeniu;
4) spełnia wymagania określone w art. 43 ust. 2–6 ustawy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
§ 7. 1. Dyrektor Instytutu EMAG powołuje komisję do przeprowadzenia konkursu na pracownika naukowego, w tym oceny formalnej ofert złożonych przez kandydatów, oraz przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.
2. W skład komisji nie może wchodzić dyrektor Instytutu EMAG.
3. Spośród członków komisji dyrektor Instytutu EMAG wyznacza przewodniczącego.
4. Przewodniczącym i członkami komisji mogą być osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów.
5. Do składu komisji nie może zostać powołana osoba, która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia włącznie kandydata, albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może budzić to uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
6. O zaistniałej przesłance wyłączenia osoba wchodząca w skład komisji zawiadamia dyrektora Instytutu EMAG, który wyłącza tę osobę ze składu komisji oraz wyznacza inną osobę spełniającą wymagania określone w ust. 4.
7. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) przeprowadzenie poszczególnych etapów konkursu;
2) określenie metod i technik naboru, mierników i wag dotyczących poszczególnych etapów naboru oraz stosowanych narzędzi naboru;
3) ustalenie sposobu oceny kandydatów gwarantującego porównywalność otrzymanych wyników, z uwzględnieniem obowiązku stosowania w odniesieniu do wszystkich kandydatów pytań lub zadań umożliwiających ocenę tych samych kompetencji w oparciu o określone przez komisję metody i techniki naboru oraz z uwzględnieniem określonych przez komisję poszczególnych mierników i wag;
4) dokonanie oceny ofert złożonych przez kandydatów według kryterium spełniania wymagań formalnych określonych w ogłoszeniu, w tym sporządzenie listy kandydatów, których oferty wpłynęły w terminie i spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu;
5) dokonanie oceny kandydatów i wyłonienie nie więcej niż 1 najlepszego kandydata, spełniającego wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniającego wymagania dodatkowe;
6) sporządzenie protokołu.
8. Osoba niewchodząca w skład komisji nie może uczestniczyć w pracach komisji.
9. Osoba wchodząca w skład komisji ma obowiązek zachowania w tajemnicy, uzyskanych w trakcie konkursu, informacji o kandydatach.
10. Dyrektor Instytutu ogłasza konkurs na stanowisko pracownika naukowego. Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres Instytutu;
2) nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;
3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) listę dokumentów, które należy złożyć w celu potwierdzenia wymagań formalnych;
5) termin i miejsce składania ofert;
6) termin rozstrzygnięcia konkursu.
11. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
12. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia konkursu. Termin do złożenia oferty uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oferta została nadana w placówce operatora pocztowego albo złożona w siedzibie Instytutu.
13. W przypadku, gdy oferta nie zawiera dokumentów wymaganych w ogłoszeniu o konkursie, potwierdzających spełnianie wymagań formalnych, przewodniczący komisji wzywa kandydata do uzupełnienia braków w terminie 7 dni. W przypadku nieuzupełnienia oferty w wyznaczonym terminie oferta jest odrzucana.
14. Jako podstawową metodę i technikę naboru stosuje się rozmowę kwalifikacyjną.
15. Dopuszcza się stosowanie metod i technik naboru innych niż wymieniona w ust. 14 w celu sprawdzenia spełnienia przez kandydata wymagań określonych w opisie stanowiska, niewymienionych w § 6 ust. 1, w tym kompetencji i umiejętności.
§ 8. 1. Komisja dokonuje oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu w sposób umożliwiający obiektywne sprawdzenie spełnienia tych wymagań, zgodnie z ustalonymi regułami obowiązującymi podczas konkursu oraz ustalonym sposobem oceny kandydatów.
2. Przewodniczący komisji informuje kandydatów, których oferty spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu, o terminach kolejnych etapów konkursu.
3. Z przeprowadzenia konkursu sporządza się protokół, który jest podpisywany przez wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
4. W protokole dokumentuje się wszystkie czynności i zdarzenia mające wpływ na przebieg konkursu oraz jego wynik, w tym ustalone szczegółowe reguły obowiązujące podczas konkursu, ustalony szczegółowy sposób oceny kandydatów, treść pytań lub zadań oraz, dokonane w trakcie naboru, oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu.
5. Przewodniczący komisji przekazuje protokół dyrektorowi Instytutu wraz z wnioskiem o zatrudnienie najlepszego kandydata oraz z ofertą wybranego kandydata lub z wnioskiem o nierozstrzygnięciu konkursu.
6. Przewodniczący komisji informuje kandydatów uczestniczących w konkursie o jego wyniku.
§ 9. 1. Dyrektor Instytutu podejmuje decyzję w sprawie zatrudnienia pracownika naukowego wyłonionego w drodze konkursu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
2. W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 10. 1. Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 3 członków, w tym 1 osobę posiadającą tytuł naukowy.
2. Czynne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
3. Bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
4. Dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 30 dni przed upływem kadencji działającej komisji.
5. Wyboru członków komisji dyscyplinarnej Instytutu dokonuje pięcioosobowa komisja wyborcza powoływana przez dyrektora Instytutu spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego do komisji dyscyplinarnej.
6. Kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej Instytutu zgłaszać mogą pracownicy, którym przysługuje bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 14 dni od zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu.
7. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów. Termin wyborów powinien zostać wyznaczony nie później niż po upływie 7 dni od końca kadencji działającej komisji dyscyplinarnej.
8. Głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
9. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu do zatwierdzenia.
10. Dyrektor Instytutu podaje do wiadomości pracownikom Instytutu wyniki wyborów i powołuje komisję dyscyplinarną w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu.
11. W przypadku konieczności uzupełnienia składu komisji dyscyplinarnej, dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających w terminie 14 dni od dnia powzięcia informacji o tym fakcie. Przepisy ust. 5–10 stosuje się odpowiednio. Członek komisji dyscyplinarnej Instytutu wybrany w trakcie kadencji komisji pełni swoją funkcję do jej zakończenia.
ROZDZIAŁ 3.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 11. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
|
1) Instytut został utworzony zarządzeniem nr 59 Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 30 grudnia 1975 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Centrum Naukowo-Produkcyjne Elektrotechniki i Automatyki Górniczej – EMAG” /znak:PO2-0140-23/ a następnie podlegał przekształceniom zgodnie z przepisami: zarządzenia nr 3/Org Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 12 marca 1985 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Gwarectwo Automatyzacji Górnictwa – EMAG”; zarządzenia nr 25 Naczelnego Dyrektora Gwarectwa Automatyzacji Górnictwa EMAG z dnia 23 grudnia 1986 r. w sprawie zmiany poziomu organizacyjnego wyodrębnienia Pionu Naukowo-Badawczego Gwarectwa EMAG i nadania temu Pionowi nazwy „Ośrodek Badawczy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej”; zarządzenia nr 83/ORG/90 Ministra Przemysłu z dnia 26 marca 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej o nazwie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej „Emag” w Katowicach; zarządzenia nr 51/Org/92 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 12 lutego 1992 r. w sprawie zmiany nazwy oraz zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej o nazwie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej „Emag” w Katowicach; rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie połączenia Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa „Emag”, Instytutu Systemów Sterowania oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Gospodarki Energetycznej (Dz. U. poz. 1788); rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 sierpnia 2009 r. w sprawie reorganizacji Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa „Emag” (Dz. U. poz. 1110); rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie reorganizacji Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG z siedzibą w Katowicach (Dz. U. z 2016 r. poz. 54).
- Data ogłoszenia: 2017-05-29
- Data wejścia w życie: 2017-05-30
- Data obowiązywania: 2017-05-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA