REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 228

KOMUNIKAT NR 220
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1973/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 września 2015 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe. Obsługa naziemna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Organ kontroli ruchu lotniczego TWR zgłosił występujące problemy z łącznością radiową z pojazdami znajdującymi się w polu wzlotów. Polegały one na tym, że radiostacja trunkingowego systemu łączności na przemian blokowała możliwość nadawania lub nie nadawała, a także zniekształcała odbiór. Usterka trwała około 5 minut i w tym czasie łączność została przeniesiona na radiostację zapasową, o czym zostały poinformowane służby portowe. W czasie incydentu nie było operacji lotniczych, nie było sytuacji niebezpiecznych ani opóźnień spowodowanych przez awarię. Problemy związane z łącznością powtarzały się od ok. 1-2 miesięcy i pomimo podejmowanych działań przez służby portowe nie zostały rozwiązane. Przeprowadzona analiza działań związanych z usterkami łączności oraz kolejny incydent, który wystąpił 19 września 2015 r. pozwoliły stwierdzić, że ich przyczyną była nieprawidłowa praca stacji bazowej systemu TETRA.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka stacji bazowej systemu łączności radiowej TETRA.

Zastosowane środki profilaktyczne:

1. Dokonano przeglądu zapisów Instrukcji Operacyjnej Lotniska dotyczących procedur radiowej komunikacji operacyjnej. Stwierdzono, że są odpowiednie do sytuacji utraty łączności radiowej.

2. Skierowano do właściwych jednostek organizacyjnych zalecenie, aby w trybie pilnym dopisać w regulaminie organizacyjnym, kartach pracy oraz INOP szczegółów zakresu zadań i obowiązków dyżurnego teleinformatyka w zakresie systemu łączności radiowej TETRA.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-20
  • Data wejścia w życie: 2017-02-20
  • Data obowiązywania: 2017-02-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA