REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 415

KOMUNIKAT NR 397
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2180/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na spadochronie Voyager 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 19 lutego 2016 r.

Uczeń-skoczek (10 skoków) wykonywał pierwszy skok na zadanie SL-2. Skok wykonany został z wysokości 1200 m. Uczeń podczas oddzielania się od samolotu przyjął nieprawidłową sylwetkę (skulił się), a następnie spadał koziołkując. Spadochron otworzył na wysokości około 700 m, w trakcie wykonywania niekontrolowanych obrotów ciała. Proces napełniania się czaszy spadochronu został zakłócony przez przejście pilocika pod slajderem. Pomimo, że czasza nie wypełniła się całkowicie z powodu zablokowania slajdera, uczeń nie podjął procedury awaryjnej i wylądował ze zwiększoną prędkością pionową. Przed przyziemieniem nie przyjął prawidłowej sylwetki ciała – wylądował na rozstawione nogi i prawdopodobnie z nienaprężonymi mięśniami. Podczas przyziemienia doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

– przyjęcie nieprawidłowej sylwetki podczas oddzielania się od samolotu i swobodnego spadania;

– niepodjęcie procedury awaryjnej po nieprawidłowym otwarciu spadochronu;

– przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-20
  • Data wejścia w życie: 2017-03-20
  • Data obowiązywania: 2017-03-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA