REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 37
DECYZJA NR 26
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 30 sierpnia 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371 i 1079) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2
– Anna Streżyńska |
MINISTER CYFRYZACJI |
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).
Załącznik do Decyzji Nr 26 Ministra Cyfryzacji
z dnia 30 sierpnia 2016 r.
STATUT INSTYTUTU TECHNIK INNOWACYJNYCH EMAG W KATOWICACH
ROZDZIAŁ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Instytut badawczy o nazwie Instytut Technik Innowacyjnych EMAG1), zwany dalej Instytutem, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 371), zwanej dalej ustawą;
2) niniejszego statutu.
§ 2
1. Siedzibą Instytutu jest miasto Katowice.
2. Instytut może używać nazwy w języku angielskim: Institute of Innovative Technologies EMAG.
3. Instytut może używać skróconych nazw:
1) Instytut EMAG,
2) EMAG
3) EMAG Institute.
4. Instytut posiada osobowość prawną i wpisany jest do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000133324.
5. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw informatyzacji.
6. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
ROZDZIAŁ 2. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 3.
1. Przedmiot i zakres działania Instytutu określa statut uchwalony i zatwierdzany w trybie określonym w ustawie. Zmiany w statucie wprowadza się w trybie określonym dla uchwalenia i zatwierdzenia statutu.
2. Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania, określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych i wprowadzony zarządzeniem. Zmiany do regulaminu organizacyjnego są wprowadzane w trybie obowiązującym przy ustalaniu regulaminu organizacyjnego.
§ 4.
1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).
2. Do obszarów i zakresów działania Instytutu EMAG należą:
1) Informatyka stosowana – w szczególności z następującymi zakresami:
a) Bezpieczeństwo informacji, bezpieczeństwo systemów informatycznych
b) Ciągłość działania i zarządzanie ryzykiem.
c) Semantyka i systemy dialogowe – w tym w administracji publicznej.
d) Systemy dla przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
e) Systemy wspomagania decyzji – w tym typu Business Intelligence.
f) Przetwarzanie i analiza dużych zbiorów danych o charakterze strumieniowym.
g) Systemy informatyczne w medycynie
2) Informatyka techniczna – w szczególności z następującymi zakresami:
a) Optymalizacja zużycia energii elektrycznej.
b) Transmisja danych pomiarowych w układach automatyki elektroenergetycznej.
c) Inteligentne rozwiązania urządzeń i systemów: zasilających i rozdzielczych, koncentratorów danych, rejestratorów danych.
d) Mechatronika.
e) Robotyzacja i systemy rozproszone w monitorowaniu.
3) Technologia informacyjna w monitorowaniu – w szczególności z następującymi zakresami:
a) Systemy dyspozytorskie, systemy monitorowania, systemy bezpieczeństwa.
b) Inteligentne algorytmy pomiarowe, oceny bezpieczeństwa i alarmowania.
c) Systemy analityczne w monitorowaniu systemowym.
4) Badania laboratoryjne, certyfikacja i atestacja – w szczególności z następującymi zakresami:
a) Badania – zgodnie z wymaganiami dyrektyw – kompatybilności elektromagnetycznej, środowiskowe, elektryczne, IP, gazowe oraz jakości kopalin.
b) Badanie i ocena bezpieczeństwa produktów informatycznych wg standardu ISO/IEC 15408 Common Criteria.
c) Opinie atestacyjne i techniczne.
d) Certyfikacja w Jednostce Certyfikującej Wyroby.
e) Ocena zgodności sprzętu elektrycznego, elektronicznego, maszyn i urządzeń, systemów, produktów informatycznych.
f) Wzorcowanie przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych.
g) Badania inżynierskie/konstruktorskie i testowanie na etapie powstawania wyrobu/prototypu/ rozwiązania informatycznego.
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące prace:
1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2) wykonuje badania i analizy w tym badania atestacyjne, laboratoryjne i pomiary (PKD 71.20.B) oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i rozwojowych oraz uprawnień rzeczoznawcy (PKD 71.20.B);
3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 72.19.Z);
4) prowadzi działalność normalizacyjną, certyfikacyjną, atestacyjną i aprobacyjną w tym rzeczoznawstwo i audyty energetyczne (PKD 71.20.B);
5) tworzy, prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu (PKD 63.11.Z);
6) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej (w tym prowadzenie biblioteki naukowo-technicznej PKD 91.01.A), a także wspierającą innowacyjność przedsiębiorstw;
7) opracowuje nowe rozwiązania techniczne i technologiczne oraz projektuje i wytwarza urządzenia modelowe, prototypy oraz serie informacyjne aparatury (PKD 62.01.Z, PKD 62.02.Z, PKD 71.12.Z, PKD 74.10.Z);
8) opracowuje nowe konstrukcje aparatury pomiarowej, wdraża nowe metody pomiarowe oraz związane z nimi urządzenia (PKD 71.12.Z);
9) opracowuje nowe konstrukcje maszyn i urządzeń (PKD 74.10.Z);
10) prowadzi doradztwo naukowo-techniczne (PKD 71.12.Z, PKD 74.90.Z, PKD 62.02.Z);
11) wytwarza, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzi walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury, w tym urządzeń pomiarowych (PKD 62.01.Z, PKD 62.02.Z, PKD 71.12.Z, PKD 74.10.Z);
12) prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (wydawanie czasopisma, monografii, poradników, instrukcji, kart katalogowych: PKD 58.11.Z, PKD 58.14.Z, PKD 58.19.Z, PKD 18.12.Z, PKD 18.14.Z, PKD 82.19.Z);
13) prowadzi działalność związaną z organizacją (i uczestnictwem) seminariów i konferencji (PKD 82.30.Z) oraz szkolenia i kursy dokształcające (PKD 85.59.B).
4. Instytut poza zadaniami, o których mowa w ust. 1–3 może prowadzić studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 85.42.B).
5. Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 1–4, która obejmuje między innymi:
1) prowadzenie badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B);
2) opracowywanie opinii i ekspertyz nie mających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B);
3) prowadzenie badań wyrobów (PKD 71.20.B);
4) wydawanie opinii oraz ocenę warunków organizacyjno-technicznych (PKD 71.20.B);
5) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), niezwiązane z przystosowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
6) działalności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z);
7) pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 74.90.Z);
8) działalność wydawniczą i poligraficzną:
a) wydawanie książek – w tym: broszur, ulotek i podobnych publikacji (PKD 58.11.Z),
b) wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
c) pozostała działalność wydawnicza – w tym wydawanie: katalogów, materiałów reklamowych ( PKD 58.19.Z),
d) pozostałe drukowanie – w tym drukowanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 18.12.Z),
e) działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku (PKD 18.13.Z),
f) introligatorstwo i podobne usługi (PKD 18.14.Z, PKD 82.19.Z);
9) prowadzenie specjalistycznej działalności szkoleniowej oraz różnych form kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B);
10) wytwarzanie i wdrażanie wyrobów, w szczególności:
a) wyrobów z tworzyw sztucznych w wykonaniu specjalnym (PKD 22.29.Z),
b) elementów elektronicznych (PKD 26.11.Z),
c) sterowników przemysłowych i urządzeń do przetwarzania informacji (PKD 26.20.Z),
d) sprzętu telekomunikacyjnego w wykonaniu specjalnym przeznaczonego dla przemysłu, w tym dla górnictwa (PKD 26.30.Z),
e) instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych (PKD 26.51.Z),
f) elektrycznych silników, prądnic i transformatorów (PKD 27.11.Z),
g) aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej (PKD 27.12.Z),
h) baterii i akumulatorów (PKD 27.20.Z),
i) pozostałego sprzętu elektrycznego (PKD 27.90.Z),
j) maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz budownictwa (PKD 28.92.Z),
k) pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia (PKD 28.99.Z),
l) wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych (PKD 29.31.Z),
m) elementów kopalnianych lokomotyw dołowych (PKD 30.20.Z);
11) świadczenie usług w zakresie:
a) napraw i konserwacji maszyn dla górnictwa i budownictwa (PKD 33.12.Z),
b) napraw i konserwacji urządzeń elektronicznych i optycznych (PKD 33.13.Z),
c) napraw i konserwacji urządzeń elektrycznych (PKD 33.14.Z),
d) instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKD 33.20.Z),
e) instalacji elektrycznych związanych z wdrażaniem opracowanych systemów i urządzeń (PKD 43.21.Z),
f) specjalistycznych robót budowlanych związanych z wdrażaniem wytwarzanych urządzeń (PKD 43.99.Z);
12) działalność związaną z wytwarzaniem i wdrażaniem aparatury, urządzeń, materiałów i innych wyrobów (PKD 47.99.Z);
13) działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej dla przemysłu, a w szczególności dla górnictwa (PKD 61.10.Z);
14) działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej, dla przemysłu, a w szczególności dla górnictwa (PKD 61.20.Z);
15) działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
16) działalność związaną z doradztwem w dziedzinie informatyki (PKD 62.02.Z);
17) działalność związaną z zarządzaniem i przetwarzaniem danych uzyskiwanych z opracowanych systemów pomiarowych (PKD 62.03.Z);
18) działalność usługową w dziedzinie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
19) działalność związaną z wdrażaniem opracowanych aplikacji informatycznych (PKD 62.09.Z);
20) przetwarzanie danych w opracowanych systemach teleinformatycznych (PKD 63.11.Z).
6. Działalność, o której mowa w ust. 5, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1–4.
§ 5.
1. W prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych Instytut może współpracować z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, stowarzyszeniami, klastrami, platformami naukowo-technologicznymi, centrami zaawansowanych technologii, biurami projektowymi, organami administracji publicznej oraz jednostkami sektora finansów publicznych.
2. Instytut w obrębie swojego przedmiotu i zakresu działania może być inicjatorem procesu tworzenia i członkiem klastrów, platform naukowo-technologicznych, centrów zaawansowanych technologii, konsorcjów i innych podobnych organizacji.
3. Instytut może współpracować w ramach centrów naukowo-przemysłowych, na podstawie umów zawartych z podmiotami wchodzącymi w jego skład, zgodnie z przepisami ustawy.
§ 6.
1. Rada naukowa Instytutu liczy 18 członków.
2. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 10;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 8.
3. Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 6. ust. 2 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 8, w tym liczba miejsc w radzie dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 4.
4. Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 6 ust 2. pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.
5. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest nie większa od liczby należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
6. Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów, w poszczególnych grupach, określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4.
§ 7.
Dyrektor może powołać/odwołać sekretarza naukowego.
§ 8.
1. Warunki zatrudniania i zasady wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa, zakładowy układ zbiorowy pracy obowiązujący w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, za wyjątkiem przypadków określonych w art. 43 ust. 7 ustawy, jest poprzedzone konkursem .
3. Pracownikiem naukowym w Instytucie może być osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślne oraz która spełnia określone, stosowne do stanowiska kryteria obejmujące w szczególności:
1) znajomość aktów prawnych dotyczących działalności instytutów badawczych i zasad finansowania nauki;
2) wiedzę i dorobek w dziedzinie, której dotyczy konkurs;
3) pozytywną opinię niezależnych recenzentów;
4) staż pracy.
4. Konkurs na stanowisko pracownika naukowego ogłasza dyrektor.
5. Ogłoszenie konkursu polega na podaniu informacji o konkursie do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie zawiadomienia w szczególności na tablicy ogłoszeń Instytutu i na stronach internetowych Instytutu, na stronie internetowej ministerstwa właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Komunikat o konkursie powinien zawierać podstawowe informacje, a w szczególności:
1) stanowisko pracownika naukowego będące przedmiotem konkursu;
2) wymagania stawiane kandydatom;
3) wykaz dokumentów wymaganych od kandydata, w tym życiorys naukowy i informację o dorobku naukowym i zawodowym;
4) termin składania dokumentów;
5) termin rozstrzygnięcia konkursu.
7. Postępowanie konkursowe przeprowadza 5 osobowa komisja konkursowa powołana przez dyrektora zarządzeniem.
8. W skład komisji konkursowej wchodzą:
1) zastępca dyrektora ds. naukowych – jako przewodniczący (w razie jego nieobecności lub braku wyznaczony: zastępca dyrektora lub sekretarz naukowy);
2) przewodniczący komisji ds. kadry naukowej i badawczo-technicznej oraz jeden z jej członków wskazany przez przewodniczącego tej komisji;
3) dwóch członków rady naukowej wskazanych przez przewodniczącego rady naukowej, przy czym w przypadku konkursu na profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego i profesora wizytującego – posiadających tytuł naukowy profesora.
9. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową.
10. Szczegółowe zasady postępowania konkursowego określa, ustalony przez dyrektora, regulamin postępowania konkursowego związanego z zatrudnieniem na stanowisko pracownika naukowego w Instytucie.
§ 9.
1. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań i ustalać zakres i czas ich umocowania. Dyrektor może ustanowić również prokurę.
2. Dyrektor może powołać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze w liczbie 6.
3. Członków organów wymienionych w ust. 2 powołuje i odwołuje dyrektor. Zakres działania tych organów określa regulamin ustalony przez dyrektora.
§ 10.
1. Postępowanie w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych jest dwuinstancyjne.
2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu w składzie trzech członków pochodząca z wyboru.
3. Komisja dyscyplinarna wybierana jest w głosowaniu tajnym przez pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu.
4. Szczegółowe zasady przeprowadzania wyborów oraz sposób uzupełnienia składu komisji w trakcie kadencji, określają zasady przeprowadzenia wyborów komisji dyscyplinarnej w Instytucie, ustalone przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
5. Tryb pracy i zasady funkcjonowania komisji dyscyplinarnej określa ustawa, akty wykonawcze do ustawy oraz regulamin przez nią uchwalony.
ROZDZIAŁ 3. POSTANOWIENIA DOSTOSOWUJĄCE
§ 11.
1. Dyrektor przeprowadzi wybory rady naukowej w celu dostosowania liczby członków rady i proporcji udziału w jej składzie poszczególnych grup członków do wymagań określonych w § 6 niniejszego statutu w terminie 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
2. Dyrektor dostosuje regulamin organizacyjny oraz pozostałe regulaminy, instrukcje i zasady do przepisów statutu w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się przepisy ustawy.
ROZDZIAŁ 4. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 12.
1. Z dniem zatwierdzenia statutu traci moc statut Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG w Katowicach, uchwalony przez radę naukową 14 grudnia 2010 r. zatwierdzony przez ministra gospodarki 2 lutego 2011 r.
2. Statut został uchwalony przez radę naukową 16 czerwca 2016 r. uchwałą nr 32/VIII/2016 Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
|
1) Instytut został utworzony zarządzeniem nr 59 Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 30 grudnia 1975 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Centrum Naukowo-Produkcyjne Elektrotechniki i Automatyki Górniczej – EMAG” /znak: PO2-0140-23/ a następnie podlegał przekształceniom zgodnie z przepisami: zarządzenia nr 3/Org Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 12 marca 1985 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Gwarectwo Automatyzacji Górnictwa – EMAG”; zarządzenia nr 25 Naczelnego dyrektora Gwarectwa Automatyzacji Górnictwa EMAG z dnia 23 grudnia 1986 r. w sprawie zmiany poziomu organizacyjnego wyodrębnienia Pionu Naukowo-Badawczego Gwarectwa EMAG i nadania temu Pionowi nazwy „Ośrodek Badawczy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej”; zarządzenia nr 83/ORG/90 Ministra Przemysłu z dnia 26 marca 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej o nazwie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej „Emag” w Katowicach; zarządzenia nr 51/Org/92 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 12 lutego 1992 r. w sprawie zmiany nazwy oraz zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej o nazwie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Elektrotechniki i Automatyki Górniczej „Emag” w Katowicach; rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie połączenia Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa „Emag”, Instytutu Systemów Sterowania oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Gospodarki Energetycznej (Dz. U. Nr 245, poz. 1788); rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 sierpnia 2009 r. w sprawie reorganizacji Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa „Emag” (Dz. U. z 2009 r. Nr 135, poz. 1110); rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie reorganizacji Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG z siedzibą w Katowicach (Dz. U. z 2016 r. poz. 54);
- Data ogłoszenia: 2016-09-02
- Data wejścia w życie: 2016-09-03
- Data obowiązywania: 2016-09-03
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA