REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 360

KOMUNIKAT NR 350
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2380/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 listopada 2015 r. na samolocie Piper PA-34-200 Seneca II, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po wykonaniu zadania według ćw. 7 „Instrukcji Szkolenia na klasy i typy samolotów ISZ-6” w trakcie lądowania, po przyziemieniu szkolony pilot stwierdził małą skuteczność hamowania. Sterowanie przejął instruktor i rozpoczął intensywne hamowanie. Samolot lekko utracił kierunek w lewo i zatrzymując się wypadł poza koniec pasa na odległość ok. 5 m w orne pole. Załoga opuściła samolot nie odnosząc żadnych obrażeń. Samolot został poważnie uszkodzony: uszkodzone zostały łopaty obu śmigieł, gondola lewego silnika za dźwigarem skrzydła, pokrycie lewej klapy, struktura lewego skrzydła w rejonie wnęki podwozia i zamocowania podwozia (zgięty dźwigar skrzydła, pofalowane pokrycia) oraz pęknięta oś lewego podwozia i popękane okucia mocowania lewego podwozia na płatowcu (przednie i tylne). Silniki kwalifikują się do przeglądu specjalnego po gwałtownym zatrzymaniu („po uderzeniu śmigłem”). Zdarzenie początkowo zakwalifikowane jako POWAŻNY INCYDENT do badania przez użytkownika pod nadzorem PKBWL. Zakres i rodzaj stwierdzonych uszkodzeń wykraczał poza definicję POWAŻNEGO INCYDENTU i zdarzenie przekwalifikowano na WYPADEK, z przyjęciem wszystkich ustaleń i wyników badania przeprowadzonego przez użytkownika

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było lądowanie na mokrej i śliskiej trawiastej nawierzchni lądowiska po opadzie deszczu, co spowodowało znaczne obniżenie skuteczności hamowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-08
  • Data wejścia w życie: 2017-03-08
  • Data obowiązywania: 2017-03-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA