REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 279

KOMUNIKAT NR 271
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 688/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2015 r. na samolocie Cessna 172, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu Cessna 172 wykonywała zaplanowany lot na trasie Warszawa Babice (EPBC) – Kraków Balice (EPKK). W trakcie przelotu, informator służby informacji powietrznej FIS Kraków przekazał samolot na łączność radiową ze służbą kontroli zbliżania APP Kraków. Po nawiązaniu łączności radiowej z kontrolerem ruchu lotniczego (krl) APP Kraków, krl nakazał załodze skręt w lewo na kurs 150 stopni z uwagi na aktywną strefę lotów szybowcowych (EA 110), która zgodnie z Suplementem 29/15 (ENR 5 AIP Polska) była zarezerwowana dla zabezpieczenia międzynarodowych mistrzostw Polski. Mimo podjętych przez krl działań, trasa lotu samolotu przebiegła wzdłuż granicy strefy, bez zachowania właściwej odległości od jej granicy.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną naruszenia strefy EA 110 było niewystarczające przygotowanie pilota samolotu Cessna 172 w zakresie aktywnych elementów przestrzeni powietrznej występujących na trasie przelotu oraz nieudzielenie pilotowi przez informatora FIS Kraków wcześniejszej informacji o w/w ograniczeniach.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Podjęte działania profilaktyczne:

Zdarzenie omówiono z personelem lotniczym ośrodka szkolenia lotniczego ze szczególnym podkreśleniem fazy przygotowania do lotu w zakresie analizy ograniczeń w przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego przelotu. Wykorzystanie zebranego materiału ze zdarzenia w trakcie szkoleń odświeżających dedykowanych służbom informacji powietrznej państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-23
  • Data wejścia w życie: 2017-02-23
  • Data obowiązywania: 2017-02-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA