REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 496

KOMUNIKAT NR 458
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2020/2014

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 listopada 2014 r. na samolocie ultralekkim CH-601 Zodiak, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 11.11.2014 r. pilot samolotów ultralekkich, mężczyzna lat 55, wykonywał loty z podróżnym na samolocie Zenair CH 601 Zodiak UL z lądowiska Chojna. W kolejnym locie, bez podróżnego, pilot poleciał w kierunku miejscowości Myślibórz. O godzinie 14:59 z samolotu odbył rozmowę telefoniczną z osobą, nad której domem zamierzał przelecieć. Nad zabudowania znajdujące się przy Alei Jabłonkowej w Myśliborzu pilot przyleciał z kierunku zachodniego. Następnie zawrócił o 180° i przeleciał nad zabudowaniami na małej wysokości. Po wykonaniu kolejnego zakrętu poleciał w kierunku wschodnim i następnie zawrócił, zmniejszając wysokość lotu. Wysokość ta oceniana była na 20 do 50 m nad poziomem gruntu przez świadków znajdujących się na terenie trzech posesji, nad którymi przelatywał samolot. Po przeleceniu nad zabudowaniami wykonał zakręt w lewo z bardzo dużym przechyleniem, podczas którego samolot zniżał się i zderzył z ziemią. Pojawił się ogień, nastąpił wybuch i rozwinął się pożar, który objął cały samolot. Intensywny pożar uniemożliwił przeprowadzenie skutecznej akcji ratunkowej przez osoby będące w pobliżu. Pożar został ugaszony przez straż pożarną.

Pilot poniósł śmierć na miejscu, a samolot uległ całkowitemu zniszczeniu i wypaleniu.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd pilota polegający na wykonaniu zacieśniającego się zakrętu z dużym przechyleniem, na małej wysokości, co spowodowało wejście samolotu w ślizg na skrzydło, utratę wysokości i zderzenie z ziemią.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było wykonywanie lotu na wysokości poniżej minimalnej określonej w przepisach wykonywania lotów z widocznością w FIR Warszawa na 150 m nad terenem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-08-03
  • Data wejścia w życie: 2017-08-03
  • Data obowiązywania: 2017-08-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA