REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 79

WYTYCZNE NR 25 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 30 grudnia 2019 r.

w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) w związku z zawarciem w dniu 6 listopada 2019 r. Porozumienia administracyjnego, dotyczącego powierzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej niektórych kompetencji właściwego organu w celu realizacji zadań określonych w art. 18 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, 1) Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13), zmienionego Aneksem nr 1 z dnia 18 maja 2020 r. oraz Aneksem nr 2 z dnia 30 lipca 2020 r., ogłasza się, co następuje:

§ 1.

 W celu realizacji obowiązków wynikających z art. 18 lit. a-e oraz g-k i m oraz art. 20-22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, mając na względzie art. 21 ust. ustawy z dnia 3 lipca 2002 - Prawo lotnicze oraz zawarcie w dniu 6 listopada 2019 r. Porozumienia administracyjnego zmienionego Aneksem nr 1 z dnia 18 maja 2020 r. oraz Aneksem nr 2 z dnia 30 lipca 2020 r., zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.

§ 2.

 Wytyczne określają:

1) warunki wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii "otwartej" i kategorii "szczególnej", w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego - stanowiące załącznik nr 1 do wytycznych;

2) sposób prowadzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 2 do wytycznych;

3) sposób wyznaczania operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz uznanych podmiotów, przeprowadzających szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 3 do wytycznych;

4) sposób przeprowadzania szkoleń i egzaminów potwierdzających kwalifikacje pilotów bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 4 do wytycznych;

5) rodzaje dokumentów wydawanych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych uprawniających do wykonywania operacji systemami bezzałogowych statków powietrznych w kategorii "otwartej", "szczególnej" i "certyfikowanej" - stanowiące załącznik nr 5 do wytycznych;

6) sposób przeprowadzenia konwersji dokumentów wydanych do dnia 30 grudnia 2020 r. dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych UAVO, na podstawie przepisów ustawy - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, pozwalających na wykonywanie operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w terminach przewidzianych w art. 20-23 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych - stanowiący załącznik nr 6 do wytycznych.

§ 3.

 Użyte w wytycznych określenia oznaczają:

1) bezpieczna odległość - odległość bezzałogowego statku powietrznego od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, umożliwiającą uniknięcie kolizji, wynikającą z analizy panujących warunków meteorologicznych, otoczenia i przeszkód znajdujących się w obszarze wykonywania operacji oraz rodzaju używanego bezzałogowego statku powietrznego i kwalifikacji pilota;

2) kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem - obserwację wzrokową prowadzoną przez pilota lub obserwatora bez pomocy przyrządów optycznych, z wyłączeniem szkieł korekcyjnych noszonych w celu korekcji posiadanej wady wzroku;

3) model latający - system bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywany do operacji wykonywanych w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, o których mowa w art. 16 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

4) obserwator - obserwatora bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

5) operacja automatyczna - operację, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy pilot jedynie pełni zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej;

6) operacja autonomiczna - operację autonomiczną w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

7) pilot - pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) Nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE. L 212 z 22.08.2018, str. 1);

8) rozporządzenie nr 2019/947/UE - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;

9) system teleinformatyczny - określony przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374, 695 i 875), będący unikalnym formatem cyfrowym w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

10) szczególna ostrożność - ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi, dostosowaniu zachowania pilota lub zabezpieczenia i przystosowania miejsca startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu;

11) środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.

§ 4.

 Wytyczne są publikowane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

§ 5Wytyczne

wchodzą w życie z dniem 31 grudnia 2020 r.

 

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

 

Załącznik 1. [WYKONYWANIE OPERACJI Z UŻYCIEM SYSTEMU BEZZAŁOGOWEGO STATKU POWIETRZNEGO W KATEGORII „OTWARTEJ” I KATEGORII „SZCZEGÓLNEJ”, W TYM W RAMACH KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO]

Załączniki do wytycznych nr 25 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 30 grudnia 2020 r.

Załącznik nr 1

WYKONYWANIE OPERACJI Z UŻYCIEM SYSTEMU BEZZAŁOGOWEGO STATKU POWIETRZNEGO W KATEGORII "OTWARTEJ" I KATEGORII "SZCZEGÓLNEJ", W TYM W RAMACH KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Rozdział 1

Ogólne warunki wykonywania operacji

1.1. Operacje z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w polskiej przestrzeni powietrznej wykonuje się na zasadach określonych w przepisach:

1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE. L 212 z 22.08.2018, str. 1);

2) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 232 z 20.07.2020, str. 1);

3) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 11, Dz. Urz. UE L 150 z 13.05.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 176 z 05.06.2020, str. 13);

4) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970);

5) ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1967oraz z 2020 r. poz. 695).

1.2. Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonuje się zgodnie z następującymi warunkami:

1) po poinformowaniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zwanej dalej "Agencją", o zamiarze wykonania operacji, za pomocą systemu teleinformatycznego oraz w sposób określony przez Agencję;

2) w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, zgodnie z wydanym przez Prezesa Urzędu zezwoleniem na wykonanie operacji:

a) na zasadach określonych w art. 12 ust. 1-4 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

b) na wniosek operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, jeżeli zostały spełnione wymagania określone w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz w UAS.SPEC.040 pkt 1 części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE lub

3) w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, po spełnieniu warunków określonych w art. 12 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz otrzymaniu od Prezesa Urzędu potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, po spełnieniu przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego wymagań określonych w UAS.SPEC.020 części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, poprzez złożenie wniosku przez zainteresowany podmiot według wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub

4) w przypadku, o którym mowa w art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, Prezes Urzędu wydaje operatorowi systemu bezzałogowego statku powietrznego potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia, o wykonywaniu operacji systemem bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym (NSTS), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego po złożeniu takiego oświadczenia przez zainteresowany podmiot według wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego albo

5) w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na podstawie wydanego przez Prezesa Urzędu certyfikatu operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia nr 2019/947/UE, zwanego dalej "certyfikatem LUC", po spełnieniu przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego wymagań określonych w UAS.LUC.050 pkt 1 części C załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz po złożeniu wniosku według wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

5.1. W kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, Prezes Urzędu wydaje zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na wniosek klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego.

5.2. Do wniosku, o którym mowa w pkt 5.1, dołącza się kopie:

1) dokumentu określającego strukturę organizacyjną klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego;

2) procedur i systemu zarządzania, obowiązujących w klubie lub stowarzyszeniu modelarstwa lotniczego.

5.3. Prezes Urzędu wydaje zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, jeżeli struktura organizacyjna, procedury i system zarządzania obowiązujące w klubie lub stowarzyszeniu modelarstwa lotniczego spełniają wymagania określone w art. 16 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 2019/947/UE, na wniosek zainteresowanego podmiotu złożony według wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

6. Pilot wykonujący operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego:

1) zachowuje szczególną ostrożność, unika działania lub zaniechania, które

mogłoby:

a) spowodować zagrożenie bezpieczeństwa,

b) zagrażać życiu lub zdrowiu osoby lub zgromadzeniu osób,

c) stwarzać zagrożenie dla chronionych obiektów, urządzeń lub obszarów,

d) zakłócać przebieg imprezy masowej albo zagrozić bezpieczeństwu jej uczestników,

e) stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, statku powietrznego lub życia lub zdrowia załogi lub pasażerów znajdujących się na jego pokładzie,

f) utrudniać ruch lotniczy lub powodować jego wstrzymanie lub ograniczenie,

g) zakłócać spokój lub porządek publiczny,

h) spowodować szkody w środowisku, w tym naruszać warunki decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,

i) narazić kogokolwiek na szkodę;

2) wykonuje operację w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym statkiem powietrznym oraz daje pierwszeństwo załogowym statkom powietrznym;

3) ponosi odpowiedzialność za decyzję o wykonaniu operacji oraz za jej poprawność, a udział obserwatora w wykonywaniu operacji nie zwalnia go z odpowiedzialności za bezpieczeństwo jej wykonania;

4) używa systemu bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z zaleceniami i ograniczeniami określonymi przez producenta;

5) przed operacją dokonuje kontroli stanu technicznego systemu bezzałogowego statku powietrznego;

6) wykonuje operacje systemem bezzałogowego statku powietrznego, który jest sprawny technicznie.

7. Prezes Urzędu wydaje potwierdzenie, o którym mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

Rozdział 2

Szczegółowe warunki wykonywania operacji w kategorii "otwartej"

8.1. Operacje w kategorii "otwartej" przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:

1) zgodnie przepisami części A załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) w przypadku, o którym mowa w art. 22 lit. a rozporządzenia nr 2019/947/UE, pilot bezzałogowego statku powietrznego posiada kompetencje, o których mowa w UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b części A załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;

3) uwzględniając warunki meteorologiczne oraz informacje o ograniczeniach w ruchu lotniczym;

4) w strefie DRA-R, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78), w tym w strefach: DRA-RH, DRA-RM lub DRA-RL - na warunkach określonych dla tych stref;

5) w strefie DRA-P, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - za zgodą zarządzającego obiektem chronionym daną strefą i na warunkach określonych dla tej strefy;

6) w strefie DRA-T, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - na warunkach określonych dla tej strefy;

7) w strefie DRA-U, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - na warunkach określonych dla tej strefy;

8) w strefie DRA-I, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - z uwzględnieniem informacji podanych do wiadomości publicznej dla tej strefy.

8.2. Operacje wykonywane w kategorii "otwartej" przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywane nad:

1) portami morskimi;

3) elektrowniami, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków;

4) jednostkami wojskowymi i poligonami

- wykonuje się za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem.

8.3. Operacje w kategorii "otwartej" przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych nad rurociągami paliwowymi, liniami energetycznymi i liniami telekomunikacyjnymi, zaporami wodnymi, śluzami oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne, wykonuje się z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Rozdział 3

Szczegółowe warunki wykonywania operacji w kategorii "szczególnej"

9.1. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego wykonuje się na warunkach określonych w części B lub C załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE:

1) zgodnie ze standardowymi scenariuszami opublikowanymi w dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE lub

2) zgodnie z krajowymi scenariuszami standardowymi (NSTS) opublikowanymi przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub

3) po uzyskaniu zezwolenia na operacje, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE i na warunkach w nim określonych lub

4) po uzyskaniu certyfikatu LUC.

9.2. Operacje w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS), z widokiem z pierwszej osoby (FPV) i poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS), przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, który uzyskał zezwolenie na operacje, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, są wykonywane z zachowaniem następujących warunków:

1) zgodnie z przepisami części B lub C załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) z uwzględnieniem warunków meteorologicznych;

3) w strefie DRA-R, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78), w tym w strefach: DRA-RH, DRA-RM lub DRA-RL - na warunkach określonych dla tych stref;

4) w strefie DRA-P, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - za zgodą zarządzającego obiektem chronionym daną strefą i na warunkach określonych dla tej strefy;

5) w strefie DRA-T, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - na warunkach określonych dla tej strefy;

6) w strefie DRA-U, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - na warunkach określonych dla tej strefy;

7) w strefie DRA-I, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - z uwzględnieniem informacji podawanych do wiadomości publicznej dla tej strefy;

8) w przypadku operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) i operacji z widoku z pierwszej osoby (FPV) - po zgłoszeniu instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego za pomocą systemu teleinformatycznego zamiaru wykonania operacji oraz jej miejsca, czasu oraz maksymalnej wysokości lotu.

9.3. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego nad:

1) portami morskimi;

2) elektrowniami, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków;

3) jednostkami wojskowymi i poligonami

- są wykonywane za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem.

9.4. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego nad rurociągami paliwowymi, liniami energetycznymi i liniami telekomunikacyjnymi, zaporami wodnymi, śluzami oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne, wykonuje się z zachowaniem szczególnej ostrożności.

9.5. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:

1) pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt;

2) w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;

3) zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość poziomą od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym.

9.6. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego z widokiem z pierwszej osoby (FPV) wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:

1) do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu;

2) w odległości poziomej nie większej niż 500 m od pilota;

3) bezzałogowym statkiem powietrznym o masie startowej mniejszej niż 4 kg.

9.7. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) realizowane na podstawie zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wykonuje się z zachowaniem określonych w tym zezwoleniu warunków obejmujących:

1) maksymalną wysokość lotu;

2) maksymalną masę startową bezzałogowego statku powietrznego,

3) rodzaj kwalifikacji posiadanych przez pilota bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operację;

4) klasę systemu bezzałogowego statku powietrznego, określoną zgodnie z przepisami rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich dopuszczonego do wykonywania danej operacji;

5) dodatkowe wyposażenie systemu bezzałogowego statku powietrznego, jeżeli ma ono wpływ na zminimalizowanie ryzyka wykonywanych operacji.

9.8. Operacje w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS), wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.

9.9. Agencja publikuje informacje o:

1) planowanych operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS):

a) co najmniej 2 dni przed dniem wykonania operacji,

b) w dniu wykonania operacji - w przypadku operacji wykonywanych w ramach lub na potrzeby działań lotnictwa państwowego, Służby Celno-Skarbowej, związanych z zapobieganiem lub zwalczaniem klęsk żywiołowych lub katastrof, związanych z systemem opieki zdrowotnej, poszukiwawczych lub ratowniczych, związanych z ochroną bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, związanych z rozpoznawaniem zagrożeń z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska w przypadku gdy nie było możliwości wcześniejszego zaplanowania operacji; podmiot wykonujący operację niezwłocznie zawiadamia Agencję o zamiarze jej wykonania;

2) wykonywanych operacjach w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego, z podaniem:

a) trasy lotu lub obszaru, w którym lot będzie się odbywał,

b) wysokości lotu nad uśrednionym poziomem morza (AMSL Above Mean Sea Level) na całej długości trasy lub obszaru lotów DRA-U lub na poszczególnych odcinkach trasy,

c) planowanego przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego czasu operacji,

d) numeru rejestracyjnego operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego;

3) w obszarach geograficznych objętych strefą geograficzną DRA-U, w których planowane będzie wiele operacji systemami bezzałogowych statków powietrznych, z możliwością podania innych informacji niż określonych w pkt 2.

9.10. Czynności polegające na:

1) informowaniu Agencji o zamiarze wykonania operacji w kategorii "szczególnej" przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego oraz o jej zakończeniu,

2) publikowaniu przez Agencję informacji o planowanych lub realizowanych operacjach lub obszarach operacji w kategorii "szczególnej" wykonywanych przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego oraz innych informacji o okolicznościach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji tych statków

- dokonuje się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub środków komunikacji elektronicznej, określonych przez Agencję.

9.11. Przepisów pkt 9.9 i 9.10 nie stosuje się w przypadku wykonywania operacji na potrzeby działań służb specjalnych, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27).

9.12. W przypadku utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym lub utraty bezzałogowego statku powietrznego podczas wykonywania operacji w kategorii "szczególnej", pilot bezzwłocznie:

1) powiadamia telefonicznie, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub systemu teleinformatycznego Agencję oraz próbuje odzyskać łączność z bezzałogowym statkiem powietrznym;

2) przekazuje Agencji następujące informacje:

a) bieżącą lokalizację bezzałogowego statku powietrznego określaną za pomocą urządzenia odpowiedzialnego za lokalizację awaryjną,

b) ostatnią znaną lokalizację bezzałogowego statku powietrznego, w przypadku niedziałania urządzenia odpowiedzialnego za lokalizację awaryjną,

c) godzinę utraty łączności,

d) ostatnią zarejestrowaną prędkość, wysokość i kurs bezzałogowego statku powietrznego,

e) przewidywany czas do wyczerpania zapasu paliwa lub wyczerpania akumulatorów zasilających układ napędowy.

Rozdział 4

Warunki eksploatacji systemu bezzałogowego statku powietrznego

10.1. Eksploatując system bezzałogowego statku powietrznego:

1) oznacza się go przez umieszczenie na powierzchni bezzałogowego statku powietrznego numeru rejestracyjnego operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w art. 14 ust. 8 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) wyposaża się bezzałogowy statek powietrzny w światła ostrzegawcze zamontowane w sposób zapewniający dookólną emisję światła, widoczne z góry i z dołu w przypadku wykonywania lotów wcześniej niż 30 minut przed wschodem słońca i później niż 30 minut po zachodzie słońca;

3) uwzględnia się w instrukcji operacyjnej oraz innych dokumentach wymaganych przy wykonywanej operacji zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wydawane na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 lit. c ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, opracowane w oparciu o najnowszą wiedzę związaną z eksploatacją systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz w związku z zaistniałymi zdarzeniami lotniczymi;

4) w kategorii "szczególnej" albo kategorii "certyfikowanej" - nosi się kamizelkę ostrzegawczą lub inną odzież identyfikującą pilota wykonującego czynności lotnicze, tak aby osoby niezaangażowane w operację widziały, że wykonuje on w danym momencie czynności lotnicze, lub - jeżeli operator nie znajduje się na otwartej przestrzeni - oznacza się w sposób widoczny miejsca jego przebywania.

10.2. Przepisu pkt 10.1. nie stosuje się w przypadku operacji wykonywanych przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego w celu realizacji ustawowych zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego przez służby specjalne, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

10.3. Przepisu pkt 10.1. ppkt 4 nie stosuje się w przypadku używania systemu bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operację na potrzeby działań Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Żandarmerii Wojskowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

10.4. System bezzałogowego statku powietrznego, którym ma być wykonana operacja, jest wyposażony w co najmniej:

1) w urządzenia lub systemy zamontowane na jego pokładzie lub będące jego wyposażeniem do zdalnego sterowania, umożliwiające:

a) lokalizację podstawową - pozwalającą na określenie bieżącego położenia, prędkości, wysokości i kierunku lotu bezzałogowego statku powietrznego celem przekazania tych danych do Agencji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub telefonicznie na żądanie Agencji,

b) lokalizację awaryjną - pozwalającą na określenie przez pilota bieżącego położenia bezzałogowego statku powietrznego w przypadku bezpowrotnej utraty możliwości sterowania tym statkiem lub występowania przerw w łączności pomiędzy wyposażeniem do zdalnego sterowania bezzałogowego statku powietrznego, a tym statkiem,

c) automatyczne wykonanie procedury awaryjnej, w tym:

- zakończenie operacji przez lądowanie awaryjne, albo

- kontynuowanie operacji po zaprogramowanej przed operacją trasie, albo

- dolot do zaprogramowanego przed operacją miejsca,

d) rejestrowanie parametrów lotu od momentu uruchomienia wyposażenia do zdalnego sterowania bezzałogowego statku powietrznego do momentu wyłączenia tego wyposażenia;

2) w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bezzałogowego statku powietrznego w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą.

10.5. Przepisu pkt 10.1. ppkt 1 nie stosuje się w przypadku wykonywania operacji na potrzeby działań służb specjalnych, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

Rozdział 5

Wykonywanie operacji w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego

11.1. Operacje przy użyciu modelu latającego w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego wykonuje się po uzyskaniu przez klub lub stowarzyszenie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz z zachowaniem co najmniej następujących warunków:

1) wskazanych w art. 16 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów osób lub zwierząt;

3) w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym modelu latającego;

4) w operacjach z widokiem z pierwszej osoby (FPV) lot jest wykonywany:

a) do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu,

b) w odległości poziomej nie większej niż 500 m od pilota,

c) bezzałogowym statkiem powietrznym o masie startowej mniejszej niż 4 kg;

5) zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość poziomą od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt na wypadek awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym;

6) zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób;

7) zachowując w każdej fazie operacji odległość poziomą nie mniejszą niż:

a) 50 m - w przypadku bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej większej niż 0,9 kg,

b) 100 m - w przypadku bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej większej niż 4 kg,

c) 300 m - w przypadku bezzałogowych statków powietrznych o napędzie odrzutowym lub o masie startowej większej niż 25 kg

- od zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu;

8) uwzględniając warunki meteorologiczne oraz informacje o ograniczeniach w ruchu lotniczym;

9) w strefie DRA-R (w tym w strefach: DRA-RH, DRA-RM lub DRA-RL), o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - na warunkach określonych dla tej strefy;

10) w strefie DRA-P, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach określonych dla tej strefy;

11) w strefie DRA-I, o której mowa w wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. ULC poz. 78) - z uwzględnieniem informacji podanych do wiadomości publicznej dla tej strefy;

12) w przypadku wykonywania lotów w obiektach budowlanych - z zachowaniem szczególnej ostrożności;

13) zgodnie z regulaminem organizacyjnym obowiązującym w danym klubie lub stowarzyszeniu modelarstwa lotniczego.

11.2. Na wniosek stowarzyszenia lub klubu modelarstwa lotniczego Prezes Urzędu może określić w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia nr 2019/947/UE, inne warunki wykonywania operacji niż określone w pkt 11.1. ppkt 1-9.

11.3. W przypadku operacji wykonywanych w ramach zawodów sportowych, odległości, o których mowa w pkt 11.1. ppkt 8, mogą zostać zmienione przez organizatora zawodów, jeżeli teren, na którym się one odbywają, został odpowiednio zabezpieczony.

11.4. Operacje wykonywane w ramach klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego nad:

1) portami morskimi;

3) elektrowniami, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków;

4) jednostkami wojskowymi i poligonami

- wykonywane są za zgodą zarządzającego danym obiektem.

11.5. Operacje nad rurociągami paliwowymi, liniami energetycznymi i liniami telekomunikacyjnymi, zaporami wodnymi, śluzami oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne, wykonywane są z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Załącznik 2. [SPOSÓB PROWADZENIA PRZEZ PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO REJESTRU OPERATORÓW SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH]

Załącznik nr 2

SPOSÓB PROWADZENIA PRZEZ PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO REJESTRU OPERATORÓW SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH

1.1. Prezes Urzędu prowadzi rejestr operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych, zwany dalej "rejestrem operatorów", o którym mowa w art. 14 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.2. Rejestr operatorów jest prowadzony przy użyciu systemu teleinformatycznego, zgodnie z art. 14 ust. 1, 2, 4-6 i 8 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.3. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego przed wykonaniem pierwszej operacji bezzałogowym statkiem powietrznym rejestruje się w rejestrze operatorów, na zasadach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.4. Prezes Urzędu, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, przydziela numer rejestracyjny oraz potwierdza wpisanie operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego do rejestru operatorów.

1.5. Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zgłasza Prezesowi Urzędu zmianę danych zawartych w rejestrze operatorów w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

1.6. Prezes Urzędu wykreśla operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego z rejestru operatorów, na wniosek operatora lub z urzędu, w przypadku gdy:

1) operator systemu bezzałogowego statku powietrznego przestał spełniać wymagania określone w art. 14 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) cofnięte zostało zezwolenie, o którym mowa w art. 5 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.7. W przypadku zawieszenia zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub zmiany danych operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, Prezes Urzędu dokonuje adnotacji w rejestrze operatorów.

1.8. Prezes Urzędu, na wniosek Policji, Straży Granicznej, Służbie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celno-Skarbowej, Służbie Więziennej, straży gminnej, Żandarmerii Wojskowej oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, udostępnia nieodpłatnie dane zawarte w rejestrze operatorów.

Załącznik 3. [SPOSÓB WYZNACZANIA OPERATORÓW SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ UZNANYCH PODMIOTÓW, PRZEPROWADZAJĄCYCH SZKOLENIA PRAKTYCZNE I OCENĘ UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH]

Załącznik nr 3

SPOSÓB WYZNACZANIA OPERATORÓW SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ UZNANYCH PODMIOTÓW, PRZEPROWADZAJĄCYCH SZKOLENIA PRAKTYCZNE I OCENĘ UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH

1.1. Wyznaczonym operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, zwanym dalej "wyznaczonym operatorem", jest operator systemu bezzałogowego statku powietrznego, który złożył oświadczenie, o którym mowa w dodatku 4 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, i został wyznaczony przez Prezesa Urzędu.

1.2. Prezes Urzędu wyznacza operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy wykonywanie operacji ma być zgodne:

1) ze scenariuszem standardowym określonym w dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE albo

2) z krajowym scenariuszem standardowym albo

3) z zezwoleniem, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE

- jeżeli złożył on oświadczenie, o którym mowa w dodatku 4 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, że spełnia wymagania, o których mowa w dodatku 3 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.3. Uznanym podmiotem jest podmiot, który złożył oświadczenie, o którym mowa w dodatku 6 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE i został uznany przez Prezesa Urzędu.

Załącznik 4. [SPOSÓB PRZEPROWADZANIA SZKOLEŃ I EGZAMINÓW POTWIERDZAJĄCYCH KWALIFIKACJE PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH]

Załącznik nr 4

SPOSÓB PRZEPROWADZANIA SZKOLEŃ I EGZAMINÓW POTWIERDZAJĄCYCH KWALIFIKACJE PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH

1.1. W kategorii "otwartej", o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, Prezes Urzędu przeprowadza szkolenie oraz egzamin na warunkach określonych w części A załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

1.2. Szkolenie oraz egzamin przeprowadza się przy użyciu systemu teleinformatycznego.

1.3. Prezes Urzędu potwierdza ukończenie szkolenia i zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym przy użyciu systemu teleinformatycznego.

1.4. Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym skutkuje wpisem do rejestru operatorów.

2.1. W kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, szkolenie praktyczne i ocena umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych mogą być prowadzone przez:

1) wyznaczonego operatora, o którym mowa w załączniku nr 3 do wytycznych;

2) uznany podmiot, o którym mowa w załączniku nr 3 do wytycznych.

2.2. Szkolenie praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych przeprowadza członek personelu wyznaczonego operatora albo uznanego podmiotu, odpowiedzialny za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych.

2.3. Członkiem personelu wyznaczonego operatora albo uznanego podmiotu, odpowiedzialnym za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych, o których mowa w pkt 4 dodatku 3 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, może zostać osoba, która:

1) posiada certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego dla operacji w kategorii "szczególnej",

2) odbyła szkolenie na członka personelu wyznaczonego operatora albo uznanego podmiotu, odpowiedzialnego za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych w zakresie wymagań, o których mowa w pkt 4 lit. c i d dodatku 3 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

2.4. Prezes Urzędu wydaje osobie, która spełnia wymagania określone w pkt 2.3., poświadczenie o spełnieniu wymagań, o których mowa w pkt 4 lit. c i d dodatku 3 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

2.5. Poświadczenie, o którym mowa w pkt 2.4., wydaje się na wniosek, na okres dwóch lat.

2.6. Prezes Urzędu cofa poświadczenie, o którym mowa w pkt 2.4., osobie która przestała spełniać wymagania określone w pkt 2.3.

3. Wyznaczony operator przeprowadza egzamin teoretyczny, o którym mowa w UAS-STS-01.020 pkt 2 lit. b dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE lub zgodnie z w krajowym scenariuszu standardowym.

4.1. W przypadku wykonywania operacji w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wyznaczony operator wydaje certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego, po spełnieniu przez osobę ubiegającą się o ten certyfikat warunków, o których mowa w UAS.STS-01.020 pkt 1 lit. e i f oraz pkt 2 dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

4.2. Certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego w przypadku wykonywania operacji w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, powinien zawierać:

1) imię i nazwisko osoby szkolonej oraz - jeżeli posiada - jej numer PESEL;

2) imię i nazwisko oraz podpis członka personelu wyznaczonego operatora, odpowiedzialnego za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych, o którym mowa w pkt 2.3.;

3) datę i miejsce przeprowadzenia szkolenia;

4) rodzaj operacji, na które osoba szkolona uzyskała kwalifikacje;

5) imię i nazwisko albo nazwę wyznaczonego operatora, który wydał certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego.

4.3. Prezes Urzędu określa wzór certyfikatu wiedzy teoretycznej i potwierdzenia ukończenia szkolenia praktycznego i publikuje go na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

5.1. Wyznaczony operator informuje Prezesa Urzędu o wydaniu certyfikatu wiedzy teoretycznej i potwierdzenia ukończenia szkolenia praktycznego oraz o jego każdym przedłużeniu, przy pomocy systemu teleinformatycznego, w terminie 14 dni od dnia wydania.

5.2. Prezes Urzędu dokonuje adnotacji o wydaniu wiedzy teoretycznej i potwierdzenia ukończenia szkolenia praktycznego w rejestrze operatorów.

6.1. Szkolenie, o którym mowa w UAS.SPEC.050 lit. d tiret trzecie części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, jest prowadzone przez wyznaczonego operatora zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na operację, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947/UE, we współpracy z wyznaczonym operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego wskazanym przez Prezesa Urzędu spośród operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych wpisanych do rejestru operatorów.

6.2. Prezes Urzędu wskazuje wyznaczonego operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, który posiada kompetencje do wykonywania szkolenia, o którym mowa w UAS.SPEC.050 lit. d tiret trzecie części B załącznika do rozporządzenie nr 2019/947/UE.

Załącznik 5. [RODZAJE DOKUMENTÓW WYDAWANYCH DLA PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH UPRAWNIAJĄCE DO WYKONYWANIA OPERACJI SYSTEMAMI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W KATEGORII „OTWARTEJ”, „SZCZEGÓLNEJ” I „CERTYFIKOWANEJ”]

Załącznik nr 5

RODZAJE DOKUMENTÓW WYDAWANYCH DLA PILOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH UPRAWNIAJĄCE DO WYKONYWANIA OPERACJI SYSTEMAMI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W KATEGORII "OTWARTEJ", "SZCZEGÓLNEJ" I "CERTYFIKOWANEJ"

1. Dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pilota bezzałogowego statku powietrznego i uprawniającym do wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego przez pilota bezzałogowego statku powietrznego jest:

1) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online - w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A1 i A3 kategorii "otwartej", o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego - w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii "otwartej", o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE;

3) certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego - w przypadku wykonywania operacji w kategorii "szczególnej", o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

2.1. Wyznaczony operator wydaje certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w pkt 1. ppkt 2, po spełnieniu przez osobę ubiegającą się o ten dokument warunków określonych w UAS.OPEN.030 pkt 2 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

2.2. Certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w pkt 1. ppkt 2, jest wydawany przy użyciu systemu teleinformatycznego, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot wnioskujący o wydanie certyfikatu, a drugi jest przechowywany przez wyznaczonego operatora.

2.3. Wyznaczony operator informuje Prezesa Urzędu o wydaniu certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w pkt 1. ppkt 2, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie 14 dni od dnia wydania tego certyfikatu. Prezes Urzędu dokonuje adnotacji o wydaniu certyfikatu w rejestrze operatorów.

2.4. Prezes Urzędu określa wzór certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, o którym mowa w pkt 1. ppkt 2, i publikuje w drodze ogłoszenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załącznik 6. [SPOSÓB PRZEPROWADZENIA KONWERSJI DOKUMENTÓW WYDANYCH DO DNIA 30 GRUDNIA 2020 R. DLA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH UAVO, NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWY – PRAWO LOTNICZE ORAZ AKTÓW WYKONAWCZYCH DO TEJ USTAWY, POZWALAJĄCYCH NA WYKONYWANIE OPERACJI PRZY UŻYCIU SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W TERMINACH PRZEWIDZIANYCH W ART. 20–23 ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) NR 2019/947 Z DNIA 24 MAJA 2019 R. W SPRAWIE PRZEPISÓW I PROCEDUR DOTYCZĄCYCH EKSPLOATACJI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH]

Załącznik nr 6

SPOSÓB PRZEPROWADZENIA KONWERSJI DOKUMENTÓW WYDANYCH DO DNIA 30 GRUDNIA 2020 R. DLA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH UAVO, NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWY - PRAWO LOTNICZE ORAZ AKTÓW WYKONAWCZYCH DO TEJ USTAWY, POZWALAJĄCYCH NA WYKONYWANIE OPERACJI PRZY UŻYCIU SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W TERMINACH PRZEWIDZIANYCH W ART. 20-23 ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) NR 2019/947 Z DNIA 24 MAJA 2019 R. W SPRAWIE PRZEPISÓW I PROCEDUR DOTYCZĄCYCH EKSPLOATACJI BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH

1.1. Konwersję, o której mowa w art. 20-23 rozporządzenia nr 2019/947/UE przeprowadza Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na wniosek operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (UAVO), posiadającego ważne świadectwo kwalifikacji na dzień złożenia wniosku.

1.2. Do dnia 1 stycznia 2022 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje konwersji świadectw kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (UAVO) w zakresie uprawień do nich wpisanych, pod warunkiem zarejestrowania się operatora w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych.

1.3. Świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (UAVO) z:

1) uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) - podlega wymianie na:

a) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online,

b) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego,

c) certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego, w zakresie rozdziału 1 dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;

2) uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) i poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) - podlega wymianie na:

a) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online,

b) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego,

c) certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego, w zakresie rozdziału 1 i 2 dodatku 1 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE;

3) uprawnieniem dodatkowym instruktora INS - podlega wymianie na poświadczenie o spełnieniu wymagań, o których mowa w pkt 4 lit. c i d dodatku 3 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-12-30
  • Data wejścia w życie: 2020-12-31
  • Data obowiązywania: 2020-12-31
  • Dokument traci ważność: 2021-06-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA