REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 23
WYTYCZNE NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 kwietnia 2019 r.
w sprawie zalecanych sposobów monitorowania terenu w granicach powierzchni ograniczających przeszkody pod względem obecności przeszkód lotniczych i innych zagrożeń dla statków powietrznych
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637 oraz z 2019 r. poz. 235) ogłasza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) monitorowaniu zagrożeń - należy przez to rozumieć systematyczną obserwację oraz zbieranie i analizowanie informacji na temat potencjalnych zagrożeń w ujęciu ilościowym i jakościowym;
2) zewnętrznym kontekście ryzyka - należy przez to rozumieć zdefiniowanie w środowisku czynników niezależnych od zarządzającego lotniskiem, które powinny być uwzględniane podczas zarządzania ryzykiem, jak również podczas określania zakresu i kryteriów ryzyka oraz polityki bezpieczeństwa;
3) postępowaniu z ryzykiem lub łagodzeniu ryzyka - należy przez to rozumieć proces modyfikacji ryzyka w tym: unikanie ryzyka poprzez decyzję o nierozpoczynaniu albo niekontynuowaniu działalności, usunięcie źródła ryzyka lub zagrożenia, zmianę prawdopodobieństwa; zmianę następstw; dzielenie ryzyka z inną stroną lub retencję ryzyka;
4) właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć osobę lub jednostkę rozliczaną z zarządzania ryzykiem i uprawnioną do zarządzania tym ryzykiem.
§ 3.
2. Zaleca się, aby proces, o którym mowa w ust. 1, obejmował swoim zakresem również kontrolę przeszkód lotniczych oraz zagrożeń związanych z działalnością ludzką i korzystaniem z gruntów.
§ 4.
2. Zaleca się, aby proces, o którym mowa w § 3, był systemowo zgodny z modelem procesu zarządzania ryzykiem określonym w normie PN-ISO 31000 i obejmował komponenty:
1) komunikacji i konsultacji;
2) ustalenia zewnętrznego kontekstu ryzyka;
3) oceny ryzyka obejmującej: identyfikację zagrożeń, analizę ryzyka i ewaluację ryzyka;
4) planu postępowania z ryzykiem;
5) oceny skuteczności realizacji planu postępowania z ryzykiem.
§ 5.
2. Zaleca się stosowanie dodatkowych SPIs - Safety Performance Indicators ustalonych adekwatnie do celów bezpieczeństwa i wyników ustalenia zewnętrznego kontekstu ryzyka.
§ 6.
1) występowaniem przeszkód lotniczych, w tym obiektów zasłaniających świetlne systemy podejścia;
2) zagospodarowaniem gruntów lub zmian sposobu ich użytkowania i zmian warunków miejscowych w odniesieniu do zagrożeń powodowanych przez zwierzęta, w tym budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych, które mogą stanowić źródło żerowania ptaków oraz hodowania ptaków mogących stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego;
3) zagospodarowaniem przestrzennym w odniesieniu do zagrożeń związanych z turbulencjami wywołanymi przez przeszkody lotnicze lub inne obiekty;
4) instalowaniem lub użyciem niebezpiecznych, oślepiających, dezorientujących lub świateł wprowadzających w błąd członków załóg statków powietrznych;
5) instalowaniem lub użyciem wysoko odblaskowych powierzchni mogących powodować oślepienie członków załóg statków powietrznych;
6) występowaniem urządzeń, które ze względu na emisję silnych powietrznych fal uderzeniowych lub wyrzut do atmosfery dużych ilości gazu ziemnego, dymów lub pyłów mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla ruchu lotniczego oraz innych urządzeń i instalacji o podobnym, niebezpiecznym charakterze;
7) występowaniem źródeł niewidocznego promieniowania lub obecnością ruchomych lub stałych obiektów, które mogą zakłócać skuteczną łączność lotniczą, systemy nawigacji i dozorowania lub negatywnie wpływać na ich działanie;
8) emitowaniem lub powodowaniem emisji wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów znajdujących się na pokładzie tego statku;
9) nieuprawnionym wykonywaniem operacji bezzałogowymi statkami powietrznymi lub lotami innych obiektów, w tym lampionów lub balonów.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
2. Zaleca się przeprowadzanie inspekcji terenowych na przełomie I i II oraz III i IV kwartału roku kalendarzowego lub w terminach przyjętych na podstawie wyników analizy ryzyka.
3. Inspekcje terenowe, o których mowa w ust. 2, mogą być zastąpione kontrolą z powietrza, prowadzoną przez stronę trzecią w porozumieniu z zarządzającym lotniskiem.
§ 10.
2. Zaleca się prowadzenie konsultacji i opracowanie, uzgodnionych z właścicielami ryzyka, procedur określających sposoby i tryb łagodzenia ryzyka, w szczególności w odniesieniu do zagrożeń o charakterze nagłym, poprzez ustalenie zasad podejmowania bezzwłocznej i skutecznej interwencji w celu eliminacji zagrożenia i ujęcia jego sprawcy.
§ 11.
2. Zaleca się prowadzenie adresowanych do społeczności lokalnych prewencyjnych kampanii medialnych mających na celu uświadomienie porządku prawnego i odpowiedzialności prawnej oraz istoty skutków powodowania zagrożeń.
3. Zaleca się podejmowanie działań adresowanych, do właściwych w przedmiocie działalności organizacji i stowarzyszeń, w tym spotterskich, w celu zachęcania do bieżącego zgłaszania zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń.
§ 12.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |
- Data ogłoszenia: 2019-04-01
- Data wejścia w życie: 2019-04-01
- Data obowiązywania: 2019-04-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA