REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 265

KOMUNIKAT NR 257
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1898/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 lipca 2016 r. na samolocie Beechcraft A-36 Bonanza klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 28 lipca 2016 r. ok. godz. 17:00 UTC (wszystkie czasy – UTC; UTC = LMT – 2 godziny) pilot samolotu wykonywał loty w rejonie prywatnego lądowiska Niemstów. W trakcie drugiego lądowania tego dnia, po przyziemieniu, nastąpiło schowanie się przedniego podwozia. Sygnalizacja wskazywała na jego prawidłowe wypuszczenie i zablokowanie. Po uniesieniu ogona samolotu przednie podwozie wysunęło się z luku, jednak nie zablokowało się na zamku – po jego unieruchomieniu samolot przemieszczono do hangaru. W wyniku zdarzenia zostały zniszczone łopaty śmigła, pokrywy luku przedniego podwozia i uszkodzona dolna osłona silnika, a silnik kwalifikuje się do przeglądu specjalnego po gwałtownym zatrzymaniu (po uderzeniu śmigłem). Techniczne badanie zdarzenia przeprowadziła na zlecenie właściciela-użytkownika firma Helitec z Oppin (Niemcy). W wyniku tego badania stwierdzono znaczne luzy między tulejkami a sworzniami zawieszenia podwozia na kadłubie oraz w tulejkach nożyc podwozia przedniego. Za przyczynę powstania luzów uznano czynnik eksploatacyjny – użytkowanie samolotu z lotnisk o nieutwardzonej nawierzchni, powodujące zwiększone obciążenia przy kołowaniu oraz przyspieszone zużycie sworzni i tulejek w połączeniach przegubowych kinematyki podwozia przedniego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zużycie eksploatacyjne, przyspieszone wskutek użytkowania samolotu z lotnisk o nieutwardzonej nawierzchni.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-23
  • Data wejścia w życie: 2017-02-23
  • Data obowiązywania: 2017-02-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA