REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 16
KOMUNIKAT NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 marca 2019 r.
w sprawie dokonania przez Rzeczpospolitą Polską notyfikacji w zakresie przyjęcia do stosowania niektórych wymagań rozporządzenia UE 2018/1139 do statków powietrznych oraz ich silników, śmigieł, części, wyposażenia nieinstalowanego podczas prowadzenia działań przeciwpożarowych podejmowanych w interesie publicznym przez organ posiadający uprawnienia władz publicznych lub w jego imieniu, a także w odniesieniu do personelu i organizacji uczestniczących w działaniach wykonywanych przez te statki powietrzne
Na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637 oraz z 2019 r. poz. 235) oraz w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523 oraz z 2018 r. poz. 2243) podaje się do publicznej wiadomości informację o dokonanej przez Rzeczpospolitą Polską "Notyfikacji w zakresie przyjęcia do stosowania niektórych wymagań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE 12014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91, do statków powietrznych, dla których Europejska Agencja Lotnictwa Cywilnego (EASA) wydała lub uznała certyfikat typu oraz ich silników, śmigieł, części, wyposażenia nieinstalowanego, podczas prowadzenia działań przeciwpożarowych podejmowanych w interesie publicznym przez organ posiadający uprawnienia władz publicznych lub w jego imieniu, a także w odniesieniu do personelu i organizacji uczestniczących w działaniach wykonywanych przez te statki powietrzne", stanowiącej załącznik do komunikatu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |
Załącznik do komunikatu nr 1 Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 marca 2019 r.
NOTYFIKACJA
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W ZAKRESIE PRZYJĘCIA DO STOSOWANIA NIEKTÓRYCH WYMAGAŃ ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 2018/1139 Z DNIA 4 LIPCA 2018 R. W SPRAWIE WSPÓLNYCH ZASAD W DZIEDZINIE LOTNICTWA CYWILNEGO I UTWORZENIA AGENCJI UNII EUROPEJSKIEJ DS. BEZPIECZEŃSTWA LOTNICZEGO ORAZ ZMIENIAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 2111/2005, (WE) NR 1008/2008, (UE) NR 996/2010, (UE) NR 376/2014 I DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/30/UE I 2014/53/UE, A TAKŻE UCHYLAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 552/2004 I (WE) NR 216/2008 I ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3922/91, DO STATKÓW POWIETRZNYCH, DLA KTÓRYCH EUROPEJSKA AGENCJA LOTNICTWA CYWILNEGO (EASA) WYDAŁA LUB UZNAŁA CERTYFIKAT TYPU ORAZ ICH SILNIKÓW, ŚMIGIEŁ, CZĘŚCI, WYPOSAŻENIA NIEINSTALOWANEGO, PODCZAS PROWADZENIA DZIAŁAŃ PRZECIWPOŻAROWYCH, PODEJMOWANYCH W INTERESIE PUBLICZNYM PRZEZ ORGAN POSIADAJĄCY UPRAWNIENIA WŁADZ PUBLICZNYCH LUB W JEGO IMIENIU, A TAKŻE W ODNIESIENIU DO PERSONELU I ORGANIZACJI UCZESTNICZĄCYCH W DZIAŁANIACH WYKONYWANYCH PRZEZ TE STATKI POWIETRZNE
Art. 2 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1139") stanowi, że Państwo członkowskie może podjąć decyzję o stosowaniu którejkolwiek z następujących sekcji rozdziału III: sekcja I, II, III lub VII, lub jakiejkolwiek ich kombinacji, do niektórych lub wszystkich działań, o których mowa w ust. 3 akapit pierwszy lit. a, oraz do personelu i organizacji uczestniczących w tych działaniach, w przypadku gdy stwierdzi, że - w świetle charakterystyki odnośnych działań, personelu i organizacji oraz celu i treści danych przepisów - przepisy te mogą być skutecznie stosowane.
Od daty określonej w tej decyzji odnośne działania, personel i organizacje podlegają jedynie przepisom danej sekcji lub danych sekcji oraz przepisom rozporządzenia 2018/1139 dotyczącym stosowania tych sekcji.
Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia o swojej decyzji Komisję i EASA, przedstawiając im wszystkie odpowiednie informacje, a w szczególności informacje o:
a) danej sekcji lub sekcjach;
b) odnośnych działaniach, personelu i organizacjach;
c) powodach podjęcia swojej decyzji; oraz
d) dacie rozpoczęcia stosowania tej decyzji.
Rzeczpospolita Polska postanowiła skorzystać z tej możliwości i stosować przepisy określone w Sekcji I "Zdatność do lotu i ochrona środowiska", Sekcji II "Załoga" rozdziału III "Istotne wymogi" rozporządzenia 2018/1139 w odniesieniu do statków powietrznych, dla których Europejska Agencja Lotnictwa Cywilnego (EASA) wydała lub uznała certyfikat typu oraz ich silników, śmigieł, części, wyposażenia nieinstalowanego w przypadku prowadzenia działań przeciwpożarowych, podejmowanych w interesie publicznym przez organ posiadający uprawnienia władz publicznych lub w jego imieniu, a także w odniesieniu do personelu i organizacji uczestniczących w działaniach wykonywanych przez te statki powietrzne.
Zastosowanie ww. przepisów rozporządzenia 2018/1139 do cywilnych statków powietrznych, dla których EASA wydała lub uznała certyfikat typu, ich silników, śmigieł, części, wyposażenia niezainstalowanego podczas prowadzenia działań przeciwpożarowych oraz do personelu i organizacji uczestniczących w działaniach i zaangażowanych w usługi wykonywane przez te statki powietrzne, uzasadnione jest potrzebą wprowadzenia jednolitych rozwiązań prawnych dla podmiotu, który z jednej strony podlega nadzorowi EASA bowiem dysponuje statkiem powietrznym nie objętym załącznikiem I do rozporządzenia 2018/1139, a tym samym zobligowany jest do stosowania przepisów unijnych, z drugiej zaś jako wykonujący operacje lotnicze podejmowane w interesie publicznym podlega wyłączeniu z obowiązków stosowania przepisów unijnych, zgodnie z art. 1 ust. 3 lit. a tego rozporządzenia.
Dla statków powietrznych znajdujących się w polskim rejestrze cywilnych statków powietrznych, dla których EASA wydała lub uznała certyfikat typu, wydawane są unijne świadectwa zdatności do lotu, ale w przypadku gdy taki statek powietrzny ma wykonywać działania przeciwpożarowe wydawane są krajowe świadectwa zdatności do lotu, a świadectwo unijne jest uchylane.
Utrzymywanie takiego stanu rzeczy jest nieuzasadnione. Rozwiązaniem bardziej praktycznym i ekonomicznym z punktu widzenia podmiotów, a zarazem uzasadnionym w kontekście wyższych standardów bezpieczeństwa jest przyjęcie jednych, w tym przypadku unijnych, przepisów dotyczących zdatności do lotu, ochrony środowiska i załóg, niezależnie od tego czy operacja ma charakter lotu przeciwpożarowego czy też wykonywana jest w ramach komercyjnych usług lotniczych.
Wymagania, o których mowa w niniejszej notyfikacji obowiązują od dnia jej dokonania, tj. 1 marca 2019 roku.
- Data ogłoszenia: 2019-03-11
- Data wejścia w życie: 2019-03-11
- Data obowiązywania: 2019-03-11
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA