REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 106
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 27 grudnia 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w § 3:
a) w ust. 1:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) inicjują i przygotowują projekty aktów normatywnych, założeń projektów ustaw, dokumentów i innych materiałów, prowadzą, we współpracy z Departamentem Prawnym, proces legislacyjny tych projektów, oraz prowadzą monitoring i ewaluację wprowadzonych aktów prawnych, a także przygotowują projekty tekstów jednolitych aktów normatywnych w zakresie właściwości Ministra;",
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) przygotowują niezbędne materiały i dokumenty w związku z posiedzeniami komisji sejmowych i senackich;",
- pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12) realizują zadania dotyczące zarządzania kryzysowego i powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z Departamentem Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych;",
- pkt 17 otrzymuje brzmienie:
"17) współpracują z Departamentem Zrównoważonego Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej oraz Zespołem do spraw Ocen Skutków Regulacji, powołanym na podstawie zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 sierpnia 2014 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw Ocen Skutków Regulacji (Dz. Urz. Min. Środ. poz. 51, z 2015 r. poz. 60 oraz z 2016 r. poz. 51 i 53), zwanym dalej "Zespołem", w zakresie przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia;",
b) w ust. 2 w pkt 1 w lit. b po tiret drugim dodaje się tiret trzecie i czwarte w brzmieniu:
"- projekty statutów jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, nadawanych w innej formie niż akty normatywne,
- projekty dokumentów określających prawa lub obowiązki pracowników Ministerstwa wydawanych przez Ministra Środowiska albo Dyrektora Generalnego,",
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Projekty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a i b, przekazywane przez komórki do Departamentu Prawnego odpowiednio do kontroli formalnoprawnej lub parafowania, akceptują dyrektorzy tych komórek lub ich zastępcy. W przypadku gdy w toku kontroli formalnoprawnej projektu wprowadzone zostają istotne zmiany, w szczególności w opisie przedmiotu umowy albo porozumienia, przed parafowaniem projektu przez Departament Prawny projekt wymaga ponownej akceptacji dyrektora komórki, która przekazała projekt, lub jego zastępcy.";
2) w § 13 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) prowadzenie spraw z zakresu sprawowania przez Ministra funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstwa państwowego Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej z siedzibą w Sękocinie Starym;";
3) w § 16 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"3a) kontrola aktów prawa miejscowego wydawanych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134, z późn. zm.) pod względem zgodności z przepisami powszechnie obowiązującymi, zasadami rzetelności i gospodarności oraz z polityką Rady Ministrów;";
4) po § 16 dodaje się § 16a w brzmieniu:
"§ 16a. Do zakresu działania Departamentu Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami (DOK) należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie działu administracji rządowej - gospodarka wodna w zakresie wydawania decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. poz. 1566, z późn. zm.), w tym dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie;
2) prowadzenie spraw z zakresu kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.";
5) w § 18:
a) pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"2) koordynowanie lub wspomaganie prowadzenia rządowego procesu legislacyjnego projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych i projektów stanowisk Rządu do projektów ustaw w zakresie właściwości Ministra;
3) koordynowanie opiniowania przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, z wyłączeniem projektów uchwał dotyczących przyjęcia strategii lub programu, i projektów stanowisk Rządu do projektów ustaw;",
b) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) koordynowanie procesu notyfikacji projektów aktów normatywnych podlegających notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, a także aktów prawnych w ramach Systemu Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych;",
c) uchyla się pkt 9;
6) po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:
"§ 18a. 1. Do zakresu działania Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych (DSO) należy:
1) koordynowanie realizacji zadań Ministra związanych z powszechnym obowiązkiem obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzaniem kryzysowym i ochroną informacji niejawnych oraz realizacja w Ministerstwie zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
2) koordynowanie realizacji zadań Ministra wynikających z roli gospodarza systemów infrastruktury krytycznej "zaopatrzenia w wodę" oraz "systemów produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągów substancji niebezpiecznych";
3) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem formacji obrony cywilnej w Ministerstwie.
2. W strukturze Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych funkcjonuje pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zapewniający właściwą realizację w Ministerstwie zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.";
7) § 20 otrzymuje brzmienie:
"§ 20. Do zakresu działania Departamentu Zasobów Wodnych (DZW) należy:
1) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie działu administracji rządowej - gospodarka wodna z wyłączeniem zadań określonych w § 16a;
2) sporządzanie opinii dotyczących zgodności z przepisami powszechnie obowiązującymi aktów prawa miejscowego wydawanych przez wojewodów na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne;
3) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej -Państwowym Instytutem Badawczym.";
8) w § 21:
a) pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"2) koordynowanie opiniowania projektów strategii i programów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, w tym projektów uchwał dotyczących przyjęcia strategii lub programu;
3) inicjowanie i koordynowanie działań w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju na szczeblu krajowym i międzynarodowym, w tym w ramach ciał i struktur Narodów Zjednoczonych właściwych do spraw zrównoważonego rozwoju, procesu post Rio+20 oraz zadań wynikających z członkostwa w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);",
b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) koordynowanie przygotowania udziału Ministra, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Komitetu do Spraw Europejskich;",
c) po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
"7a) współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jego wdrożenia;",
d) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) obsługa oraz wsparcie Zespołu w zakresie działań zmierzających do zapewnienia wysokiej jakości merytorycznej ocen skutków regulacji oraz koordynowanie współpracy z właściwą w zakresie ocen skutków regulacji komórką merytoryczną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;";
9) w § 25:
a) w ust. 1:
- po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
"1a) koordynowanie przygotowania udziału Ministra, Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Stałego Komitetu Rady Ministrów, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji i Rady Ministrów oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
1b) koordynowanie opiniowania dokumentów rządowych przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, z wyłączeniem tych wskazanych w § 18 pkt 3 i § 21 pkt 2;",
- uchyla się pkt 2,
b) uchyla się ust. 2;
10) w załączniku nr 1:
a) w § 2 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. Na pisemne polecenie Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu, sporządzone zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do procedury, prace nad projektem mogą być prowadzone w trybie odrębnym. Oryginał polecenia właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego.
4. Procedurę stosuje się odpowiednio do przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów normatywnych, innych niż wymienione w ust. 1, które na podstawie odrębnych przepisów podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".",
b) w § 3 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"Wzór decyzji o powołaniu zespołu projektowego stanowi załącznik nr 2 do procedury.",
c) § 4 otrzymuje brzmienie:
"§ 4. Poszczególne wersje projektu, a w przypadku projektu aktu normatywnego także uzasadnienia, w tym OSR, oraz dokumentów, o których mowa w § 10 ust. 4, § 14 ust. 8, § 17 ust. 1 i § 19 ust. 3 pkt 2, przekazywane przez właściwą komórkę na kolejnych etapach procesu legislacyjnego wymagają oznaczenia poprzez zamieszczenie na nich daty opracowania oraz parafowania przez dyrektora właściwej komórki.",
d) po § 4 dodaje się § 4a w brzmieniu:
"§ 4a. Projekt, a w przypadku projektu aktu normatywnego także uzasadnienie, w tym OSR, kierowane na zewnątrz Ministerstwa wymaga parafowania przez członka Kierownictwa Resortu nadzorującego właściwą komórkę.",
e) w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do projektu stanowiska Rządu do projektu ustawy opracowywanego przez Ministra.",
f) w § 6:
- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Departament Prawny przekazuje właściwej komórce, na bieżąco, pisma zawierające uwagi, opinie i stanowiska podmiotów, otrzymane w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania, uzgodnień oraz na etapie Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów.",
- po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Departament Zrównoważonego Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej przekazuje właściwej komórce, na bieżąco, pisma zawierające uwagi, opinie i stanowiska podmiotów, otrzymane na etapie Komitetu do Spraw Europejskich.",
- ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Jeśli pisma, o których mowa w ust. 3 i 3a, zawierają uwagi dotyczące OSR, odpowiednio Departament Prawny albo Departament Zrównoważonego Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej przekazuje kopie tych pism Zespołowi do spraw Ocen Skutków Regulacji, powołanemu na podstawie zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 sierpnia 2014 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw Ocen Skutków Regulacji (Dz. Urz. Min. Środ. poz. 51, z 2015 r. poz. 60 oraz z 2016 r. poz. 51 i 53), zwanemu dalej "Zespołem".",
g) § 7 otrzymuje brzmienie:
"§ 7. 1. Przed przystąpieniem do opracowania projektu właściwa komórka dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. Oceny dokonuje się zgodnie z przyjętymi w dniu 5 maja 2015 r. przez Radę Ministrów "Wytycznymi do przeprowadzania oceny wpływu i konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego". Zakres dokonywania oceny właściwa komórka ustala w zależności od rodzaju oraz przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektu.
2. Wyniki oceny, o której mowa w ust. 1, właściwa komórka przedstawia w OSR, zawierającej:
1) wskazanie podmiotów, na które oddziałuje projektowany akt normatywny;
2) informację o konsultacjach przeprowadzonych przed opracowaniem projektu;
3) informację o zakresie konsultacji publicznych i opiniowania projektu, w tym o obowiązku zasięgnięcia opinii określonych podmiotów wynikającym z przepisów odrębnych, o których mowa w § 14 ust. 2-5, w szczególności takich jak związki zawodowe i organizacje pracodawców, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, Rada Dialogu Społecznego, Rada Legislacyjna, organy i instytucje Unii Europejskiej lub - w przypadku projektu aktu normatywnego, który nie jest kierowany do konsultacji publicznych lub opiniowania - wskazanie przyczyn rezygnacji z prowadzenia tych konsultacji lub opiniowania, w tym opiniowania wymaganego przepisami odrębnymi;
4) przedstawienie wyników analizy wpływu projektowanego aktu normatywnego na podmioty, o których mowa w pkt 1, oraz wpływu projektu w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,
b) rynek pracy,
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw;
5) wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
6) wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń;
7) w przypadku projektu założeń projektu ustawy lub projektu ustawy także:
a) zidentyfikowanie rozwiązywanego problemu,
b) określenie celu i istoty interwencji,
c) porównanie z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach.
3. OSR opracowuje się na formularzu, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
4. Właściwa komórka przesyła OSR do zaopiniowania do Zespołu.
5. W przypadku zgłoszenia uwag przez Zespół właściwa komórka przygotowuje OSR uwzględniający uwagi Zespołu i przekazuje go Zespołowi do akceptacji.
6. W przypadku powołania zespołu projektowego ust. 4 i 5 nie stosuje się.",
h) w § 8:
- w ust. 1 pkt 1-3 otrzymują brzmienie:
"1) wniosku o wprowadzenie projektu założeń projektu ustawy, projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opracowany na formularzu zgłoszenia, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2) wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów, opracowany na formularzu zgłoszenia, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3) wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra, opracowany na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do procedury.",
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Do projektów wniosków, o których mowa w ust. 1, właściwa komórka załącza OSR",
- uchyla się ust. 3,
- ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Zatwierdzone przez Kierownictwo wnioski, o których mowa w ust. 1, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego. Departament Prawny odpowiednio przekazuje wnioski do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów celem wprowadzenia projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów, albo wprowadza projekt rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra.",
- dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
"5. Departament Prawny przekazuje do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wniosek o zmianę informacji o projekcie zawartych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów albo wykazie prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów albo wykreślenie projektu z właściwego wykazu, na wniosek właściwej komórki zaakceptowany przez członka Kierownictwa Resortu nadzorującego daną komórkę.
6. Departament Prawny zmienia informacje o projekcie zawarte w wykazie prac legislacyjnych Ministra albo wykreśla projekt z tego wykazu na wniosek właściwej komórki zaakceptowany przez członka Kierownictwa Resortu nadzorującego daną komórkę.",
i) w § 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi OSR.",
j) uchyla się § 11,
k) w § 12 uchyla się ust. 3,
l) w § 13:
- ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych, jednak najpóźniej na 3 dni przed planowanym przekazaniem projektu do Departamentu Prawnego, właściwa komórka przekazuje projekt wraz z wynikami uzgodnień Zespołowi w celu zaopiniowania OSR. Przepis § 7 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku gdy projekt jest zgodny z informacjami zawartymi w OSR, a treść OSR nie uległa w toku uzgodnień wewnątrzresortowych znaczącej zmianie merytorycznej względem wersji zaakceptowanej przez Zespół w trybie określonym w § 7 ust. 4, właściwa komórka może zdecydować o rezygnacji z przekazania projektu do Zespołu zgodnie z ust. 1.",
- ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4. Departament Prawny akceptuje projekt lub zgłasza do niego uwagi w terminach:
1) do projektu założeń projektu ustawy i projektu ustawy - nie dłuższym niż 21 dni;
2) do pozostałych projektów aktów normatywnych - nie dłuższym niż 14 dni.
5. Właściwa komórka przekazuje na posiedzenie Kierownictwa Resortu celem akceptacji projekt uzgodniony wewnątrzresortowo oraz parafowany przez członka Kierownictwa Resortu nadzorującego właściwą komórkę, a w przypadku projektu aktu normatywnego - także przez dyrektora Departamentu Prawnego.",
m) § 14 otrzymuje brzmienie:
"§ 14. 1. Po zaakceptowaniu projektu przez Kierownictwo Resortu, właściwa komórka niezwłocznie przekazuje projekt do Departamentu Prawnego, który kieruje projekt na zewnątrz Ministerstwa, do konsultacji publicznych i opiniowania, zgodnie ze wskazanym w OSR zakresem konsultacji publicznych i opiniowania.
2. Projekt, który dotyczy zakresu objętego zadaniami związków zawodowych i organizacji pracodawców, kieruje się do opinii reprezentatywnych organizacji związkowych oraz pracodawców. Zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 2015 r. poz. 2029) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881).
3. Projekt o szczególnie istotnych skutkach prawnych, społecznych lub gospodarczych kieruje się, za pośrednictwem Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.
4. Projekt kieruje się także do organów administracji rządowej lub innych organów i instytucji państwowych, których zakresu działania dotyczy projekt, a w przypadkach określonych w odrębnych przepisach także do podmiotów wskazanych w tych przepisach, w szczególności w przypadku projektu dotyczącego problematyki objętej zakresem działania rządu i samorządu terytorialnego - do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, lub jeśli projekt dotyczy spraw, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. poz. 1240) - do Rady Dialogu Społecznego, oraz do organów opiniodawczo-doradczych Ministra.
5. W przypadkach określonych przepisami prawa Unii Europejskiej projekt aktu normatywnego kieruje się do zaopiniowania w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia przez organy i instytucje Unii Europejskiej.
6. Po przeprowadzeniu konsultacji publicznych i opiniowania właściwa komórka dokonuje analizy opinii zgłoszonych w ich trakcie, konsultując się w niezbędnym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
7. W razie uwzględnienia opinii zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania, właściwa komórka przygotowuje nową wersję projektu oraz dokonuje aktualizacji niezbędnych dokumentów, w szczególności uzasadnienia, w tym OSR.
8. Właściwa komórka sporządza i przekazuje do Departamentu Prawnego:
1) raport z konsultacji publicznych i opiniowania, w którym zamieszcza:
a) omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania, w tym wskazanie podmiotów, które przedstawiły stanowisko lub opinię, oraz omówienie tych stanowisk i opinii i odniesienie się do nich, albo wskazanie braku potrzeby zasięgania tych opinii,
b) przedstawienie wyników zasięgnięcia opinii, o której mowa w ust. 5, albo wskazanie braku potrzeby zasięgania tych opinii,
c) wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń albo informację o ich braku;
2) zestawienie nieuwzględnionych uwag zgłoszonych w ramach opiniowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, wraz ze wskazaniem podmiotu zgłaszającego uwagę i stanowiskiem do tych uwag.",
n) w § 15 uchyla się ust. 2,
o) § 16 otrzymuje brzmienie:
"§ 16. 1. Wyznaczenie, w ramach konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień, terminu do zajęcia stanowiska krótszego niż:
1) dla projektu ustawy - 21 dni,
2) dla projektu rozporządzenia - 10 dni,
3) dla projektów innych aktów normatywnych - 14 dni,
4) dla innych projektów niż wymienione w pkt 1-3-7 dni
- wymaga szczegółowego uzasadnienia.
2. Projekt w celu przedstawienia opinii, o której mowa w § 14 ust. 2, kieruje się na czas nie krótszy niż 30 dni.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, oraz w przypadku skrócenia do 21 dni terminu, o którym mowa w ust. 2, właściwa komórka, przekazując projekt Departamentowi Prawnemu, uzasadnia skrócenie terminu.",
p) w § 17 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Po zakończeniu uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania właściwa komórka opracowuje nowy tekst projektu, uwzględniający zgłoszone uwagi oraz dokonuje aktualizacji niezbędnych dokumentów, w szczególności uzasadnienia, w tym OSR, lub sporządza protokół rozbieżności, w którym omawia zgłoszone uwagi oraz przyczyny ich nieuwzględnienia, i przekazuje projekt do Departamentu Prawnego, celem skierowania projektu do:
1) podmiotów, o których mowa w § 15 ust. 1 - chyba że zakres zmian jest nieznaczny lub
2) podmiotów, którym przekazano projekt do zaopiniowania, oraz którym przekazano projekt w ramach konsultacji publicznych - w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w obszarze zainteresowania tych podmiotów, lub
3) rozpatrzenia przez:
a) Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji - jeżeli projekt dotyczy spraw związanych z informatyzacją, lub
b) Komitet do Spraw Europejskich - jeżeli projekt dotyczy spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, lub
c) Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów - jeżeli projekt dotyczy zagadnień związanych ze społeczno-gospodarczym rozwojem kraju lub odpowiednie zalecenie przedstawił Zespół do Spraw Programowania Prac Rządu przy wprowadzaniu projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
2. Na posiedzenie Komitetu do Spraw Europejskich Departament Prawny kieruje projekt za pośrednictwem Departamentu Zrównoważonego Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej.",
r) § 18 otrzymuje brzmienie:
"§ 18. Właściwa komórka, przekazując do Departamentu Prawnego projekt celem skierowania do rozpatrzenia przez:
1) Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji - przekazuje informacje oraz załącza dokumenty, o których mowa w zarządzeniu nr 48 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (M.P. poz. 379);
2) Komitet do Spraw Europejskich - przekazuje informacje oraz załącza dokumenty, o których mowa w uchwale nr 18 Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Komitetu do Spraw Europejskich (M.P. z 2015 r. poz. 49);
3) Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów - przekazuje informacje, o których mowa w dokumencie "Organizacja pracy Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów (KERM)";
4) Stały Komitet Rady Ministrów - załącza dokumenty, o których mowa w § 19 ust. 3.",
s) w § 19:
- uchyla się ust. 1,
- w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) w przypadku projektu ustawy opracowanego na podstawie założeń projektu ustawy - informację o dacie przyjęcia założeń przez Radę Ministrów;",
t) w § 20 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) uzasadnienie, w tym OSR;",
u) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:
"§ 21a. W przypadkach wynikających z przepisów Unii Europejskiej albo przepisów krajowych właściwa komórka kieruje projekt do notyfikacji innej niż notyfikacja, o której mowa w § 21 ust. 1, w zakresie i terminach określonych tymi przepisami.",
v) w § 22 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Po kontroli, o której mowa w ust. 2, Departament Prawny uzgadnia projekt tekstu jednolitego z Rządowym Centrum Legislacji i kieruje projekt tekstu jednolitego:
1) w przypadku rozporządzenia Ministra - do podpisu Ministra, a następnie do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej;
2) rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów - do podpisu Prezesa Rady Ministrów i ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.",
w) dodaje się załączniki nr 1 i 3 w brzmieniu określonym odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia,
y) dotychczasowy załącznik do procedury przygotowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych oznacza się jako załącznik nr 2.
§ 2.
§ 3.
MINISTER ŚRODOWISKA |
Jan Szyszko |
|
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 2323).
Załączniki do zarządzenia Ministra Środowiska
z dnia 27 grudnia 2017 r.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 1 do procedury przygotowywania
i uzgadniania projektów założeń
projektów ustaw i projektów aktów normatywnych
WZÓR - POLECENIE
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3 do procedury przygotowywania
i uzgadniania projektów założeń
projektów ustaw i projektów aktów normatywnych
WZÓR - WNIOSEK O WPROWADZENIE PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ŚRODOWISKA DO WYKAZU PRAC LEGISLACYJNYCH MINISTRA ŚRODOWISKA
- Data ogłoszenia: 2017-12-29
- Data wejścia w życie: 2018-01-01
- Data obowiązywania: 2018-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA