REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 492

KOMUNIKAT NR 454
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1253/2017

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 czerwca 2017 r. na motolotni Air Creation Bionix 15 Tanarg, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz „Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 18.06.2017 r. około godziny 18:30 pilot motolotni o nalocie ogólnym 450 h wykonywał lot w rejonie miejscowości Gostkowo gm. Turzno. Po starcie z innego miejsca przeznaczonego do startów i lądowań w Gostkowie, pilot wykonał kilkuminutowy lot, który przebiegał normalnie. Podczas podejścia do lądowania na pasie 28, pilot znalazł się w strefie duszenia lub rotoru zza pobliskich drzew, co spowodowało zwiększenie prędkości opadania motolotni i jej skręcenie pod wiatr o około 20 stopni. Po przyziemieniu na progu pasa nastąpiło odbicie, w wyniku czego pilot podjął decyzję o odejściu na drugi krąg. Po „dodaniu gazu” motolotnia oderwała się, pilot rozpędzał motolotnię na wysokości ok. 1 m nad ziemią, z zamiarem przejścia na wznoszenie. Podczas tego manewru pilot zszedł z osi pasa, dalsze rozpędzanie odbywało się nad rzepakiem znajdującym się na północ od miejsca planowanego lądowania, gdzie doszło do zahaczenia podwozia głównego motolotni o wysoką uprawę, następnie po wycięciu podwoziem i śmigłem górnej warstwy roślin na długości ok. 20 m motolotnia uderzyła w ziemię i skapotowała. Pilot wydostał się z wraku o własnych siłach, motolotnia uległa znacznym zniszczeniom. Odległość od miejsca odbicia do miejsca zderzenia z ziemią wyniosła ok. 100 m. Motolotnia użyta do lotu była sprawna i posiadała wymagane dokumenty. Pilot posiadał wymagane kwalifikacje. Warunki meteorologiczne były dobre (wiatr z kierunku 320, o sile 08kt, CAVOK), nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Znalezienie się motolotni w obszarze duszenia lub rotoru w końcowej fazie lądowania. Nieutrzymanie kierunku osi pasa podczas wykonywania manewru odejścia na drugi krąg.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-08-03
  • Data wejścia w życie: 2017-08-03
  • Data obowiązywania: 2017-08-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA